کد خبر: ۴۲۸۹۶
تاریخ انتشار : ۱۲:۰۹ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
به تازگی شرکت توزیع برق هرمزگان در بندرعباس درختانی را که با خطوط شبکه برق تداخل دارند به طور غیر اصولی هرس می‌کند که این موضوع اعتراض سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری بندرعباس را به دنبال داشته است.

به گزارش برق نیوز،  بزرگ‌ترین شهر ساحلی جنوب ایران که به آن القاب دهان پرکنی همچون قطب اقتصادی کشور، قلب تجارت، پایتخت تجاری ایران و ... داده می‌شود، با کمبود شدید فضای سبز روبرو است و حال نزار فضای سبز موجود در آن نیز هراز گاهی با ندانم‌کاری و سوءمدیریت برخی مدیران و یا با بی‌خیالی مدیریت شهری، اوضاع وخیم‌تری می‌یابد.

در روز‌های اخیر تصاویر و فیلم‌های مختلفی در فضای مجازی و رسانه‌ها از قلع و قمع غیراصولی فضای سبز شهری به بهانه تداخل آن‌ها با شبکه توزیع برق در محلات مختلف و در چندین نقطه از شهر بندرعباس گزارش شده که شهرداری بندرعباس می‌گوید: این اقدامات و هرس غیراصولی بدون هماهنگی با آن‌ها و توسط شرکت توزیع برق هرمزگان صورت گرفته است.

اقدامی که اگر واقعا بدون هماهنگی با شهرداری صورت گرفته باشد، باید از سوی این نهاد عریض و طویل مورد پیگیری حقوقی قرار گیرد و با مسببان آن برخورد و نتیجه نهایی آن به مردم اطلاع‌رسانی شود.

مصطفی خادم رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری بندرعباس در این باره می‌گوید: هرس غیراصولی باعث آسیب رسانی جدی به درختان و جلوگیری از رشد به موقع آنان می‌شود. این کار حساس، بدون توجه به نظرات کارشناسان این سازمان انجام شده که شرکت توزیع برق باید مانع از این اقدام غیر اصولی شود.

وی اظهارداشت: نحوه صحیح هرس درختان تاکنون در نشست‌های متعدد با شرکت توزیع برق بندرعباس آموزش داده شده است، اما متاسفانه کار غیر اصولی و ناهماهنگ چهره شهر را نامناسب کرده است.

این مقام مسئول همچنین تاکید کرد: شرکت توزیع برق باید پیش از انجام هرس درختان با شهرداری بندرعباس هماهنگی کند و خودسرانه اقدام به قطع درختان نکند. خادم با اشاره به اینکه این موضوع نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته است بیان کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه قطع درختان و یا آسیب رسانی به آنان موضوع را به سامانه ۱۳۷ شهرداری بندرعباس اطلاع دهند تا به آن رسیدگی شود.

وی در پایان گفت: علی رغم تذکر‌های داده شده به شرکت توزیع برق در این زمینه، موضوع از طریق مراجع قضایی دنبال می‌شود تا از پایمال شدن حقوق شهر و شهروندان جلوگیری شود.

 در طول دو هفته اخیر گزارشات متعددی از اقدام به هرس درختان و در مواردی قطع کامل برخی درختان سرسبز در سطح شهر از سوی مردم به  نیز ارسال شده است که نشان می‌دهد حتی در نقاطی که درختان در تعارض با شبکه برق نیز قرار نداشته‌اند، اما مورد قطع و قلع و قمع شدیدی قرار گرفته‌اند و گاه فضای سبز یک کوچه یا خیابان به کلی نابود شده است.

از آن جا که درخت در اندیشه اسلامی ما و در کلام بزرگان دینی ما از جایگاه ممتاز و بی‌نظیر برخوردار است و خدای متعال نیز در قرآن کریم از درخت به عنوان معیشت و یکی از نماد‌های قدرت خویش یاد کرده است، آیا شایسته است که ما در بندرعباسی که در حسرت فضای سبزی هرچند محدود در پیرامون خانه‌ها و محلات‌مان هستیم، این گونه رفتاری با درختان داشته باشیم.

رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرمایند: ما از مردم خواهش میکنیم که درخت را پاس بدارند و فضای سبز را اهمّیّت بدهند. «هر ایرانی یک درخت» که گفته میشود و در زبان‌ها هست، شعار خوبی است؛ سعی کنند که ایّام درختکاری و فصل درختکاری هرچه میتوانند [کاشت درخت را]افزایش بدهید. (۱۳۹۲/۱۲/۱۴)

برخورد ناشایست با فضای سبز شهری و قلع و قمع درختان از سوی شرکت توزیع برق هرمزگان، باید از سوی شهرداری مورد پیگیری حقوقی قرار گیرد و عاملان چنین اقدامی به درستی نسبت به جبران اشتباه خود اقدام کنند و توزیع برق هرمزگان ملزم شود که به همان اندازه که به درختان در سطح شهر آسیب زده است، در توسعه فضای سبز شهری مشارکت کند.

این گونه برخورد‌های قضایی شاید درس عبرتی باشد برای دیگر ادارات و حتی برای خود شهرداری که گاه برای نمایان شدن یک مجتمع تجاری، اجازه ریشه‌کنی درختانی را می‌دهد که سال‌ها حیات داشته‌اند!
 
منبع: فارس
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار