کد خبر: ۴۲۸۵۳
تاریخ انتشار : ۲۲:۲۳ - ۲۵ دی ۱۳۹۹
ژنراتورهای گازسوز با استفاده از سوخت گازی به تولید برق می پردازند این نیروگاه ها در ظرفیت های مختلف قابل بهره برداری هستند.به دلیل انعطاف پذیری، مزایای زیست محیطی و راه اندازی سریع از محبوبیت زیادی برای اجرا و بهره برداری برخوردارند.
سرویس آموزش‌های تخصصی برق نیوز: نیروگاه های گازی با سوخت گاز و با استفاده از محرک اولیه موتوری و یا توربین ها به تولید برق می پردازند. این نیروگاه ها در اندازه های کیلوواتی تا چند صد مگاوات قابل بهره برداری هستند، نصب آن ها بسیار سریع است و سرعت راه اندازی بالایی دارند .راندمان نیروگاه‌های گازی مابین ۳۰ الی ۳۷ درصد می‌باشد؛ حدود ۲۱% انرژی الکتریکی ایران توسط نیروگاه‌های گازی تامین می‌شود. ژنراتور گازی برای تولید برق در مجتمع های تجاری، اداری و مسکونی و کارخانجات تولیدی در رنج توان ۲۵kva تا ۴mw می باشند.
 
نیروگاه ها‌ی گازی، هزینه‌ها و تجهیزات
 
انواع تکنولوژی بکار رفته در نیروگاه های گازی 
 
نیروگاه ها‌ی گازی، هزینه‌ها و تجهیزات
 
 
معرفی ژنراتور های گازسوز
موتور‌های گاز سوز مطرح در ایران شامل پنج برند می‌باشد که عبارتند از:
  • موتور‌های گاز سوز کاترپیلار
  • لوول چین
  • پرکینز انگلستان
  • کامینز
  • موتورسازان تبریز
  • MWM
  • MTU
  • Wärtsilä(وارتزیلا)
موتور‌های رفت و برگشتی گاز سوز از جمله قدیمی‌ترین سیستم‌های تولید قدرت محسوب می‌شوند که در تمامی بخش‌های صنعتی کاربرد وسیعی یافته اند. این سیستم‌ها مقرون به صرفه‌ترین سیستم‌های تولید برق می‌باشند که در ظرفیت‌های مختلف از چند کیلووات تا چند مگاوات ساخته می‌شوند. برند کاترپیلار بیشتر در توان‌های بالا و نیروگاهی موجود می‌باشد که نمونه‌های ۵۰۰ کاوا و ۱ مگاوات و دو مگاوات آن به تعداد زیاد و در صنایع در حال کار می‌باشد.قیمت هر مگاوات برای ژنراتور های نو حدودا ۳۰۰- ۴۰۰ یورو برآورد شده است. موتور‌های لوول در توان‌های پائین تا ۶۰ کاوا و بیشتر برای مجتمع‌های مسکونی و تجاری کاربرد دارد. برند ایرانی موتورسازان تبریز بیشتر در دو رنج ۳۰ کاوا و رنج ۶۰ کاوا برای کارگاه‌های تولیدی مجتمع‌های مسکونی و تجاری کاربرد دارد.
ژنراتور‌های گاز سوز MWM ساخت کشور آلمان است و از کیفیت عالی برای مصرف کننده برخوردار است خرید این ژنراتور و تامین قطعات آن در کشور ما امکانپذیر است، اما متاسفانه نمایندگی رسمی در ایران ندارند. میانگین قیمت برای محصولات استوک این کمپانی به صورت میانگین به ازای هر مگاوات ۲۰۰هزار دلار گزارش شده است.
(MTU) ام تی یو نیز در رده ۱۰۰ کیلووات تا ۲۵۰۰۰ کیلووات تولید کننده ژنراتور‌های گازی برای تامین نیروگاه‌های گازی است، اما از نظر کیفیت در رده بعد از Caterpillar و MWM قرار میگیرد.

ژنراتور‌های (Perkins)پرکینز ، Wärtsilä نیز در رده‌های بعدی قرار میگیرند، اما در نیروگاه‌های گازی کمتر استفاده می‌شوند.
 
نیروگاه ها‌ی گازی، هزینه‌ها و تجهیزات
 
توربین‌های گازی
شرکت‌های General Electric و (Siemens)زیمنس ،تولید کننده توربین‌های این بازه عملکردی هستند، اما سایر برند‌ها ماشین‌هایی با رنج کمتر نیز تولید می کنند. میکروتوربین‌ها در ظرفیت‌های پایین تولید می‌شوند و به تازگی شرکت‌های معدودی از جمله Capston امریکا و Elliot اقدام به تولید آن نموده‌اند. این سیستم‌ها اگرچه راندمان بالاتری دارند، اما نسبت به موتور‌های رفت و برگشتی هزینه بیشتری دارند.
توربین‌های گازی نیز معمولاً در ظرفیت‌های بالا تولید می‌شوند و تکنولوژی آن در اختیار چند شرکت معروف از جمله زیمنس، آلستوم، رولزرویز و ... است و دقیقاً مشابه سیستم‌های توربین گازی نیروگاهی است. این سیستم‌ها نیز هزینه سرمایه‌گذاری اولیه بالایی دارند ولی نسبت به موتور‌های رفت و برگشتی راندمان بالاتری دارند.
همانطور که قبلا اشاره شد شرکت‌های General Electric و Siemens از تولید کنندگان توربین‌های گازی و بخار برای استفاده در رنج‌های مختلف توان در نیروگاه‌های گازی هستند در ایران نیز میتوان توربین‌های گازی شرکت MWM را برای بهره برداری و استفاده در نیروگاه‌ها در نظر گرفت. از دیگر برند‌ها برای تهیه توربین‌ها با مقیاس کوچک یا میکروتوربین‌ها میتوان به اسامی زیر اشاره کرد:

Honeywell
Bowman Power Systems
Capstone Turbine Corporation
Elliott Energy Systems
Ingersoll-Rand Energy Systems
 
توربین‌های گازی در حال حاضر به صورت توربوکمپرسور ارائه میگردد و در بازار داخلی شرکت مپنا اقدام به تولید کمپرسور‌های گازی کرده است.
 
یک نیروگاه گازی 10 مگاواتی با پروفیل باری متوسط و عملکرد ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ ساعت در سال به شکل زیر می‌توان تصور کرد:
 
نیروگاه ها‌ی گازی، هزینه‌ها و تجهیزات
 
 
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار