کد خبر: ۴۲۷۳۶
تاریخ انتشار : ۱۰:۲۶ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
معاون نخست وزیر عراق اخیرا اظهار کرده که این کشور اگر بتواند قرارداد‌های چند میلیارد دلاری که با شرکت‌های آمریکایی امضا کرده را اجرایی کند و سرمایه گذاری سعودی را جذب کند، قادر خواهد بود واردات گاز و برق ایران را در سال آینده کاهش دهد.
به گزارش برق نیوز، عراق در جریان سفر هفته گذشته مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور به واشنگتن که نخستین دیدار دولتی وی از زمان به قدرت رسیدن در ماه مه بود، قرارداد‌های انرژی به ارزش هشت میلیارد دلار با شرکت‌های آمریکایی امضا کرد. همزمان عراق در تلاش است سرمایه گذاری‌های سعودی را جذب کرده و شبکه برق خود را از طریق عربستان سعودی و کویت به شبکه برق خلیج فارس متصل کند.

علی علاوی که وزیر دارایی عراق نیز است، در وبیناری که از سوی شورای آتلانتیک ترتیب داده شده بود، اظهار کرد: تصور من این است که واردات گاز و برق ایران در سال آینده کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند، اما تا آن زمان گزینه دیگری بجز واردات از ایران نداریم. بعید است بتوانیم گزینه کوتاه مدت دیگری پیدا کنیم، اما تلاش‌های میان مدت می‌تواند با متصل شدن عراق به شبکه برق خلیج فارس انجام گیرد. این‌ها پروژه‌هایی هستند که در آستانه تعریف شدن و طراحی و برگزاری مناقصه هستند.

عراق از سوی آمریکا تحت فشار قرار دارد تا واردات برق و گاز ایران که برای جبران کمبود برق و مشعل سوزی میادین نفتی خود به آن نیاز دارد را قطع کند. آمریکا که با هدف تحمیل فشار مضاعف روی ایران، از سال ۲۰۱۸ صادرات انرژی کشور را هدف تحریم قرار داده است، به عراق چندین دور معافیت صادر کرده تا بتواند به واردات برق از همسایه‌اش ادامه دهد. قطعی برق در ماه‌های داغ تابستان که میزان مصرف برق برای تهویه هوا به خصوص در مناطق جنوبی عراق بالا می‌رود، همواره اعتراضات مردم را به دنبال داشته است.

در راستای قرارداد‌های هشت میلیارد دلار امضا شده در جریان سفر الکاظمی به واشنگتن، شرکت "هانی ول" و وزارت نفت عراق توافق کردند توسعه پروژه گاز "ار رتاوی" را پیش ببرند. طبق بیانیه‌ای که در ۱۹ اوت از سوی وزارت انرژی آمریکا منتشر شد، این پروژه عراق را قادر خواهد ساخت به جمع آوری، فرآوری و استفاده از منابع گازی خود و تامین تقاضای انرژی داخلی بپردازد.

علاوی اظهار کرد عراق به دنبال تامین مالی از بانک صادرات-واردات آمریکا و سایر موسسات مالی برای کمک به تامین مالی این پروژه است.

همچنین شرکت بیکرهیوز برای همکاری بیشتر با عراق در زمینه کاهش مشعل سوزی در میادین این کشور و بکارگیری خدمات و تجهیزات میدان نفتی آمریکایی موافقت کرده است.

به گفته علاوی، شرکت آرامکوی سعودی و شرکت آب و برق ACWA Power که صندوق سرمایه دولتی عربستان ۲۵ درصد در آن سهم دارد ممکن است از جمله بازیگران در بخش انرژی عراق باشند.

عراق مذاکراتی برای متصل شدن به شبکه برق شورای همکاری خلیج فارس داشته و قرار بود ۵۰۰ مگاوات برق را در ماه مه وارد کند، اما شرایط اقتصادی این کشور، پروژه مذکور را به تاخیر انداخت. عراق در سپتامبر سال ۲۰۱۹ توافقی را برای واردات ۵۰۰ مگاوات برق از شورای همکاری خلیج فارس شامل کشور‌های عربستان سعودی، عمان، بحرین، قطر، کویت و امارات متحده عربی امضا کرد.

بر اساس گزارش پلاتس، شرکت جنرال الکتریک در نخستین سفر نخست وزیر عراق به آمریکا، دو توافق جدید به ارزش بیش از ۱.۲ میلیارد دلار با وزارت برق عراق برای انجام برنامه‌های تعمیراتی در نیروگاه‌های برق این کشور و تقویت شبکه انتقال برق امضا کرد و از تلاش برای تامین فاینانس بیش از یک میلیارد دلار برای اجرای این توافق‌ها خبر داد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار