کد خبر: ۴۲۹۴۸
تاریخ انتشار : ۱۱:۰۲ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق ری با اشاره به مشکلات و چالش‌های این شرکت گفت: عمده مشکل شرکت، فرآیند طولانی جذب نیروی متخصص و کمبود نقدینگی است. همان طور که گفته شد نیروگاه ری یکی از نیروگاه‌های قدیمی ایران است و به همین دلیل هر ساله تعداد زیادی از پرسنل بازنشسته می‌شوند؛ اما جایگزینی و آموزش آن‌ها بسیار دشوار و زمانبر است. همچنین کمبود نقدینگی نیز باعث شده فرآیند نوسازی تجهیزات با تاخیر انجام شود.
به گزارش برق نیوز، صنعت برق که در دسته‌بندی‌ها جزو صنایع مادر و راهبردی هر کشوری محسوب می‌شود، در شرایط کنونی اقتصاد ایران به نقطه‌ای رسیده که تنها دغدغه‌اش گذراندن پیک تابستان است.

بالا رفتن سن تجهیزات و نیروگاه‌ها، کمبود نقدینگی، تعرفه غیرواقعی انرژی برای مصرف‌کنندگان نهایی و در برخی موارد ناتوانی در تامین کالا و تجهیزات مناسب نیروگاهی به دلیل تحریم‌های اقتصادی، کارشناسان و مسوولان صنعت برق را کلافه کرده است. مشکل البته به امروز و دیروز مربوط نیست و انباشت پی در پی چالش‌ها در سال‌های اخیر باعث قرار گرفتن صنعت برق در وضعیت قرمز شده است. البته علاوه بر موضوعات مطرح شده باید به این نکته نیز اشاره کرد که هم‌اکنون ده‌ها نیروگاه در سراسر ایران وجود دارند که بیش از ۴۰ سال قدمت داشته و دیگر توان چندانی برای روشن نگه‌داشتن چراغ خانه‌ها ندارند. حال در این میان سوال‌های بسیاری در مورد وضعیت نیروگاه‌های قدیمی و اساسا صنعت برق مطرح است. اینکه آیا این وضعیت تغییر خواهد کرد؟ راهکار‌های برون‌رفت صنعت برق از بحران چیست؟ نوسازی نیروگاه‌های قدیمی بر چه اساسی اولویت‌بندی می‌شود؟ برای پاسخ به این سوالات و نیز بررسی وضعیت صنعت نیروگاهی کشور، در واپسین روز‌های دوران پیک مصرف برق، سراغ یکی از مدیران این صنعت رفتیم. حمید بادرستانی مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق ری درباره این نیروگاه می‌گوید: نیروگاه گازی ری یکی از قدیمی‌ترین نیروگاه‎های ایران است که در سال ۱۳۵۵ به بهره‌برداری رسید. میتسوبیشی ژاپن، فیات ایتالیا و آسک بلژیک، آاگ آلمان و هیتاچی ژاپن، ۴۴ واحد گازی این نیروگاه را راه‌اندازی کرده و حدود ۲۰ درصد از برق کشور در آن زمان را تامین می‌کردند. با گذشت زمان و توسعه صنعتی و عمرانی کشور در چهار دهه اخیر، ۲۳ واحد گازی تولید برق نیروگاه ری، به استان‌های دیگر ایران منتقل شد.

نیروگاه ری با ۲۱ واحد گازی و ظرفیت نصب‌شده بیش از ۸۰۰ مگاوات، یکی از همراهان همیشگی شبکه توزیع نیروی برق در دوران پیک مصرف برق (فصل تابستان) است. البته راندمان پایین و به دنبال آن مصرف بالای سوخت این نیروگاه به دلیل بالا رفتن سن دستگاه‌ها، یکی از چالش‌های شرکت مدیریت تولید برق ری است. وزارت نیرو به منظور برطرف شدن این مشکل، چند سال قبل، طرح توسعه نیروگاه ری را با هدف نوسازی تجهیزات کلید زد که در صورت اجرایی شدن آن، نیروگاه ری تبدیل به یک نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالای ۵۴ درصد و ظرفیت یک هزار و ۱۰۰ مگاوات خواهد شد و البته چند هفته قبل پروژه احداث پست GIS نیروگاه با پیمانکاری گروه مپنا نیز آغاز شد. مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق ری، درباره علل تاخیر در امر نوسازی نیروگاه ری گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی از جمله کمبود نقدینگی، تامین تجهیزات و قطعات به دلیل تحریم‌های اقتصادی و ... شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، براساس نیاز شبکه توزیع برق کشور، نوسازی و طرح‌های توسعه‌ای نیروگاه‌های قدیمی از جمله نیروگاه ری را اولویت‌بندی می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که میان سرمایه‌گذاری جدید روی ساخت نیروگاه‌های جدید و اورهال و نوسازی نیروگاه‌های قدیمی کدام‌یک اولویت دارد، تاکید کرد: سرمایه‌گذاری و ساخت نیروگاه‌های جدید و اورهال و نوسازی نیروگاه‌های قدیمی، دو مبحث متفاوت است که هر کدام باید در زمان و موقعیت مناسب انجام شود. گاهی حتی این دو موضوع با یکدیگر تداخلی ندارد و باید همزمان با هم به هریک از آن‌ها پرداخت.

بادرستانی افزود: نکته کلیدی در مورد اورهال یا نوسازی نیروگاه‌های قدیمی، اقدام به موقع بر اساس ساعت کارکرد نیروگاه‌های فرسوده یا قدیمی است. باید به این نکته توجه داشت که تعمیر و اورهال به موقع نیروگاه‌ها می‌تواند مانع صرف هزینه‌های سنگین و اتلاف انرژی شود؛ بنابراین شاید بتوان سوال شما را این طور پاسخ داد که اورهال یا نوسازی نیروگاه‌های قدیمی باید براساس استاندارد‌های بین‌المللی (به طور تقریبی هر ۲۵ هزار ساعت کارکرد) انجام شود و ساخت نیروگاه براساس نیاز شبکه صورت بگیرد.
 
بادرستانی با اشاره به مشکلات و چالش‌های شرکت مدیریت تولید برق ری گفت: عمده مشکل شرکت، فرآیند طولانی جذب نیروی متخصص و کمبود نقدینگی است. همان طور که گفته شد نیروگاه ری یکی از نیروگاه‌های قدیمی ایران است و به همین دلیل هر ساله تعداد زیادی از پرسنل بازنشسته می‌شوند؛ اما جایگزینی و آموزش آن‌ها بسیار دشوار و زمانبر است. همچنین کمبود نقدینگی نیز باعث شده فرآیند نوسازی تجهیزات با تاخیر انجام شود.

وی با بیان اینکه هنوز قیمت برق برای مصرف‌کنندگان بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی آن است، افزود: به طور حتم یکی از علت‌های اصلی کمبود نقدینگی در صنعت برق، تعرفه غیرواقعی این انرژی گرانبها برای مصرف‌کنندگان نهایی است. معتقدم در صورت واقعی‌شدن قیمت برق برای مصرف‌کنندگان، نیروگاه‌ها نیازی به کمک گرفتن از دولت نداشته و به راحتی می‌توانند خود را اداره کنند.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق ری تصریح کرد: اگر خواهان بهبود وضعیت صنعت برق هستیم، باید تعرفه انرژی برق را اصلاح و به رقم واقعی خودش نزدیک کنیم. همچنین مدیریت بهینه مصرف در دوران پیک مصرف و کاهش تلفات نیز کمک شایانی به جلوگیری از هدررفت منابع می‌کند.

به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق ری، بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت برق به دلیل سپری شدن دوران پیک مصرف بوده و پس از آن سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به نوعی ثابت می‌ماند؛ بنابراین می‌توان با مدیریت صحیح مصرف این سرمایه‌گذاری‌ها را بهینه‌تر انجام داد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار