کد خبر: ۴۲۷۱۹
تاریخ انتشار : ۱۱:۵۴ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
دوچرخه برقی فری‌سایکل با وزن ۶/۸ کیلوگرمی و بهره‌گیری از موتور محرک اصطکاکی ۶۰۰ واتی و قیمت ۲۳،۷۹۰ دلار به‌عنوان سبک‌ترین دوچرخه برقی جهان در کتاب رکورد‌های جهانی گینس ثبت شد.
به گزارش برق نیوز، در دسامبر سال ۲۰۱۹، دکتر دنیس فرایبورگ، مهندس مکانیک آلمانی نام خود را با دوچرخه برقی ۶/۸۷۲ کیلوگرمی فری‌سایلکل (Freicycle) به‌عنوان سبک‌ترین دوچرخه برقی جهان در کتاب رکورد‌های جهانی گینس ثبت کرد. حالا پس از یک‌سال او به چگونگی موفقیت خود و تجهیز این دوچرخه به موتور برقی محرک اصطکاکی ۶۰۰ واتی (۰/۸ اسب‌بخار) صحبت می‌کند.

فری‌سایکل به‌عنوان دوچرخه Merida Scultura مدل ۲۰۱۶ رونمایی شد؛ این دوچرخه برقی (ebike) از قاب کربنی با وزن زیر ۱ کیلوگرم و ترمز‌های نصب شده در رینگ برای کاهش وزن تا حد ممکن بهره می‌برد. دکتر فرایبورگ از چرخ زنجیر تمام کربنی و پدال‌های پرینت سه‌بعدی و رینگ‌های کربنی استفاده کرد تا وزن دوچرخه برقی به پایین‌ترین حد ممکن برسد. فرایبورگ هر کدام از قطعات فلزی دوچرخه را مورد بررسی قرار داد تا ببیند آیا می‌توان برای آن جایگزینی سبک‌تر و با چاپ سه‌بعدی پیدا کرد یا نه. به‌عنوان مثال کالیپر‌های ترمز یک نمونه از چیز‌هایی است که با مدل سبک‌تر و چاپ سه‌بعدی جایگزین شد.

موتور و باتری به‌طور معمول وزن زیادی به ساخت دوچرخه برقی اضافه می‌کنند و در اینجا فرایبورگ کمی خلاقیت به کار برد. او به‌جای موتور هاب یا موتور محرک میانی، موتور کوچکی را به کار گرفت که روتور اصلی یک هلیکوپتر مدل را می‌چرخاند. او سپس مکانیزم را به شکل موتور محرک اصطکاکی در آورد که تحت بار، چرخ عقب را می‌چرخاند و در حالتی که استفاده نشود، به‌صورت هرزگرد می‌چرخد.

موتور برقی از نظر نرم‌افزاری طبق استاندارد‌های اتحادیه اروپا به قدرت ۲۵۰ وات محدود شده است و بیشینه سرعت آن به ۲۵ کیلومتربرساعت می‌رسد، اما هنگامی که قفل آن باز شود می‌تواند ۶۰۰ وات قدرت تحویل دهد و دوچرخه را به سرعت بیش از ۴۸ کیلومتربرساعت برساند. حتی در حالت محدود نیز وزن کم فری‌سایکل باعث می‌شود که دوچرخه‌سوار بتواند بدون کمک گرفتن از دستیار پدال به‌راحتی به سرعتی بیش از دوچرخه‌های برقی متداول برسد. حتی موتور برقی کوچک آن در هنگامی که با چرخ تماس نداشته باشد، مزاحمتی برای پدال ایجاد نمی‌کند و باعث سفتی آن نمی‌شود.

برای حمل باتری با حداقل قدرت ۱۳۷ وات طبق الزامات رکورد‌های گینس، فرایبورگ باتری و تجهیزات الکترونیکی کنترلی آن را در بطری نوشیدنی سبک‌وزنی قرار داد و یک نگهدارنده بطری با چاپ سه‌بعدی تهیه کرد و تلاش می‌کرد تا همه‌چیز تا حد امکان ساده و سبک‌وزن باشد. او در چاپ سه‌بعدی جدیدی برای بطری ساخت که قادر است به‌عنوان سوئیچ روشن/خاموش دوچرخه و همچنین صفحه نشانگر سیستم دستیار پدال نیز عمل کند. حسگر‌های سبک‌وزن در چرخ زنجیر و رینگ، اطلاعاتی درباره سرعت چرخ و پدال دراختیار سیستم قرار می‌دهند.

کل سیستم محرکه کمتر از ۲ کیلوگرم وزن دارد و ظرفیت باتری برای پیمودن مسیری بین ۱۹ تا ۳۵ کیلومتر کافی است. فرایبورگ می‌گوید در صورت نیاز به ظرفیت پیمایش بیشتر، حمل یک باتری اضافی به اندازه بطری نوشیدنی خیلی کار سختی نیست.

وزن این دوچرخه فقط ۷۲ گرم بیش از حداقل وزن ۶/۸ کیلوگرمی موردنیاز سازمان UCI برای مسابقات بین‌المللی است؛ اگرچه تعداد معدودی از افراد وجود دارند که می‌خواهند حداقل وزن دوچرخه را کاهش دهند.

پروژه فری‌سایکل به‌طور کلی هزینه‌ای در حدود ۲۰،۰۰۰ یورو (۲۳،۷۹۰ دلار) برای اجرا دارد که برای یک دوچرخه برقی هزینه زیادی است؛ اما برای دستیابی به یکی از دارندگان رکورد جهانی گینس هزینه خیلی زیادی نیست. کسانی که به‌دنبال دوچرخه‌ای سبک‌وزن با قیمت پایین‌تر هستند، می‌توانند دوچرخه برقی Invisitron R۱ را با وزن ۱۱ کیلوگرم و موتور برقی ۲۵۰ واتی و قیمت ۲،۳۸۰ دلاری خریداری کنند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار