کد خبر: ۴۲۹۲۸
تاریخ انتشار : ۰۳:۲۸ - ۱۶ دی ۱۳۹۹
کنتور‌های خنگی برای نمایش مصرف خانوار در تابلوی اصلی ساختمان تعبیه می‌شوند. تابلوی اصلی شامل کنتور واحد‌های ساختمان به همراه کنتور مشاعات خواهد بود. ابعاد تابلو به تعداد کنتور‌ها بستگی دارد. استاندار نصب این تابلو‌ها متفاوت است و انوع مختلفی دارند.
سرویس آموزش‌های تخصصی برق نیوز: کنتور‌های خانگی در دو دسته تک فاز و سه فاز بهره برداری می‌شوند. کنتور‌ها در دودسته مکانیکی و دیجیتالی دسته بندی می‌شوند.


کنتور‌های مکانیکی:

  • کنتور‌های تک فاز که با ولتاژ ۲۲۰ ولت کار می‌کنند و در سه دسته ۵ آمپر، ۱۵ آمپر، ۲۵ آمپر تولید می‌شوند.
  • کنتور‌های سه فاز غیر دیماندی با رنج ولتاژ ۲۸۰-۲۲۰ کار می‌کنند و درجریان‌های اسمی ۱۰ آمپر و ۲۵ آمپر کار می‌کنند.
  • کنتور‌های سه فاز دیماندی با ولتاژ عملکردی ۲۲۰-۳۸۰ ولت با آمپراژ ۵ آمپر هستند.

کنتور‌های دیجیتالی:
  • کنتور‌های دیجیتالی تکفاز: این نوع کنتور به صورت پالسی با ولتاژ ۲۲۰/۳۲۰ ولت کار می‌نمایند جریان‌های این کنتور‌ها بین ۵ تا ۱۰۰ آمپر بین تولیدات شرکت‌های مختلف متفاوت میباشند.
  • کنتور‌های دیجیتالی سه فاز: کنتور‌هایی هستند که قابلیت سنجش همزمان انرژی‌های مصرفی اکتیو و راکتیو را به صورت هشت تعرفه دارند و به دو نوع عادی (غیر دیماندی) و دیماندی می‌باشد و به صورت پالسی کار می‌نمایند.
  • کنتور‌های سه فازغیر دیماندی (عادی): این نوع کنتور‌ها با ولتاژ (۳×۲۳۰-۴۰۰) ولت کار می‌کنند و از جریان اسمی با توجه به نوع کنتور و شرکت سازنده ۲ تا ۱۰۰ آمپر می‌باشند. این کنتور‌ها قابلیت نصب به طور مستقیم و یا با استفاده از ترانس جریان را دارند نصب کنتور با استفاده از ترانس کنتور دیماندی خواهد بود.
  • کنتور‌های سه فاز دیماندی: این نوع کنتور‌ها با ولتاژ (۳×۲۳۰-۴۰۰) و یا (۳×۲۳۰-۴۰۰) ولت کار می‌کنند و از نظر جریان اسمی با توجه به نوع کنتور و شرکت سازنده ۱-۱۰ آمپری می‌باشند و قابلیت نصب از طریق CT و PT را دارند و بر حسب مقدار و ولتاژ کاری آن‌ها به صورت اولیه و یا ثانویه قابلیت نصب را دارند.
کنتور برق خانگی و قیمت جعبه کنتور
طبق مصوبه‌ی وزارت نیرو قیمت یک کنتور تک فاز ۳۲ آمپر از ۱ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان افزایش یافته است. پس از پرداخت حق انشعاب وظیفه‌ی نصب کنتور اصلی در تابلو‌های ساختمان به عهده شرکت توزیع است.
قاب کنتور و تابلو برق برای قرار گیری تاسیسات برقی و حفاطت تاسیسات از عوامل خارجی وافزایش ایمنی تعبیه می‌شوند. این تابلو بستگی به تعداد واحد‌های ساختمان دارد، که به ازای هر واحد ساختمان یک کنتور تکفاز تعلق می‌گیرد در صورتی که واحد مربوطه کمتر از ۲۲۰ متر باشد. برای ساختمان‌هایی با متراژ بیشتر از ۲۲۰ متر مربع کنتور ۳ فاز تعلق میگیرد. علاوه بر کنتور واحد‌ها یک کنتور برای مصارف مشترک در نظر گرفته می‌شود که در صورت وجود آسانسور این کنتور مشترک به صورت سه فاز و در غیر اینصورت تک فاز در نظر گرفته می‌شود.
بعد از مشخص شدن تعداد کنتور‌های ساختمان یک عدد فرم تابلو با ورق گالوانیزه به عمق ۱۸ سانت ساخته می‌شود که این فرم تابلو اجباری می‌باشد و قبل از تابلو کنتور‌ها در محل مورد نظر نصب می‌شود که باید اطراف فرم تابلو حدقل ۵ سانت آزاد باشد و با کنتور گاز حداقل ۶۰ سانت و با کنتور آب حداقل ۱ متر فاصله داشته باشد.

قیمت قاب کنتور باتوجه به تعداد کنتور‌های بکار رفته و نوع فلز استفاده شده برای تهیه قالب متفاوت خواهد بود در ادامه چند نمونه را برای مثال اشاره خواهیم کرد.
 
کنتور برق خانگی و قیمت جعبه کنتور
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امنه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
0
1
سلام چرا در هنگام تعویض کنتور ،کنتور تعمیری نصب می کنن؟وآیا کنتور تعمیری قابل اطمینان هست؟که درست کار بده از بابت شمارش میزان مصرف برق؟
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار