کد خبر: ۴۲۸۹۰
تاریخ انتشار : ۱۶:۰۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
عملکرد صنعت برق در ماه میانه فصل تابستان بررسی شد. داده‌های دفتر فناوری اطلاعات و آمار وزارت نیرو نشان می‌دهد انرژی دریافتی و ارسالی در پایان مرداد‌ماه امسال نسبت به پایان تیرماه به‌ترتیب ۴۳ و ۳۴ درصد افزایش داشته است. همچنین طبق آمارها، بهره‌برداری از واحد‌های جدید نیروگاهی تا پایان مرداد نسبت به ماه قبل، ۶/ ۳۱ درصد افزایش را ثبت کرده است. 

به گزارش برق نیوز، عملکرد صنعت برق و آب در ماه میانه فصل تابستان بررسی شد. داده‌های دفتر فناوری اطلاعات و آمار وزارت نیرو نشان می‌دهد انرژی دریافتی و ارسالی در پایان مرداد‌ماه امسال نسبت به پایان تیرماه به‌ترتیب ۴۳ و ۳۴ درصد افزایش داشته است. همچنین طبق آمارها، بهره‌برداری از واحد‌های جدید نیروگاهی تا پایان مرداد نسبت به ماه قبل، ۶/ ۳۱ درصد افزایش را ثبت کرده است. 

تصویر آماری بخش برق

ارزیابی مصرف برق کشور تا پایان مرداد ۹۹ نشان می‌دهد مصرف برق تا پایان این ماه در بخش صنعتی (۳۶ درصد) بیش از سایر موارد مصرف بوده است. مصرف برق (کل فروش) تا پایان مرداد ۹۹ در مقایسه با پایان تیر ۹۹ (۸۹۹۵۴ میلیون کیلووات ساعت)، ۱۵ درصد افزایش داشته است.

آمار وضعیت مشترکان برق تا پایان مرداد ۹۹ هم حاکی است، تعداد مشترکان برق تا پایان مرداد ۹۹ نسبت به پایان تیر ماه (۳۶۹۸۳ هزار مشترک)، ۹/ ۰درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد شبکه توزیع برق کشور تا پایان مردادماه امسال در وضعیت مساعدی به‌سر برده است. مجموع طول شبکه فشار متوسط و ضعیف، تا پایان مرداد ۹۹ نسبت به پایان اسفند ۹۸، ۷۹/ ۰ درصد افزایش داشته است. تعداد و ظرفیت ترانسفورماتور‌های برق کشور تا پایان مرداد امسال نسبت به پایان اسفند ۹۸، به‌ترتیب ۴/ ۰ و ۳/ ۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.

وضعیت برق روستایی تا پایان مرداد ماه امسال هم بیانگر آن است که تعداد روستا‌های برق‌دار‌شده تا پایان این ماه نسبت به پایان تیر، ۲/ ۰درصد افزایش داشته است. طول شبکه فشار روستایی (متوسط و ضعیف) تا پایان مرداد امسال (۲۴۶۴۱۸ کیلومتر) نسبت به پایان تیر ۹۹، حدود ۱۲/ ۰ درصد افزایش داشته است. تعداد ترانسفورماتور روستایی تا پایان مرداد ۹۹ هم نسبت به پایان تیرماه، ۱۹/ ۰ درصد افزایش داشته است. همچنین ظرفیت ترانسفورماتور روستایی تا پایان مرداد ۹۹ نسبت به پایان تیرماه، ۰۸/ ۰ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

اما ایجاد ظرفیت (اسمی و عملی)، تولید و نیاز مصرف تا پایان مرداد ۹۹ چه کارنامه‌ای از خود به جا گذاشته است؟ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد کل ظرفیت نصب شده نیروگاهی تا پایان مرداد امسال نسبت به پایان تیر (۸۲۵۱۵ مگاوات)، ۲/ ۰ درصد افزایش داشته است. تولید ناویژه انرژی برق کشور از ابتدای سال ۹۹ نسبت به دوره مشابه ۹۸، ۴/ ۵ درصد افزایش را ثبت کرده است. انرژی دریافتی و ارسالی هم در پایان مرداد نسبت به پایان تیرماه به‌ترتیب ۶/ ۱۰ و ۱/ ۱۰ درصد افزایش داشته‌اند. ارزیابی‌ها همچنین نشان می‌دهد بهره‌برداری از واحد‌های جدید نیروگاهی تا پایان مرداد امسال (۲۲۲۳ مگاوات) نسبت به پایان تیر امسال (۲۰۴۹ مگاوات)، ۹/ ۸درصد افزایش داشته است. این درحالی است که بهره‌برداری از واحد‌های جدید نیروگاهی (گازی و تجدیدپذیر) تا پایان مرداد امسال (۱۲۵۰ مگاوات) نسبت به پایان تیر ۹۹ (۱۰۶۹ مگاوات)، ۱۷ درصد افزایش داشته است. مجموع طول خطوط انتقال و فوق توزیع برق کشور هم تا پایان مرداد ۹۹، نسبت به پایان تیر امسال ۱۵/ ۰ درصد افزایش را تجربه کرده است. از سوی دیگر طبق آمارها، ظرفیت کل پست‌های برق (انتقال، فوق توزیع و بلافصل) تا پایان مرداد ۹۹ نسبت به پایان تیر امسال (۳۵۹۹۰مگاولت آمپر)، ۵/ ۰ درصد افزایش داشته است.
 

 مقایسه انرژی تولیدی تجمعی نیروگاه‌های برق آبی تا پایان مردادماه امسال (۳۰۳۴ گیگاوات ساعت) حکایت از آن دارد که تولید انرژی نیروگاه‌های برق‌آبی نسبت به تیرماه (۳۰۳۷ گیگاوات ساعت)، ۱/ ۰ درصد کاهش داشته است.

عملکرد انرژی‌های تجدیدپذیر

گزارش عملکرد نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک امسال نشان می‌دهد ظرفیت این نیروگاه‌ها تا پایان مرداد ۹۹ نسبت به ماه گذشته (۸۳۱ مگاوات)، ۵/ ۰ درصد افزایش داشته است. این افزایش مربوط به نیروگاه‌های فتوولتائیک و برق‌آبی کوچک است. میزان برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر در مرداد ۹۹ هم نسبت به ماه گذشته (۱۵۹ میلیون کیلووات ساعت)، ۱۷ درصد افزایش را تجربه کرده است. همچنین آمار‌ها حکایت از آن دارد که اجتناب از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در مرداد ۹۹ نسبت به ماه قبل (۱۰۲ هزار تن)، ۱۸ درصد افزایش را به ثبت رسانده است. میزان عدم مصرف سوخت فسیلی در مرداد نسبت به ماه قبل (۴۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی) هم ۱۸ درصد افزایش و میزان عدم مصرف آب در این بازه زمانی هم نسبت به ماه قبل (۳۵ میلیون لیتر) ۱۷ درصد افزایش را به ثبت رسانده‌اند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار