کد خبر: ۴۳۸۷۲
تاریخ انتشار : ۱۵:۲۳ - ۱۷ آذر ۱۳۹۹
معاون مدیرکل دفتر توسعه منابع انسانی وزارت نیرو در یادداشتی نوشت:محدودیت­‌های ایجاد شده در ظرفیت­‌های استخدامی در بخش دولتی و عدم اختصاص سهمیه خاص برای جذب نخبگان در این بخش باعث نشد که وزارت نیرو از توان این افراد در سایر شرکت­های وابسته خود چشم­‌پوشی کند. هر چند با توجه به تعداد انبوه داوطلبان آزمون‌­های استخدامی و رقابت فشرده و تنگاتنگ آنان پذیرفته‌شدگان آزمون­‌ها نیز کم و بیش از استعداد‌ها و ظرفیت­های علمی مشابه با فارغ‌­التحصیلان ممتاز دانشگاه­‌ها برخوردارند.

به گزارش برق نیوز، حمیدرضا کهپود، معاون مدیرکل دفتر توسعه منابع انسانی وزارت نیرو در یادداشتی نوشت: در حال حاضر سیاست توسعه منابع انسانی، در سازمان­ها و شرکت­ها با عبور از فاز‌های اداری (۱)توسعه اجتماعی (۲) ابلاغی و دستوری (۳) به فاز استراتژی منابع انسانی (۴) رسیده است. در ابتدا کارکنان به عنوان یک عامل هزینه­‌ای برای سازمان تلقی می­‌شدند، ولی در استراتژی منابع انسانی کارکنان جزء اصلی منابع و سرمایه­‌های سازمان هستند که با انتخاب صحیح آنان، بر اساس یک مدل شایستگی، عامل مهمی در ایجاد ارزش (افزوده) برای یک سازمان به شمار می‌­آیند.

با این توجه سازمان­ها تلاش می­کنند با برنامه‌­ریزی مناسب جهت جذب و تامین منابع انسانی خود حداکثر بهره­‌وری را داشته باشند. صنعت آب و برق کشور متشکل از شرکت­های دولتی و غیردولتی وزارت نیرو نیز از این امر مستثنی نبوده و از دیرباز ضمن توجه کافی به منابع انسانی موجود خود اقدام به برنامه‌­ریزی اصولی جهت تامین و جذب منابع انسانی بر اساس معیار‌ها و مدل شایستگی مورد نیاز این صنعت عظیم نموده‌­اند.

سنجش­‌های شایستگی در جذب نیروی انسانی در وزارت نیرو عبارتند از دانش و تخصص فنی، دارا بودن بنیه قوی در استدلال و حل مسئله، کوشش در جهت به کارگیری اخلاق و مسئولیت حرفه­ای در کار، توانایی انجام کار گروهی، توانمندی لازم در برقراری ارتباط با دیگران، داشتن ذکاوت و هوشمندی راهبردی، دارا بودن خلاقیت و نوآوری در کار، و توانایی لازم در ادراک و دیدگاه سیستماتیک.

بر این اساس و با توجه به نوع شرکت­های (دولتی و غیردولتی) وزارت نیرو تامین منابع انسانی صنعت آب و برق در دو بخش صورت می­پذیرد:

بخش اول: جذب درشرکت­های دولتی وزارت نیرو شامل حوزه ستادی وزارت نیرو، شرکت­های مادرتخصصی و شرکت­های دولتی زیرمجموعه آنها، موسسات و مراکز آموزشی تابعه
 
بخش دوم: برنامه ­ریزی جهت تامین منابع انسانی برای شرکت­های غیردولتی صنعت آّب وبرق

بخش اول: با توجه به قانون مدیریت خدمات کشوری جذب و استخدام منابع انسانی در کلیه دستگاه­های اجرایی (از جمله حوزه ستادی، شرکت­های مادرتخصصی و شرکت­های دولتی و زیرمجموعه آن‌ها و نیز موسسات و مراکز آموزشی تابعه وزارت نیرو) در فضای رقابتی و از طریق برگزاری آزمون استخدامی مشترک و متمرکز و انجام مصاحبه شفاهی با اخذ مجوز از سازمان امور اداری و استخدامی کشور و توسط این سازمان صورت می­‌پذیرد.

۱-Administrative
۲-Development Social
۳-Directive
۴-Human Resources strategic

بخش دوم: جذب منابع انسانی در شرکت­‌های غیردولتی وزارت نیرو است که بر اساس آیین­نامه نیازسنجی و تأمین نیروی انسانی ابلاغی وزیر محترم نیرو و دستورالعمل مربوطه آن که توسط معاون محترم تحقیقات و امور منابع انسانی این وزارتخانه ابلاغ می­‌گردد، صورت می‌­پذیرد.

محور‌های برنامه‌­ریزی جهت تامین منابع انسانی در بخش غیردولتی وزارت نیرو در آیین‌­نامه و دستورالعمل مذکور به سه بخش عمده تقسیم می­شوند:

الف: جذب نیروی انسانی از طریق مجوز‌های استخدامی صادره توسط معاونت امور تحقیقات و منابع انسانی و درشرایط کاملاً رقابتی از طریق برگزاری آزمون متمرکز و همزمان و مصاحبه و کسب حد نصاب نمرات جهت نیل به عدالت استخدامی
ب: جذب از طریق ساماندهی نیرو‌های موجود که یا براساس انتقال، جابجایی و ماموریت و یا از تغییر حالت اشتغال به کار در شرکت­‌های غیردولتی وزارت نیرو صورت می‌­پذیرد.

ج: جذب نیرو‌های انسانی خاص مانند جذب نیروی انسانی نخبه و ممتاز و فارغ­‌التحصیلان دانشگاه­های برتر کشور که در این یادداشت مختصری راجع به عملکرد وزارت نیرو در جذب و بکارگیری فارغ­‌التحصیلان ممتاز دانشگاه‌­ها اشاره­ای خواهیم داشت:

آیین­‌نامه جذب نخبگان در آبان‌­ماه سال ۱۳۸۳ در هیات وزیران وقت تصویب شد و شرایط لازم را برای اجرای این برنامه در شرکت‌­های دولتی وزارت نیرو فراهم نمود، پس از آن وزارت نیرو در سال ۱۳۸۶ با ابلاغ نظام‌­نامه و آیین‌­نام‌ه­ای در این خصوص بستر لازم را جذب این افراد در شرکت­‌های غیردولتی زیر مجموعه صنعت آب و برق نیز ایجاد کرد.

با این توجه شناسایی استعداد‌های برتر فارغ‌­التحصیلان دانشگاه­های کشور و کمک جهت تبدیل آنان به نخبه با تفکیک مشاغل نخبه­‌پذیر و حساس در وزارت نیرو و همچنین ایجاد محیطی پویا برای فعال­سازی و اثرگذاری مناسب آنان در صنعت عظیم آب و برق کشور با سیاستگذاری در جذب و استخدام در شرکت‌های وزارت نیرو آغاز گردید.

از دیگر اهداف جامع و کلان بکارگیری فارغ­‌التحصیلان ممتاز دانشگاه­ها و نخبگان در وزارت نیرو نیز می‌­توان به موارد زیر اشاره نمود: لزوم حضور (فعال) نخبگان در چرخه خدمت به پیشرفت و آبادانی کشور از طریق کمک در ارائه خدمات نوین در صنعت آب و برق کمک در جهت پیشرفت درون زای علم و فناوری و انتقال آن از دانشگاه به صنعت نقش­‌آفرینی در جایگاه حساس مدیریتی و کمک در مسیر تصمیم‌­گیری بهتر کمک در جهت تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد در بدنه وزارت نیروایجاد ارتباط و نقش ­آفرینی و پایه­ گذاری امر پژوهش محوری در حل مشکلات صنعت شکل‌­گیری ارتباطات علمی داخلی و بین‌­المللی و ایجاد بستر‌های لازم در این زمینه ایجاد فرصت فعالیت و اشتغال برای صاحبان استعداد‌های برتر، نخبگان و فارغ‌­التحصیلان ممتاز دانشگاه‌­ها حمایت غیرمستقیم از پژوهشگاه­ها و موسسات علمی، تحقیقاتی وزارت نیرو با افزایش سهم و پذیرش استعداد‌های برتر این مراکز جهت خلق منابع علمی غنی برای صنعت آب و برقبا تسریع و تسهیل در فرآیند جذب فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه­ها و نخبگان در وزارت نیرو زمینه لازم برای به وجود آمدن اجتماعی از منابع انسانی متخصص در پیکره صنعت آب و برق شکل گرفت. بطوریکه شرکت­های زیرمجموعه وزارت نیرو هر یک به تناسب مشاغل نخبه­پذیر خود از این سرمایه‌­های انسانی بهره گرفتند.

جدول شماره یک عملکرد وزارت نیرو را در جذب و استخدام فارغ­‌التحصیلان ممتاز دانشگاهی طی سال­های ۱۳۸۵ لغایت ۱۳۹۷ در مجموعه صنعت آب و برق کشور، شرکت­ها و موسسات تحقیقاتی آن، شرکت­‌های مادرتخصصی و حوزه ستادی وزارتخانه نشان می­دهد.

جدول شماره ۱
آمار جذب و استخدام فارغ­التحصیلان ممتاز دانشگاهی در صنعت آب و برق
طی سال­های ۱۳۸۵ لغایت ۱۳۹۷
ردیف نام شرکت /موسسه/سازمان تعداد جذب شده
۱ حوزه ستادی وزارت نیرو ۴۵،
۲ موسسه آموزش عالی علمی- کاربردی صنعت آب و برق ۳،
۳ موسسه تحقیقات آب ۱،
۴ شرکت مدیریت منابع آب ایران ۲۶،
۵ شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران- توانیر ۳۴،
۶ شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ۲۵،
۷ سازمان توسعه برق ایران ۷،
۸ سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) ۱۰،
۹ سازمان انرژی‌های نوایران (سانا) ۱۱،
۱۰ شرکت‌های آب منطقه‌ای ۸۲،
۱۱ شرکت‌های برق منطقه‌ای ۷۲،
۱۲ شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی ۲۱،
۱۳ شرکت‌های توزیع نیروی برق ۱۱۷،
۱۴ شرکت‌های مدیریت تولید برق ۴۶،
۱۵ شرکت‌های آب و فاضلاب استانی ۱۱۲
جمع ۶۱۲


با ابلاغ قانون مدیریت خدمات کشوری و عدم پیش­بینی نحوه جذب و استخدام این افراد در آن و لزوم تمکین دستگاه­های اجرایی و شرکت‌­های دولتی وزارت نیرو از قانون مذکور روند جذب این عزیزان کند و کم‌رنگ شد.

محدودیت­‌های ایجاد شده در ظرفیت­‌های استخدامی در بخش دولتی و عدم اختصاص سهمیه خاص برای جذب نخبگان در این بخش باعث نشد که وزارت نیرو از توان این افراد در سایر شرکت­های وابسته (شرکت­های غیردولتی) خود چشم­‌پوشی کند. از این رو و با توصیه اکید شورای معاونین وزارت نیرو در سال ۱۳۹۵ مبنی بر جذب افراد نخبه از بین فارغ­‌التحصیلان رتبه اول و دوم دانشگاه­های برتر کشور در رشته‌­های مورد نیاز وزارت نیرو در شرکت‌های غیردولتی برنامه‌­ریزی‌های لازم جهت حضور مجدد و فعال نخبگان در فرآیند آینده نگاری، تصمیم­‌سازی و برنامه‌­ریزی در وزارت نیرو با ابلاغ دستورالعمل و بخشنامه‌­ای در این خصوص از سرگرفته شد.

جدول شماره ۲ وضعیت جذب نخبگان و فارغ‌­التحصیلان ممتاز را به تفکیک سال در وزارت نیرو نشان می­دهد. (همانطوریکه بیان شد در سال­های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ و با هدف بهره­‌مندی و مدیریت استعداد‌ها از طریق آزمون‌­های مشترک، یکپارچه و سراسری در کل کشور فاصله و رخنه­ای در بکارگیری این افراد در سازمان‌­ها و دستگاه‌­های اجرایی ایجاد گردید. هر چند با توجه به تعداد انبوه داوطلبان آزمون‌­های استخدامی و رقابت فشرده و تنگاتنگ آنان پذیرفته‌شدگان آزمون­‌ها نیز کم و بیش از استعداد‌ها و ظرفیت­های علمی مشابه با فارغ‌­التحصیلان ممتاز دانشگاه­‌ها برخودارند).


n,g-dhnnhaj

همزمان با اجرای این برنامه‌­ها و در سال ۱۳۹۸ آسیب‌­شناسی نحوه جذب فارغ­‌التحصیلان ممتاز دانشگاه­‌های داخل و خارج از کشور مورد بررسی و تحلیل معاونت منابع انسانی وزارت نیرو قرار گرفت. نتایج بررسی­‌ها نشان می­دهد که حمایت و بکارگیری نخبگان داخل و خارج از کشور نیازمند یک فرآیند و نگرش جامع و کلان در کلیه ابعاد آن اعم از پیش‌­بینی تسهیلات لازم در مبادی ورودی و بدو استخدام، تغییر رویه در پرداخت­‌ها و نظام جبران خدمت از وقت مزدی به عملکرد­‌گرایی و کارکرد مداری، پیش­بینی ساختار‌های متناسب با مشاغل نخبه‌­پذیر در صنعت آب و برق در شرکت‌­های غیردولتی است. از این رو و در اولین قدم آیین‌­نامه‌­ها و دستورالعمل‌­های تامین نیروی انسانی وزارت نیرو در شرکت­‌های غیردولتی مورد تجدیدنظر و اصلاح اصولی قرار گرفت.

جهت استقرار و اجرای عملی این دستورالعمل­‌ها (چنانچه برای اجرای هر پژوهش علمی لازم است) نظرات شرکت­‌های اجرایی وزارت نیرو نیز اخذ شد و در نهایت در سال ۱۳۹۹ برنامه­‌ریزی جدیدی جهت جذب فارغ­‌التحصیلان دانشگاهی در وزارت نیرو صورت پذیرفت.

هم‌اینک و طبق این سیاست‌­ها و برنامه‌­ها شرکت­‌های غیردولتی وزارت نیرو می­توانند بخشی از نیاز‌های استخدامی خود را از فارغ ­التحصیلان ممتاز بومی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از رشته‌­های مورد نیاز در چارچوب رشته‌­های طرح طبقه‌­بندی مشاغل وزارت نیرو، از دانشگاه­‌های برگزیده داخلی و خارجی (مطابق با سطح­بندی اعلام شده توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) بدون الزام به شرکت در آزمون کتبی و صرفاً از طریق مصاحبه (آزمون شفاهی که می­تواند به صورت علمی نیز باشد) تامین نمایند.

جزئیات مربوط به شرایط خاص اینگونه افراد، رتبه‌­های موردنظر و قابل پذیرش، عناوین دانشگاه­‌های برگزیده در "دستورالعمل نیازسنجی، تامین و ساماندهی نیروی انسانی در شرکت­‌های وابسته (غیردولتی) " و در سایت دفتر توسعه منابع انسانی، معاونت تحقیقات و منابع انسانی این وزارتخانه به آدرس hrd.moe.gov.ir ذکر شده است.

امیدواریم با این رویکرد فصل دیگری در تعامل نهاد‌های مختلف تخصصی_حرفه‌­ای در مجموعه دولت با نظام و اجتماع نخبگان کشوری گشوده شده و صنعت آب و برق سهم و نقش خود را به عنوان یک نهاد پیشرو و ماندگار در این زمینه ایفا کرده باشد.
 
وزارت نیرو در جذب فارغ‌التحصیلان ممتاز عمکلردی داشته است؟
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
3
4
نصف استخدام از سهمیه ایثارگران اونم با برگه ی سفید امضا؛ نصف دیگه خوبن
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
0
8
با این تفکر موجود در این وزرات خانه ( حداقل در حوزه برق ) آمدن و جذب نخبگان چیزی جز سوختن عایدشان نمی شود چون سیستم موجود طرفدار نخبگان و درستکاران نیست ، شانتاژ و پرونده سازی الکی برایشان درست می کنند ، میدان میدان کم سوادان و افراد مسیله دار است تا بتوانند برایشان دستور بدهند و اعمال نفوذ داشته باشند نمونه اش شرکت‌های توزیع از بالا مدیران عاملش بگیر بیا پایین تر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
0
2
بله به نحو احسن درقم تو 6 سال یه نفر جذب کردن الباقی حجم دادن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
2
3
وزارت نیرو حکایت آنجه خود داشت ز بیگتنه طلب می گرد است تعداد زیادی فارغ التحصیل دکترا در شرکتهای وزارت نیرو هستند که می توانند وزارت نیرو را از نابسامانی کنونی نجات دهند اما به بهانه های واهی دولتی نبودن و عدم شمول ماده 5 خدمات دولتی فاقد صلاحیت تشخیص داده میشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
0
3
سلام برق نیوز

اطلاعیه ش رو مطالعه کردم این اطلاعیه بر میگرده به مرداد ماه . ولی چیز دیگری روی سایت ندیدم یعنی شرکت های تابعه تا الان هیچ اقدامی در این خصوص نکردند ؟!

احیانا نباید خودمان با مراجعه به شرکت های توزیع و برق منطقه ای درخواستی بدهیم ؟

ممنون بابت پاسخگویی تون
فوق لیسانس نخبه بیکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
0
4
واقعا جای تاسف دارد که حتی برای افراد نخبه دانشگاهی در شرکت های توزیع که دولتی نیستند هم جایی وجود ندارد. بنده خودم الان یکساله پیگیر این دستورالعمل هستم ولی مدیرعامل توزیع استان میگه که اصلا چیزی به اسم جذب نخبگان نداریم. افسسسوسسس
بابا برقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
1
تو این چند سال خیلی از شرکت های زیر مجموعه وزارت نیرو از جمله شرکت توزیع هیچ استخدامی نداشتند و در آزمون های استخدامی دستگاهی اجرایی که حداقل سالی یک بار برگزار می شود هیچ اسمی از این شرکت ها نیست! اما سوال اینجاست هیچ نیرویی از طریق آزمون جذب نمی کنند، و نخبگان را نیز جذب نمی کنند، پس نیروهای جدید رو از کجا جذب کرده اند؟؟؟؟؟؟؟ پس تکلیف نخبگان و مهندسین جوانی که در رشته های فنی مثل برق تحصیل کرده اند و امید اصلی آنها بعد از سال ها تلاش استخدام در شرکت های زیر مجموعه وزارت نیرو هستش در حالی که خیلی از سازمان ها، اورگانها و ادارات از جمله بانک ها، وزارت بهداشت و... در رشته های فنی هیچ پذیرشی ندارند چی میشه؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
0
2
ای کاش برای جذب و استخدام نخبگان دانش آموخته دکتری در دانشگاه ها و دستگاههای اجرایی کشور تدبیری صحیح و راهکاری منطقی سنجیده شود.
مگر چند درصد کل جامعه بعنوان نخبگان شناسایی شده اند که دولت از استخدام آنها عاجز و ناتوان است یا تعمدا اجتناب میکند؟ و یا به قول نانخبگان مسئول بایستی نخبه رها شود تا شکوفا شود! واقعا در کجای دنیا چنین می کنند؟ جز این است که هدفی شوم پشت این افکار و نصایح است؟

آیا واقعا با آزمونی به نام استخدام دستگاههای اجرایی و ارائه سوالات ریاضی و زبان و ... در استاندارد دوره کارشناسی می توان یک نخبه دانش آموخته دکتری را سنجش نمود؟

کجای دنیا برای جذب نخبگان خود در تخصص های خاص آزمون ورودی اینچنینی به صورت بی هدف و در سطحی غیر منطقی برگزار می کنند؟

آیا نخبه دانش آموخته دکتری در رشته ای تخصصی اگر چند سوال ریاضی و ... را پاسخ ندهد ناتوان است؟

مقایسه یک نخبه متخصص در مقطع دکتری با یک فرد لیسانس که بتازگی دروس عمومی را گذرانده را در کدام ترازوی عدل و کدام ظرف عقل میتوان گنجاند!؟

واقعا این روند جذب نخبگان در واقع نابود کردن و بیرون کردن نخبگان واقعی از سیستم اجرایی کشور است.

که اگر از روی جهل است و نه از روی عمد و خیانت از متولیان امر خواهشمندیم نخبگان را بر اساس تخصص خود و توانایی لازم در هر رشته بررسی و جذب نمایید.

تصدیق نخبگان برای جذب در دستگاههای اجرایی و دانشگاه به جای اینکه معیاری باشد فقط بر روی کاغذ سبب بازی با نخبگان شده است.

ادامه این روند که نشانه نانخبگی متولیان امور نخبگان و امور استخدامی کشور است نشان دهنده بی توجهی و بی هدفی در جذب نخبگان دانش آموخته دکتری و بلاتکلیفی بنیاد نخبگان و عدم هیچگونه ظرفیت برای جذب نخبگان در سالهای آینده سبب نابودی نخبگان و اجبار آنها به ترک کشور می شود که اکنون نیز در جریان است و همه خود را به رغم توصیه های رهبر انقلاب به خواب زده اند.

به امید روزی که دیگر نخبگان داخل کشور را که بخش مهمی از بیت المال این کشورند براحتی و به عمد از کشور نرانیم و بجای انها با پول بیت المال به دنبال برگشت کسانی باشیم که با فکر غرب زده و بیگانه رشد کرده اند و قطعا آینده انقلاب را به جایی می برند که دیگر هیچ انقلابی نباشد که بخواهد صادر شود...

انشالله تفکر و عمل انقلابی
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
0
0
بنده با مدرک دکتربرق قدرت کارمند رسمی یکی از شرکت های توزیع هستم. مبلغ زیرحکم سیمبان ازمبلغ زیر حکم من بیشتر است چون فقط 9 سال بیشتر از من سابقه کار دارد!
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار