کد خبر: ۴۲۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۶:۳۷ - ۱۶ تير ۱۳۹۹
سرویس و نگهداری پیشگیرانه (PM) برای آنکه عملکرد مولد با مشکل روبه رو نشود بسیار حائز اهمیت است. خرابی و نقص‌های غیر قابل پیش بینی به دلایل مختلفی می‌توانند رخ دهند که نیاز به بررسی و اقدامات کارشناسی دارد.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، سرویس و نگهداری پیشگیرانه (PM) برای آنکه عملکرد مولد با مشکل روبه رو نشود بسیار حائز اهمیت است. خرابی و نقص‌های غیر قابل پیش بینی به دلایل مختلفی می‌توانند رخ دهند که نیاز به بررسی و اقدامات کارشناسی دارد.

در مقاله پیش رو با ما با دلایل استارت نخوردن و روشن نشدن مولد همراه باشید:

خراب بودن باتری

عمده‌ترین دلیل استارت نخوردن مولد‌ها در زمان آغاز به کار، به خراب بودن باتری‌ها بر می‌گردد. بخش قابل توجهی از این مشکل ناشی از سولفاته شدن سرباتری‌ها و بروز مشکل در اتصال سر باتری به بدنه می‌باشد. تهیه یک باتری سالم و جایگزین کردن آن یکی از مواردی است که باعث کاهش مشکل به وجود آمده می‌شود، اما ضروری است که توصیه‌های شرکت سازنده را در نصب و نگهداری از باتری به کار گرفت.


وجود هوا در سوخت مولد

اگر مولد‌های برق برای مدت زیادی مورد استفاده قرار نگیرند بسیار محتمل است که هوا وارد سوخت شده و باعث نقص در استارت مولد شود. به منظور جلوگیری از این مشکل باید هر هفته مولد تحت تست قرار گرفته و روشن شود. چنین اقدامی سبب می‌شود تا از عملکرد مولد در زمان مورد نیاز اطمینان حاصل کنیم.


نشتی سوخت

نشتی سوخت در سیستم سوخت رسانی، از جمله مشکلاتی است که به دلیل عدم نگهداری مناسب و یا انتخاب نامناسب محل قرار گرفتن مخزن سوخت به وجود می‌آید. این عدم نگهداری مناسب منجربه ترک در لوله‌ها و شیلنگ‌هایی که سوخت از آن‌ها می‌گذرد شود. نشتی سوخت همچنین می‌تواند باعث هوا گرفتگی مسیر سوخت شده و مشکلات هواگرفتگی مسیر سوخت را نیز به وجود آورد.

دود گرفتگی موتور

مولد‌ها بر اساس کارکرد در شرایط ۷۰ تا ۸۰ درصد بازده خروجی طراحی و ساخته می‌شوند. این بازه عملکردی نقطه بهینه استفاده از مولد برق است. زمانی که از ژنراتور‌ها به مدت طولانی در خارج از این بازه بهره گرفته می‌شود، سوخت اضافی به شکل دوده به هدر رفته و باعث گرفتگی موتور خواهد شد. شرکت‌های سازنده مولد‌های برق، به منظور جلوگیری از این مشکل، توصیه می‌کنند که در هر بار تست و روشن شدن مولد، مولد‌ها تحت بار نامی مورد ارزیابی قرار بگیرند تا دوده‌های احتمالی نیز از مسیر خارج گردند.

خراب بودن کلید بریکر یا فیوز‌های مرتبط

زمانی که مولد به علت در مدار نبودن کلید بریکر و یا سوختن فیوز‌ها روشن نمی‌شود، در ابتدا باید دلیل بروز این مشکل را بررسی کرد و باید اقدامات ضروری را به جهت حل آن انجام داد. تعویض فیوز‌ها و برگرداندن کلید بریکر به حالت اتوماتیک بدون ارزریابی علت، باعث می‌شود که مولد در مقابل خطراتی از قبیل Over Load یا اتصال کوتاه بدون محافظ شود و آسیب‌های جبران ناپذیری ایجاد شود.


پایین بودن سطح آب رادیاتور (Coolant)

از جمله دلایل پایین بودن سطح آب رادیاتور، نشتی از مسیر خنک کاری موتور می‌باشد. در بازدید‌های چشمی روزانه و هفتگی، باید مسیر خنک کاری موتور مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. رنگ و کیفیت روغن را بررسی کنید و به نشانه‌های وجود آب رادیاتور در روغن توجه کنید.

نبود سوخت کافی

سنجه‌ها و سنسور‌های تعیین کننده سطح سوخت، همیشه به درستی عمل نمی‌کنند. در برخی مواقع ممکن است به دلیل ارتعاشات مولد برق این سنسور‌ها از جای خود خارج شوند و سطح سوخت را به درستی نشان ندهند. نبود سوخت کافی، به ژنراتور اجازه روشن شدن را نخواهد داد. میزان سوخت موجود را چشمی بررسی کنید و از کافی بودن میزان سوخت اطمینان حاصل کنید.
 
منبع: کومین زاد یدک
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار