کد خبر: ۴۳۸۹۴
تاریخ انتشار : ۱۲:۳۹ - ۱۹ آذر ۱۳۹۹
معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) با بیان اینکه ۲۸ نیروگاه تجدیدپذیر تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، از افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر به ۱۰۰۰ مگاوات تا پایان دولت دوازدهم خبر داد.
به گزارش برق نیوز، معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) با بیان اینکه ۲۸ نیروگاه تجدیدپذیر تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، از افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر به ۱۰۰۰ مگاوات تا پایان دولت دوازدهم خبر داد.

"محمد ساتکین"، در خصوص وضعیت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور اظهار کرد: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور تاکنون با جذب بیش از ۱۳۶ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، سبب تولید بیش از ۵ هزار و ۴۷۰ میلیون کیلووات‌ساعت برق شده است که از این میزان، سهم برق تولیدی متعلق به نیروگاه‌های خورشیدی و بادی به ترتیب ۴۸ و ۳۶ درصد و مابقی مربوط به نیروگاه‌های تولید برق از پسماند و برق‌آبی کوچک بوده است.

وی افزود: با حمایت‌های دولت دوازدهم و در راستای ارتقای توان تولید داخلی، در حال حاضر تعداد ۱۶۰ شرکت خصوصی تولیدکننده تجهیزات نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک در کشور ایجاد و در حال فعالیت است.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) با اشاره به حمایت‌های دولت حاضر خاطرنشان کرد: نتیجه سیاست‌های تشویقی و حمایتی احداث حدود ۸۳۹ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی بوده که تاکنون به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر تعداد ۵۴ شرکت با ظرفیت حدود ۲۳۰ مگاوات در حال احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی و برق‌آبی هستند.

وی ادامه داد: این نیروگاه‌ها که تقریباً در تمامی استان‌های کشور قرار دارند، تماماً با مشارکت مردمی و بخش غیردولتی از طریق فرآیند قرارداد خرید تضمینی برق در دست ساخت بوده و بر اساس پیگیری‌های حاصل‌شده، پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری تعداد ۲۸ نیروگاه تجدیدپذیر دیگر نیز به بهره‌برداری برسد.

ساتکین با بیان اینکه در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک، به‌رغم مشکلات موجود در سرمایه‌گذاری و احداث این نیروگاه‌ها، همچنان نیروگاه‌های خورشیدی خانگی و انشعابی (کیلوواتی) مورد استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بوده است، گفت: توسعه و ترویج بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار حایز اهمیت بوده به‌طوریکه در ۲ ماه اخیر ۲۵۰ واحد نیروگاهی با مجموع ظرفیت ۳.۵ مگاوات راه اندازی شده و منجر به نصب بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ واحد نیروگاه خورشیدی انشعابی با ظرفیت تجمعی بیش از ۵۳ مگاوات از ابتدای اجرای طرح توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سراسر کشور شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی افزایش سهم ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر برای رسیدن به ظرفیت یک هزار مگاوات تا پایان دولت دوازدهم اظهار کرد: سازمان ساتبا برای رسیدن به این هدف فعالیت‌های مختلفی را از جمله نظارت و کنترل پروژه نیروگاه‌های در حال احداث، انجام فرآیند صدور پروانه و انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق شامل مبادله تعداد ۳۶ قرارداد با ظرفیت ۴۳۸ مگاوات و صدور مجوز احداث برای تعداد ۱۵۹ نیروگاه با ظرفیت یک هزار ۳۶۸ مگاوات تا پایان آبان‌ماه سال جاری برنامه‌ریزی و پیگیری کرده است.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) ادامه داد: برگزاری مناقصات جهت تعیین تعرفه نیروگاه‌های تجدیدپذیر بالای ۱۰ مگاوات، ارزیابی و بررسی پتانسیل منابع تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی در کشور، برنامه‌ریزی به منظور برگزاری دو مناقصه بین‌المللی با ظرفیت مجموع ۱۵۰ مگاوات و همچنین تدوین استاندارد‌های حوزه بهره‌وری و تجدیدپذیر از دیگر فعالیت‌های انجام شده برای رسیدن به اهداف است.

وی بهره‌برداری از ۱۳ نیروگاه تجدیدپذیر در کشور را از پروژه‌های اجراشده توسط ساتبا در راستای تحقق اهداف ساخت و ساز‌ها در پویش هرهفته_الف_ب_ایران دانست و گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۳ نیروگاه تجدیدپذیر در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در کشور با مجموع ظرفیت ۶۴ مگاوات در سراسر کشور با سرمایه‌گذاری ۵ هزار و ۵۹۶ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی احداث شده و به بهره‌برداری رسیده است.

ساتکین افزود: این طرح‌ها در دوره ساخت و بهره‌برداری برای ۱۵۵ نفر اشتغال مستقیم و همچنین برای ۵۴۳ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده که علاوه بر این، چون نیروگاه‌های مذکور بیشترین تولید برق را در ماه‌های گرم سال دارند با تزریق برق به شبکه سراسری کشور به جبران پیک سراسری شبکه کمک کرده‌اند.

به گفته رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، صرفه‌جویی در مصرف سوخت فسیلی، کاهش گاز‌های گلخانه‌ای دی‌اکسیدکربن و انواع آلاینده‌های محلی و کاهش مصرف آب از دیگر مزایای احداث این نیروگاه‌هاست که به تحقق اهداف توسعه پایدار کمک می‌کند.

وی با اشاره به تدوین سیاست‌های جدید توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، توسط شورای راهبری و سیاستگذاری انرژی‌های تجدیدپذیر یادآور شد: عمده اقدامات انجام شده در این راستا شامل بررسی روند تعریف منابع مالی جدید با دیدگاه تحقق سازوکار‌های ابلاغی به سازمان، استخراج بند‌های قانونی و تکلیفی در اسناد بالادستی در خصوص طرح‌های بهره وری (از مجموعه قوانین اصلاح الگوی مصرف انرژی، برنامه ششم توسعه)، انجام مطالعات تعرفه‌شناسی، برآورد‌های اقتصادی و تعیین تعرفه‌های جدید خرید تضمینی برق تجدیدپذیر و آماده‌سازی اسناد اولیه مناقصات بین‌المللی خورشیدی و بادی است.

این مقام مسئول، تامین ساز و کار‌ها و رویکرد‌های جدید توسعه تجدیدپذیر‌ها را با محوریت پیک‌سایی شبکه برق و روش صادراتی همسو دانست و خاطرنشان کرد: در این حوزه فعالیت‌های انجام‌شده توسط سازمان ساتبا شامل بررسی الگوی صادرات برق تجدیدپذیر به روش هماهنگ با شرکت‌های مادرتخصصی توانیر و برق حرارتی با محوریت صادرات برق و پیک‌سایی، مطالعه کشور‌های همجوار جهت بررسی وضعیت انرژی مورد نیاز استان‌های آن‌ها و امکان‌سنجی صادرات برق کشور به آنجا، ایجاد زیرساخت احداث نیروگاه‌های ظرفیت بالای متمرکز توسط بخش خصوصی در نقاط پرپتانسیل مرزی بوده است.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
0
0
اسم خودشو گذاشته تورج ،، دیگه محمد نیست
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار