کد خبر: ۴۲۸۹۹
تاریخ انتشار : ۱۶:۵۴ - ۲۳ مهر ۱۳۹۹
فناوری CHP امکان تولید توان الکتریکی و حرارتی را به طور همزمان توسط یک سوخت در محل مصرف میسر کرده است. تولید کنندگان بسیاری در زمینه تجهیزات مورد نیاز CHP در بازار به رقابت میپردازند. در ایران نیز برخی از این تولید کنندگان گزینه مناسب تری برای استفاده در نیروگاه‌های تولید همزمان گزارش شده اند.

سرویس آموزش‌های اختصاصی برق نیوز: تامین انرژی الکتریکی واحد‌های صنعتی، تجاری، و مسکونی توسط نیروگاه‌های متمرکز تامین می‌شود در حالیکه نیاز حرارتی آن‌ها در محل مصرف تولید می‌شود. با استفاده از فناوری CHP میتوان توان الکتریکی و حرارتی را به طور همزمان توسط یک سوخت در محل مصرف تولید کرد. تکنولوژی تولید مشترک برق و حرارت، که بازدهی بالایی را در مصرف سوخت بدنبال دارد، به سایر مولد‌های تولید قدرت (مکانیکی یا الکتریکی) گسترش داده شد. امروزه می‌توان هر سیستم مولد قدرتی با هر اندازه و کاربرد را به صورت یک واحد مشترک طراحی نمود اما برای دستیابی به یک سیستم با بهره وری بالا تجهیزات بکار رفته در سیستم‌های chp حتما باید استاندارد‌های حداقلی تایید شده را داشته باشند.

ویژگی‌های دستگاه های CHP:
شرکت‌های سازنده برای جلب رضایت مشتریان و ساده‌تر شدن تهیه و نصب سیستم‌های CHP کوچکتر از ۱ مگاوات (الکتریکی) آن‌ها را به صورت پکیج شده تولید می‌کند، به این ترتیب مشتریان علاوه بر اطمینان از سلامت دستگاه هنگام خرید، هزینه نصب و تعمیر و نگهداری آن نیز کاهش می‌یابد. دانستن نیاز واقعی واحد مصرف کننده به برق و حرارت در انتخاب درست اندازه CHP و نحوه استفاده از آن تأثیر فراوانی دارد. یک سیستم CHP مطلوب به گونه‌ای است که حداقل ۴۵۰۰ ساعت در طول سال فعال باشد. برای اندازه‌های CHP کوچک تا ۳۰۰۰ ساعت نیز قابل قبول است.

سیستم‌های CHP بسته به نوع محرک اولیه از فناوری‌های متفاوتی برخوردار هستند. محرک‌های اولیه در انواع زیر قابل دسته بندی می‌باشند:

  •   میکروتوربین
  •   موتور استرلینگ (پیستونی)
  •   توربین گاز

طبق گزارش راهبردی آمار تفصیلی صنعت برق ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ تعداد ۲۱۳ واحد نمونه نیروگاه CHP و DG (تولید همزمان) بهره برداری شده است. در ایران برای تامین سیستم‌های CHP از ژنراتور‌های گازی مختلفی بسته به شرایط حاضر، محبوبیت دستگاه و استاندار‌های مد نظر سرمایه گذار، انتخاب‌های متفاوتی برای تعیین و جایگذاری در سیستم CHP وجود دارد. شرکت‌هایی نظیر: MWM- Caterpillar- MTU-Siemens- GE energy - Alstom- Perkins-  ShengDong و...محبوبیت بیشتری نسبت به سایر تولید کننده‌ها در بازار ایران دارند.

برخی از این تولید کننده ها دارای نمایندگی در ایران هستند.

MTU (آلمان )
Siemens( آلمان )
ShengDong (چین )

از جمله نمایندگی‌های فروش مستقی محصولات CHP در ایران هستند.


برای مثال یک نمونه از تولید کنندگان تجهیزات واحد های CHP را بررسی می‌کنیم:

    MTU Onsite Energy مجموعه‌های ژنراتور گاز‌های قابل اعتماد برای طیف گسترده‌ای از کاربرد‌ها فراهم کرده است. این ژنراتور‌های گازیبه صورت عملکرد پیوسته (continuous) حالت آماده به کار (Standby Power) یا حالت محرک اولیه تولیدکننده برق یا تولید همزمان برق و حرارت هستند. محصولات ژنراتور‌های گازی با فرکانس عملکرد ۵۰ هرتز این کمپانی در دو دسته ۴۰۰GS و ۴۰۰۰GS به ترتیب در توان‌های ۴۲۰-۱۳۶ کیلووات (الکتریکی) و ۲۵۳۵-۷۷۶ کیلووات (الکتریکی) دسته بندی شده اند.

نمایندگی‌های فروش chp در ایران

توربین گازی مورد استفاده در پروژه CHP نمونه مپنا از نوع UGT ۲۵۰۰ (DG۸۰) است و ژنراتور مورد استفاده در پروژه CHP نمونه مپنا از نوع Jisalt ۲۴۵ F است.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسن حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
0
0
سلام وقت بخیر از گاز خروجی اگزوز ژنراتور نیروگاه chp میتوان گاز co2 گرفت ممنون میشم راهنمایی کنید
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار