کد خبر: ۴۳۸۰۸
تاریخ انتشار : ۰۸:۴۷ - ۱۲ آذر ۱۳۹۹
وزیر نیرو در یادداشتی نوشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار دوم شهریورماه ۱۳۹۹ با اعضای دولت تأکید داشتند که طرح‌ها در سال آخر دولت با جدیت و دقت دنبال شود و این روند تا به امروز با دقت پیش رفته است. هفته سی‌ام پویش الف_ب_ایران در حالی روز ۱۳ آذر دنبال می‌شود که همه طرح‌های وعده داده شده طبق برنامه‌ریزی در حال پیشرفت است.

به گزارش برق نیوز، روزنامه ایران چهارشنبه ۱۲ آذر در یادداشتی به قلم رضا اردکانیان وزیر نیرو، آورده است: رهبر معظم انقلاب در دیدار دوم شهریورماه ۱۳۹۹ با اعضای دولت تأکید داشتند که طرح‌ها در سال آخر دولت با جدیت و دقت دنبال شود و این روند تا به امروز با دقت پیش رفته است. هفته سی‌ام پویش الف_ب_ایران شاهد افتتاح مجموعه‌ای عظیم از طرح‌های صنعت برق در گستره‌ای به وسعت جنوب غرب در استان خوزستان تا جنوب شرق و شرق در سیستان و بلوچستان و شمال شرق در استان خراسان رضوی است. این گستره جغرافیایی وسیع با تنوع طرح‌ها نیز همراه شده است.

ترکیبی از نیروگاه‌های حرارتی، نیروگاه‌های کوچک مقیاس تولید پراکنده، تجدیدپذیر خورشیدی، بادی و برقابی، خطوط انتقال و شبکه‌های فوق‌توزیع در استان‌های مختلف به بهره‌برداری رسیده و افتتاح می‌شوند که مجموع ارزش سرمایه‌گذاری آن‌ها به ۵۹۳۶ میلیارد تومان می‌رسد.


استان خوزستان در هفته سی‌ام پویش الف_ب_ایران شاهد افتتاح ۵ نیروگاه مقیاس کوچک تولید پراکنده خورشیدی و برقابی در شهر‌های اهواز، اندیمشک، شوش و آغاجاری به ظرفیت ۶۱ مگاوات با سرمایه‌گذاری ۹۵۹ میلیارد تومان و ۴ پروژه خط انتقال و شبکه فوق‌توزیع با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۴۹.۳ میلیارد تومان است.

این شبکه‌ها با هدف تقویت شبکه انتقال و فوق‌توزیع استان خوزستان و تأمین برق پایدار و مطمئن ساخته شده‌اند. نیروگاه‌های مقیاس کوچک ساخته‌شده اولین نمونه این گونه نیروگاه‌ها در استان خوزستان هستند. تکمیل و بارگیری پست‌های ۱۳۲/۴۰۰ کیلوولت باغملک، شوشتر و مسجد سلیمان نیز سبب پایداری بیشتر تأمین برق مشترکین در شهرستان‌های باغملک، ایذه، مسجد سلیمان، شوشتر و رامهرمز می‌شود. افتتاح مجموعه‌ای دیگر از تأسیسات صنعت برق در استان خوزستان در هفته سی‌ام پویش الف_ب_ایران همچنین سبب بهبود پایداری شبکه در شهر‌های آبادان و خرمشهر نیز خواهد شد.


زیرساخت‌هایی که روز ۱۳ آذر در استان سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شوند شامل افتتاح خط ۴۰۰ کیلوولت زاهدان- بم، نیروگاه کوچک ۲۵ مگاواتی سراوان و ۱۱ مگاواتی ایرانشهر، اولین توربین نیروگاه بادی میل نادر به ظرفیت ۲.۵ مگاوات به همراه ۱۱ پروژه خط انتقال و شبکه فوق‌توزیع برق در سطح استان با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۴۲۸ میلیارد تومان است.


خط ۴۰۰ کیلوولت زاهدان- بم با ارزش سرمایه‌گذاری ۶۷۰ میلیارد تومان ساخته شده است. افزایش ظرفیت انتقال برق استان، افزایش پایداری شبکه برق جنوب شرق کشور و کمک به رشد صنایع منطقه، رفع افت ولتاژ شبکه‌های روستایی موجود در منطقه چانف و جلوگیری از آسیب به تجهیزات مردم به‌دلیل رفع افت ولتاژ‌ها از اهداف ساخت این خط انتقال است. ساخت این طرح از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و تکمیل آن افزایش تبادل توان در شرق کشور را به‌همراه دارد.


نیروگاه مقیاس کوچک ۲۵ مگاواتی سراوان، ۱۱ مگاواتی ایرانشهر و واحد اول نیروگاه بادی میل نادر به ظرفیت ۲.۵ مگاوات نیز ارزش سرمایه‌گذاری معادل ۵۹۵ میلیارد تومان داشته‌اند. نیروگاه سراوان اولین نیروگاه تولید پراکنده بخش خصوصی در استان سیستان و بلوچستان است.


سایت بادی میل نادر به‌وسعت ۱۷۰۰۰ هکتار دارای ظرفیت تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق بادی است. مزیت این نیروگاه به غیر از تولید انرژی پاک، همزمانی حداکثر تولید انرژی این نیروگاه با زمان اوج بار شبکه در تابستان است. میانگین سرعت وزش باد در سایت میل نادر بالاتر از ۱۰ متر بر ثانیه است که تولید مناسب برق از توربین‌های نصب‌شده در این سایت را ممکن می‌کند. مجاورت با مرز افغانستان نیز امکانی برای تولید و صادرات برق پاک فراهم می‌کند.

قرار است برای توسعه ظرفیت انرژی برق در این سایت تا ۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری و در مرحله اول ظرفیت تولید ۵۰ مگاوات برق از نیروگاه بادی از آن صورت گیرد. استان سیستان و بلوچستان به این ترتیب از ۲ نیروگاه بزرگ‌مقیاس خورشیدی ۱۰ مگاواتی در حومه زاهدان و نیروگاه ۵۰ مگاواتی در میل نادر سیستان بهره‌مند می‌شود. ۲۰ توربین ۲.۵ مگاواتی در سایت میل نادر نصب می‌شود که هر توربین ظرفیت تولید برق به ۵۰۰ مشترک شهری را داراست.

استان سیستان و بلوچستان همچنین شاهد افتتاح ۱۱ پروژه خط و شبکه فوق‌توزیع با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۶۳ میلیارد تومان است. جلوگیری از آسیب به تجهیزات مردم به‌دلیل رفع افت ولتاژ از اهداف اجتماعی و اقتصادی مهم ساخت این تأسیسات است. همچنین یکی از دستاورد‌های مهم هفته... پویش الف_ب_ایران، احداث مرکز کنترل راهبردی شبکه انتقال استان (دیسپاچینگ شرق) با نرم‌افزار بومی است. افزایش پایداری و اطمینان شبکه با افتتاح این تأسیسات سبب توسعه زیرساخت مناسب برای رشد صنایع و امکان افزایش صادرات برق می‌شود.

تأسیساتی که در استان خراسان رضوی افتتاح می‌شود واحد شماره یک بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات با ارزش سرمایه‌گذاری ۳۴۰۰ میلیارد تومان است. سازوکار بازگشت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذار از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت است و از این‌رو مجموعه ساخته‌شده علاوه بر افزودن بر توان زیرساختی کشور، اقدامی صرفه‌جویانه، محیط زیستی و منطبق بر توسعه پایدار به حساب می‌آید.

میزان سوخت صرفه‌جویی شده بر اثر احداث این تأسیسات معادل حداقل ۲۵۲ میلیون مترمکعب گاز در سال برای هر واحد بخار و ۷۵۶ میلیون مترمکعب برای سه واحد بخار نیروگاه فردوسی است. این تأسیسات ضمن کمک مستقیم به اشتغالزایی، نیاز روزافزون منطقه به مصرف برق ناشی از گسترش صنایع محلی، توسعه کشاورزی و مصارف عمومی و خانگی را پاسخ می‌دهد.


توسعه زیرساختی ایران با جدیت و تلاش، تحت سخت‌ترین شرایط تحریم و تنگنا‌های مالی، اما با عقلانیت، سختکوشی و خستگی‌ناپذیری ادامه می‌یابد. صمیمانه مایلم از جانب مدیران، کارشناسان و کارکنان بخش دولتی و خصوصی صنعت برق ایران، دستاورد‌های هفته سی‌ام پویش الف_ب_ایران را به پاس یک عمر خدمات صنعتی و مدیریتی شهید محسن فخری‌زاده به روح او تقدیم کنم. راهش برای تقویت عزت و سربلندی ایران و ایرانیان پر رهرو باد.
منبع: ایرنا
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
0
1
وزیر محترم یه وعده هم برای حقوق ورفاهی پرسنل زحمتکش شرکت های توزیع خصوصا توزیع برق اهواز بدهید عاقبت چقدر زود دیر می شود وزیر محترم هم اینک نیازمند یاری سبزتان هستیم
ناسناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
0
0
با سلام
اقای وزیر باتوجه به مستندات تغییر قانون فراخان برق بوشهر چرا هیچکس جوابگو نیست و پیگیری نمیشود یعنی تا این حد لابی سرپرست برق بوشهر قوی هست که قوانین توانیر را زیر پا بذارند
یک مهندس دلسوز به میهن اسلامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
0
0
جناب وزیر ضمن تشکر از زحمات شما خواهشمندست دستوری به مدیران توانیر برق حرارتی و ساتبا بدهید تا نظامنامه رعایت دستورالعمل های صنعت برق که از طرف شما بعنوان یک عیدی مهندسی دز 26 اسفند 1396 به انها ابلاغ شد را رعایت کنند. باور کنید تمام تجهیزات صنعت برق بخاطر عدم رعایت استاندارد ها دارن میپوسند..از ما گفتن...
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار