کد خبر: ۴۴۰۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹:۲۶ - ۳۰ آذر ۱۳۹۹
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران از عدم دستیابی به هدف گذاری صورت گرفته در برنامه ششم توسعه درباره افزایش سطح تامین برق توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر انتقاد کرد و مهم‌ترین مانع در برابر این هدف را بی توجهی به اصلاح قیمت خرید تضمینی برق تولید شده، می‌داند.

به گزارش برق نیوز، هفته گذشته بود که رضا اردکانیان، وزیر نیرو در پیام ویدئویی اعلام کرد که ۲۶۰ مگاوات ظرفیت تجدیدپذیر در حال ساخت در کشور وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود اکثر آن‌ها تا پایان فعالیت دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد.

او همچنین حمایت از بخش خصوصی برای توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر را مورد تاکید قرار داد و اعلام کرد: ۱۰۰ درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران از سوی مشارکت مردمی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال انجام است، عقد قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر با شرایط مناسب، حمایت از تولیدکنندگان با هدف «انتقال و بومی‌سازی فن‌آوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر»، حمایت از مراکز تحقیقاتی برای توسعه فن‌آوری‌های رقابت‌پذیر و فراهم‌کردن زمینه دسترسی به برق پایدار در مناطق دورافتاده و روستا‌ها با نظارت شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو از جمله اقداماتی است که صورت می‌گیرد. اظهارات وزیر نیرو در این باره نویدبخش است هرچند با واکنش‌هایی رو به روست.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران حمایت‌های دولتی از بخش خصوصی برای مشارکت در راه اندازی نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر را نامناسب می‌خواند و منتقد بی توجهی نسبت به لزوم اصلاح قیمت خرید تضمینی برق تولید شده توسط نیروگاه هاست.

حمیدرضا صالحی در این گفتگو به هدف گذاری صورت گرفته در برنامه ششم توسعه درباره نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر اشاره و تصریح کرد: با توجه به برنامه ریزی‌ها تا پایان برنامه ششم ۵ درصد ظرفیت برق نصب شده کشور باید از محل تجدیدپذیر‌ها تامین می‌شد، به این ترتیب که تا انتهای برنامه ششم ظرفیت تولید برق باید به ۱۰۰ هزار مگاوات می‌رسید که ۵ درصد آن معادل ۵ هزارمگاوات است. یعنی در هر سال از برنامه باید ۱۰۰۰ مگاوات برق به کمک تجدیدپذیر‌ها تامین می‌شد.

بر اساس اظهارات او، الان که سال آخر برنامه ششم هستیم به ۸۵ هزار مگاوات برق نصب شده دست پیدا کردیم که ۵ درصد آن برابر با ۳ هزار و ۴۰۰ مگاوات می‌شود در صورتی که میزان برق نصب شده در این حوزه ۸۵۰ مگاوت است.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به برنامه، نیازمند حمایت ویژه هستیم و باید موانع در برابر اجرای برنامه حذف شوند. درحال حاضر یکی از چالش‌ها برای سرمایه گذاری، موضوع تعدیل نرخ ارز است که در سرمایه گذاری اهمیت بالایی دارد؛ مسئله دیگر قیمت اصلاح شده خرید تضمینی برق است. برای مثال یک سامانه کوچک ۵ کیلوواتی در یک خانه که آبان سال گذشته ۵۰ میلیون تومان هزینه داشت بهای آن در سال جاری به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده، اما قیمت خرید برق آن دو برابر ن شده و هنوز همان ۹۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

وی اصلاح قیمت خرید تضمینی برق را یکی از لازمه‌های توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر دانست و تاکید کرد: در حال حاضر منابع لازم برای این بخش تنها از محل قبوض مشترک خانگی پرداخت می‌شود به این ترتیب که ۱۰ درصد بهای پرداخت شده به این حوزه اختصاص پیدا می‌کند. برای توسعه سرمایه گذاری در حوزه تجدیدپذیر‌ها باید به فکر منابع محکم تری باشیم.

به اعتقاد این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، مشوق دیگر برای سرمایه گذاری در این حوزه ارائه مجوز صادرات برق تولید شده است. او افزود: صادرات می‌تواند ریسک‌های احتمالی را پوشش دهد و سرمایه گذاری را توجیه پذیرتر کند. به کمک صادرات نرخ بازگشت سرمایه برای فعال اقتصادی مناسب‌تر خواهد بود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران از امکان سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد دلاری در حوزه تجدیدپذیر‌ها خبر داد و گفت: امروز تعداد قابل توجهی از سرمایه گذاران خارجی علاقه‌مند به حضور در این بازار هستند و نباید اجازه دهیم این فرصت‌ها از بین برود.
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
اصلاح
|
Germany
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
0
2
خیر برادر صالحی.
مشکل تجدیدپذیرها بی خردی در بطن ساتیاست.
یه مسئول دفتر معاون وزیره!!
پس باید فاتحشو خوند.
خیلی از همکارا موضوع دستگیری و انتقال به زندان اوین را بیاد دارند.
چرا باید از همان متهم در لایه حاکمیتی استفاده شود؟!!!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
0
0
فروش برق سایر مصارف بدین تجدید پذیر یعنی چی که هر بانک و اداره ای ۱۰۰ تا کولر روشن می ذاره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
0
2
حمایت ویژه یعنی چه؟؟
تا کی؟؟؟
چقدر؟؟
نقش منافع مردم و سرمایه های مردم کجاست
درسته که تجدیدپذیرها خوبند ولی انتظار حمایت بی حد وحصر چیه؟
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار