کد خبر: ۴۲۵۴۲
تاریخ انتشار : ۱۵:۲۴ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
با گذشت ۱۷ سال از اشغال عراق از سوی آمریکا و با وجود صرف هزینه ده‌ها میلیارددلاری بغداد برای برون‌رفت از بحران برق، منافع واشنگتن ایجاب می‌کند که این مشکل همچنان لاینحل باقی بماند.
آمریکا نمی‌گذارد بحران ۱۷ ساله برق  عراق حل شودبه گزارش برق نیوز، در حالی که بغداد طی ۱۷ سال گذشته بیش از ۴۰ میلیارد دلار برای بهبود وضعیت برق هزینه کرده، اما به دلیل سیاست‌های آمریکا و جلوگیری او از چرخش بغداد به سوی دیگر شرکت‌های بزرگ جهانی برای برون رفت از بحران برق، مشکل برق این کشور همچنان لاینحل باقی مانده است.

هر ساله در فصل تابستان با افزایش دمای هوا و بالا رفتن مصرف برق و اقدام دولت به سهمیه‌بندی برق شهری، تظاهرات‌های گسترده‌ای در سراسر این کشور به ویژه استان‌های جنوبی برگزار می‌شود. امسال نیز شمار زیادی از شهروندان عراقی در استان‌های مختلف در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی، توزیع ناعادلانه برق و اوضاع معیشتی نامساعد خود بار دیگر به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار برکناری شماری از مسئولان و یافتن راهکار‌هایی برای حل مشکلات انبار شده طی چندین سال گذشته در کشور هستند.

توصیه به احیای قرارداد با شرکت آلمانی «زیمنس»

«ستار العنابی» نماینده ائتلاف سائرون در پارلمان عراق خواستار استفاده از تجربه مصر برای پایان دادن به بحران کمبود برق در کشور شد.

به نوشته پایگاه خبری «بغداد الیوم» وی در گفت وگویی تلویزیونی تصریح کرد: ائتلاف سائرون خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان برای مناقشه درباره پرونده خدمات و به طور مشخص بحران برق است و یک کمیسیون پارلمانی وجود دارد که وظیفه آن باز کردن پرونده قرارداد‌های دولت‌های پیشین و وزارت برق است.

العنابی درباره دیدگاهش در قبال بحران برق عراق می‌گوید: بحران برق را طی یک یا دو ماه نمی‌توان حل کرد. مشکلی مشابه مشکل عراق در مصر وجود داشت که با کمک گرفتن از شرکت آلمانی زیمنس و احداث سه نیروگاه طی مدت تنها یک سال و نیم و تولید ۱۲ هزار مگاوات برق این مشکل رفع شد و این میزان برای ما کافیست تا از بحران کنونی عبور کنیم و انرژی برق مورد نیاز خود را طی سال‌های آتی تامین کنیم.

این نماینده عراقی تاکید می‌کند: دولت‌های پیشین در قبال این پرونده از جدیت لازم برخوردار نبودند، ضمن اینکه بازو‌های فساد در کشور موجب طولانی شدن این بحران شدند.

چرا آمریکا تمایلی به حل بحران برق عراق ندارد؟

«سعد الخزعلی» نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان درباره دلیل عدم حل و فصل بحران برق در عراق می‌گوید: آمریکا پشت پرده بحران برق در عراق قرار دارد. مشکل برق عراق اساسا سیاسی است و آمریکا آن را ایجاد کرده تا از آنجا که برق، شریان اساسی زندگی و اقتصاد این کشور است، حکومتی ناکام در عراق باقی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی آمریکا برای این بخش از سال‌ها پیش و زمان نخست‌وزیری «ایاد علاوی» تصریح کرد: این ایالات متحده بود که با اعمال فشار، «ایهم السامرائی» را که شخصی فاسد بود در راس وزارت نیرو قرار داد و وی پس از اختلاس با وجود محکومیت با کمک واشنگتن به خارج از عراق گریخت.

مانع‌تراشی آمریکا برای اجرای توافق‌نامه دولت عبدالمهدی با شرکت آلمانی

این نماینده عراقی می‌گوید: دولت «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر سابق، با شرکت زیمنس آلمان برای پایان دادن به بحران برق قرارداد امضا کرد، اما با فشار زیاد از سوی طرف آمریکایی مواجه شد که زمینه سقوط دولت او را فراهم کرد. زیرا میان شرکت زیمنس آلمان و شرکت جنرال الکتریک آمریکا که بر روی بخش انرژی عراق سلطه یافته و قرارداد‌های بی‌فایده و ناکام و فاسدی را با بغداد امضا کرده که به هدر رفتن بیت‌المال و عدم پیشبرد این پرونده منجر شده، درگیری وجود دارد.

الخزعلی معتقد است که فساد دلیل دوم عدم حل مشکل برق است و دلیل اصلی این بحران سیاسی است.

وی می‌گوید: ما از دولت الکاظمی می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر با شرکت‌های بزرگ جهانی برای پایان دادن به بحران برق قرارداد امضا کند و به اظهار‌نظر و موضع‌گیری رسانه‌ای و تبلیغاتی بسنده نکنده و اجازه ندهد که پرونده انرژی عراق تحت کنترل آمریکا باشد.

رقابت شدید جنرال الکتریک با زیمنس برای به دست آوردن قرارداد‌های برقی بیشتر

علاوه بر این نماینده عراقی، بسیاری از کارشناسان اقتصادی و سیاسی عراقی، جنرال الکتریک آمریکا را یکی از عوامل اصلی بحران برق در کشور می‌دانند و می‌گویند که این شرکت به عنوان مجری سیاست‌های آمریکا در منطقه، مانع خودکفایی عراق در طول ۱۷ سال گذشته در زمینه انرژی برق شده است.

در سایه این افشاگری‌ها، اواخر خردادماه پیش «جو انیس» مدیر اجرایی جنرال الکتریک در منطقه خاورمیانه، جنوب آسیا و شمال آفریقا در ادعا کرد که یک هزار مگاوات برق به شبکه برق عراق افزوده است.

سفیر آلمان در بغداد یک ماه پیش در مصاحبه‌ای تلویزیونی ضمن تأکید بر توانایی زیمنس برای پایان دادن به بحران برق در عراق توضیح داد که زیمنس با دولت عبدالمهدی نقشه راه و تفاهم نامه‌ای را برای پروژه‌های عظیم در عراق امضا کرد که شامل ساخت نیروگاه‌های عظیم و استفاده از گاز در حال سوختن و همچنین ایجاد یک سیستم تأمین انرژی کامل بود.

وی در ادامه ایالات متحده را به ممانعت از کار زیمنس برای پایان دادن به بحران برق در عراق متهم و تایید کرد که واشنگتن از اجرای توافق‌نامه‌های امضا شده با عادل عبدالمهدی راضی نبود.

وی در پاسخ به این سوال مجری برنامه درباره اینکه فشار‌هایی بر دولت عراق اعمال می‌شود تا شرکت جنرال الکتریک قرارداد‌های یادشده را تصاحب کند، گفت: «بله، این درست است».
منبع: فارس
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
0
3
سلام
اصل کار کردن در عراق بسیار سخت است. فساد مالی (اخذ حق حساب و رشوه و ...) در تمامی سطوح کاری از پایین دست تا بالادست، شرایط کار را برای هر پیمانکاری سخت و سنگین کرده و می کند، حال به این مقوله اگر فشارهای سیاسی را هم اضافه کنیم که دیگر هیچ
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار