کد خبر: ۴۳۵۰۰
تاریخ انتشار : ۱۴:۵۵ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹
روز ۱۲ آبان رضا اردکانیان در رأس هیئتی وارد استان سمنان شد و مستقیماً به سرخه، زادگاه رئیس دولت رفت تا یک پروژه آب‌رسانی را افتتاح کند و از طریق بالگرد در جریان برخی امور قرار گرفت و رفت! حال‌آنکه ده‌ها مطالبه در خصوص ظرفیت‌های آب و انرژی در استان استراتژیک سمنان که می‌تواند در بسیاری موارد آزمونه تهران باشد، روی زمین‌مانده‌اند.

به گزارش برق نیوز، این بخشی از یادداشت علیرضا صالحیان کارشناس اقتصاد و انرژی برای بازار است. روز ۱۲ آبان رضا اردکانیان در رأس هیئتی وارد استان سمنان شد و مستقیماً به سرخه، زادگاه رئیس دولت رفت تا یک پروژه آب‌رسانی را افتتاح کند پروژه‌ای که موسوم به تأمین آب پایدار در ۱۵۰ نقطه کشور نیز اجراشده بود و روحانی خواست تا در آخرین ماه‌های ریاست جمهوری هدیه‌ای کوچک هم به شهر زادگاهش بدهد.

به نظر می‌رسد آن‌طور که بایدوشاید از حضور چندساعته وزیر یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های دولت ایران اسلامی در استان سمنان استفاده نشد. اردکانیان ازلحاظ حوزه کاری یکی از مهم‌ترین افراد کابینه محسوب می‌شود، زیرا از آب و برق و انرژی‌های خورشیدی و آبی و ... همگی زیر نظر او است.

اردکانیان تنها در سرخه حضور یافت یک طرح را افتتاح کرد و از طریق بالگرد در جریان برخی امور قرار گرفت و رفت! حال‌آنکه ده‌ها مطالبه در خصوص ظرفیت‌های آب و انرژی در استان استراتژیک سمنان که می‌تواند در بسیاری موارد آزمونه تهران باشد، روی زمین‌مانده‌اند.

فرصت ۱۶ ساله از دست رفته

بدون اغراق باید گفت این سفر آخرین فرصت‌های استان سمنان در دولتی است که ریاستش را یکی از اهالی آن بر عهده دارد تا بتواند کاری برای آب و خشک‌سالی و بخش انرژی کند، زیرا ازاین‌پس وارد فصل سرما می‌شویم و دیگر علناً عملیات عمرانی متوقف می‌شود و بهار سال ۹۹ نیز دولت در حال تغییر خواهد بود پس باید گفت سلطه ۱۶ ساله سمنانی‌ها بر دولت جمهوری اسلامی به پایان می‌رسد.

به‌عبارت‌دیگر این سفر اگر گره انتقال آب خزر به سمنان و فینسک و آب چشمه‌ساران قطری به استان سمنان را حل کرد که فبها، اما اگر نکرد به نظر نمی‌رسد دیگر این طرح‌ها به این زودی‌ها به ثمر بنشینند، زیرا وقتی دولت در دست مردم استان سمنان بود این اتفاقات رقم نخورد حال که این اتفاق به نظر نمی‌رسد رخ دهد، باید به نظاره نشست و دید که سرنوشت طرح‌های مذکور چه می‌شود.

باید گفت آب با توسعه اقتصادی استان سمنان گره‌خورده است یعنی هر جا در این استان قرار باشد تحولی، سرمایه‌گذاری، تولیدی و هر پدیده اقتصادی رخ دهد، می‌بایست آب وجود داشته باشد و این در حالی است که سمنان یکی از شش استان خشک ایران اسلامی محسوب می‌شود.

آب مهم‌ترین فاکتور برای ایجاد رغبت بین سرمایه گذاران است و اگر امروز منطقه ویژه اقتصادی گرمسار با آن اهمیتش معطل‌مانده فقط و فقط به خاطر آب است. اگر در شاهرود کارخانه‌ای ساخته نمی‌شود به این دلیل است که عمق چاه‌های این شهرستان به بیش از ۲۵۰ متر رسیده‌اند و این شهر با مصرف ۷۲۰ لیتر بر ثانیه‌ای همین حالا هم نزدیک به ۲۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد و البته ماجرا در دیگر شهر‌های استان نیز بهتر نیست.

انرژی اولویت استان سمنان
موضوع دیگر، اما انرژی است این استان با دارا بودن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در طول سال بهترین ظرفیت‌ها را برای انرژی خورشیدی دارد و دو نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی در سمنان و دامغان هم‌اکنون روی‌هم ۱۰ درصد هم پیشرفت فیزیکی ندارند درحالی‌که در برنامه توسعه ششم باید ۱۰ درصد انرژی استان سمنان از این دو نیروگاه تأمین شود. در این زمینه نیز کمبود‌ها تااندازه‌ای است که به نظر می‌رسد پنج سال دیگر هم این نیروگاه‌ها عملیاتی نشوند.

موضوع دیگر نیروگاه‌های برق شاهرود و سمنان هستند که در دست بخش خصوصی با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند شاید حضور وزیر می‌توانست حداقل یک نشست سی‌دقیقه‌ای با مسئولان این دو نیروگاه را پدید آورد تا بلکه می‌توانستیم شاهدباز شدن برخی گره‌ها باشیم.

انتقال آب کالپوش به میامی و شاهرود، انتقال آب قطری که ربع قرن است معطل‌مانده و گران‌ترین، طولانی‌ترین و پیرترین پروژه استان سمنان و شاید پیرترین پروژه آب‌رسانی شمال شرق ایران اسلامی باشد در کنار ساماندهی به سد‌های دامغان، طرح‌های گردشگری این حوزه، سد فینسک در مهدی‌شهر، سمنان و سرخه، سیمین دشت و آب‌رسانی به گرمسار، موضوع مهم فاضلاب و پروژه آب خزر همگی در زمره مهم‌ترین مطالباتی هستند که می‌بایست وزارت نیرو به آن تأکید داشته باشد.

در خاتمه این نکته را نیز باید تأکید کرد که قله شاهوار شاهرود، مهم‌ترین کانون آب ساز شرق استان سمنان حدود ۱۰ سال است که به دست معدن بوکسیت آلومینا در حال تخریب است این کوه دارای دو میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب معادل سد کرج است و به‌راحتی و در سکوت وزارت نیرو در حال تخریب است و مسئولان استان سمنان نیز به‌جای حفظ داشته‌های آبی استان به دنبال تأمین آب از استان‌های دیگر هستند. شاید وزارت نیرو باید کمی هم به فکر داشته‌های آبی این استان باشد.
 
منبع: بازار
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
2
جناب آقای وزیر روی چه حساب و کتابی قول مدیرعاملی برق مشهد را به صبوری داده اید چون ایشان پیش همه همکاران ادعا کرده بزودی مشهد را تحویل می گردد یعنی نمی دانید ایشان ازسیاسی ترین و ... ترین مدیران وزارت نیرو است.اگر در این قضیه که خیلی مهم است مغلوب بعضی نماینده های تندرو و ...بشوید دیگر آبرویی برای وزارت نیرو نمی ماند مخصوصا برای شما که ادعای شایسته سالاری و سفارش قبول نکردن رو دارید،ضمن اینکه این آدم اونقدر پرونده ... و ... مفتوح دربجنورد( خراسان شمالی) دارد که فردای روز قطعا مسئله ساز و باعث بی آبرویی می گردد.اتفاقا برای سرپوش گذاشتن روی همون ... دنبال اینه که یکی از عمله ها وشرکای خودش رو جایگزین!بکنه
جالب اینکه لیست پیشنهادی؟!برای جانشینی خودش هم داده ،واقعا اوضاع وزارت نیرو و توانیر اینقدر داغان شده یا بعضی مدیرای شما بدجوری توهم می زنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
1
در استان سمنان حداقل ۲۵ مدیر دولتی از استاندار تا مدیر عامل اب و فاضلاب وجود دارد که میتوانند از طرف دولت یا وزارتخانه این پروژه را افتتاح کنند اینکه یک وزیر با هیئت و همراه و بالگرد برای یک پروژه جای مدیران استانی را تنگ می کند و کلی صورتحساب هزینه برای مردم صادر میکند فقط گویای ان است که این وزیر بیکار است و در این چهار سال فقط ایرانگردی کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
0
1
چه اموري هشت ساله كاري نكرديد الان هم شواف تبليغاتي براي انتخابات
عادل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
0
2
بی خاصیت
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار