کد خبر: ۴۳۴۹۵
تاریخ انتشار : ۱۱:۳۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹
دبیرکل هیأت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته گفت: هنوز نحوه دخل و خرج دولت برای طرح برق امید شفاف سازی نشده، از این رو نگرانی‌ها برای افزایش هزینه‌های وزارت نیرو بیشتر شده است.
به گزارش برق نیوز، در حالی دولت طرح برق امید را بخشی از یک طرح جامع می‌داند که فعالان این عرصه اجرای تک بخشی آن را برای وزارت نیرو هزینه‌زا می‌دانند، در صورتی که اجرای چنین طرحی با هماهنگی سایر بخش‌ها قابل کنترل خواهد بود.

برق رایگان برای ۳۰ میلیون ایرانی اوایل شهریور ماه به بمب خبری تبدیل شد؛ آنجا که حسن روحانی رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت به مجانی شدن برق برای بیش از ۳۰ میلیون نفر از مردم اشاره کرد و گفت: آرزوی ۴۲ ساله محقق شده و این مایه افتخار دولت دوازدهم است.

هزینه تراشی‌ها برای اجرای طرح برق امید

طرح برق امید با هدف اعمال تخفیف صددرصدی برای مشترکان کم‌مصرف برق در کشور، تشویق مشترکان به اصلاح مصرف و در نهایت پیک‌سازی و کاهش هزینه‌های توسعه نیروگاه‌ها تدوین شد. امروز ایران به عنوان کشوری مطرح است که در همه بخش‌ها با پرداخت بیشترین یارانه، دارای مصرف بالای انرژی است و به همین دلیل همواره از توسعه در این بخش‌ها جا مانده است.

در همین رابطه حمیدرضا صالحی، دبیرکل و عضو هیأت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته  گفت: دولت‌ها در ایران به دنبال این بوده‌اند که یارانه‌های انرژی را کاهش دهند که این موضوع در برنامه سوم توسعه نیز پیش بینی شده است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران گفت: خود صنعت برق صنعت زیرساختی است و در همه صنایع، نقش اساسی دارد؛ از صنعت فولاد، سیمان، پتروشیمی و حمل و نقل، همه به نوعی وابسته به صنعت برق هستند و این مسئله نشان می‌دهد که این صنعت در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد.

صالحی ادامه داد: صنعت برق امروز دچار مشکل دخل و خرج شده است. با توجه به نرخ تورم و دلار که رشد بی سابقه‌ای داشته، هزینه‌های تولید در صنعت برق هم به مراتب افزایش یافته است، اما درآمد این صنعت نسبت به قبل تفاوتی نکرده است.

دبیر و عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت برق ایران تصریح کرد: این مشکل بزرگی که صنعت برق دارد، مشکلی است که همه به آن آگاه هستند و درخواست واقعی شدن قیمت‌های نفت و حاملان انرژی را دارند، هرچند قرار بر این بود که این اقدام با یک شیبی انجام شود تا به مردم فشار نیاید.


به گفته صالحی، در حال حاضر دولت با مطرح کردن برق امید می‌خواهد به دنبال ورود بالای ۵ مگاوات‌ها در بخش صنایع به بورس باشد تا بتواند به قیمت واقعی برق در بورس برسد و مصرف کنندگان بالای ۵ مگاوات را در بورس خریداری کنند و نیروگاه‌ها هم بتوانند در بورس، برق مورد نیاز صنایع را به فروش برسانند.

دبیرکل هیأت‌مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته گفت: طبق اعلام وزارت نیرو ۸.۵ میلیون خانوار در این طرح شامل برق رایگان می‌شوند این در حالی است که طبق یک دسته کلی نمی‌توان تعداد افرادی که تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند را به طور رسمی اعلام کرد.

به گفته صالحی، مبنای طرح ریزی برق امید بر این است که نخست کم مصرف‌ها، مشترکین با مصرف متوسط و در نهایت پر مصرف‌ها و صنایع انرژی‌بر مانند صنایع فولاد، آلومینیوم، ذوب آهن و... از مزایای این طرح بهره‌مند شوند که در این تقسیم بندی، مصرف برق کم‌مصرف‌ها رایگان، تعرفه برق مشترکین با مصرف متوسط را یارانه‌ای و تعرفه برق مشترکین پرمصرف و صنایع انرژی‌بر با نرخ حقیقی برق در نظر گرفته شده بود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران گفت: از سوی دیگر دولت به دنبال بهینه‌سازی مصرف انرژی است، سیاست دولت این است که آن‌هایی که می‌توانند در مصرف برق مدیریت کنند از لامپ کم مصرف و سیستم‌های هوشمند استفاده و حتی برق خورشیدی را جایگزین برق مصرفی فعلی کنند و در اینجاست که مشوق‌های تخفیف و رایگان نیز مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: پس با این تدابیر نمی‌توان خیلی به رقم تعداد خانوار‌های تحت پوشش طرح امید که از سوی دولت اعلام می‌شود، استناد کرد چرا که در این صورت احتمال دارد از سقف ۸.۵ میلیون خانوار نیز فراتر رود؛ شاید با این شرایط از ۳۰ میلیون نفر به ۴۵ میلیون تحت پوشش طرح امید برسند.

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا این حرکت (برق امید) منجر به سامان دادن به اوضاع بدی که صنعت برق دارد می‌شود یا خیر؟ گفت: در مورد این طرح که هنوز هیچ اصلی از آن پایه گذاری نشده نمی‌توان اظهار نظر دقیقی داشت چراکه به نظر می‌رسد در حال حاضر اگر اجرای آن کلید بخورد تنها به عنوان یک طرح پایلوت باقی می‌ماند؛ از این رو بهتر بود دولت در جای دیگر و به سبک دیگری این طرح را امتحان می‌کرد تا آزمون و خطای آن دیده و رفع شود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران در پایان با تاکید بر اینکه برای اجرای طرح‌های کاهش مصرف انرژی باید روش‌های درنظر گرفته شود که باعث افزایش هزینه‌های وزارت نیرو نشود گفت: برای تشویق مصرف کنندگان به بهینه سازی انرژی باید روش‌هایی پیاده و اجرایی شود که همگام با کاهش هزینه‌های وزارت نیرو و تولیدکنندگان برق باشد نه اینکه در این هدف، بدون زیرساخت، شرایط برای این بخش سخت‌تر و پرهزینه شود.
 
منبع: اقتصاد 24
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار