کد خبر: ۴۳۹۳۴
تاریخ انتشار : ۱۴:۵۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹
سندیکای صنعت برق ایران به نامه‌ سرگشاده فریدون محمودیان، یک پیشکسوت صنعت برق در انتقاد از عملکرد این سندیکا، پاسخ داد و جوابیه ای منتشر کرد.

به گزارش برق نیوز،سندیکای صنعت برق ایران درباره خبر منتشر شده با عنوان "نامه سرگشاده و تند یک پیشکسوت به سندیکای صنعت برق ایران "واکنش نشان داد و جوابیه ای منتشر کرد. متن جوابیه به شرح زیر است:
 
با سلام و احترام.
عطف به نامه شماره ۳۵۴۰۶ مورخ ۱۱/۰۹/۱۳۹۹ جناب آقای  فریدون محمودیان که به‌صورت عمومی منتشر شده است، موارد ذیل را جهت تنویر موضوع برای اعضای محترم و نهاد‌هایی که در نامه مذکور خطاب قرارگرفته‌اند، به استحضار می‌رساند:

سندیکای صنعت برق ایران از ابتدای تاسیس تاکنون با اتکا به اعتماد و حمایت اعضای محترم همواره تلاش کرده در جهت پیشبرد اهداف صنفی و منافع ملی در چارچوب اساسنامه مصوب، گام بردارد و برای نیل به این اهداف از تجارب ملی و بین‌المللی، خرد جمعی و مشارکت حداکثری با استفاده از روش‌های علمی، برنامه‌ریزی و اقدام نماید که در نتیجه فعالیت مستمر جمعی و عمومی بیش از ۵۵۰ شرکت عضو آن، نه تنها مورد اعتماد نهاد‌ها و مجامع سیاستگذاری و قانونی کشور قرار گیرد، بلکه به رتبه اول تشکل اقتصادی کشور بر اساس ارزیابی‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از میان بیش از ۲۰۰ تشکل کشور نائل آید.

مطالعات بین‌المللی بیانگر آن است که موفقیت تشکل‌های اقتصادی (عضو محور) در دفاع از حقوق و منافع مشروع اعضا آنها، بستگی به پایداری مالی و سازمانی آن‌ها دارد و این محقق نمی‌شود مگر با تنوع‌بخشی به منابع این سازمان‌ها که از طریق ارائه خدمات عمومی و تخصصی مانند اطلاع‌رسانی و آموزش حاصل می‌گردد. به عبارت دیگر تشکل‌ها برای آنکه توان «تاثیر‌گذاری» بر قوانین و سیاست‌های حاکم بر محیط کسب و کار را کسب نمایند و محیط مساعدی برای فعالیت بنگاه‌ها فراهم کنند، باید به عنوان «نماینده کل صنعت» شناخته شوند و از این رو نیاز دارند از «پایه عضویت» حداکثری یک صنعت برخوردار باشند. این رویکرد‌ها که تاثیر متقابل برهم دارند به عنوان دو وجه اصلی تشکل‌ها یعنی «منطق عضویت» و «منطق تاثیر» شناخته می‌شوند. تحقق این مهم، منوط به طراحی دقیق و متوازن «عقلانیت اداری» و «عقلانیت نمایندگی» در یک تشکل اقتصادی است که در عمل، پایداری و موفقیت آن‌ها را فراهم می‌نماید. بر این اساس، راهنما‌های بین‌المللی منتشر شده برای اداره موثر تشکل‌ها توسط بانک جهانی و سازمان بین‌المللی کار، توصیه می‌نمایند که تشکل‌های کارفرمایی برای ایفای مؤثر نقش میانجی‌گری (بین دولت و بخش خصوصی) و تاثیرگذاری حداکثری، باید سازماندهی و هدف‌گذاری خود را به‌طور متوازن در چهار حوزه‌ی کلیدی شامل عضویت، ارائه¬ی خدمات، تنظیم‌گری و تأثیرگذاری بر سیاست‌ها تعریف نمایند؛ بنابراین یکی از مهمترین معیار‌ها برای ارزیابی عملکرد تشکل‌های اقتصادی، میزان موفقیت آن‌ها در جلب مشارکت فعالان صنعت مربوطه و شکل دادن به صدای واحد صنعت در گفتگو با دولت و نهاد‌های حاکمیتی می‌باشد. از این منظر، سندیکای صنعت برق توانسته است در مقام یک نهاد صنفی فراگیر و ملی صنعت برق، زمینه عضویت طیف گسترده و متنوع شرکت‌های فعال در بخش‌های مختلف این صنعت را مطابق با کد‌های بین‌المللی آیسیک فراهم نماید و ساز و کار‌های مناسب برای مشارکت حداکثری و اجماع مطالبات صنفی و پیگیری کارآمد و اثربخش آن‌ها را مهیا سازد. به‌نحوی که توان سازمانی و اجرایی حاصل از مشارکت داوطلبانه و حداکثری فعالان این بخش در یک چارچوب دموکراتیک و شفاف به عنوان سرمایه اصلی و نقطه اتکای آن به شمار می‌رود.


آنچه که در خصوص تعدد و تکثر شرکت‌های عضو سندیکا باید مدنظر قرار گیرد این است که تشکل‌های فراگیر و ملی انعکاسی از ترکیب جامعه صنعتی آن بخش اقتصادی می‌باشند و این مهم نیز در سندیکای صنعت برق ایران نمایان است. بیش از ۸۰ درصد اعضای این تشکل را شرکت‌های کوچک و متوسط فعال در شاخه¬های مختلف صنعت برق در سراسر کشور تشکیل می‌دهند که توانسته‌اند در یک چارچوب مترقی، همراه با شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذار این صنعت، یک واحد یکپارچه فراگیر و متحد صنفی را شکل دهند. مضافا اینکه طی سالیان اخیر مشارکت مستمر و رو به رشد اعضا و پایبندی‌شان به استمرار عضویت در سندیکا، زمینه پایداری این تشکل و کم‌رنگ شدن اثر شرکت‌هایی را که به همکاری جمعی باور ندارند، فراهم کرده است. این میزان از مشارکت و پایداری عضویت، تصویر روشنی از اعتماد و حمایت آن‌ها از عملکرد تشکل خود می باشد.

سندیکا بر اساس ظرفیت‌های در نظرگرفته شده در اساسنامه خود، همواره تلاش کرده برای پیگیری موثر ماموریت‌های خود، ساختار اجرایی‌اش را در چارچوب استاندارد‌های بین‌المللی، بهینه‌سازی کرده و نسبتی مناسب از وابستگی به درآمد‌های حاصل از حق عضویت و درآمد‌های حاصل از خدمات فراهم کند. ایجاد منابع مالی متنوع با ارائه خدمات آموزشی، خدمات مشاوره‌ای، خدمات توسعه کسب و کار، برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادها، انتشار نشریه ستبران و بولتن‌های خبری و تبلیغات جزو خدمات سفارشی سندیکا به شمار می‌روند و تامین مالی پایدار را برای سندیکا امکان‌پذیر کرده‌اند.

در سایه همین پایداری مالی، سندیکا توانسته علاوه بر توسعه و تقویت ابزار‌های پیگیری حقوق اعضا، با افزایش توان کارشناسی، پروژه‌های پژوهشی پرتعداد و دو سند راهبردی مهم و موثر را برای پیشبرد اهداف صنعت برق تعریف و اجرایی کند که نه تنها برای تغییر پارادایم‌های کسب و کار اعضا مفید خواهند بود، بلکه در بسیاری از نهاد‌های سیاستگذار برای بهبود شرایط صنعت برق مورد توجه و استفاده قرار گرفته‌اند.

نشریه ستبران، به عنوان ارگان رسمی سندیکای صنعت برق ایران، علاوه بر اینکه توانسته است بصورت یک رسانه تحلیلی و صنعتی، تریبونی برای شرکت‌های عضو و بخش خصوصی صنعت برق کشور فراهم نماید، مطابق با عرف اداره نشریات حرفه‌ای و خصوصی، به‌صورت اقتصادی اداره می‌شود و هزینه‌های خود را از محل انتشار «آگهی» جبران می‌نماید. بدیهی است به جز نشریات دولتی و نشریاتی که دارای بودجه خاص می‌باشند، حیات نشریات و رسانه‌های حرفه‌ای ـ تشکلی یا غیرتشکلی ـ وابسته به فروش آگهی آن‌ها است و می‌توان گفت تعداد آگهی‌های هر نشریه، نشانه‌ای از میزان توفیق آن در تهیه محتوای موثر، توزیع گسترده و اثربخشی در میان مخاطبان و ذینفعان است. افزون بر اینکه «رپرتاژ آگهی‌ها» نیز به عنوان شکل متفاوتی از آگهی و به صورت کنترل‌شده، یک موقعیت مشخص و متمایز از سایر بخش‌های رسانه‌ای نشریه دارد و در تمامی نشریات من‌جمله نشریه ستبران کاربرد دارد و این فرصت را برای تمامی اعضای سندیکا فراهم می‌نماید تا در ازای پرداخت تعرفه مصوب، مجموعه خود را معرفی کنند.

ذکر این نکته ضروری‌ست که مسئولیت آرا و نظرات ارائه شده در مصاحبه‌ها، مقاله‌ها و رپرتاژ آگهی‌های منتشر شده در نشریه ستبران همانند سایر نشریات به عهده نویسندگان است و انتشار آن به معنی تأیید مطالب از سوی سندیکا نیست.

یکی دیگر از خدمات سندیکا که با انتخاب داوطلبانه اعضا و بدون هیچ الزام قانونی و اجباری، ارائه می‌شود، موضوع داوری و حل اختلاف در پرونده‌هایی است که دو طرف تمایل دارند موضوع اختلاف را از طریق مراجعه به مرجع بی‌طرف تخصصی و صنفی حل و فصل نمایند. در این راستا طرفین قرارداد می‌توانند سندیکای صنعت برق ایران را به عنوان مرجع داوری برگزینند و در صورت بروز اختلاف، قبل از مراجعه به محاکم قضایی و صرف زمان و هزینه زیاد، از طریق مکانیزم حکمیت تخصصی، اختلافات فیمابین را حل و فصل کنند.

سندیکای صنعت برق ایران نیز به استناد ماده ۵۲ اساسنامه خود، مجاز به انجام داوری در اختلافات قراردادی بین شرکت‌ها می‌باشد و دستورالعمل داوری سندیکا در چارچوب قوانین کشوری، توسط هیات مدیره سندیکا تصویب و ابلاغ شده است.
مطابق با دستور‌العمل داوری سندیکا، پس از وصول تقاضای داوری، موضوع به کمیته حل اختلاف و با نظارت هیأت‌مدیره سندیکا جهت رعایت اصول بی‌طرفی ارجاع می‌شود و با اعلام موافقت طرفین قرارداد، داوری منعقد می‌شود. بدیهی است مطابق با قوانین حاکم بر قراردادها، طرفین می‌توانند در صورت عدم حصول نتیجه از طریق حل‌اختلاف توسط مرجع داوری، موضوع را از طریق مراجعه به محاکم و مراجع قضایی کشور پیگیری نمایند. سابقه پرونده‌های متعدد ارجاع شده به سندیکا درخصوص حل اختلاف و داوری قراردادها، به خوبی نشان می‌دهد که این نهاد، مراقبت‌های لازم را جهت حصول اطمینان از بی‌طرفی در فرآیند بررسی و حل و فصل اختلافات به عمل آورده و همواره جانب انصاف را در صدور رای داوری مدنظر داشته است.

در پایان ضمن وارد دانستن حق هریک از طرفین متقاضی فرآیند داوری و حل اختلاف توسط سندیکای صنعت برق، مبنی بر عدم پذیرش رای صادره و مراجعه به محاکم و مراجع قضایی کشور، یادآور می‌گردد، زیرسوال بردن «مرجعیت یک نهاد صنفی» در امور مورد اجماع فعالان یک صنعت از جمله «مرجعیت داوری سندیکا» (فارغ از رای له یا علیه هریک از طرفین)، نه تنها کمکی به اصلاح امور و رفع عیوبی که در هر نوع نظام صنفی ممکن است بروز یابد، نمی‌شود، بلکه «سرمایه اجتماعی» یک نهاد فراگیر ملی را که حاصل مشارکت جمع گسترده‌ای از فعالان صنعت برق در طی بیست سال می‌باشد، خدشه‌دار می‌نماید؛ لذا از همه مشفقان و فعالان صنعت برق دعوت می‌گردد با ارائه رهنمود‌های خود در چارچوب فضای صنفی، به تعالی و انسجام این نهاد صنفی که متعلق به همه شرکت‌های صنعت برق ایران می‌باشد، یاری رسانند.

روابط عمومی سندیکای صنعت برق ایران
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار