کد خبر: ۴۴۱۶۷
تاریخ انتشار : ۱۲:۲۴ - ۱۶ دی ۱۳۹۹
معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو گفت: در وزارتخانه صنعتی و زیرساختی به عنوان وزارت نیرو حتی تحقیقات و فناوری آن هم باید در خدمت حل مسائلش باشد تا در نهایت منجر به ارائه خدمت بهتر به همه شهروندان شود.
به‌گزارش برق نیوز، «محمدصالح اولیا» روز سه‌شنبه در آئین گشایش جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو، در خصوص برنامه‌ها و اقدام‌های حوزه تحقیقات و فناوری این وزارتخانه اظهار داشت: به لحاظ تغییر رویکردی که از جهت جایگاه پژوهش و فناوری در حل مسائل صنعت در وزارت نیرو شاهد هستیم طبیعتا تفاوتی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی وجود دارد چرا که ماموریت آن‌ها فراگیر است و چه بسا پژوهش‌هایی که انجام می‌دهند دست‌کم در کوتاه مدت، نیاز صنعت را برطرف می‌کند.

وی افزود: با این نگاه، پژوهش دیگر حوزه‌ای لوکس نخواهد بود و اثربخشی آن را هم با شاخص‌هایی که نشان‌دهنده تاثیرگذاری در عملکرد صنعت است باید جستجو کرد. این مسئله در ارزیابی پژوهش‌های برتر امسال هم لحاظ شده است.

ظرفیت‌های داخلی وزارت نیرو جوابگوی کل نیاز‌های پژوهشی و فناوری نخواهد بود

اولیا گفت: نگاه دیگر، استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور اعم از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان است. طبیعتا ظرفیت‌های داخلی وزارت نیرو جوابگوی کل نیاز‌های پژوهشی و فناوری نخواهد بود.

وی تاکید کرد: موسسه‌های تحقیقاتی وزارت نیرو اعم از پژوهشگاه نیرو و موسسه تحقیقات آب نقش خود را باید به مدیریت فرآیند پژوهش و فناوری تغییر دهند و با استفاده از ظرفیت‌هایی که به حد کافی در کشور خلق شده و امکان پذیر است، استفاده از این توانمندی در بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود، مهمترین ماموریت آن‌ها خواهد بود.

اولیا گفت: بحث تقاضا برای ما در وزارت نیرو بسیار کلیدی است؛ از این نظر که زمینه ورود فناوری و شرکت‌های فناوری و دانش بنیان را در صنعت فراهم کنیم. به‌واسطه این که شاید به صورت سنتی موانع بروکراتیکی را داریم که اجازه حضور این ایده‌های جدید را نمی‌دهد، مهمترین وظیفه ما این است که باید زمینه ورود این فناوری‌ها را تسهیل کنیم و خوشبختانه در بخش عرضه، ظرفیت‌های مناسبی داریم.

وی همچنین افزود: یک رویکرد زیست بومی هم باید به موضوع پژوهش و فناوری داشته باشیم؛ از این جهت که بر اساس تعاملات داوطلبانه و مفیدی که همه عناصر اکوسیستم احساس می‌کنند؛ نه به خاطر این که بخشنامه‌ای از طرف وزیر ابلاغ شود و شرکت‌ها را مکلف کند که درصد خاصی از بودجه‌های خود را صرف تحقیقات کنند، بلکه شرکت‌های ما بواقع احساس کنند که از قبل پژوهش و فناوری ارزش افزوده‌ای را کسب و منفعت متقابلی را به دست می‌آورند و این رمز پایداری و موفقیت اکوسیستم است.

وی در عین حال اظهار داشت: خوشبختانه پروژه‌ای که از حدود یک سال و خورده‌ای پیش آغاز شد و امروز از آن رونمایی می‌شود با این هدف راه‌اندازی شد و امید است نقطه شروع تغییر نگرش در نگاه زیست بومی به موضوع فناوری و نوآوری باشد.

اولیا افزود: در این چارچوب، پروژه‌ها و برنامه‌هایی شروع شده و یا در دست اقدام است. در نگاه به دانشگاه‌ها لازم است با تاکید وزیر بتوان پایان‌نامه‌ها و فرصت‌های مطالعاتی را به نحوی برنامه‌ریزی کرد که کاملا منطبق بر نیاز‌ها باشد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه مشترک دکترا که به تازگی توسط وزیر نیرو ابلاغ شد بر اساس این دیدگاه بوده است که دانشجویان دکترا به صورت تمام وقت در صنعت مستقر شوند و مشخصا موضوع مورد نیازی را به عنوان پایان نامه انتخاب کنند. این برنامه نمونه خیلی گویا از نوع روابطی است که قرار است با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داشته باشیم.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو گفت: در خصوص استفاده از شرکت‌های دانش بنیان برنامه‌هایی برای تسهیل فرآیند ورود آن‌ها داریم، علاوه بر آن ایجاد زیرساخت‌ها مراکز نوآوری هم در دست اقدام قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به در دست اقدام بودن کارخانه نوآوری‌ها در وزارت نیرو گفت: مرکز نوآوری اجتماعی هم تحولی است تا از ظرفیت‌های مباحث اجتماعی در زمینه نوآوری استفاده کنیم.

اولیا درباره جشنواره پژوهش و فناوری وزارات نیرو هم گفت: کارگاه‌های ما از دو روز قبل شروع شد و بر خلاف انتظار استقبال خوبی از آن‌ها به لحاظ تعداد و کیفیت به عمل آمد. ظرفیت استفاده از این کارگاه‌ها در سراسر کشور فراهم بوده و این تجربه موفقی است.

وی همچنین اظهار داشت: این جشنواره تجربه جدیدی به لحاظ برگزاری نمایشگاه مجازی است و از جهتی دیگر، به دلیل محدودیت‌هایی که داشتیم باعث شد به این روش روی آوریم، از طرف دیگر ظرفیت وسیعی ایجاد شد که با اتصال دانشگاهیان، توانسته مخاطبان بیشتری را جذب کند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار