کد خبر: ۴۳۰۸۲
تاریخ انتشار : ۰۹:۲۱ - ۰۷ مهر ۱۳۹۹
روند کاهش ارزش ریال در مقابل یورو از ابتدای سال جاری تاکنون، عامل تاثیرگذاری بر رشد ارزش دارایی‌های شرکت‌های نیروگاهی است که می‌تواند کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد. انرژی تولیدی سال ۱۳۹۸ صنعت برق، با رشد ۱/ ۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن در حدود ۳۲۸ میلیارد کیلووات ساعت بوده است.
به گزارش برق نیوز، صنعت برق از زمره صنایعی است که به رغم تشدید فشار‌های اقتصادی می‌تواند کماکان در مدار پیشرفت قرار داشته باشد؛ چراکه تمرکز اصلی این صنعت بر داخل کشور استوار است. از سویی روند کاهش ارزش ریال در مقابل یورو از ابتدای سال جاری تاکنون، عامل تاثیرگذاری بر رشد ارزش دارایی‌های شرکت‌های نیروگاهی است که می‌تواند کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد. انرژی تولیدی سال ۱۳۹۸ صنعت برق، با رشد ۱/ ۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن در حدود ۳۲۸ میلیارد کیلووات ساعت بوده است. طی مدت مزبور نیز ظرفیت نیروگاه‌های نصب‌شده با رشد ۷/ ۳ درصدی به رقم ۸۳هزار و ۴۷۸ مگاوات رسیده است که حکایت از رشد مداوم این صنعت دارد.

شرکت سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران (وسنا) از جمله شرکت‌هایی است که در ارتباط با سرمایه‌گذاری در صنعت برق فعالیت دارد. ارزش بازاری این شرکت در حال حاضر بالغ بر ۴/ ۷ هزار میلیارد تومان است که ۳/ ۰ درصد از صنعت و ۱/ ۰ درصد از بازار را شامل می‌شود. طی سه سال اخیر بتای این سهم ۰۹/ ۱ واحد بوده که به معنای این است که نوسانات بازدهی سهم بیش از نوسانات بازار است. شرکت صنایع برق و انرژی صبا (وابسته به بنیاد مستضعفان) با ۵۷ درصد، گروه مپنا با ۱۸ درصد و گروه توسعه ملی با ۱۵ درصد سهامداران اصلی وسنا هستند. شرکت آذرخش، شرکت مولد نیروی خرم‌آباد و شرکت زاگرس به ترتیب با ۹۹/ ۵۹، ۱۲/ ۸۶ و ۹۵/ ۵۹ درصد مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه وسنا هستند. شرکت آذرخش مالک نیروگاه علی آباد گلستان مشتمل بر ۶ واحد گازی ۱۶۲ مگاواتی (مجموع ۹۷۲مگاوات) است. احداث بخش بخار این نیروگاه نیز با ظرفیت ۴۸۰ مگاواتی در دستور کار قرار دارد که با بهره‌برداری از آن ظرفیت آن به ۱۴۹۴ مگاوات خواهد رسید. شرکت مولد نیروی خرم‌آباد بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد با ظرفیت ۹۶۸ مگاوات در دو فاز را در اختیار دارد که هر فاز شامل یک بلوک سیکل ترکیبی به ظرفیت ۴۸۴ مگاواتی است. شرکت زاگرس با هدف تحویل و تکمیل پروژه‌های نیروگاهی نیمه تمام و در حال احداث پرند، ارومیه، اردبیل و قائن به ظرفیت مجموع ۲هزار و ۸۳۵ مگاوات تاسیس شده است.

با توجه به اینکه این شرکت مالکیت چندین نیروگاه را در اختیار دارد و در صنعت برق به‌عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری فعالیت دارد، محاسبه ارزش خالص دارایی‌ها اهمیت بیشتری در مقابل سودآوری پیدا می‌کند که با توجه به روند افزایشی نرخ ارز از ابتدای سال جاری اهمیت این موضوع دوچندان می‌شود. به این منظور خالص ارزش دارایی‌های شرکت با احتساب نرخ یورو ۳۳ هزار تومانی محاسبه می‌شود که با تقسیم بر ارزش روز شرکت یکی از معیار‌های مهم تصمیم‌گیری به‌دست می‌آید. به هر نحو، ارزش روز سرمایه‌گذاری‌ها نزدیک به ۱۸ هزار میلیارد تومان به‌دست آمده است که با اضافه شدن دارایی‌های جاری و کسر بدهی‌ها خالص ارزش دارایی‌ها ۸/ ۱۷ هزارمیلیارد تومان به‌دست می‌آید که با تقسیم بر ارزش بازاری ۴/ ۷ هزار میلیارد تومانی سهم P/ NAV حدود ۴۲ درصد به‌دست می‌آید که از متوسط صنعت پایین‌تر است و با انتظار برای رسیدن به بالای ۶۰ درصد در قیمت‌های فعلی موقعیت جذابی برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود.
 
منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار