کد خبر: ۴۴۲۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵:۲۵ - ۲۴ دی ۱۳۹۹
وزیر نیرو از تدوین و نهایی شدن سند تفاهم اجلاس چهارم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق خبر داد و گفت: در همه سرفصل‌هایی که هیئت عالی رتبه عراقی از دستگاه‌ها، سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی با همتایان خود در جمهوری اسلامی ایران مورد بحث داشتند، چارچوب‌های مناسبی تدوین شد.
به‌گزارش برق نیوز، «رضا اردکانیان» امروز - چهارشنبه - در مراسم اختتامیه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق در سالن جلسات وزارت نیرو، با ابراز خرسندی از حضور هیئت عراقی در تهران برای برگزاری این اجلاس و قدردانی از وزیر تجارت عراق و رئیس طرف عراقی کمیسیون اظهار داشت: خوشبختانه دیدار‌های بسیار سودمندی در چارچوب منافع دو کشور در روز گذشته برگزار شد. کمیته‌های فنی در بخش‌های مختلف تجارت، خدمات فنی و مهندسی، مسائل مختلف مورد علاقه دو کشور در بخش‌های دولتی و خصوصی تمامی روز گذشته و امروز با هم همکاری نزدیکی داشتند و سند تفاهم اجلاس چهارم اکنون آماده امضا است.

توافق تهران و بغداد بر اعلام یک ماهه در خصوص صادرات و واردات

وی خاطرنشان کرد: در این سند به مسائل مختلفی که مورد علاقه دو کشور است اشاره شده و ترتیب‌های لازم مورد توافق قرار گرفته است. یکی از مسائل عمده برای تولیدکنندگان و تجار در دو سوی مرز این بوده که نسبت به صادرات کالای خود اگر احیانا مقرراتی وجود دارد که موجب محدودیت و ممنوعیت بویژه در محصولات فصلی می‌شود در زمان مناسب اطلاع پیدا کرده و به گونه‌ای نباشد که در نقطه مرزی متوجه برخی ضوابط جدید شوند.

اردکانیان گفت: خوشبختانه تفاهمی که صورت گرفت حاکی از توافق طرفین برای اعلام قبلی یک ماهه در زمینه واردات و صادرات است.

تشکیل کمیته‌های تخصصی به زودی

وی با بیان اینکه کمیته‌های بازرگانی و صنعت مشترک دو طرف و کمیته مالی مطالبات شرکت‌های پیمانکاری ایران برای پیگیری مسائل خود به‌زودی تشکیل جلسه می‌دهند، افزود: همکاری‌های آبی بین دو کشور در کمیته مربوطه و با دعوتی که از وزیر منابع آب عراق به عمل آمده به زودی در جلسه‌ای مطرح خواهد شد.

وی اظهار داشت: پیشنهادی مبنی بر تشکیل صندوق مشترک سرمایه‌گذاری برای پشتیبانی از بخش‌های خصوصی دو کشور مورد حمایت واقع شد که امیدواریم مسیر خود را طی کند.

توافق در خصوص ایجاد کریدور حمل و نقل دریایی و افزایش حضور هواپیما‌های عراقی در آسمان ایران
 
اردکانیان افزود: در خصوص ایجاد کریدور حمل و نقل دریایی که پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران است و در خصوص افزایش حضور هواپیما‌های عراقی در آسمان ایران که درخواست طرف عراقی است توافق‌های مناسبی برای بررسی این درخواست‌ها صورت گرفت.

ایجاد شاخه‌ای از دانشگاه علوم پزشکی تهران در عراق

وی ادامه داد: در زمینه فناوری اطلاعات و همچنین مسائل مربوط به همکاری‌های علمی بویژه در شاخه پزشکی توافق‌های خوبی صورت گرفت که از جمله آن‌ها تاسیس شعبه‌ای از دانشگاه علوم پزشکی تهران در عراق است.

اردکانیان اظهار داشت: در همه سرفصل‌هایی که هیئت عالی رتبه عراقی از دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف دولتی و بخش خصوصی با همتایان خود در جمهوری اسلامی ایران مورد بحث داشتند نیز چارچوب‌های مناسبی تدوین شد.

وی افزود: امیدواریم کمیته پیگیری این تصمیمات که باید سه ماهه جلسات خود را در تهران و بغداد برگزار کند، هر چه زودتر تدارک نحوه پیگیری اجرای تصمیمات را داشته باشند.

وزیر نیرو از سفرای دو کشور در تهران و بغداد از حیث حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها در شکل‌گیری این اجلاس، پیشبرد جلسات آن و نیز پیگیری‌هایی که متعاقب تصمیمات امروز اجلاس مورد نیاز است، قدردانی کرد.

وی همچنین با تقدیر از از دبیران کمیسیون مشترک اقتصادی در وزارت تجارت عراق و وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران و امور بین‌الملل دو وزارتخانه که با همکاری نزدیک برای نهایی کردن این سند ساعت‌هایی زیادی را صرف کردند، گفت: بالاخره بعد از ۶ سال موفق شدیم این اجلاس را تشکیل دهیم.

تنظیم سند اجلاس چهارم در راستای تامین منافع ایران و عراق است

"علا احمد الجبوری" وزیر تجارت عراق در ادامه جلسه امضای سند چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی توسعه همکاری‌های ایران و عراق اظهار کرد: این اجلاس دو روزه با حضور هیئت بلند پایه‌ای از عراق و همکاران ایرانی برای رفع موانع و مشکلات موجود با موفقیت برگزار شد.

وی اضافه کرد: هیئت بلند پایه عراقی نظرات کارشناسی خوبی در زمینه تجارت و اقتصاد برای حل موانع موجود با کشور ایران ارائه دادند که از این پیشنهادات نیز استفاده کردیم.

رئیس عراقی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با بیان اینکه سند چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک در راستای تامین منافع ایران و عراق تنظیم و امضا شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم دو کشور با امضای این سند در جهت حل و برطرف کردن مشکلات موجود قدم بردارند.

به گفته وی، شیوع بیماری کرونا در کشور عراق یکی از مسائلی است که اقتصاد این کشور را درگیر مشکلات کرده است.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
0
تقاهم نامه صادرات برق مجانی امضا شده، درسته؟؟؟
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار