کد خبر: ۴۳۲۲۳
تاریخ انتشار : ۲۲:۲۱ - ۲۵ دی ۱۳۹۹
نیروگاه‌های تولید همزمان برق و حرارت یا CHP از انواع تولیدات پراکنده انرژی به حساب می‌آیند که تا ظرفیت ۲۵ مگاوات قابلیت تامین بار در محل مصرف را دارند. احداث نیروگاه‌های chp مزیت‌هایی را هم برای مشترک تولید کننده برق و هم شبکه برق به همراه خواهد داشت و شرکت برق تسهیلاتی را برای حمایت از تاسیس نیروگاه‌های chp در نطر گرفته است که در میزان هزینه‌ها و سطح درآمد نیروگاه تاثرگذار خواهد بود.
سرویس آموزش‌های تخصصی برق نیوز: تولید همزمان حرارت و برق (CHP)، به عملیاتی برای تولید برق و انرژی حرارتی از یک سوخت واحد گفته می‌شود. این نوع تولید بازدهی بالاتری نسبت به تولید برق و حرارت بصورت جداگانه و با منبع سوخت غیر واحد دارد. این کاهش مصرف سوخت مزایای زیادی را به دنبال دارد که شامل صرفه جویی در هزینه ها و کاهش سایر انتشارات محیط زیستی می‌شود.
نیروگاه‌های CHP در زیر مجموعه تولیدات پراکنده قرار دارند و منافع چشمگیری مانند کاهش ریسک قطع برق، کاهش تلفات انتقال و توزیع و کاهش پیک دیماند مصرفی در شبکه برق بدنبال دارند. CHP نیز همان منافع تولیدات پراکنده را خواهد داشت و علاوه بر آن از مزایای بازدهی بالایی نیز برخوردار است. درکشور ما میانگین سالیانه ۷ درصد نیاز به انرژی الکتریکی رشد مثبت ثبت است که با افزایش مصرف برق بایستی زیرساخت‌های تولید برق نیز توسعه پیدا کند هم چنین نیاز به گسترش خطوط انتقال و توزیع نیز به همان نسبت افزایش پیدا خواهد کرد که این هزینه بسیار زیادی را به شبکه تحمیل می‌کند. یکی از راهکار‌های به تعویق انداختن این سرمایه گذاری حمایت از تولید در محل مصرف یا همان تولید پراکنده است چراکه این تولید محدودیت‌های خطوط انتقال را نیز برطرف خواهد کرد.

طرح توجیهی نیروگاه‌های CHP
مزایای نیروگاه‌های CHP
سیستم CHP بصورت کارآمد برای پاسخگویی به نیاز الکتریکی و حرارتی واحد طراحی می‌شود و می‌تواند به بازدهی بالایی نسب به تولید جداگانه برق و حرارت دست پیدا کند. نیروگاه‌های سوخت‌های فسیلی در حالت کلی تقریبا به بازدهی ۳۳ درصدی دارند و این به این معنی است که ۶۷ درصد انرژی هنگام تولید انرژی الکتریکی اتلاف می‌شود. CHP میتواند به بازده حداکثر سیستم دست پیدا کند ومقدار بازدهی آن را به ۶۰ الی ۸۰ درصد افزایش داد.

  • کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری
    به طور میانگین دیزل ژنراتور پشتیبان می‌تواند ۵۵۵ دلار به ازای هر کیلووات برای سرمایه گذار هزینه به دنبال داشته باشد در حالی که برای CHP این مقدار به ۱۰۰-۲۰۰ دلار به ازای هر کیلووات هزینه کاهش می یابد.
  • سرمایه گذاری مطمئن
    بازدهی بالای سیستم‌های CHP نسبت به تولیدات متمرکز موجب صرفه جویی مالی قابل توجهی خواهد شد. باتوجه به بازدهی کلی، سیستم CHP تقریبا یک سوم نیروگاه‌های تولید متمرکز انرژی مصرف می‌کند، از آنجایی که سوخت کمتری مصرف می‌کند حساسیت کمتری نسبت به تغییرات قیمت انرژی خواهد داشت.
  • افزایش قابلیت اطمینان الکتریکی
    خطا در توزیع انرژی الکتریکی می‌تواند یک مشکل جدی برای شرکت برق باشد چراکه در بسیاری از تاسیسات از دست دادن برق یک فاجعه به حساب می‌آید. سیستم CHP میتواند به گونه‌ای طراحی شود که ازشبکه برق جدا شود و بصورت جزیره‌ای در هنگام قطع برق شبکه کار کند که این باعث افزایش قابلیت اطمینان در هنگام وقوع شرایط بحرانی خواهد شد. استفاده از قابلیت پشتیبان و حالت جزیره‌ای سیستم‌های CHP نیاز به استفاده از تولید کننده‌های پشتیبان غیر CHP را از بین می‌برد.
  • کاهش انتشارات گاز‌های گلخانه‌ای و آسیب‌های محیط زیستی
    نیروگاه‌های CHP سوخت کمتری را یرای تولید سطح یکسانی از انرژی در مقایسه با نیروگاه‌های مرکزی مصرف می‌کنند، سیستم‌های CHP میتوانند سطح آلاینده‌های محیط زیستی را کاهش می‌دهند، برای مثال یک نیروگاه ۵ مگاواتی CHP که با توربین گازی کارمی کند به صورت عمومی ۲۰۸۷۰ تن کربن دی اکسید بصورت سالیانه تولید می‌کند در حالی که سیستم‌های تولید متمرکز که برای رسیدن به سطح توان یکسان با ۵CHP مگاواتی طراحی شده است مقدار ۴۴۴۵۰ تن کربن دی اکسید تولید می‌کند.

 

از مزایای پیاده سازی نیروگاه‌های CHP برای شبکه برق می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • کاهش تلفات شبکه اننتقال و توزیع
  • افزایش پیک سایی و بار‌های قابل قطع
  • کاهش یا حذف نیاز به توسعه شبکه انتقال و توزیع
  • بهبود ضریب بار شبکه برق

حمایت‌های وزارت نیرو از سرمایه گذاری در احداث مولد‌های مقیاس کوچک
به استناد دستورالعمل توسعه مولد‌های مقیاس کوچک خلاصه حمایت‌های توانیر از احداث نیروگاه‌های CHP به شرح زیر است:

  1. پرداخت پیش پرداخت خرید برق
  2. سرمایه گذار می‌تواند برای احداث مولد مقیاس کوچک، همچون سایر طرح‌های تولیدی (صنعتی) و نیز سایر طرح‌های نیروگاهی، از تسهیلات بانکی (ریالی و ارزی) استفاده کند.
  3. بازگرداندن حق انشعاب به قیمت روز (در حدود ۱۰ درصد تامین مالی پروژه را شامل می‌شود)
  4. اجاره بلندمدت زمین‌های پست برق
  5. عقد قرارداد تضمینی تامین سوخت
  6. فروش به مدیریت شبکه (به نرخ تضمینی و نرخ رقابتی)
  7. حمایت از تعاونی‌ها شامل:
    .تامین بخشی از کل منابع مالی آن
    .معرفی تعاونی‌ها به صندوق تعاون و یا نظام بانکی کشور
    .اعطای زمین از طریق شرکت‌های صنعتی به پروژه‌های احداث مولد‌های مقیاس کوچک در شهرک‌های صنعتی

 

قیمت خرید تضمینی برق از مولد‌های مقیاس کوچک CHP طبق صورت جلسه ۳۲۹ هیئت تنطیم بازار به شرح زیر است:


طرح توجیهی نیروگاه‌های CHP

قرارداد خرید برق در قالب مصوبه ۳۱۰ هیأت تنظیم بازار برق ایران
این شکل از قرارداد‌ها به صورت یکساله است. در این نوع قرارداد، شرط نو بودن مولد مطرح نبوده و با هدف تشویق به تولید در ایام پیک (ابتدای خرداد تا پایان شهریور)، ۷۵ درصد بهای تولید برق در دوره یکساله، در ایام پیک پرداخت می‌گردد. هزینه گاز مصرفی این نیروگاه می‌بایست توسط سرمایه گذار پرداخت گردد. شرایط این قرارداد ذیلاً در بخش "خرید برق چهار ماه گرم سال" برای سال ۱۳۹۸ آمده است. در حال حاضر، صدور مجوزات اولیه تا عقد قرارداد ۳۱۰ بر اساس ضوابط و نرخ‌های سال ۱۳۹۸ امکان پذیر است. در صورت ابلاغ شرایط و نرخ‌های سال ۱۳۹۹، شرایط جدید ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

اتصال مولد‌های مقیاس کوچک به شبکه برق به شرح زیر امکان پذیر است:

  • نیروگاه‌های کمتر از ۷ مگاوات به شبکه توزیع متصل می شوند. 
  • نیروگاه‌های بالای ۷ مگاوات به فیدر اختصاصی در پست فوق توزیع وصل خواهند شد.
    نیروگاه‌های CHP از انواع نیروگاه‌های تولید پراکنده بشمار می‌رود که ظرفیت آن‌ها به کمتر از ۲۵ مگاوات محدود خواهد شد.


هزینه سرمایه گذاری نیروگاه های CHP و نرخ تعمیر و نگه داری آن برای ظرفیت یک مگاوات در شهریورماه ۱۳۹۹ با دلار ۲۸ هزار تومانی به شکل زیر است:

طرح توجیهی نیروگاه‌های CHP

 

 

درآمد سالیامه نیروگاه های chp به شکل زیر محاسبه خواهد شد:

طرح توجیهی نیروگاه‌های CHP

 

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار