کد خبر: ۴۳۰۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳:۲۶ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
برای طراحی و مونتاژ تابلو برق‌های صنعتی پس از اجرای فاز برنامه ریزی، مشخص کردن تجهیزات و ایجاد یک طرح اولیه برای جانمایی تجهیزات در داخل تابلو به طراحی نقشه نهایی از محل نصب و نوع چیدمان تجهیزات می‌پردازیم.
سرویس آموزش‌های تخصصی برق نیوز: طراحی تابلو‌های صنعتی از مشخص کردن نیاز مصرف کننده و آماده سازی طرح اولیه آغاز می شودکه در مرحله اول به برنامه ریزی برای اجرای طرح میپردازیم در این مرحله مشخص کردن تجهیزات و ماژول‌های واحد I/O قرار دارد و سخت افزار‌هایی که ممکن است بعدا مورد نیاز باشد نیز باید مد نظر قرار گرفته شود. در مرحله دوم یعنی طراحی اولیه اطمینان حاصل می کنیم که همه ماژول‌های I/O به درستی برق رسانی و در تابلو جاگیری شده اند. این مرحله از طراحی، مقدماتی است و فقط ایده کلی از اندازه تابلو و فضا‌های جاگیری سخت افزار‌ها را به شما می دهد. مرحله سوم برق رسانی صحیح به تجهیزات داخل تابلو است انتخاب تجهیزات توزیع توان و تجهیزات محافظتی در این مرحله انجام می شود وپس از آن به انتخاب سایر سخت افزار‌ها و تجهیزات کمکی می پردازیم.
طراحی و مونتاژ تابلو‌های برق صنعتی ۵ چیدمان تابلو
 پس از انجام برنامه ریزی‌ به مرحله چیدمان تابلو‌های کنترل می‌رسیم. بطور خاص روی طراحی نقشه‌های تابلو متمرکز می‌شویم. بعد از مشخص شدن اکثریت سخت افزار‌ها و در دست داشتن یک طرح اولیه ما می‌توانیم یک طرح کلی از تابلو را طراحی کنیم. در ابتدا قبل از طراحی  باید نوع نرم افزاری را برای طراحی تابلو انتخاب می‌کنیم مشخص کنیم. در مرحله اول طراحی ابتدا ما تمام تجهیزات سخت افزاری داخل تابلو را ترسیم می‌کنیم، سوئیچ ها، ریل‌ها و PLC وهر آنچه که ما در تابلو بکار خواهد رفت باید ترسیم شود. می‌توان طرح دیجیتالی تجهیزات را از کارخانه سازنده دریافت کرد و به طرح کلی اضافه کرد. پس از در دست داشتن سخت افزار‌های ترسیم شده اقدام به ایجاد طرح نهایی تابلو می‌کنیم. در ابتدا داکت‌های سیم کشی تابلو را داخل جعبه تابلوقرار می دهیم  با انجام این مرحله در ابتدا ایده کلی از چیدمان سخت افزار‌ها و اینکه چگونه داخل تابلو قرار می‌گیرند بدست می آوریم.
طراحی و مونتاژ تابلو‌های برق صنعتی ۵ چیدمان تابلو
طراحی اولیه ایده مناسبی از نحوه قرارگیری  تجهیزات در اختیار ما قرار می‌دهد، اما درنهایت نیاز به زمان بیشتر و جابجایی‌های مختصر برای پیدا کردن بهترین جایگاه برای هر سخت افزار داریم. این مرحله فاز نهایی طراحی تابلو است و ما باید اطمینان حاصل کنیم که همه تجهیزات به شکل مناسبی داخل جعبه قرار گرفته اند .
طراحی و مونتاژ تابلو‌های برق صنعتی ۵ چیدمان تابلو
مرحله بعدی ایجاد طرح توزیع توان و سیم کشی در تابلو است. پس از به پایان رساندن مرحله چیدمان تجهیزات، برای مشخص کردن نحوه ارتباط این اجزا اقدام می‌کنیم. برای این مرحله بهتر است از کسی که قبلا تجربه طراحی و توسعه این نوع سیستم‌ها را داشته است مانند یک مهندس برق  ویا یک تکنسین متخصص اجرای تابلو برق ها مشورت کنیم
 
طراحی و مونتاژ تابلو‌های برق صنعتی ۵ چیدمان تابلو
 اگر سیستم به درستی طراحی نشود می‌تواند برای اپراتور ایجاد خطر کند پس نسبت به همه خطرات و مشکلاتی که به خاطر طراحی اشتباه ممکن است رخ دهد آگاه باشید. قبل از آغاز طراحی حتما با یک متخصص و یا فرد دارای تجربه در زمینه سیم کشی و طراحی تابلو مشورت کنید این مسئله امنیت کلی طراحی شما را بالا خواهد برد.
 
طراحی و مونتاژ تابلو‌های برق صنعتی ۵ چیدمان تابلو
در قسمت مشخص شده AC مشاهده می‌کنید که ولتاژ ۱۲۰ ولتی AC از یک کلیداصلی ۱۵ آمپری عبور می‌کند و به یک محافظ سرج می‌رسد سیم کشی‌ها و ترمینال‌ها در ادامه طراحی قرار دارند، رله حفاظتی و محل وصل یو پی اس نیز قابل مشاهده است. یو پی اس به ترمینال‌های معین شده برای تغذیه و برق رسانی متصل می‌شود.
 
در قدم بعدی یک نمونه از نقشه سیم کشی واحد I/O و PLC قابل مشاهده است که شامل دو بخش آنالوگ و دیجیتال است.
 
ورودی های آنالوگ
طراحی و مونتاژ تابلو‌های برق صنعتی ۵ چیدمان تابلو
 
ورودی های دیجیتال
 
طراحی و مونتاژ تابلو‌های برق صنعتی ۵ چیدمان تابلو
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار