کد خبر: ۴۲۲۶۷
تاریخ انتشار : ۱۵:۵۲ - ۱۸ تير ۱۳۹۹
در این مقاله به منظور آشنایی با مفاهیم اولیه در صنعت پله برقی و نیز یافتن زبان مشترک، ابتدا تعاریف و استاندارد‌های پله برقی به اختصار توضیح داده شده است.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز،  در این مقاله به منظور آشنایی با مفاهیم اولیه در صنعت پله برقی و نیز یافتن زبان مشترک، ابتدا تعاریف و استاندارد‌های پله برقی به اختصار توضیح داده شده.

ارتفاع پله برقی

ارتفاع پله برقی، یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها و مشخصه اصلی بوده که عبارت است از میزان جابجایی عمودی که توسط پله برقی انجام می‌پذیرد. به زبان ساده‌تر ارتفاع دو تراز طبقاتی که پله برقی بین آن طبقات مسافرین را جابجا می‌نماید ارتفاع پله برقی و یا ارتفاع بالابری می‌گویند.

طول افقی پله برقی

طول افقی که به عنوان معیاری مهم بخصوص در محاسبه فضای مورد نیاز جهت نصب پله برقی استفاده میگردد عبارت است از فاصله افقی بین نشیمنگاه‌های بالا و پایین که بر اساس ارتفاع بالابری و زاویه شیب توسط سازندگان محاسبه و اعلام میگردد.

طول مفید پله برقی

طول مفید پله برقی شامل طول مسیری است، که مسافر بر روی پله برقی سوار شده و حرکت می‌نماید. از این مشخصه بیشتر در زمان بیمه تجهیزات استفاده میگردد لازم به ذکر است، استپ‌های افقی در ابتدا و انتهای مسیر نیز جز طول مفید پله برقی محسوب میگردند.

عرض پله برقی

اندازه پله برقی معمولاً در سه اندازه ۶۰۰ میلیمتر، ۸۰۰ میلیمتر و ۱۰۰۰ میلیمتر از نظر عرض پله ساخته می‌شوند.

در پله‌برقی‌های با عرض ۶۰۰ میلیمتر روی هر پله فقط یک نفر جا می‌گیرد، اما در پله‌های با عرض ۸۰۰ میلیمتر در صورتی که یک نفر روی پله ایستاده باشد؛ نفر پشت سر می‌تواند از او عبور کند؛ یا دو نفرچسبیده به هم کنار هم جای گیرند. معمولاً بیشترین سفارش مربوط به پله‌های با عرض ۸۰۰ میلیمتر هستند. در پله‌برقی‌ها، پیاده‌رو‌های متحرک و رمپ‌های با عرض پله ۱۰۰۰ میلیمتر، دو نفر به راحتی روی هر پله جا می‌گیرند. اما در مرکز تجاری شلوغ، فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافری که از پیاده رو متحرک و رمــپ استفاده می‌کنند؛ سعــی می‌شود که از حدکثــر عرض پله یعنی ۱۴۰۰ میلیمتر استفاده شود که علاوه بر امکان حرکت چرخ‌های دستی، افراد کناری براحتی می‌توانند عبور کنند.

اما مقایسه ظـرفیت واقعی جابه‌جایی مسـافران در پله‌برقی با ظرفیت جابه‌جایی محاسـبه شده این واقعیـت را می‌نمایاند که هر چه سرعت حرکت پله‌برقی بیشتر می‌شود فاصله بین ظرفیت جابه‌جایی واقـعی و محاسبه شده نیز بیشـتر است.

این امر به دلیل رفتار مسافران – که عمدتاً ناشی از ترس سقوط می‌باشد- در هنگام پیاده و سوار شدن پله‌برقی می‌باشد. به همین دلیل ترجیح داده می‌شود که سرعت حرکت پله‌برقی از ۰.۷ متر بر ثانیه تجاوز نکند، هرچند که تا سرعت ۰.۹ متر بر ثانیه نیز مجاز می‌باشد.

بیشترین سفارش ساخت پله برقی مربوط به پله‌هایی با عرض ۸۰ سانتی متر میباشد
شیب پله‌برقی

زاویه‌ای را که استپ، پالت و یا تسمه نسبت به سطح افق می‌سازد شیب پله برقی میگویند. این مولفه نیز از مهم‌ترین مشخصات تجهیزات می‌باشد. امروزه پله‌های برقی را عموما با زوایای ۲۷/۵، ۳۰ و ۳۵ درجه میسازند

طبق استاندارد در صورتی که ارتفاع پله برقی بیش از ۶ متر بوده و یا سرعت پله برقی بیش از ۰/۵ متر بر ثانیه باشد، شیب آن نمیتواند از ۳۰ درجه تجاوز نماید

تعداد پله‌های افقی

تعداد پله‌های افقی در قسمت بالای پله‌برقی و پایین آن که مسطح می‌باشد ۲ پله یا ۳ پله می‌باشد. هر چه تعداد پله‌های افقی بیشتر باشد، پیاده و سوار شدن افراد با سهولت بیشتری انجام می‌شود. در امکن عمومی نظیر مترو‌ها و ایستگاه‌های مسافری توصیه می‌شود که تعداد پله‌های افقی ۳ پله انتخاب شود.

اخیراً متروی سنگاپور پله‌برقی‌هایی با تعداد ۴ پله افقی به صورت ویژه به یکی از سازندگان معتبر سفارش داده است تا مسافران فرصت بیشتری برای حفظ تعادل و سهولت در سوار و پیاده شدن داشته باشند.

در صورتی که زاویه شیب پله‌برقی ۳۰ درجه باشد از ۳ پله افقی استفاده می‌شود.

بدیهی است طراحان طول پله‌برقی را متناسب با تعداد پله‌های افقی در نظر خواهند گرفت.
 
تعاریف و استانداردهای پله برقی
 
منبع:آتی سازان
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار