کد خبر: ۴۳۹۶۴
تاریخ انتشار : ۱۴:۵۷ - ۲۵ آذر ۱۳۹۹
وزیر نیرو گفت: امروز اتکای صنعت برق به منابع دولتی بسیار ناچیز است، اگرچه در بخش آب هنوز شاید در حدود نیمی، اتکا به این منابع وجود دارد.: امید زیادی وجود دارد که سال ۱۴۰۰ سال خیلی بهتری از نظر تسویه حساب‌های مالی با کسانی که با وزارت نیرو کار می‌کنند، باشد.
به‌گزارش برق نیوز،وزیر نیرو گفت: امروز اتکای صنعت برق به منابع دولتی بسیار ناچیز است، اگرچه در بخش آب هنوز شاید در حدود نیمی، اتکا به این منابع وجود دارد.
 
«رضا اردکانیان» روز سه‌شنبه در حاشیه آئین بهره‌برداری از ۱۴ پروژه صنعت برق در بخش‌های انتقال، توزیع، نیروگاه خورشیدی، نیروگاه بادی، برق‌رسانی روستایی و همچنین پروژه‌های آبرسانی روستایی در استان‌های خراسان رضوی، سمنان و کردستان در سی و دومین هفته از پویش هرهفته_الف_ب_ایران که به صورت ویدئوکنفرانسی صورت گرفت، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از دلایل موفقیت صنعت آب و برق در سال‌های اخیر که با تحریم‌ها هم همزمان شد، این بود که توانست در عین تامین آب و برق برای بخش‌های مختلف، در سال جهش تولید تابستان را بدون خاموشی پشت سر گذاشته، تعهدات برای صادرات انرژی را به صورت کامل جوابگویی کرده و همچنین ۱۱ درصد انرژی بیشتری به تولیدکننده‌های عمده کشور عرضه شود.

وی افزود: این حاکی از آن است که بیش از هر چیز، دست‌اندرکاران عرصه آب و برق موفق شدند هدف تنوع بخشی به منابع مالی را عملی کنند.

اردکانیان اظهار داشت: با تایید دولت و تصویب مجلس، وزارت نیرو از سرمایه‌گذاری مستقیم بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری‌هایی که این بخش با استفاده از صندوق توسعه ملی در قالب وام برای طرح‌ها هزینه می‌کند، فاینانس خارجی، فاینانس داخلی (مکانیزم ماده ۵۶)، تسهیلات بانک توسعه اسلامی و ساز و کار‌هایی که در بودجه سال‌های مختلف بوده، استفاده کرده است؛ به نحوی که در دولت تدبیر و امید، طبق آخرین آمار حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان منابع غیربودجه عمومی و ۶.۷ میلیارد یورو از این منابع جلب و جذب شده است.

وی گفت: با توجه به مجموعه محدودیت‌های موجود، قرار گرفتن منابع داخلی وزارت نیرو در مکانیزم تبصره ۱۴ و محدود شدن دسترسی‌ها به منابع صنعت آب و برق، تاخیر‌های جدی ایجاد شده بود و مشکلاتی به وجود آمد که موجب می‌شد بدهی‌های ما به موقع تعدیه نشود.

اردکانیان اظهار داشت: در لایجه بودجه ۱۴۰۰، دولت تصویب کرد منابع داخلی آب و برق از مکانیزم تبصره ۱۴ خارج شود که این اتفاق بزرگی است و با تصویب آن در مجلس، در سال ۱۴۰۰ وزارت نیرو قادر خواهد بود هم طرح‌ها را سریع‌تر به ثمر برساند و هم تعهدات خود را ایفا کند.

وی همچنین در خصوص بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی با بیان این که بدهکار قابل اعتماد و خوش حسابی هستیم، اظهار داشت: وزارت نیرو در نیمه سال ۹۶ به میزان قابل توجهی بدهی داشت که با روش‌های مختلف از جمله تعدیه بدهی‌ها که آن موقع حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بود، از طریق تهاتر (بدهی دولت از بابت مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی) و با ساز و کار‌های بودجه بخشی از این بدهی‌ها پرداخت شد.

وزیر نیرو گفت: بخش خصوصی هم بابت مالیات و دیگر موارد به سیستم دولتی و بانکی بدهی دارد که توانستیم این چرخه را به گونه‌ای به هم وصل کنیم تا گشایشی ایجاد شود و بر اثر این گشایش کماکان بخش خصوصی مشتاق به مشارکت فعال است.

وی ادامه داد: امید است با تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس، بویژه صنعت آب و برق از اولین روز‌های سال آینده بتواند تاثیر این ساز و کار‌ها را در گشایش بیشتر در کار با بخش خصوصی نشان دهد.

اردکانیان اظهار داشت: معوقه ما به بخش خصوصی با مجموعه طرح‌هایی که اجرا شده حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان این که خیلی از بدهی‌ها پرداخت و در عین حال، طرح‌های بسیاری هم اجرا شده است، گفت: امید زیادی وجود دارد که سال ۱۴۰۰ سال خیلی بهتری از نظر تسویه حساب‌های مالی با کسانی که با وزارت نیرو کار می‌کنند، باشد.

اردکانیان در عین حال در خصوص برنامه‌ها و اقدام‌های در دست اجرای وزارت نیرو برای مواجهه با سیلاب‌های احتمالی گفت: به نسبت سال‌های قبل آمادگی خیلی بیشتر و همکاری نزدیک بین هواشناسی و وزارت نیرو در بخش پیش‌بینی‌ها وجود دارد. با همکاری ستاد مدیریت بحران در استان‌ها و ستاد اصلی در تهران، ۵ برابر سال‌های پیش توانستیم در سال گذشته و امسال لایروبی‌ها را انجام دهیم.

وی گفت: در نتیجه این لایروبی‌ها، سیلاب‌های جنوب و جنوب شرق کشور در زمستان ۹۸، بهار ۹۹ و پاییز امسال خسارت چشمگیری نداشت و توانستیم حداکثر بهره برداری را از این منابع داشته باشیم.

وزیر نیرو افزود: با توجه به پذیرش تدریجی مواجهه با شرایط حدی، سیلاب‌های مکرر و بعضا خشکسالی‌های پی در پی، برای چنین شرایطی آماده می‌شویم که در برنامه‌ریزی‌ها تاثیر خواهد داشت و سازمان برنامه و بودجه در تخصیص منابع این را لحاظ می‌کند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار