کد خبر: ۴۳۹۱۵
تاریخ انتشار : ۱۱:۰۲ - ۲۲ آذر ۱۳۹۹
در میان همه گزینه‌های بالقوه ریاست جمهوری، برخی معتقدند رضا اردکانیان نامزد محبوب روحانی برای انتخابات ۱۴۰۰ است. اصلا به پشتوانه همین حمایت‌ها بوده که اردکانیان شعار برق رایگان را سر داده و رئیس جمهور هم از این ایده حمایت کرده و بعید نیست همین شعار‌ها تا زمان انتخابات افزایش بیابد. شاید حسن روحانی ترجیح می‌دهد بعد از انتقادات تندی که به رفتار‌های واعظی شده است، برای تکرار دولت اعتدالی از یک مدیر تکنوکرات تحصیلکرده دفاع کند و اردکانیان را به امثال نوبخت و آذری جهرمی ترجیح بدهد. او گمان می‌کند شعار آب و برق رایگان هنوز برای مردم جذاب است.
به گزارش برق نیوز، رئیس جمهور فراوان است. کابینه با حضور رئیس جمهور تشکیل می‌شود، اما در دل بسیاری از حاضران، آرزوی نشستن بر صندلی ریاست موج می‌زند. برخی علاقه دارند رییس جمهور شوند و نام برخی دیگر به عنوان گزینه احتمالی مطرح شده است؛ از ظریف که دست‌کم در میان اصلاح طلبان محبوب‌ترین است تا ربیعی که به خانه کارگر امیدوار است و از آذری جهرمی که جوان انقلابی است تا زنگنه که شیخ وزارست.


اما در میان همه این گزینه‌های بالقوه ریاست جمهوری، برخی معتقدند رضا اردکانیان نامزد محبوب روحانی برای انتخابات ۱۴۰۰ است. اصلا به پشتوانه همین حمایت‌ها بوده که اردکانیان شعار برق رایگان را سر داده و رئیس جمهور هم از این ایده حمایت کرده و بعید نیست همین شعار‌ها تا زمان انتخابات افزایش بیابد. شاید حسن روحانی ترجیح می‌دهد بعد از انتقادات تندی که به رفتار‌های واعظی شده است، برای تکرار دولت اعتدالی از یک مدیر تکنوکرات تحصیلکرده دفاع کند و اردکانیان را به امثال نوبخت و آذری جهرمی ترجیح بدهد. او گمان می‌کند شعار آب و برق رایگان هنوز برای مردم جذاب است.

رضا اردکانیان ۶۳ ساله و همشهری سیدمحمد خاتمی است؛ دوران نوجوانی را در اصفهان و تهران گذرانده یکی از تحصیل‌کرده‌ترین وزیران دولت روحانی است. او عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و متخصص بین المللی مدیریت منابع آب و محیط زیست است و مدرک دکترا در زمینه مدیریت منابع آب را از دانشگاه مک مستر کانادا دریافت کرده است. اردکانیان در دوران تحصیل در دانشگاه صنعتی شریف عضو سازمان دانشجویان مسلمان دانشگاه صنعتی شریف بود؛ او در همان دوره‌ای تحصیل می‌کرد که چهره‌های موثر دانشگاه نیز تحصیل می‌کردند و در نهایت عملیات تسخیر سفارت را اجرا کردند، اما اردکانیان به اندازه دیگر رفقای خود، سیاسی نشد. او به معاونت استانداری یزد رفت و زمانی که محتشمی پور به وزارت کشور رفت، معاون امور محلی و عمران شهری وی شد.

با روی کار آمدن دولت خاتمی، او هم مثل تعداد دیگری از دانشجویان پیرو خط امام راهی کشور‌های غربی شد و با پیروزی سیدمحمد خاتمی به ایران برگشت و قائم مقامی وزارت نیرو را در دوره وزارت حبیب الله بی‌طرف یکی دیگر از دانشجویان یزدی پیرو خط امام بر عهده گرفت. نام اردکانیان با این سابقه سیاسی به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح شده است؛ برخی معتقدند او تکنوکراتی است که می‌تواند به لحاظ اجرایی گزینه مناسبی باشد. برخی فعالان سیاسی در تحلیل‌های خود اینگونه می‌گویند که طرح گزینه‌هایی همچون اردکانیان بیش از آنکه واقعی باشد، راهی است برای سهم‌گیری سیاسی در کابینه دولت بعدی؛ به این ترتیب که چندین گزینه مطرح می‌شود و در نهایت با کنار کشیدن آن‌ها سهمی در کابینه بعدی برایشان کنار گذاشته می‌شود. شاید اردکانیان خیلی اهل چنین لابی‌هایی نباشد، اما او در دولتی وزارت می‌کند که اعضایش سیاسی‌ترین و پر لابی‌ترین دولت جمهوری اسلامی هستند.

منتقدان اردکانیان نیز می‌گویند او چهره‌ای نیست که بتواند اجماعی ایجاد کند و اساسا مشخص نیست به کدام طیف فکری در ایران تعلق دارد و مهمتر آنکه سخت است بتوان پذیرفت که او توانایی ستاد زدن و جمع کردن چهره‌های سیاسی و اجرایی را داشته باشد. زمانی حامیان میرحسین موسوی می‌گفتند طول خیابان ولیعصر از راه آهن تا تجریش را زنجیره انسانی تشکیل داده‌اند و خیابان را سبزپوش کرده‌اند. حامیان اردکانیان، اما لازم نیست طول خیابان را زنجیره انسانی تشکیل دهند و همینکه بتوانند عرض خیابان را پر کنند، دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. شاید دولت گمان می‌کند با شعار برق رایگان می‌تواند محبوبیت وزیر نیرو را افزایش دهد؛ شاید این اتفاق بیفتد، اما تجربه نشان داده این شعار یکبار سال‌ها پیش گفته شده و حالا بیان آن پس از چهل سال، آنهم در اوج کسری بودجه دولت که به کوچکترین درآمد‌های عمومی نیاز دارد، ارائه خدمات رایگان بیشتر به شوخی شبیه است و پذیرش آن از سمت مردم نیز شوخی بزرگتری است.

رضا اردکانیان؛ پشت سر بیطرف

وزیر شدن اردکانیان یکی از اتفاقات عجیب مجلس دهم بود. حسن روحانی ابتدا حبیب الله بیطرف را برای وزارتخانه معرفی کرد. بیطرف در دولت خاتمی هم مسئولیت وزارت نیرو را بر عهده داشت. با این حال با مخالفت نمایندگان؛ مخصوصا نمایندگان جنوب در ماجرای سدسازی‌هایی که برای مردم خوزستان ویرانگر بود، بیطرف را به وزارتخانه نرساند؛ آنهم در شرایطی که او بیشترین رای را در فراکسیون امید آورده بود.

بعد از عدم اعتماد به بیطرف، این بار روحانی در حالی اردکانیان را معرفی کرد که یکی از نزدیکترین افراد به بیطرف به شمار می‌رفت. هر دو یزدی بودند و هر دو مدیر خاتمی بودند و هر دو از حلقه دانشجویان پیرو خط امام به شمار می‌رفتند. حتی زمانی که بعد از دولت خاتمی، بنیاد باران تاسیس شد، بیطرف به عنوان بازرس و اردکانیان به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند. سرانجام رضا اردکانیان با ۲۲۵ رای موافق، ۳۸ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع به وزارت نیرو رفت. تنها تفاوت اردکانیان و بیطرف، سیاسی بودن دومی بود که برای اصولگرایان مجلس قابل تحمل نبود. حالا همان فردی که محبوب اقلیت مجلس قبل بود، می‌خواهد به صندلی پاستور برسد. این راه دور نیست، اما بسیتر سخت‌تر از گرفتن رای اعتماد از مجلس است.

تابعیت دوگانه اردکانیان؟

اردکانیان یکی از وزیران دولت روحانی است که همواره به داشتن تابعیت دوگانه متهم است. او در زمان دولت هاشمی ساکن کانادا بود و در سال‌های دولت احمدی نژاد نیز به آلمان رفته بود. خود او درباره تابعیت دو گانه می‌گوید «طی ده سال اخیر در کشور آلمان (۸۶ تا ۹۶) و قبل از آن هم برای تحصیلات تکمیلی حدود هفت سال در کشور کانادا (۷۰ تا ۷۷) زندگی کرده‌ام، اما به دلایل فکری هیچ پیشنهادی را برای اخذ تابعیت دوگانه در زمان حضور در کشور کانادا و حتی فعالیت در سازمان ملل و در کشور آلمان و هر جای دیگری نپذیرفته و اقدامی هم نکرده‌ام و در بدو طرح موضوع پیشنهاد حضورم در وزارت نیرو نیز در کمیسیون‌های مختلف مجلس و مصاحبه‌های خبری بار‌ها اعلام کرده‌ام تابعیت هیچ کشوری به جز جمهوری اسلامی ایران را نداشته و نخواهم داشت.»

با این حال فرزندان اردکانیان ساکن انگلستان و آلمان هستند و البته خود او می‌گوید آن‌ها قصد بازگشت دارند و منتظرند دوران تحصیلشان تمام شود. البته ظاهر موضوع تابعیت دوگانه و زندگی همه خانواده در خارج کشور در جمهوری اسلامی موضوع مهمی نیست؛ چه اینکه فرزندان عمده مقامات کشور در خارج کشور زندگی می‌کنند و دولت هم با روی باز پذیرای آنهاست. نوبخت گفته بود فرزندان مقامات که خارج کشور زندگی می‌کنند، سربازان نظام در خارج هستند.
 
منبع:اقتصاد میهن
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
0
1
خوب بود
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
0
8
خنده اور هه شوخی نکنید وزارت نیرو بخصوص شرکت مادرتخصصی پوکیده دیگه رییس جمهور بشه نه بابا شوخی نکنید
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
0
9
کل وزارت نیرو ۲۰۰ رای نمیاره تا چه رسد به کل کشور شرکتهای توزیع را شخم زد
وزارت نیرویی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
0
1
از این اردکانیان هر چی بگی بر میاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
0
8
اقاي اردكانيان هر وقت خانواده تو اوردي ايران و مثل عموم مردم زندگي كردي ، بعد ادعاي رياست جمهوري هم داشته باش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
0
5
چرا نمي ريد رييس جمهور اسكاتلند بشويد ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
0
1
جناب دکتر اردکانیان شما می توانید ریئس جمهور شوید ولی نیاز است افرادی یا بعبارتی زنجیره انسانی ایجاد کنید لطفا بخشی از این زنجیره را به ...بسپارید ایشان در بخش خدمات و سازماندهی افراد بسیار ماهر هستند یک تدارک کننده قدرتمند و گوش به فرمان، ایشان هم بسیار مشتاق هستند.
طبقه دوازدهم
|
Germany
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
0
4
برق نیوز
سلام اینایی که گفتی درست.۹۹٪ درست.اما ....
اما گذشته ی ایشون جای خود...دوران دولت احمدی نژاد ،کشور،وزارت نیرو،شرکتهای زیر مجموعه،منابع مالی،درامد و ساختار شرکتها ،و....تجربه و توانمندی مدیران با هم اکنون قابل قیاس نیست.فتاح و نامجو آنقدر در جزئیات دخالت نمی‌کردند.با اینکه از بدنه وزارت نیرو نبودن.
آقای اردکانیان مرد دنیا دیده و با دیسیپرین،جنتلمن، و مدیری جدی هستند اما اگر به دیده ی طنز نگاه کنیم: ایشون رفتارشان مثل یک مدیر کالج شبانه روزی با تعدادی دانشجو و چند مربی و مستخدم و نگهبانی است.
ایشون با این وسواس و تزلزل در انتخاب مدیرعاملهای توزیع که موجب عدم ثبات و برنامه ریزی در این شرکتها شده و عملا ابتکار عمل را از دست معاون خود و مدیرعامل توانیر خارج کرده...چطور می‌تونه کابینه درست درمون تشکیل بده.؟! چطور؟!
از زمان وزارت ایشون شرکتهای برق و توزیع مثل عمله کار میکنم و شوی پویش الف و ب اجرا ولی..... ولی قسطی حقوق میگیرن.!! آقای وزیر با پول پیمانکاران شوی الف و ب اجرا می‌کنه و پزشو برای بقیه میده....خلاصه اینکه شما زحمت بکش یه خلاصه از عملکرد ایشون در وزارت نیرو بنویسید:
توانیر.مدیریت حرارتی در مقایسه با ادوار گذشته ، در چه وضعیتی از نظر بضاعت مالی،ظرفیت تولید، ظرفیت انتقال و توزیع و چه میزان بدهی دارد؟ توان مالی و ارتقا و کیفیت تکنواوژیک شرکتهای سازنده تجهیزات و پیمانکاران در چه سطحی قرار دارد؟!......راستش خیلی میشه نوشت...
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
1
2
بهتره فعلا وضعیت مالی کارکنان شرکتهای توزیع برق را بهبود بده تا حداقل رای اینجا را بگیره بعد به فکر رییس جمهوری باشه،حجم بالای معوقه پرداختی مونده رو دست مدیرعامل آذربایجانغربی و خیلی از شرکتهای توزیع،پرسنل صنعت حساس برق در مقابل فشار و استرس زیاد،دلخوشیشون درآمد خوب بود که الان دیگه اونم ندارن.نارضایتی بین پرسنل داره بیش از حد میشه.
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
5
1
قطعا معاون اول خوبی میتونه باشه
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
5
1
خیلی از افرادی که اینجا نقد می کنند گویا شرایط فعلی کشور را در نظر نمی گیرند.
با این همه فشار و محدودیت و تحریم و عدم امکان تامین مالی پروژه ها از طریق فاینانس و بالارفتن نرخ ارز که منجر به بالا رفتن سرسام آور هزینه تمام شده طرحهای عمرانی شده، همین که داشته ها حفظ شده و به هر حال پروژه های اجرایی هم کج دار و مریز جلو رفته، جای شکرش باقیه
پاسخ ها
همکار
| Iran (Islamic Republic of)
نحوهانتخاب مدیران وحمایت از افراد خاص هم توضیح بده فقط مالی میست حاجی
همکار
| Iran (Islamic Republic of)
شما بفرما در بخش تامین منابع و فاینانس در شرکت توانیر چه قدر قدرتایی هستن؟ چه تجربه ای دارن؟ حوزه تامین منابع عملا توسط دونفر میچرخد که هیچ تاثیری در تصمیمسازی و سیاست گذاری صنعت ندارند. وارسته-خانی.
چرا توانیر از ظرفیت های ایجاد شده ی بانکی در کشور نمیتونه استفاده کنه و پروژه هاشو کلید بزنه و یا تمام کنه در صورتیکه پول نقد فروش انرژی توانیر روزانه دخل خزانه رو پر میکنه!!! چه تضمین نامه ای بهتر از قرار داد فروش انرژی به بیش از 25 میلیون مشترک با روزی حداقل 50میلیارد تومان فروش و ورود به خزانه از محل فروش داخلی!!!
چرا توانیر با عراق و افغانستان نمیاد همین قرار داد و میزان انباشت مطالباتش رو به عنوان ضمانت نامه فاینانس و یا تسهیلات بین المللی استفاده کنه؟!! بهترین و پیشرو ترین صنعت دولتی ولی متاسفانه فقیر ترین دستگاه که حتی نمیتونه مطالباتشو از دولت برای پرداخت حقوق و بدهی به ÷یمانکاران بگیره؟؟!!!

دفتر تجارت بین المللی توانیر داره چیکار میکنه؟

دوست ناشناس!
اتفاقا با در نظر گرفتن شرایط فعلی جامعه و کشور و آنالیز پیام مقام معظم رهبری و برای نیل به اهداف عالیه نظام و اجرای درست منویات رهبر معظم باید با توجه به تحولات رخ داده در منطقه و تشدید تحریمها و محدویتهای تامین منابع مالی حتمن ساختار سنتی و منفعل در سازمان سیاست گذار تغییر کند و پویا شود. از دانشآموختگان حوزه فاینانس-تهاتر بانکی- ال سی ریالی و..... بصورت پاره وقت /درصدی/کارمزدی.... و هرشکلی که مغایر با قوانین نباشد بهره برد.... با نشستن و قانع شدن به داشته و عدم حرکت نمیتوان در خاورمیانه که همه برای نابودی و انفعال کشورعزیزمان خیز برداشتن زنده ماند.
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
0
0
خاموشی های بی مورد تابستان ۹۷ ناشی از مدیریت ... برق و سیل ۹۸ ناشی از مدیریت ... آب نشان از یک رییس جمهور موفق دیگه داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
0
1
شما فکر کن ايشان تو اين سه سال وزارت 4 مدل خودرو عو ض کرده پرشيا دنا سراتو که در اختيار ... گذاشته شدومجددا پرشياوالا خودش که از آلمان امده بود با يه گوشي موبايل قديمي که ميگفت من گوشيم قديميه واتس آپ و ... نداره فکرشو کن بالاي 6000 يورو حقوفش بوده يه گوشي دلش نمي امد براي خودش بخره اما اينجا از پول مفت بيت المال و بمدد مديران چاپلوس4 مدل خودرو عوض ميکنه حالا فرض کن بشه رئس جمهور خاک مملکتو به توبره ميکشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
0
1
از قديم ميگفتن مرد و حرفش ايشان به کرات گفتن کانديد نميشوند براي رياست جمهوري
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
1
1
دوستان عزیز انصاف هم خوب چیزی است. ایشان بسیار پاک دست.سالم و کاری هستن. به نظر بنده برای پرداختها یک سیستم مرکزی در ستاد وزارت نیرو باشد و پول به همه شرکتها یکسان پرداخت شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
0
0
در پاسخ به اين آقاي ناشناس معترض به نقد ها بايد بگم شرايط کشور براي مردم يک لا قبا بده والا براي آقاي اردکانياني که جوياي نامه خيلي هم خوبه بقول شهريار که ميگه زمستان پوستين افزود بر تن کد خدايان را وليکن پوست خواهد کند ما يک لا قبايان را
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
0
0
ملتی که از یک سوراخ دو بار گزیده شود مستحق هر مصیبتی هستند .
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
0
1
آقای وزیر خوب به سفارش استاندار تو پاچه مازندران کردی.چطور می خوای جواب خدا رو بدی.
بیا ببین مازندران تو این.سه چارماه به چه روزی افتاده.
آقازاده
|
Germany
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
0
0
یه سر بایست بره پیش حاج رضای وزارت نیرو...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
0
1
کاش مجلس این مصوبه اخیر را تصویب نمی کرد و امثال ایشان می توانستند کاندید شوند تا ببینید چه تعداد رای می آوردند، به قول یکی از مدیران کل خودش در وزارت نیرو در همین ساختمان ۲۰ نفر به ایشان رای نمیدهد،
این آقا فقط گفتار درمانی بلده، صنعت برق را نابود کرده ، هر ۶ ماهی مدیری که خودش فراخوان داده را عوض می کنه،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
0
1
نوبخت فزندان انقلاب آنهایی بودند که بعنوان مدافع حرم در عراق و سوریه جنگیدنید نه مثل فرزندان شما که در اروپا و امریکا خوشگدرانی میکنند . مسیولی که فرزندانش در خارج کشور خوشگذرانی میکنند بدرد این مملکت نمیخورن باید بیرونشان کرد چون درد این ملت را نمیفهمند مانند بیکاری و گرانی
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار