کد خبر: ۴۳۶۹۸
تاریخ انتشار : ۱۴:۴۸ - ۰۲ آذر ۱۳۹۹
چین به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده گاز دی اکسید کربن، بعد از وعده «شی جین پینگ» رییس جمهوری این کشور، به دنبال خنثی سازی انتشار کربن تا سال ۲۰۶۰ میلادی است.
به گزارش برق نیوز، دولت پکن قصد دارد در مرحله نخست، طرح کاهش انتشار گاز کربن را در دو هزار و ۲۶۷ نیروگاه اجرا کند.

بر اساس اعلام وزارت محیط زیست چین، نیروگاه‌های گازی که زغال سنگ مصرف می‌کنند و سالانه حداقل ۲۶۰ هزار تن دی اکسید کربن تولید می‌کنند در مرحله اول این طرح گنجانده شده اند.

در چارچوب این طرح، به شرکت‌ها کمک هزینه‌ای براساس میزان کاهش انتشار ثبت شده داده می‌شود و اگر بیش از سهمیه خود گاز تولید کنند باید مجوز‌های اضافی را خریداری کنند.

چین بزرگ‌ترین تولید کننده گاز دی اکسید کربن که یک گاز قوی گلخانه‌ای محسوب می‌شود، است به طوری که ۲۸ درصد از مجموع خروجی‌های دی اکسید کربن جهان متعلق به این کشور است انتشار گاز دی اکسید کربن در چین در سال ۲۰۱۹ میلادی از مجموع میزان انتشار این گاز در آمریکا، ژاپن و اروپا فراتر رفت.

علیرغم اینکه انتشار سرانه این گاز گلخانه‌ای در چین کمتر از نیمی از مقدار برآورد شده در آمریکا بوده است، اما بخش مهمی از مقابله جهان با تغییرات آب و هوایی همچنان به اقدامات چین بستگی دارد بنابراین، این سوال به وجود می‌آید که آیا چین می‌تواند به این هدف بلند پروازانه مبنی بر خنثی سازی انتشار کربن تا سال ۲۰۶۰ میلادی دست پیدا کند یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که قطعا تحقق چنین هدفی کار آسانی نیست نمی‌توان انکار کرد که چین در طول سال‌های اخیر تلاش‌های قابل توجهی در مسیر کاهش انتشار کربن اتخاذ کرده و در این مسیر، انرژی‌های تجدید پذیر را در سطح گسترده‌ای به کار گرفته است.

ظرفیت‌های به کار گرفته شده برای تولید انرژی‌های بادی و خورشیدی در چین از سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون، یک سوم مجموع این انرژی‌ها در کل جهان را تشکیل داده است؛ چین در حال حاضر مشغول ساخت نیروگاه‌های بیشتری در مقایسه با هر کشور دیگری در دنیا است در عین حال، چین بزرگ‌ترین تولید کننده و فروشنده اتوبوس‌ها و خودرو‌های برقی در جهان محسوب می‌شود.

با این وجود، همه شرایط ایده آل نیست؛ سوخت‌های فسیلی که حجم زیادی از گاز دی اکسید کربن تولید می‌کنند، همچنان ۸۵ درصد از مصرف انرژی در چین را تشکیل می‌دهند؛ زغال سنگ که یک سوخت فسیلی عمده در چین به حساب می‌آید، به تنهایی ۶۰ درصد از انرژی مصرفی این کشور را شامل می‌شود در حالیکه میانگین جهانی مصرف این سوخت حدود ۳۰ درصد است.

این بدان معناست که چین در مسیر تحقق هدف خنثی سازی انتشار کربن تا سال ۲۰۶۰، باید به طرز چشمگیری به تلاش‌های فعلی خود بیفزاید. منابع انتشار گاز دی اکسید کربن در چین شامل ۵ بخش مهم انرژی، تولید، حمل و نقل، کشاورزی و ساخت و ساز است.

بخش‌های انرژی و تولید چین از منابع اصلی انتشار کربن در چین محسوب می‌شوند چین باید استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، خود را به طرز چشمگیری در طول دهه آینده افزایش و ساختار فعلی انرژی خود را تغییر دهد؛ این هدف نه تنها باید در حوزه انرژی تولید کننده برق بلکه در بخش‌های دیگر از جمله حمل و نقل به کار گرفته شود تا خودرو‌های برقی جایگزین خودرو‌هایی شوند که سوخت آن‌ها از طریق منابع انرژی سنتی تامین می‌شود.

در عین حال، تکنولوژی باید نقشی اساسی در طول این روند ایفا کند نقش تکنولوژی در این بین شامل ارتقاء بهره وری انرژی، کاهش و یا حذف انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در بخش‌های مختلف و تغییر محل انتشار دی اکسید کربن می‌شود.

برای مثال، تکنیک‌های جذب و ذخیره سازی کربن در حال حاضر توجه رو به رشدی را در بخش‌های انرژی و تولید به سمت خود جلب کرده اند؛ به کارگیری این تکنیک‌ها به معنای این است که دی اکسید کربن هدر رفته را می‌توان ذخیره و بعد‌ها در مکانی که وارد جو نخواهد شد، آزاد کرد.

تمامی این تحولات نیازمند این است که دولت چین مجموعه‌ای از سیاست‌های فردی و تجاری را به کار گیرد که بتوانند انتشار کربن را کاهش دهند در عین حال، سرمایه لازم برای انجام این کار نیز باید تعریف و تزریق شود تا اعمال تغییرات لازم امکان پذیر باشد.

بر اساس برآورد انجام شده چین از حالا تا سال ۲۰۵۰ میلادی، به مبلغی معادل ۹۰ الی ۱۰۰ تریلیون یوان برای سرمایه گذاری جهت پشتیبانی از اجرای دستور کار خنثی سازی انتشار کربن نیاز خواهد داشت.

مسیر چین در راستای تحقق هدف خنثی سازی کربن تا سال ۲۰۶۰ میلادی، مسیر ساده‌ای نیست با این حال، این هدف بلند مدت نشان دهنده تعهد این کشور در مسیر انتقال سبز است اگرچه این یک هدف ۴۰ ساله است، اما تلاش‌های مورد نیاز برای تحقق آن باید از امروز شروع شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار