کد خبر: ۴۳۸۹۵
تاریخ انتشار : ۱۲:۵۱ - ۱۹ آذر ۱۳۹۹
رئیس‌جمهور گفت: هم در آخر امسال و هم سال آینده ۳۰ درصد مردم پول برق پرداخت نخواهند کرد، در گاز هم اینچنین خواهد بود. در محاسبه اول دی پرداخت سال آینده، ۳۰ درصد مردم مجانی گاز مصرف خواهند کرد. آب هم این گونه است و برای تعداد زیادی از مردم، آب برای آنها مجانی می‌شود. این مسئله یک افتخار بزرگ برای دولت است که برای اقشار کم‌درآمد آب، برق و گاز را مجانی کرده و در رشد و توسعه مردم مطمئن باشند که خودکفا هستیم.

به گزارش برق نیوز، حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: این پیام را دنیا دریافت کند که شرایط تولید و فروش نفت ایران در سال آینده با دو سال قبل متفاوت خواهد بود.

وی افزود: ممکن است کاسبان تحریم و یاس آفرینان از خبر افزایش فروش نفت خوشحال نشوند.

روحانی با اشاره به ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش از موعد مقرر به مجلس گفت: بودجه امسال به اعتقاد من یک بودجه راهبردی است و با همه بودجه‌های ۷ سال قبلی که دولت آنها را تقدیم کرده، تا حدی متفاوت است.

وی با تاکید بر این که این بودجه پیام‌های بسیار مهمی دارد، افزود: اولین پیام بودجه این است که یک چشم انداز بسیار روشن و امید بخشی برای ۱۴۰۰ داریم. این نه بر مبنای این است که می‌خواهیم با کسی مذاکره کنیم.

اهم اظهارات وی را در ادامه بخوانید؛

* ما امروز در این شرایط جنگ اقتصادی شرایط ما در کشاورزی، صنعت هم در ۶ ماهه اول نسبت به ۶ ماهه سال گذشته و هم ۳ماهه دوم تابستان نسبت به ۳ ماهه دوم سال گذشته کاملا مسیر امیدوار کننده است. بنابراین اساس این بودجه اعلام شرایط مناسبتر اقتصادی برای سال ۱۴۰۰ است واین پیام از طریق اینکه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خواهیم فروخت، اعلام کردیم.

* سال آینده هم قدرت تولید داریم که دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید کنیم و هم قدرت فروش داریم یعنی تولید می‌کنیم و خواهیم فروخت.

* دنیا این پیام را به خوبی دریافت کند که ایران شرایط تولید و فروش نفتش با دو سال قبل کاملا متفاوت خواهد بود. البته ممکن است کاسبان تحریم از این علامت خوشحال نشوند اما این چراغ امیدی برای ملت برای سال آینده است.

* دومین پیام بودجه سال آینده را نگاه حمایتی به معیشت مردم و اقشار کم‌درآمد است. توجه خاص و ویژه‌ای به مردم و اقشار کم‌درآمد شده است. امروز هم دولت دو مصوبه دارد؛ یک مصوبه درباره آب و یکی درباره گاز. این دو مصوبه مشابه مصوبه‌ای است که برای برق داشتیم. در برق امید مردم را به کم‌مصرفی دعوت کردیم و پاداشی برای آن اعلام کردیم که اگر از حد مصارفی که اعلام کرده‌ایم، وجهی دریافت نمی‌شود یعنی برق کاملا مجانی.

*{ با اشاره به گزارش امروز وزیر نیرو}: وزیر نیرو گزارشی داد که مهم بود که مصرف برق آبان نسبت به آبان سال قبل شاهد کاهش هستیم و تعداد کسانی که کم‌مصرف هستند، بیشتر شده و تعداد مصرف پرمصرف‌ها هم ۱۳ درصد کاهش یافته است. این ترویج خوب مصرفی برای صنعتی است که گران برای دولت ایجاد می‌شود.

* هم در آخر امسال و هم سال آینده ۳۰ درصد مردم پول برق پرداخت نخواهند کرد، در گاز هم اینچنین خواهد بود. در محاسبه اول دی پرداخت سال آینده، ۳۰ درصد مردم مجانی گاز مصرف خواهند کرد. آب هم این گونه است و برای تعداد زیادی از مردم، آب برای آنها مجانی می‌شود.

* این مسئله یک افتخار بزرگ برای دولت است که برای اقشار کم‌درآمد آب، برق و گاز را مجانی کرده و در رشد و توسعه مردم مطمئن باشند که خودکفا هستیم.

* گاز را برای افراد تحت فشار مجانی کردیم اما قبل از این کار در تولید گاز خودکفا شدیم طوری که در فصل زمستان بتوانیم پاسخگو بوده و حتی بتوانیم صادرات داشته باشیم و نیاز به واردات نداشته باشیم.

* نخست در زمینه برق رشد فوق العاده پیدا کردیم یعنی رشد ۱۷۰۰ مگاواتی به طور متوسط در سال را به ۲۵۰۰ مگاوات در سال رساندیم، نیروگاه‌های مجازی را اضافه کردیم تا مردم با فرهنگ بهره‌برداری از آن، مصرف را کاهش دهند؛ یعنی اول نیروگاه، اضافه و بعد برق را رایگان شد.

*{با اشاره به رشد بخش آب}: در معادن، تصفیه سازی، مهار آب، کاهش تلفات اقدامات اساسی انجام دادیم و بعد آب را مجانی کردیم. این دولت شعاری عمل نکرد بلکه هفت سال در مسیر خوداتکایی و خودکفایی حرکت کرد و بعد برای حمایت از مردم کم درآمد جامعه تلاش کرد.


* بگذریم از اینکه در کشور ما آموزش مجانی است و در زمینه خدمت بهداشتی با طرح تحول سلامت، دولت کار بسیار بزرگی انجام داده است. بگذریم از اینکه دولت در فضای مجازی و کسب و کار اینترنتی کار بسیار بزرگی انجام داده است و در همین کرونا کسب و کارها مجازی انجام می‌شود. تلاش دولت همیشه این بوده که به معیشت مردم و درآمد اقشار کم درآمد توجه خاص داشته باشد.


* کوچک کردن دولت، فروش سهام دولت در بورس یا در بازار با مزایده، از کارهای مهمی است که دولت چابک شود و اقتصاد را به مردم واگذار کند یعنی مردمی کردن اقتصاد یکی از پیام‌های مهم بودجه ما است.

* تقاضای من از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است این بودجه اولین کار مشترک مجلس یازدهم و دولت دوازدهم است. متاسفانه در این چند ماه نشده که ما کار مشترک انجام بدهیم زیرا مجلس لوایح ما را در یک اتاق بایگانی برده و سونامی طرح‌ها را شروع کرده و هر روز یک طرحی ارائه می‌دهد.

* خب اشکالی ندارد به هرحال خودشان می‌دانند ولی این برخلاف اهداف بلند کشور و توسعه کشور است. ما با همکاری بهتر می‌توانیم پیش برویم. اگر نمایندگان می‌خواهند طرح ارائه کنند خودشان می‌دانند ولی همکاری در لایحه ما را سریع‌تر پیش می‌برد.

* ما قبل از اینکه دولتی باشیم مجلسی هستیم. اگر من هفت سال در دولت هستم، ۲۰ سال در مجلس بودم. ما مجلسی هستیم و بیش از خیلی‌های دیگر مجلسی هستیم و به نفع مجلس صحبت می‌کنیم. راه‌حل، لوایح است مخصوصا اینکه ما یک لوایحی با ۵ دقیقه و یک جمله مجلس داریم. یعنی لایحه ما تصویب شده به شورای نگهبان هم رفته، شورای نگهبان یک ایرادی گرفته، و این کلمه است می‌توان حذف و یا اصلاح کرد تا تبدیل به قانون شود.

* از اول مجلس یازدهم منتظر بودیم که لااقل لوایحی که با ۵ دقیقه و با یک جمله تغییر نظر شورای نگهبان هم تامین می شود انجام بگیرد بنابراین از مجلس شورای اسلامی خواهش می‌کنم که در این بودجه به عنوان نماد همکاری دولت و نمایندگان، بودجه را تصویب کنیم و به موقع اعلام شود تا در سال آخر این دولت و آغاز سال دولت بعدی، دولت سیزدهم بتوانند با یک بودجه مطمئن کار خود را آغاز کنند.

* رییس جمهور و دولت اختیاراتی دارد. خط مشی در دولت جزو اختیارات خاص رییس جمهور است. برنامه دولت طبق اصل ۱۳۴ قانون اساسی جزو اختیارات خاص رییس جمهوری است. این اختیارات، اختیارات قانون اساسی است. هیچ‌کس نمی‌خواهد قانون ستیزی کند، زمانی که می گوییم قانون؛ اول قانون خداست، بعد قانون اساسی و بعد از آن قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است. ما باید قانون‌های بالادستی یعنی اسلام و بعد قانون اساسی به عنوان قوانین مهم و اساسی و مورد توجه مردم را مبنا قرار دهیم.

*{ با طرح این سوال که خط مشی برعهده کیست}: کسی نمی‌تواند برای دولت خط مشی تعیین کند. خط مشی را فقط رییس جمهور می‌تواند تعیین کند. کسی نمی‌تواند برای دولت برنامه تعیین کند برنامه را رییس جمهور تعیین می‌کند به همین دلیل مردم پای صندوق‌های آرا می‌آیند و به شخص رییس جمهور و به برنامه‌ آن رای می‌دهند.
 
منبع: دنیای اقتصاد
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
0
0
اصلا هم افتخار نیست اگر قیمت واقعی کردی افتخار داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
0
0
مجانی یعنی گول زدن مروم...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
0
1
مجانی! واژه ای است توهین آمیز
روحانی + مجانی= چه می شود؟
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
0
0
لوله به این کلفتی بپا گلش نیفتی
کو آب و برق مفتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
0
0
خودتان را آماده قبضهای سه برابری کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
0
0
هرگز فکرش را هم نمی کردیم که کسی بتواند روی احمدی نژاد را سفِد کند. ایشان موفق شد
کارشناس ارشد قدیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
0
0
جناب اقای روحانی ریاست محترم جمهوری. سلام علیکم لطفا به فکر اب وبرق مجانی نباشیدمردم ایران روز به روز ضرر گرانی را میدهند این اب وبرق هم روش به فکر مدیران بدون تخصص باشیدکه در وزارت نیرو مشغول به کار میباشند وروز به روز به صنعت برق ضرر میزنند نمونه ان شرکت برق کارهای اجرائی بعلت عدم مدیریت معاونت اجرا نمیشود مدیر عامل که از اطاق خود بیرون نمی اید مگر سیاست دولت نبود که که افراد بومی در شهرهای خود مشغول کار شوند چرا کارشناس به تهران منتقل میکنند مگردر پایتخت کارشناس نداریم البته این ها که انتقالی میگیرند از بستگان مدیران میباشند امار بگیرید سری به توانیر بزنید کارشناسان انقلابی وبا تجربه را کنار گذاشته اند معاونت برق وزارت نیرو بالای چهل سال سابقه دار د اگر بازنشته شود خیلی مسائل در وزارت نیرو حل میشود جنابعالی مستحضر میباشید این میزها به چه قیمتی بدست من وشما رسیده به حرمت خون شهدا دستور فرمائید بیشتر رسیدگی کنند
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
0
0
از گروهی بیشتر گرفتن و قسمتی از آن را به گروهی دیگر دادن و اضافه آن را هم در جیب گذاشتن اسمش مجانی کردن برق نیست شاید به نوعی بشه گفت دلالی است
تقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
0
0
برق ما که فوق العاده کم مصرف هستیم نه تنها مجانی نشده این ماه پنجاه درصد هم افزایش یافته!
چون نیک بنگری همه تزویر میکنند،دروغ میگن و عوامفریبی میکنند!!!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
0
0
شما درست میگید ولی برای ما نه برای این چینهای همه چیز خور که قطعی برقش برای ما هست و عشق و حال استخراج بیت کوین برای اونها در صورتی که سه سال پیش چند نفر رو برای استخراج بیت کوین گرفتند و آقای وزیر نیرو میگفت ضرر داره الان چیزی نمی گن بخاطر خدا و خون این شهدا یک فکر درست انجام بدید
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار