کد خبر: ۴۲۷۹۴
تاریخ انتشار : ۱۶:۴۶ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
وزیر نیرو گفت: اگر روزی دولت به ما بگوید که حتما می‌خواهیم وزارت نیرو را با یک دستگاهی و وزارت‌خانه دیگری ادغام کنیم، ولی انتخاب با ما باشد من می‌گویم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادغام کنید، چون برای انتقال این پیام‌های فرهنگی و ارشاد نیاز به وسیله ارتباطی است و هیچ دستگاهی به اندازه وزارت نیرو این سطح وسیع ارتباط با مردم را در آب و برق، شهری و روستایی و تمام اقشار مردمی فارغ از سطح درآمدی و تسهیلات ندارد و این امتیاز بزرگی برای ماست.

به گزارش برق نیوز، "رضا اردکانیان" پنجشنبه شب در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما اظهار داشت: ارزش مواد غذایی بیشتر شده و ۸۰ درصد این ارزش را در داخل تولید می‌کنیم که یکی از اصلی‌ترین نهاده‌ها آب است. حاکی از این است که با سدسازی و احداث شبکه‌ها، ظرفیت آب قابل تنظیم را افزایش دهیم.

وی گفت: کشور بویژه در ۴ دهه اخیر کار بسیار بزرگی را در تامین مواد غذایی انجام داده و اکنون پنجمین کشور جهان بعد از چین، هند، آمریکا و پاکستان از حیث برخورداری از کشت آبی هستیم و این حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری قائل ملاحظه‌ای در اقلیم خشک و نیمه خشک ما صورت گرفته برای این که بتوانیم از زمین و همین آب کمی که در اختیار ما قرار می‌گیرد استفاده حداکثری کنیم.

وی با اشاره به برخورداری کشور در تنوع مسائل آب‌های مرزی و مشترک گفت: حدود ۴۸ رودخانه مرزی چه جاری در مرز و چه با سرچشمه گیری از داخل کشور و یا کشور همسایه داریم که کشور با همین منابع آبی و حقابه‌های معتبر تا ۴ دهه پیش فقط یک سد مرزی داشت و کار استیفای حقوق ملی کشور و آبادانی مناطق مرزی در دستور کار و برنامه قرار گرفته و تا دولت یازدهم ۲۸ سد مرزی با ظرفیت تنظیم سالانه ۳.۲ میلیارد متر مکعب آب ساخته شده که از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۲۴ سد مرزی با ظرفیت تنظیم ۲.۵ میلیارد متر مکعب اضافه کردیم.

وزیر نیرو با اشاره به اهمیت امنیت غذایی بویژه در شرایط کرونایی گفت: این باعث شد الگو‌های کشت و آبیاری مناسبی داشته باشیم، سال ۹۲، ۸ هزار هکتار کشت گلخانه‌ای داشتم که اکنون به ۱۸ هزار هکتار رسیده است.

وی همچنین از بهره‌برداری ۳۳۰ هزار هکتار شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون خبر داد و گفت: در پایاب سد‌ها چهار نوع شبکه اعم از درجه‌های یک تا چهار لازم است که آب را به گیاه برسد.

وزیر نیرو گفت: به این میزان شبکه تا پایان دولت، چند ۱۰ هزار شبکه دیگر اضافه خواهد شد، احداث کردیم و خواهیم کرد.

وی افزود: طبق آخرین آمار، شبکه‌های فرعی ۵۴ هزار هکتار اراضی فقط در این دولت کامل شده و حدود ۵۰ هزار هکتار دیگر تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

وزیر نیرو گفت: محصولات غذایی ما در کشور در سال ۹۲ حدودا ۹۷ میلیون تن بوده و اکنون به ۱۲۵ میلیون تن رسیده و ۳۰ درصد در این مدت رشد داشتیم.

وزیر نیرو همچنین گفت: درست است که یک وزارتخانه‌ای به حکم قانون مسئول حوزه آب است و باید جوابگو باشد، اما در ذات خود، یک موضوع بین‌بخشی است و عنوان کامل‌تر و واقعی‌تر وزیر آب این است که دبیرکل آب باشد.

اردکانیان گفت: بهره‌وری در آب مستلزم درک این معناست و یک کار هماهنگ بین بخشی باید شکل بگیرد و اساس آن هم داشتن یک طرح آمایش سرزمین مصوب است.

وی افزود: استان اصفهان که هم‌اینک الگوی کشت مصوب دارد می‌تواند به عنوان یک پایلوت برای کشور در استفاده صحیح از منابع زیست محیطی، آب، خاک و مقتضیات زیست محیطی باشد و دیگر استان‌ها هم به فراخور استفاده کنند.

وی گفت: ما به هر میزان سطح همکاری بین سازمانی را افزایش دهیم به نفع مردم و جامعه است.

وی درباره تراز منفی ذخایر آب زیرزمینی هم اظهار داشت: ۵.۶ میلیون متر بیلان ما از سفره‌های زیرزمینی منفی است.

اردکانیان در خصوص منفی‌تر شدن این تراز گفت: یک اتفاق افتاده و با فرونشست زمین در برخی از دشت‌ها مواجه هستیم، باید چاره‌ای اندیشیده شود که شروع هم شده است. با بارش‌های خوب یکی دو سال اخیر و مراقبت‌های به عمل آمده، این بیلان منفی در یک سال گذشته ۱.۱ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

وی در این زمینه از امضای توافقی با شهردار تهران در روز‌های پیش رو خبر داد، به این معنا که هر سال حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی که آب با کیفیتی است و با تصفیه آن، بخشی به مصرف شرب می‌رسد برای فضای سبز استفاده می‌شد، برنامه‌ریزی شده تا از فاضلاب تصفیه شده به این منظور در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد و از چاه‌ها اشتباه نشود و به کاهش بیلان منفی سفره کمک کنیم. با توجه به الگو بودن تهران، انتظار می‌رود این حرکت در سطح کشور توسعه یابد.

وی گفت: طرح تعادل‌بخشی به منابع آب زیرزمینی هم با جدیت دنبال می‌شود؛ استان‌های زیادی هستند که در اجرای قانون، چاه‌های غیرمجاز خود را بسته‌اند. برای تشویق این‌ها درصدی از کمکی که به سفره کرده‌اند به بخش صنعت تخصیص شده و برای معیشت این‌ها باید فکری شود.

وی گفت: این تخصیص در اختیار استانداران قرار گرفته که در قالب ضوابط موجود بتوانند به صنعت و صنایع کشاورزی تخصیص دهند.

وزیر نیرو در عین حال گفت: درست است که امسال هنوز ۷ تا ۸ درصد نسبت به سال آبی گذشته کاهش بارش داریم، اما به نسبت بلندمدت، ۲۷، ۲۸ درصد افزایش بارش داشتیم و ۵۰ تالاب با رهاسازی حقابه‌ها احیا شده‌اند.

وی اظهار داشت: من گاهی با همکاران شوخی می‌کردم و می‌گفتم که اگر روزی دولت به ما بگوید که حتما می‌خواهیم وزارت نیرو را با یک دستگاهی و وزارت‌خانه دیگری ادغام کنیم، ولی انتخاب با ما باشد من می‌گویم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادغام کنید، چون برای انتقال این پیام‌های فرهنگی و ارشاد نیاز به وسیله ارتباطی است و هیچ دستگاهی به اندازه وزارت نیرو این سطح وسیع ارتباط با مردم را در آب و برق، شهری و روستایی و تمام اقشار مردمی فارغ از سطح درآمدی و تسهیلات ندارد و این امتیاز بزرگی برای ماست.

وی با بیان این که رضایت مردم هر چند نسبی و کم سرمایه ارزشمندی است گفت: سعی ما بر این است که با فراهم کردن این خدمت دیده نشویم.

وی با اشاره به رشد متوسط ۷ درصدی پیک مصرف برق در طول ۴۰ سال گذشته اظهار داشت: درست است که اول انقلاب ۷ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده داشتیم و اکنون این میزان به ۸۳ هزار مگاوات رسیده و ۱۲ برابر شده و جمعیت ما ۲.۳ برابر شده، اما رشد اوج بار ما ۱۶ برابر شده و این حاکی از یک نوع عدم سلامت است. به این معنا که در سال در ۲۰۰، ۳۰۰ ساعتی که فصل گرم است مصرف خیلی زیاد می‌شود و می‌تواند این مقدار نباشد.

وی افزود: ما از ۵۸ هزار و ۲۶۰ مگاواتی که اوج بار ما در ۳۱ شهریور بود، ۲۳ هزار مگاوات میزان مصرف دستگاه‌های سرمایشی و ۷۰ درصد مربوط به بخش خانگی بود.

وزیر نیرو گفت: در ۱۵ سال گذشته هدف این بوده که حدود ۱۰ میلیارد دلار در بخش برق سرمایه‌گذاری داشته باشیم که ۶۵ درصد (۶.۵ میلیارد دلار) آن با استفاده از منابع بخش خصوصی، حساب ذخیره ارزی، تسهیلات بانکی و صندوق توسعه ملی در دولت تدبیر و امید انجام شده است.

اردکانیان افزود: نتیجه این کار آن شده که ۱۱ ماه دیگر با پایان دولت، می‌گوییم که ۲۰ هزار و ۲۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در این ۸ سال وارد مدار شده است که به طور متوسط سالی ۲۵۰۰ مگاوات می‌شود.

وی گفت: در قالب پویش هرهفته_الف_ب_ایران، حدود ۷۰ درصد طرح‌هایی که افتتاح می‌شود از نظر سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق بوده است.

اردکانیان ادامه داد: ما توانستیم بر خلاف روال ۱۰ سال گذشته که اوج بار ما نسبت به سال قبل، ۵.۲ درصد افزایش داشت و ما را مجبور می‌کرد چند هزار مگاوات نیروگاه برای عبور از قله احداث کنیم، در سال ۹۷ اوج بار را به سه درصد و پارسال و امسال به یک درصد رساندیم.

وزیر نیرو با بیان این که روند سرمایه‌گذاری کاهنده نبوده است، گفت: ۶ سال متوالی است که ما شاگرد اول صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور هستیم، درست است که رقم کاهش یافته است. سال ۹۰ صادرات در این بخش، ۴.۲ میلیارد دلار بوده و سال ۹۴، خدمات فنی و مهندسی آب و برق همان خدمات فنی و مهندسی کشور بوده که ۲.۴ میلیارد بود و این عمدتا به چیزی حدود ۲ میلیارد دلاری قراردادی که با عراق برای ساخت نیروگاه برمی‌گردد.

اردکانیان گفت: اکنون، ۵۰ درصد برق عراق را عملا با صادرات گاز و نیروگاه‌هایی که ساختیم و برقی که صادر می‌شود، تولید می‌کنیم.

وی افزود: به دلیل این روند، بعد‌ها به پایین آمده، سال ۹۷ هم این گونه بود، اما در سال ۹۸ به ۵۳۴ میلیارد دلار رسیده است.

اردکانیان گفت: در کشور‌های مختلف، ۲۰۰۰ شرکت در عرصه برق و حدود ۱۸۰۰ شرکت در عرصه آب فعال هستند و امید است بتوان این کار را توسعه داد.
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
0
1
شما که در توانیر و شرکت توزیع هاتون به بهانه ی کرونا بستید و هیچ پاسخگو نیستید اونوقت وزارت ارشاد را می خواهید با مردم ارتباط برقرار کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
آقا یا خانم ناشناس حرف مفت هم حدی داره خجالت بکش توی این ایام کرونا توانیر و شرکت های توزیع به دستور وزیر فرهیخته و دانشمند نیرو دارند تلاش می کنند که حتی المقدور همه خدمات را به صورت غیر حضوری ارائه کنند تا زنجیره کرونا هر چه سریعتر قطع شود.
یک سخن با برق نیوز که دیگر ارادت سابق را بهش ندارم شما انتقاد درست و بجای ما را به یکی از مدیران عامل توزیع که هم استانی شما هست را سانسور می کنید آنوقت هر حرف مفتی را منتشر می کنید
مدیر پایگاه در مورد کدام استان و مدیرعامل؟ اگر کامنتی ارسال شده که منتشر نشده و بدلیل صرفا هم استانی بودن با ما سانسور شده بفرمایید تا پیگیری شود.
اینجا غریبه ها با ما بهتر از هم استانی ها و هم زبان ها تعامل دارند
همکار
| Iran (Islamic Republic of)
به نظر بنده شما حرف ...میزنید مادر توزیع نزدیک پایتخت در ۲۰ روز یک ماسک نمی دادن الکل از جیبمان خرج می کردیم الان هم وضع خوبی نداریم کدوم فرهیخته دلت خوشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
تو که حقوق مفتی می گیری کاری به مردم نداری بشین داخل وزارت خونه و با تملق گویی شاید یه پستی بهت بدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
0
0
درود بر شرف و شعورت وزیر محترم نیرو ولی با یک گل گلستان نمی شود شرکت های توزیع شده اند سطل زباله ای برای تجمیع بیسوادان و شارلاتان ها و نور چشمی های مقامات وزارت نیرو
پیشنهاد می شود مدیر حراست و مدبر بازرسی وزارتخانه را تغییر دهید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
0
0
یال آخری مثل وزیر ۸ سال پیش وزارت نیرو را بدبخت نکنی
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
0
2
حتما وزارت ارشاد هم اباد کنید مدیران نمونه وحقوق های قسطی وبی احترامی به نیروی انسانی از دستاورد جناب وزیر برای وزارت نیرومیباشد تمایل داشتید ادغام بشید پیشرفت میکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
0
0
وزیر شایسته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
0
1
وزرا قبلي هم خيلي خيال پردازي داشتند رفتن پي كار خود نه ماه ديگه باي باي
ایرانی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
0
1
این هم یکی از افاضه های وزیر خارج نشین تو را بخدا بنشنید با برنامه‌ریزی یک مقدار به وزارتخانه وشرکتهای توزیع برق منطقه ای و تولید و...سر وسامان بدهید انها را به امان خود رها کرده اید و فکر می کنید در جهت اهداف وزارت نیرو گام بر می دارند بجای انکه بفکر بهینه سازی شبکه های برق توسعه شبکه وتولید باشند فقط چسبیده اند به پشت میز وانهم از نوع سفت نه ارزشی برای پرسنل خود قائلند و نه در جهت بهبود وضع موجود قدم برمی دارند بجز هزینه کردن و ارائه امار غلط کار دیگری انجام نمی دهند خدا به داد وزارتخانه عریض وطویل نیرو رسید وجود کرونا کرونا باعث شد کلیه کارخانه‌های تولیدی در تعطیلی بسر ببرند وبا همه این اوصاف شما باز خاموشی به استانهای خوزستان تبریز گیلان و مازندران و...بدهید واقعا جای مرحوم دکتر احمدیان و فضل الهی و....خالی است
حميد رضا ناهيدي نژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
0
0
شايد طرح ادغام وزارت نيرو با وزارت ارشاد بعيد و باور نكردني باشد اما يك پيشنهاد به آقاي وزير و مديران محترم وتحت پوشش وزارت نيرو دارم و آن اينكه :
براي كمكهاي مالي به كانونهاي فرهنگي كه زير نظر وزارت ارشاد هستند و همينطور انجمنهاي اسلامي مدارس مي توان قراردادهايي در زمينه تبليغ مديريت مصرف آب و برق طراحي و با اين نهادها مبادله كرد كه در زمينه كاهش پيك بخصوص در تابستان بتواند بخشي از مشكلات صنعت را رفع كرده و صرفه جويي قابل توجهي هم در اين زمينه در مقايسه با احداث و توسعه نيروگاهها صورت پذيرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
0
1
به نظرم با سازمان تبلیغات ادغام بشید خوبه چون واقعا در تبلیغات از نوع پوچش استادید هم شما هم بقیه معاونان و مدیرانت
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
0
2
ار همه چیزهای دیگه که بگذریم،همین یه جمله از وزیر سطح سواد و شعور ایشون رو نشون میده!!!ماموریت وزارت نیرو کجا با وزرارت ارشاد اشتراک داره؟؟شما اگه اندکی درک درست داشتی من چند سال پیش بنده طرح تفکیک وزارت نیرو را به دو بخش آب که با وزارت جهاد کشاورزی ادغام بشه و برق که با وزارت نفت ادغام بشه رو بهتون دادم،کمی روی اون کار و فکر میکردید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
0
1
با وزارت بوق ادغام شوید البته بوق حمام!
جمشید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
0
0
وقتی یه مهندس میشه مدیر و وزیر و...مثل هاشم امینی آبفا اصفهان و اردکانیان و احمدی نژاد و...نتیجه اش میشه همین!!!
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
0
2
جدیدا مثل رییستون دیگه شاعر شدید. خوب شعر می گید آقای وزیر و معلومه که جنسش خیلی خوبه.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار