کد خبر: ۴۲۹۱۴
تاریخ انتشار : ۲۲:۲۴ - ۲۵ دی ۱۳۹۹
برای تهیه تابلو برق ساختمان ابتدا انواع تابلو برق‌های ساختمانی ومحل نصب و کارکرد آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. تابلو برق‌های بکار رفته در ساختمان در سه دسته تابلو تقسیم واحدبرای توزیع برق واحد، تابلو برق عمومی برای تامین مشاعات و تابلو کنتور برای برق رسانی به ساختمان تقسیم می‌شوند.

سرویس آموزش‌های تخصصی برق نیوز: تابلو‌های داخل ساختمان با توجه به خواسته شرکت برق و نوع ساخت و ساز امروزی به سه دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • تابلوی تقسیم واحد
  •  تابلوی عمومی
  •  تابلوی اصلی( تابلو کنتور )

خرید تابلو برق ساختمان

تابلوی تقسیم واحد

 از این تابلو برای تغذیه مدار‌های روشنایی، پریز و سایر مصارف واحد‌های مسکونی استفاده می‌شود. این تابلو در داخل واحد‌های آپارتمان نصب می‌شود و شامل کلید محافظ جان و فیوزهای مینیاتوری می شود. این کلید ها بیشتر از نوع تند کار هستند. با توجه به نیاز واحد به انرژی الکتریکی، تعداد انشعابات و... اندازه این تابلو وتعداد فیوز‌ها مشخص می‌شود.

خرید تابلو برق ساختمان
تابلوی عمومی

در داخل یک ساختمان فضا‌هایی وجود دارد که همۀ ساکنین یک آپارتمان از آن‌ها به صورت مشترک استفاده می‌کنند این فضا‌ها عبارت اند از سرویس پله، پارکینگ، بام وحیاط؛ لذا برق رسانی به این فضا‌ها به تابلویی عمومی احتیاج داریم. تابلو در محلی نصب شود که قابل دسترس باشد و عموماً در پیلوت نصب می‌شود. پس از اتمام مرحله نازک کاری ساختمان، سیم کشی و کابل کشی اصلی و نهایتاً سربندی تابلو انجام می‌شود. در داخل این تابلو برای سرخط روشنایی‌ها از فیوز‌های ۱۰ آمپر و برای سرخط پریز‌ها از فیوز ۱۶ آمپر استفاده می‌شود. برای آسانسور هم یک فیوز سه فاز نصب می‌شود اندازه این تابلو‌ها بسته به تعداد کنتور‌های برق‌هایی است که قرار است در داخل آن نصب شود.

 

خرید تابلو برق ساختمان
تابلوی اصلی (تابلوی کنتور)

کابل اصلی ساختمان در ابتدا وارد این تابلو می‌شودو باتوجه به تعداد واحد‌های مسکونی وتابلوی اشتراک تعداد کنتور‌ها محاسبه می‌شود. این تابلو برق تمامی واحد های ساختمان و برق قسمتهای مشترک را تامین می کند. مشاعات در صورت وجود آسانسور سه فاز و در غیر اینصورت تک فاز در نظر گرفته می‌شود.کلید اصلی تابلو بهتر است از نوع کلید فیوز همراه با فیوز‌های کاردی باشد.

نکاتی در مورد تابلو اصلی:

  • طراحی این تابلو به عهده شرکت توزیع است
  • این تابلو در نزدیکی ورودی قرار می‌گیرد
  • چاه ارت مناسب با استاندارد‌های شرکت برق باید تعبییه شود

 

نکات خرید تابلو برق ساختمان 

پس از انجام محاسبات مربوط به جریان مورد نیاز ساختمان ومحاسبات کلید اصلی و کابل‌ها میتوان مشخصات تابلو را براساس نشریه ۱۱۰ نظام مهندسی از نظر جنس و ضخامت استخراج کرد و اقدام به تهیه تابلو نمود.برای خرید تابلو پس از انجام محاسبات ذکر شده اطلاعات به سازنده تابلو گزارش می شود و برای خرید تجهیزات تابلو باتوجه به نقشه های الکتریکال و تجهیزات مورد نیاز برای برق رسانی و حفاظت ساختمان اقدام به سفارش اقلام می کنیم.همانطور که قبلا اشاره شد تابلو اصلی توسط شرکت توزیع تهیه ونصب می شود.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار