کد خبر: ۴۲۷۴۷
تاریخ انتشار : ۱۷:۰۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
بدلیل استفاده گسترده از نیروگاه‌های برق خورشیدی در کشور به ویژه در نیروگاه‌های منفصل از شبکه (جدا از شبکه) آفگرید نیاز به استفاده از باتری برای ذخیره سازی انرژی برق جهت استفاده در شب و یا روز‌های ابری است. اما ساختار و کارکرد باتری‌های سولار (خورشیدی) با باتری‌های خودرو متفاوت است و خیلی از متقاضیان برای ذخیره سازی انرژی از باتری‌های خودرو استفاده می‌کنند که نسبت به باتری‌های خورشیدی ارزانتر هستند. آیا این باتری‌ها برای سیستم‌های خورشیدی مناسب هستند؟

سرویس انرژی های تجدیدپذیر برق نیوز: برای ذخیره انرژی جهت استفاده از آن در شب یا زمان‌هایی که توان تولیدی پنل‌ها پاسخگویی بارمصرفی نباشد نیاز به حضور باتری در سیستم‌های آفگرید است؛ لذا هرچقدر بانک باتری (تعداد باتری‌ها) بیشتر باشد و ظرفیت ذخیره‌سازی بالاتری داشته باشد در زمان‌های غیر آفتابی مثل شب یا روز‌های بارانی و... انرژی بیشتری در اختیار داریم که استفاده شود. نیروگاه‌های متصل به شبکه (آنگرید)، چون توان تولیدی را مستقیم به شبکه تزریق می‌کنند نیازی به باتری ندارند، ولی برعکس سیستم‌های منفصل از شبکه (آفگرید) حتماً نیاز به باتری برای ذخیره‌سازی انرژی هستند.

وقتی پنل‌های خورشیدی انرژی بیشتری نسبت به نیاز ما تولید می‌کنند، انرژی اضافی در باتری‌ها ذخیره می‌شود لذا طبیعی است که در طراحی صحیح سیستم خورشیدی باید تعداد پنل‌ها و ظرفیت آن‌ها به نحوی در طراحی محاسبه شوند که هم بتوانند بارمصرفی روزانه را تأمین کنند و هم هم‌زمان باتری‌ها را شارژ نمایند. بانک‌های باتری‌های خورشیدی، برای میزان شارژ و دشارژ مشخصی طراحی می‌شوند. هنگام استفاده از سیستم بانک باتری باید مطمئن شوید که سایز و کیفیت باتری‌ها برای ذخیره میزان انرژی موردنیاز شما مناسب هستند.
 
باتری خودرو، باتری‌های سیکل کم عمق اتومبیل که برای سیستم‌های فتولتائیک PV مناسب نیستند. باتری‌های قدیمی که در خودرو‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفت از نوع سرب اسید‌تر می‌باشند.
 
از باتری خودرو به دلیل عمق دشارژ پایین برای سیستم‌های خورشیدی استفاده نکنید چراکه خیلی سریع معیوب شده و در کمتر از چند ماه غیرقابل‌استفاده می‌شود. این باتری‌ها به دلیل قیمت ارزانتر (قیمت باتری خودرو یک پنجم قیمت باتری سولار است) متاسفانه بجای باتری‌های خورشیدی در سیستم‌های خورشیدی به فروش می‌رسند. باتری‌های خورشیدی باید قابلیت دشارژ بالا و سیکل شارژ و دشارژ بالایی داشته باشند که باتری‌های خودرو اینچنین نیستند. باتری‌های خورشیدی می‌توانند تا ۸۰ درصد دشارژ (خالی) شوند، ولی باتری‌های خودرو عموما نباید از ۲۰ درصد بیشتر خالی شوند و هرچقدر بیشتر دشارژ شوند عمر آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد لذا باتری خودرو در صورت استفاده در نیروگاه‌های خورشیدی در کمتر از شش ماه معیوب شده و غیرقابل استفاده می‌شوند.
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیرضا مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
0
0
قربان سلام عرض کردم . لطفا بفرمائید ما اگر برای یک منزل باغ ویلایی که پمپ آب داره و روشنایی و پکیج . آیا مورد استفاده است . در صورت امکان حدود بر آورد قیمتش را محاسبه می فرمائید . در منطقه هشتگرد کرج . لطفا به ایمیل من نمایندگی و قیمت و فضای مورد اشغال جهت نصب را می فرمائید . ممنونم ارادتمند مرادی
مدیر پایگاه بله قابل استفاده است
بستگی به میزان مصرف برق پمپ و روشنایی و... دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
0
0
سلام آیا میشود از دو باطری خودرو ۲۰۰امپر.وچهارباطری۱۰۰امپرمخصوص.سولر.استفاده.کنم.
لطفاً بنده را راهنمایی بفرمایید
تشکر
مدیر پایگاه اصلا از باتریهای خودرو در سیستم سولار استفاده نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
0
1
باطری تراکتور فرگوسن
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار