کد خبر: ۴۳۰۸۰
تاریخ انتشار : ۲۲:۲۵ - ۲۵ دی ۱۳۹۹
تولید پراکنده راه حلی برای کاهش تلفات انتقال برق و افزایش قابلیت اطمینان سیستم است که با توجه به حمایت‌های صورت گرفته از تولیدکنندگان برق بصورت پراکنده و تضمین خرید برق از نیروگاه‌های تولید برق پراکنده مزایای مالی برای سرمایه گذار به همراه دارد. انرژی باد یکی از انواع اصلی انرژی های تجدید پذیر می باشد و کشور ما قابلیت ها و پتانسیل های مناسبی جهت نصب و راه اندازی توربین های برق بادی وجود دارد .
سرویس آموزش‌های تخصصی برق نیوز: تولید پراکنده طبق استاندار ایران به نیروگاه‌هایی با قابلیت تولید در محل مصرف که حتما به شبکه توزیع متصل شوند و توانی کمتر از ۲۵ مگاوات را تولید کنند اطلاق می‌شود. این تولید برق می‌تواند با تکنولوژی‌های مختلف مانند استفاده از توربین‌های آبی، توربین‌های گازی با سوخت‌های فسیلی بویژه گاز طبیعی یا بیو گاز، موتور‌های گاز سوز و انرژی‌های تجدید پذیر مانند باد، خورشید و ... صورت گیرد. بطور کلی هدف از استفاده از منابع تولید پراکنده در شبکه‌های توزیع تامین تمام یا قسمتی از توان مصرفی شبکه بصورت تمام وقت یا پاره وقت می‌باشد. در راستای تامین برق از طریق منابع پراکنده و تجدید پذیر وزارت نیرو تعرفه‌های تضمینی برای خرید برق از سرمایه گزاران طرح‌های تولید برق بصورت پراکنده دارد نرخ خرید برق تضمینی در جدول زیر عنوان شده است.
 
درآمد نیروگاه‌های دیجی dg
درآمد نیروگاه‌های دیجی dg
 
نیروگاه های بادی 
انرژی باد یکی از انواع اصلی انرژی‌های تجدید پذیر می‌باشد. در کشور ما قابلیت‌ها و پتانسیل‌های مناسبی جهت نصب و راه اندازی توربین‌های برق بادی وجود دارد که با توجه به توجیه پذیری آن و تحقیقات، مطالعات و سرمایه گذاری­‌های صورت گرفته، چشم انداز روشنی را فراروی سیاست گذاران بخش انرژی کشور قرار داده است.
 
درآمد نیروگاه‌های بادی

برای محاسبه درآمد یک نیروگاه بادی به نکات زیر باید توجه کرد:

  • راندمان
    حداقل راندمان نیروگاه بادی ۲۵ درصد است و راندمان مطلوب نیروگاه بادی بالای ۳۰ درصد می‌باشد.
  • میزان تولید سالانه
    برای مثال تولید سالیانه نیروگاه بادی یک نیروگاه ۱KW نیروگاه بادی با راندمان ۲۵ درصد:

۱kw*۲۴*۳۶۵*۰.۲۵= ۲,۱۹۰kwh
  • نرخ سود سالیانه
    برای قیمت نیروگاه بادی بالای ۱MW این مقدار ۶ درصد در نظر گرفته می‌شود.
  • تضمین خرید تا ۱۰ سال با قیمت مصوبه
  • تضمین خرید ۲۰ ساله (بعد از ۱۰ سال با ۷۰% قیمت مصوبه با در نظر گرفتن تعدیل با توجه به تبصره (۳) ماده (۳) مصوبه شورای اقتصاد)
کمترین نرخ بازدهی نیروگاه‌های بادی ۲۵ در صد و بیشترین بازدهی تا ۴۵ در صد در ایران در نظر گرفته می‌شود.
 
درآمد سالیانه این نیروگاه یک مگاواتی با در نظر گرفتن ضریب تورم و نرخ حمایت از تولید داخل و نرخ مصوب خرید تضمینی برق پس از سال اول به شکل زیر محاسبه می‌شود:
 
درآمد نیروگاه‌های دیجی dg
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار