کد خبر: ۴۳۵۶۷
تاریخ انتشار : ۲۳:۰۸ - ۱۴ آذر ۱۳۹۹
کلید اتوماتیک یک بریکر قابل قطع زیر بار است که جهت حفاظت اتصال کوتاه و اضافه بار در موتورها و سیستم روشنایی، صنعتی و مصرف کننده های دیگر استفاده می شوند، کلید ها در رنج جریان 16 تا 1600 آمپر تولید می شوند و شامل رله های شنت تریپ و آندر ولتاژ، کنتاکت کمکی و واحد حفاظت است.

سرویس آموزش‌های تخصصی برق نیوز: در شبکه سه فاز به هنگام افزایش سطح جریان اغلب قطع سه فاز بطور همزمان لازم و ضروری است، در بعضی از شبکه‌های توزیع می‌بایست به محض برگشت جریان (ولتاژ) یا افت بیش از حد مجاز ولتاژ، مدار بطور خودکار قطع و آلارم‌های لازم ایجاد گردد برای قطع و وصل جریان و ولتاژ برق به صورت ایمن از کلید اتوماتیک می‌توان استفاده کرد. آشنایی با مشخصات فنی کلید برای انتخاب یک کلید از کاتالوگ لازم است.

مشخصات فنی کلید‌های اتوماتیک
مشخصات فنی کلید اتوماتیک

  • کلید‌های اتوماتیک در تعداد قطب‌های ۱، ۲، ۳ و ۴ قطب ساخته می‌شوند.
  • کلید برای نوع جریان dc یا ac ساخته شده است.
  • جریان نامی (Ie) یا توان نامی عملکرد کلید: جریانی که کلید برای کار در آن جریان طراحی شده است در حالیکه کلید در ولتاژ نامی، فرکانس نامی و سایر شرایط نامی طراحی قرار دارد. در صورتیکه جریان نامی کلید کمتر از ۶۳ آمپر باشد، جریان نامی تمامی قطب‌ها می‌بایست یکسان باشند و اگر جریان نامی کلید بزرگتر از ۶۳ آمپر باشد، جریان نامی قطب نول می‌باید برابر نصف جریان نامی قطب فاز یا ۶۳ آمپر، هر کدام که بزرگتر است، باشد.
  • جریان حرارتی قراردادی کلید در هوا (Ithe)
  • فرکانس نامی: فرکانسی که کلید برای کار در آن فرکانس طراحی شده است و بقیه مقادیر نامی برای کار کلید در آن فرکانس معتبر می‌باشند.
  • ولتاژ نامی عملکرد (Ue): ولتاژی کاری کلید، که معمولاً بر اساس ولتاژ بین فاز‌ها (ولتاژ خط) بیان می‌شود.
  • ولتاژ عایقی نامی (Ui): در هیچ شرایط کاری نباید ولتاژ کلید از ولتاژ عایقی بالاتر رود چراکه تست‌های عایقی و جریان خزشی کلید متناسب با آن انجام شده است.
  • ولتاژ ضربه نامی (Uimp): ولتاژ ضربه با پیک و پلاریته مشخص که کلید در شرایط مشخص تست بدون تخریب آنرا تحمل کرده است ولتاژ ضربه نامی گفته می‌شود. برای کلید‌های خانگی ساخته شده مطابق استاندارد IEC۶۰۸۹۸ برابر ۶ کیلوولت و برای کلید‌های صنعتی ساخته شده مطابق استاندارد IEC ۶۰۹۴۷-۲ برابر ۸ کیلوولت است.

  • ظرفیت اتصال کوتاه وصل کلید (Rated Shot Circuit Making Capacity) حداکثر پیک جریان اتصال کوتاه که کلید می‌تواند در آن جریان در ولتاژ نامی و فرکانس نامی وصل شود. این جریان، جریان دینامیکی قابل تحمل کلید نیز نامیده می‌شود.
  • قدرت قطع اتصال کوتاه نهایی کلید (Rated Ultimate Short Circuit Breaking Capacity) در کلید‌های خانگی کلید‌های مطابق استاندارد IEC ۶۰۸۹۸ است.

مشخصات فنی کلید‌های اتوماتیک

تجهیزات جانبی قابل نصب برروی کلید‌ها

  • موتور الکتریکی: به منظور شارژ (وصل) یا دشارژ (قطع) از راه دور کلید‌های اتوماتیک از موتور الکتریکی استفاده می‌شود.
  • رله شنت تریپ (Shunt Trip): این رله هنگامی که ولتاژ تغذیه مقداری بین ۷۰ تا ۱۱۰ درصد ولتاژ نامی شود فرمان قطع کلید را صادر می‌کند یا از کنتاکت کمکی عمل این رله را می‌توان برای مقاصد دیگر استفاده نمود. این رله‌ها در کلید‌های کمپکت در دو تیپ کلی برای ولتاژ DC و AC ساخته شده اند.

مشخصات فنی کلید‌های اتوماتیک

  • رله افت ولتاژ (Under Voltage): این رله هنگامی که ولتاژ تغذیه اش کوچکتر یا مساوی ۷۰% ولتاژ نامی شود فرمان قطع کلید را صادر می‌کند، همچنین از وصل کلید در هنگام پایین بودن ولتاژ جلو گیری می‌کند.

مشخصات فنی کلید‌های اتوماتیک

  • کنتاکت‌های کمکی (AS on/off switch): کنتاکت‌های کمکی همزمان با پل‌های اصلی کلید عمل می‌کنند و همواره وضعیت قطع یا وصل کلید را در پایانه‌های خود نمایش می‌دهند.
  • کنتاکت‌های کمکی (BA): کنتاکت‌های خطا در هنگام وقوع یک اضافه بار یا یک اتصال کوتاه عمل کرده و آن را در پایانه‌های خود منعکس می‌نمایند.
  • واحد محدود کننده جریان (Limiter Unit): از این واحد به منظور بالا بردن قدرت قطع کلید‌های کمپکت استفاده می‌شود.
  • کشویی (Plug-in): از این تجهیز جهت کشویی کردن کلید‌های MCCB استفاده می‌شود.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار