کد خبر: ۴۲۹۷۳
تاریخ انتشار : ۱۶:۳۵ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
برق امید بیش از آنکه در مستمندان امیدی ایجاد کرده باشد برای سیاست گذاران برق ایران، امیدی است در خروج از بن بست فعلی و تلاش برای واقعی کردن قیمت برق، اما نمی‌دانند که از قضا سرکنگبین صفرا خواهد فزود. برق امید اگر منجر به افزایش قابل توجه قیمت برق نشود بجز چند لوح تقدیر برای وزیر و مقداری پاداش برای مدیران این ستاد، تقریبا هیچ دستاوردی برای صنعت برق نخواهد داشت. آقایان بر این باورند که مشترکین بالای مرز امید، مصرف خود را پایین می‌اورند تا مشمول برق رایگان شوند، اما برعکس نه تنها این مشوق، انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کند که اتفاقا آن‌هایی هم که زیر ۱۰۰ کیلووات مصرف می‌کردند تا نزدیک ۱۰۰ کیلووات مصرف خود را بالا می‌آورند، چون در هر حالت رایگان می‌شوند.

یادداشت برق نیوز: در چند هفته گذشته که طرح برق امید مطرح شد، از دولت و مجلس گرفته تا کارشناسان مختلفی که در مورد آن صحبت کردند به تبیین ابعاد این طرح پرداخته شد که البته هنوز ابهامات زیادی دارد و مشخص نیست چه آشی برایمان پخته اند.

قبل از ورود به بحث اصلی ذکر چند نکته ضروری است. در اینکه برق امید نمی‌تواند با ۸۰ یا ۱۰۰ کیلووات ساعت مصرف ماهانه، سی میلیون ایرانی یا ۸.۵ میلیون مشترک را شامل شود تردیدی نیست. یک حساب و کتاب سرانگشتی حتی بر اساس آمار رسمی خود توانیر نشان می‌دهد حتی یک خانه با یک یخچال و چند تا لامپ و تلویزیون اگر محل سکونت دائم باشد بیش از این مقدار مصرف دارد لذا مشخص نیست این سی میلیون نفر تا چه حد صحت دارد.

اینکه مدیران توانیر و سخنگوی صنعت برق ادعا می‌کنند این طرح معجزه کرده و مصرف برق را کاهش می‌کند بیشتر به شوخی می‌ماند. اولا از مصرف حداقلی دیگر نمی‌توان کمتر مصرف کرد (این مشترکان امکان تعویض وسایل برقی فعلی را ندارند) و ثانیا وقتی مشترک پول برق نمی‌دهد چطور انگیزه دارد که کمتر مصرف کند؟ آقایان بر این باورند که مشترکین بالای ۱۰۰ کیلووات ساعت مصرف ماهانه هم تلاش می‌کنند مصرف خود را پایین بیاورند تا مشمول برق رایگان شوند، اما برعکس نه تنها این مبلغ انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کند که اتفاقا آن‌هایی هم که زیر ۱۰۰ کیلووات مصرف می‌کردند حالا تا نزدیک ۱۰۰ کیلووات مصرف خود را بالا می‌آورند، چون در هر حالت رایگان می‌شوند. این تمایل به حداکثر بهره برداری از برق رایگان خیلی بیشتر از پایین آوردن مصارف بالای ۱۰۰ کیلووات است.

عمل به وعده ۴۲ سال قبلتر حضرت امام در برق رایگان هم از آن جمله عوامفریبی‌هایی است که نیازی به توضیح دادن ندارد. اولا حضرت امام گفتند برق را برای مستمندان رایگان می‌کنیم ثانیا همزمان گفتند مسکن می‌دهیم، کار می‌دهیم و ... پس چرا به دیگر وعده‌های داده شده عمل نمی‌کنند؟ از طرفی بخش قابل توجهی از مشترکان زیر ۱۰۰ کیلووات ساعت مصرف را خانه‌ها و ویلا‌های خالی و موقتی تشکیل می‌دهند که اساسا متعلق به طبقه متمکن جامعه است نه مستمندان.

اگر وزارت نیروی بدهکار، هوس خیرات کردن دارد بهتر است همین هزینه را در قالب کمک به افراد کم بضاعت بدهد همانطور که در پیک برق امسال حاضر شد به بسیج مهندسان چند میلیارد رانت همکاری بدهد تا آن‌ها دو میلیون پیامک "حالا قطع کن" بفرستند و البته آخرش هم هیچ به هیچ، الان هم می‌تواند این کمک‌ها را به نهاد‌های ذیصلاح بدهد تا واقعا به نیازمندان واقعی برسد گرچه دلیلی برای این بذل و بخشش وجود ندارد.

عده‌ای بر این باورنداین طرح بیشتر شوی سیاسی اردکانیان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده است که باز هم بر این باوریم بزرگان اصلاح طلب اینقدر از اوضاع سیاسی فعلی درک درستی دارند که بدانند نبایند روی اسب بازنده شرط بندی کنند لذا این نظریه توهمی بیش نیست.

حائری که به دلیل اختلاف نظر با اردکانیان به حاشیه رفته و به ندرت ازش خبری منتشر می‌شود به خوبی می‌داند که از این شوآف وزارتخانه آبی برای صنعت برق گرم نمی‌شود لذا بیشتر تلاش دارد یکسال آتی را مدارا کرده تا اقبال حضور در مسند وزارت نیرویی دوره بعد را از دست ندهد. متولی زاده، اما سعی دارد خود را همراه نشان داده و همانطور که خود گفت در پی ارائه طرحی برای واقعی کردن قیمت برق است.

آن‌ها می‌خواهند به مجلس انقلابی بگویند به مستمندان و قشر آسیب پذیر جامعه برق رایگان داده ایم تا آن‌ها را مجاب کنند که به واقعی شدن قیمت برق تن دهند. حتی اگر قیمت برق برای بقیه پله‌های مصرفی ۲۰ درصد افزایش یابد هزینه رایگان کردن برق سی میلیون مشترک کم مصرف را جبران خواهد کرد. این طرح با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی کشور به احتمال زیاد با مخالفت مجلس (حداقل تا پایان دولت روحانی) مواجه می‌شود و عملا با تاخیر دوساله عملیاتی می‌گردد که این موضوع بار بدهکاری‌های صنعت برق را افزایش خواهد داد.

مدیران ارشد وزارت نیرو و صنعت برق که توان همسو کردن دولت و مجلس در واقعی کردن قیمت برق را ندارند دست به ریسک‌ها و برنامه‌هایی زده اند که بیشتر این صنعت را غرق کرده است. سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی در حوزه تولید چه نیروگاه‌های مقیاس بزرگ و چه مقیاس کوچک و تجدیدپذیر با شرایط فعلی کاملا از توجیه اقتصادی خارج شده و عملا راهی بجز تن دادن به خاموشی‌های چند هزار مگاواتی تحت عنوان مدیریت کاهش پیک ندارند. آن‌ها دلخوش به افزایش نرخ ارزی شده اند که منابع حاصل از صادرات برق برایشان در پی داشته است چراکه هزینه‌های جاری وزارت نیرو به ریال پرداخت می‌شود و این تفاوت نرخ ارز منبع قابل توجهی برای آن‌ها ایجاد کرده است که البته از جیب پرسنل و کارکنان و پیمانکاران برقی پرداخت می‌شود تاجائیکه وضعیت حقوق اکثر کارکنان آن حتی کمتر از آموزش و پرورشی که نماد ضعف حقوقی بوده است شده است.

برق امید بیش از آنکه در مستمندان امیدی ایجاد کرده باشد برای سیاست گذاران برق ایران، امیدی است در خروج از بن بستی که یکدهه گذشته در مسیر آن قرار گرفته اند. آن‌ها مستاصل از مدیریت صنعت برق شده اند و تلاش می‌کنند با راه اندازی شو‌های اینچنینی، افکارعمومی و رسانه‌ها و ... در واقعی کردن قیمت برق همراه کنند، اما نمی‌دانند که از قضا سرکنگبین صفرا خواهد فزود.

مردم خشمگین از دولت هستند و در این شرایط افزایش قیمت برق را برنمی تابند. وزارت نیرو در دولت اول روحانی و حتی تا دو سال قبلتر فرصت بهتری برای نزدیک کردن قیمت برق به مقدار واقعی داشت که عدم آینده نگری آن‌ها این فرصت را از صنعت برق گرفت.

برق امید اگر منجر به افزایش قیمت برق نشود بجز چند لوح تقدیر برای وزیر و مقداری پاداش برای مدیران این ستاد، تقریبا هیچ دستاوردی برای صنعت برق نخواهد داشت (حتی کاهش مصرف برق در پیک) و آن‌ها باید تلاش کنند آخرین شانس خود را از دست ندهند. اگر برق امید قرار بود کاهش مصرف برق را در پی داشته باشد قبل از پیک تابستان مطرح میشد نه بعد از آن.

امیدواریم از هدر دادن چند صد میلیارد تومان هزینه تحت عنوان شو‌های تلویزیونی، بیلبورد‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی و... بپرهیزند و دنبال کار کارشناسی باشند. اوج خلاقیت تیم فعلی رسانه‌ای و روابط عمومی‌های این مجموعه در پویش الف ب اردکانیان و تزریق امید در جامعه مشاهده شده است. توصیه می‌شود یک نهاد بیطرف در چندنقطه تهران یا استانهخای دیگر، نظرسنجی میدانی برگزار نماید تا مشخص شود چند درصد این پویش را می‌شناسند و چقدر به اهداف آن ایمان دارند.

اگر قرار است از بیت المال بعنوان برق امید یارانه داده شود همه مردم ایران محق دریافت این یارانه هستند. مشترکی (خانواده ای) که دو فرزند داشته و مثلا ۲۰۰ کیلووات ساعت مصرف ماهانه دارد کمتر از مجردی که به تنهایی ۱۰۰ کیلووات ساعت مصرف می‌کند، سرانه مصرف دارد. سخت نیست فهمیدن اینکه توزیع یارانه به شکلی فعلی کاملا غلط و خلاف عدالت است.

مرز مصرف برق امید برای ماه‌های گرم عملا غیرقابل کارکرد است. در زمستان هم بی معنی است، چون مصرف خیلی‌ها به خودی خود پایین است. مشترکین مناطق سرد و گرم همه با یک معیار سنجیده می‌شوند که اشتباه است. مشترکی که یک خط در میان از مرز امید بالا رفته و دوباره پایین می‌آید سردرگم شده و حتی وصول مطالبات دشوارتر و پیچیده‌تر خواهد شد.

آن‌هایی که دو کنتور دارند با تقسیم بارشان بین دو کنتور زیر مرز قرار می‌گیرند. در این طرح اصلا کاهش در پیک مصرف برق معنی ندارد، چون مصرف پیک مهم نیست و لذا مشخص نیست چطور امید به کاهش مصرف در پیک سال بعد بسته اند! از نگاه روانشناسی، وقتی فردی مستمرا هزینه‌ای را می‌پردازد با آن سازگار میشود، ولی اگر رایگان آن خدمات را دریافت نماید، با پولی شدن دوباره آن به شدت مخالفت می‌کند و بدبین‌تر از قبل می‌شود که اتفاقا بیش از پیش موج بی اعتمادی به صنعت برق را در پی خواهد داشت.

جالب است که بر اساس یک فرض غلط شروع به سیاست گذاری کرده و به دو هفته نرسیده (بدون مطالعات همه جانبه) برایش مدیر و ستاد و بودجه و... ایجاد می‌کنند! در نهایت با آمارسازی و اعلام چند هزارمیلیارد صرفه جویی و... به پایان می‌رسد، اما راندمان شبکه تغییری نکرده و خاموشی‌ها بیشتر و بدهکاری‌ها افزون تر.

عدم اعتقاد به کار کارشناسی در پیاده سازی طرح‌های مدیریت مصرف موجب شده تا مردم هزینه آزمون و خطای روش‌های ابتکاری مدیران را بدهند. آن‌ها اصرار دارند بجای پیاده سازی زیرساخت‌های اصولی و علمی در افزایش تولید و مدیریت مصرف برق، می‌توانند با طرح‌های تشویقی هیجانی مردم را وادار به کاهش مصرف کنند و طبیعی است که تا این تیم بر صنعت برق حکمرانی می‌کنند امیدی به طرح امید نیست. منتظر گزارشات مبسوط شما از دستاورد‌های عجیب این طرح هستیم و یادتان نرود اگر نتوانید قیمت برق را واقعی کرده و یا به مقدار قابل توجهی افزایش دهید، بدترین طرح تاریخ صنعت برق را پیاده کرده اید و سال‌ها اثرات آن بر پیکر نحیف صنعت برق به یادگار خواهد ماند.

در آینده در خصوص یارانه های پنهان برق، ناکارآمدی پله های مصرفی، توسعه نامتوازن تولید، مدیریت تقاضای هوشمند، کارت انرژی، تعرفه گذاری های مبتنی بر مدیریت مصرف، حضور استارتاپ های واقعی در پیک سائی و بهره وری، لزوم ایجاد مرکز مطالعات استراتژیک برق، ورود ذخیره برق به بورس انرژی، ایجاد تعرفه های دینامیک در صنایع، اثر قانو نگذاری ها در ایجاد سازوکارهای خودتامینی، تغییر پارامترهای جریمه ای و تشویقی و... مطالبی را منتشر خواهیم کرد.

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
0
2
مقاله بسیار جالب ، وزین و دقیقی بود امیدوارم برق نیوز از این گزارش ها و تحلیل ها بیشتر منتشر کند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
0
4
مطمئن باشید که به جز خانه های خالی از سکنه، کسی مشمول طرح برق امید (نا امیدی) نمی شود. این فقط ابزاری بود که خیلی نرم و ملایم و بدون درگیری، قیمت برق را بالا ببرند. ظاهرا استفاده از روش پرت کردن حواس مردم با هدف دست یابی به هدفی دیگر، به امری عادی در این دولت بی تدبیری تبدیل شده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
0
3
ميخوان بخاطر چند راي وزارت نيرو را ورشكسته كنند در اين تحريم حقوق اين صد هزار نفر را كي ميده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
کدوم صد هزار نفر؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
0
2
با سلام
دراین مقاله ابعاد مختلف طرح برق امید مورد تحلیل وبررسی قرارگرفته است که جای تقدیر دارد اما متاسفانه این طرح بدون لحاظ کردن نظرات کارشناسان ارائه وباکمال تاسف دارای اشکالات بسیار زیادی می باشد که باتوجه به محدودیت اعتبارات ، شرکت های برق را دچار چالش های بسیار زیادی خواهد کرد لذا بایستی باتکیه بر تجارب پرسنل باتجربه واستفاده از توان وپتانسیل نیروهای جوان وبا انگیزه وبکارگیری فن آوری های نوین ، برنامه جامعی را برای تامین برق مطمئن ومستمر جهت مشترکین تدوین نماییم به نظر من ، الان فرصت مناسبی جهت استفاده بهتر از شرکت های دانش بنیان واستارت آپ ها به منظور مدیریت مصرف می باشد مابایستی با تغییر افکار ، مدل خدمات رسانی وتغییر درساختار رفتاری مشترکین را درراستای بهینه سازی مصارف باید در دستور کار قرار بدهیم تابتوانیم از این فرصت های صرفه جویی درجهت سرمایه گذاری های جدید وبهینه سازی شبکه های فرسوده به خوبی استفاده بکنیم ونهایتا این اقدامات ارزشمند قطعا موجب افزایش بهره وری ، افزایش کارآیی وافزایش اثربخشی اقدامات دروزارت نیرو خواهد شد با تشکر وسپاس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
0
3
برخي معتقدند در انتخابات پيش‌رو شعارهاي اقتصادي و معيشتي بيشتر برد خواهد داشت و راي‌آور خواهد بود. در اين راستا شخصي مثل رضا اردکانيان وزير نيروي دولت که چندي است پيشنهاد برق رايگان را داده و از سوي رئيس‌جمهور نيز مطرح شد مي‌تواند کانديداي اجرايي خوبي باشد که با چنين شعارهايي راي مردم را بستاند. البته بايد ديد اساسا نگرش او به حضور در انتخابات چگونه است و اجماعي روي وي حاصل خواهد شد يا اين گزينه نيز در حد حدس و گمان باقي خواهد ماند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
0
3
در مقاله به نکاتی اشاره شده است که قطعا کارشناسان ،مشاورین و مدیران ارشد وزارت نیرو که کمتر تجربه ای در بخش توزیع نیروی برق دارند به آن توجه داشته اند.قطعا طرح مذکور نقاط قوت و ضعف دارد و از آنجایکه تاکنون جزئیات و دستورالعمل های اجرایی آن ابلاغ نشده است و نمیتوان اظهار نظر دقیقی نسبت به آن داشت ولی اگر هدف کمک به مستمندان جامعه است که بی راهه رفته ایم و اگر هم واقعی کردن قیمت برق،از آن هم بدتر.به نظر بنده این دست طرح های دولت تدبیر و امید یک پیام بیشتر ندارد و آن هم اینکه، ای جماعتی که بدبخت و بیچاره اید و توان خرید و استفاده از لوازم برقی روز دنیا را ندارید در بدبختی خودتان بمانید تا برقتان رایگان شود چراکه مصرف ماهانه 100 کیلوات ساعت در ماه یعنی بازگشت به گذشته ا ی که خانه ها گرمایش و سرمایششان با کرسی ذغالی و بادبزن بود نه با پکیج و اسپیلت!
مدنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
0
2
گزارش دقیق و کاملی ارایه شده است کاملا طرح موضوعی اینچنینی در نزدیکی انتخابات امری پوپولیسنی و عوام فریبانه است و مسلما این امر خطای اصلاح طلب ها دوباره تکرار خواهد شد .اقای وزیر محترم در صورت شرکت در خوشبینانه ترین حالت ۳ میلیون رای خواهد داشت لذا با پویش و برق امید نمیتواند رای جمع کند اما میتواند وزارت خانه ورشکسته را ورشکسته تر کند از مشاورین وزیر عاجزانه درخواست میکنم در ارایه طرح تجدید نظر فرمایند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
0
1
الان بورس سقوط آزاد کرده، دلار سربه فلک گذاشته ،‌اقتصاد خانواده ها به هم ریخته ، کسی اعتراض نداره، بعد یک وزارت خانه می خواهد از عده ای پول برق نگیرد،‌شماها انقدر به طرح نقدر عجیب و غریب وارد کنید،‌انقدر بگید نمیشه دروغه الکیه تبلیغاته پوپولیسته،‌که نشه. حالا فرض بگیریم این طرح برق امید نشد،‌بعدچی ، شما خوشحال می شید؟واقعا دم شما گرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
الان ملت لنگ 5000 تومان پول هستند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
1
3
اقای اردکانیان به جای برق مجانی حقوق پرسنل وزارت نیرو را بده که با این همه تاخیر گرداخت میشود معوقات سالهای قبل مانده متاسفانه جنابعالی حرف از برق مجانی میزنی اگر پرسنل وزارت نیرو نداشته باشی این را بدان کاندید ریاست جمهوری وابسته به شما رای نخواهند اورد واین تبلیغات برق مجانی هم تاثیری ندارد
محمد
|
Germany
|
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
0
2
... ترین وزارت خونه نیرو هست که هیچ وقت به فکر پرسنل خود نیست و مرتب رئیس جمهور لوح تقدیرهای مفتی به مدیرانش میده ؛ نیروهای رسمی شرکت توزیع رفاهیاتشون طلب دارن؛ حقوق دیر میدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
0
1
نقد هوشمندانه و متفکرانه ای بود و ترم آموزشی فوق العاده برای مدیران صنعت برق. از اینکه یک رسانه در خارج از سبستم رسمی توانیر به لحاظ دسترسی به امار و اطلاعات چنین توانایی علمی دارد شگفت انگیز است به نظر می رسد رسانه برق نیوز اکنون به بخشی مهم از صنعت برق تبدیل شده به طوری که میتواند حتا مدیریت توانیر و صنعت برق را تحت تاثیر قرار دهد و چه بسا اینکه مدیر اینده صنعت برق از رسانه برق نیوز باشد!.
مدیر پایگاه ما خودمون هم میخواستیم از خودمون تعریف کنیم رومون نمیشد چنین ادعایی بکنیم. ممنون از لطفی که به ما دارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
0
1
تحلیل بسیار جالبی بود این نشان از پیگیری وهمه جانبه نگریستن مسئولین برق نیوز به مسائل صنعت برق است امید ان است که در مباحث دیگر صنعت اب وبرق هم با داشتن امار وارقام ونگاه به مسائل اجتماعی و...اظهار نظر نمود
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار