کد خبر: ۴۴۳۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸:۴۲ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
نامه سرگشاده‌ای به رییس مجلس و نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در شبکه‌های مجازی منتشر شده است که در آن از مجلس خواسته شده تا جلوی درخواست جدید مالکان چند نیروگاه خاص خصوصی را بگیرند. بازپرداخت اقساط وام چند نفر خاص از مالکین برخی نیروگاه‌های کشور که طی سال‌های گذشته از صندوق توسعه وام ارزی اخذ نموده، و درحال حاضر چند سالی نیز از زمان سررسید پرداخت اقساطشان گذشته است، "بصورت ریالی" و آنهم "بر اساس نرخ ارز زمان دریافت وام" امری نادرست بوده و سنگ بنای اعتراضات بعدی و هدر رفت بیت المال خواهد شد و فرصتی معادل یارانه دو سال همه ایرانیان برایشان ایجاد خواهد کرد.

سرویس صنعت برق نیوز: نامه مهم و سرگشاده به رییس مجلس و نمایندگان عضو کمیسیون‌ تلفیق بودجه ۱۴۰۰ منتشر شده است که در آن از مجلس خواسته شده است جلوی زیاده خواهی های مالکان چند نیروگاه خاص خصوصی را بگیرند. متن نامه به شرح زیر است:
 
احتراماً به استحضار می‌رساند طی روز‌های اخیر پیشنهاداتی با این مضمون جهت الحاق به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق طرح و در دست بررسی است که در صورت تصویب، بازپرداخت اقساط وام چند نفر خاص از مالکین برخی نیروگاه‌های کشور که طی سال‌های گذشته از صندوق توسعه وام ارزی اخذ نموده، و درحال حاضر چند سالی نیز از زمان سررسید پرداخت اقساطشان گذشته است، "بصورت ریالی" و آنهم "بر اساس نرخ ارز زمان دریافت وام"، صورت پذیرد.
 
این پیشنهاد و چند پیشنهاد مشابهی که نهایتاً با ادبیات و ظاهری متفاوت، هدف مشترکی را دنبال می‌نمایند، واجد اشکالات عدیده‌ای به شرح زیر می‌باشد:
۱-موجب تبعیض بین صنایع و نیروگاه‌های مختلف کشور بوده و لذا مغایر بند نهم اصل سوم قانون اساسی است؛
هزاران پیمانکار و سرمایه‌گذار و صنوف مختلفی را می‌توان نام برد که از منابع و سرمایه خود (و نه وام بدون بهره صندوق توسعه)، صرف اجرای طرح‌های عمرانی و زیرساختی و... کشور کرده‌اند، اما متاسفانه به دلیل تاخیر در پرداخت‌ها توسط کارفرمایان و همچنین نوسانات ناگهانی نرخ ارز، زیان‌های هنگفتی متحمل شده‌اند.

کارگران زحمتکش بسیاری هستند که حقوق ناچیزشان (که حتی کفاف هزینه‌های اولیه زندگی را نمی‌دهد)، با چندین ماه تاخیر پرداخت شده و از رشد ناگهانی ارز خسارت دیده‌اند...، اما گویا کسی پیشنهادی برای جبران این ضرر‌ها ندارد.

اگر قرار است فکری برای حل این مشکل بشود، برای همه کسانی که از شرایط سال‌های اخیر متضرر شده اند، بشود و نه فقط برای چند نفر افراد خاص که قبلا از امتیاز بزرگ دریافت وام از صندوق توسعه ملی و یا حساب ذخیره ارزی برخوردار شده و اکنون به برکت همین تسهیلات، هرکدام مالک چند ده هزار میلیاد تومان نیروگاه هستند!

۲- تصویب چنین پیشنهادی که قبلا با مضمون مشابه، در جلسه شورای سران قوای کشور نیز مطرح و رد شده است، موجب ایجاد رانت حدود ۷۰ هزار میلیارد تومانی (معادل یارانه دوسال همه ایرانیان) برای چند نفر مالک این چند نیروگاه خاص می‌شود! (حدود ۳.۳ میلیارد یورو وام ارزی در زمانی که نرخ یورو بین ۳ تا ۴ هزار تومان بوده است، به چند نیروگاه پرداخت شده که اقساط بخش عمده‌ای از آن هنوز سررسید نشده یا پرداخت نشده است)

۳- این پیشنهاد خلاف فحوای نامه اخیر مقام معظم رهبری به مجلس در خصوص ضرورت بازگشت منابع برداشت از صندوق توسعه ملی، است.
 
در شرایطی که به دستور رهبری حتی دولت هم موظف شده منابعی که از صندوق توسعه که برای برخی طرح‌های عمرانی کشور هزینه کرده را برگرداند، چگونه میتوان اجازه داد که عده‌ای انگشت‌شمار که اتفاقاً از محل همین وام‌ها ارزش سرمایه و مایملک‌شان هزاران برابر شده، از پرداخت ۹۰ درصد اقساط‌شان معاف بشوند!

شایان ذکر است هرگونه برداشت از صندوق توسعه و یا عدم بازپرداخت اقساط صندوق که منجر به کم شدن منابع ورودی به صندوق توسعه می‌شود، نیاز به اذن رهبری خواهد داشت که طبعاً با رویکرد فوق الذکر، چنین اجازه‌ای صادر نخواهد شد.

۴- در حالی که طی سال‌های گذشته میلیارد‌ها دلار از منابع صندوق توسعه ملی صرف اعطای تسهیلات به سرمایه گذاران مختلفی شده است، تصویب و یا حتی طرح چنین پیشنهاداتی در مجلس، سیگنال غلط و موجب تشویق سایر تسهیلات گیرندگان به عدم پرداخت اقساط سررسید شده‌شان می‌گردد که البته نتیجه نهایی چنین رویه نامبارکی، چیزی جز چوب حراج زدن به دارایی‌های صندوق توسعه ملی و تشویق سایر وام گیرندگان به بدعهدی و قانون‌گریزی نخواهد بود.

۵- در شرایطی که مطابق اساسنامه صندوق توسعه، هم اصل وام‌ها و هم بازپرداخت آن بصورت ارزی است و از طرفی نرخ امروز ارز نسبت به زمان پرداخت وام، حدود ده برابر شده است، بازپرداخت ریالی (آنهم به نرخ روز دریافت وام)، تقریباً معاف کردن مالکین این نیروگاه‌ها از پرداخت اقساطشان است و مشابه اینست که به عده‌ای انگشت شمار، از جیب ۸۰ میلیون ایرانی، هرکدام چندصد میلیون دلار "وام بلاعوض" داده شود!

لذا انتظار می‌رود نمایندگان محترم عضو کمیسیون تلفیق، با هوشیاری و حساسیت، مانع از شکل‌گیری رانت بزرگ چند ده هزار میلیارد تومانی برای افرادی معدود گردند.

رونوشت این نامه به ریاست محترم دفتر مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهوری، دبیر و اعضاء محترم شورای نگهبان نیز ارسال شده است.
 
این نامه در شبکه های اجتماعی منتشر و داغ شده است.
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
6
7
با سلام ، این افراد چون نیروگاهها را مفت صاحب شدن و الان هم با پر رویی تمام مشکلات زیادی را برای صنعت برق بوجود آوردن ، قوه قضاییه و حاج آقا رییسی باید شخصا وارد واگذاری نیروگاهها بشن پشت این واگذاریها تخلفات زیادی است و تمام این نیروگاهها را سه چهار نفر کله گنده وزارت نیرو صاحب شده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| France
لحن جنابعالی گویای میزان اطلاعات شما در این خصوص است ...
نیروگاه های واگذار شده ارتباطی به گیرندگان تسهیلات ارزی از صندوق ذخیره ندارد ...
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
1
3
سلام ما تعجب می کنیم از رسانه ای که باید در جهت حل مشکلات صنعت برق تلاش کند اکنون که بارقه ای از امید در جهت حل معضل وام ارزی نیروگاه ها که به خاطر عدم دریافت مطالبات خود از دولت متضرر شده و نتوانسته اند وام های خود را باز پرداخت کنند شما دست به کارشکنی و جوسازی می برید امیدواریم شما هم در جهت حل مشکلات تلاش کنید نه در جهت ایجاد مشکل موفق باشید
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
6
10
سلام متاسفیم برای شما رسانه ای که باید در جهت حل مشکلات صنعت برقو نیر.گاهی تلاش کند اکنون که روزنه ی کوچک و امید در جهت حل معضل وام ارزی نیروگاه ها که به خاطر عدم دریافت مطالبات خود از دولت متضرر شده و نتوانسته اند وام های خود را باز پرداخت کنند شما دست به کارشکنی و جوسازی می برید امیدواریم شما هم در جهت حل مشکلات تلاش کنید نه در جهت ایجاد مشکل موفق باشید
پاسخ ها
خورشیدی
| Iran (Islamic Republic of)
سلام
برق در سال91در بورس انرژی بود 20 تومان الان شد 50 تومان

دلار در سال 91 بود 1200 تومان الان شد 25000 هزارتومان
اگر یک نیروگاه توانست در دهه اخیر تسویه وام ارزی صندوق توسعه انجام دهد بفرمایید بدون تعارف بگم همه محکوم به ورشکستگی هستن مگر انهایی که از محل واگذاری نیروگاه گرفتن که برق را در بورس انرژی ناچارا 50 تومان میفروشن
چون بدهی به بانک ندارند بدهی به دولت دارند هرچی فروختند میدهند بدهکاری به دولت .....
نویسنده محترم نامه سرگشاده احتمالا سودای بحران بی برقی (برق) بصره را در سر دارد
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
4
9
سلام ما تعجب می کنیم از رسانه ای که باید در جهت حل مشکلات صنعت برق تلاش کند اکنون که بارقه ای از امید در جهت حل معضل وام ارزی نیروگاه ها که به خاطر عدم دریافت مطالبات خود از دولت متضرر شده و نتوانسته اند وام های خود را باز پرداخت کنند شما دست به کارشکنی و جوسازی می برید امیدواریم شما هم در جهت حل مشکلات تلاش کنید نه در جهت ایجاد مشکل موفق باشید
پاسخ ها
ناشناس
| France
ما هم متأسفیم برای افرادی که با استفاده از تریبون های کور سعی در ایجاد ناامنی در شبکه برق کشور رو دارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
بدهی وام های ارزی کمتر از 100 میلیون دلار است ولی طلب ریالی آنها بیش از ده هزار میلیارد تومان هست حالا اگر بخش خصوصی بخواهد بدهی ریال را بصورت ارزی با دلار 4200 تسوبه کنند جای تعجب دارد درصورتی که بدهی ارزی شرکت تخصصی تولید حرارتی با نرخ افزایش دلار تعدیل و تسوبه می کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
4
8
باسلام
درخصوص سرمایه‌گذاری‌های اخیر طرح‌های نیروگاهی که غالباً با استفاده از تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی به بهره‌برداری رسیده‌اند، باید به عرض برسانم ثابت ماندن نرخ خرید برق از سوی وزارت نیرو از یک سو و افزایش شدید نرخ ارز طی سه سال گذشته از سوی دیگر، توانایی سرمایه‌گذاران برای بازپرداخت اقساط را غیرممکن کرده، به طوری که بدهی نیروگاه‌ها به صندوق توسعه ملی چندین برابر شده است.
عدم پرداخت مطالبات ناشی از فروش برق در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ فرصت تأمین ارز با نرخ‌های قبل از افزایش و پرداخت اقساط در زمان سررسید را از تولیدکنندگان گرفته است، به گونه‌ای که اگر نیروگاهی مطالبات خود را در سه سال گذشته دریافت می‌کرد، امکان بازپرداخت چهار قسط از صندوق توسعه ملی را داشت، اما امروز امکان بازپرداخت حتی یکی از اقساط نیز با جهش ارزی اتفاق افتاده، میسر نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
بدهی ارزی نیروگاه های eca هر سال با نرخ بانک مرکزی تعدیل می شود و از این بابت نگرانی نیست بحث در مورد این است که نیروگاههای خصوصی بابت فروش برق نیروگاههای که eca نبودند می خواهند بدهی نیروگاه eca خود را با دلار 4200 تسوبه کنند
ناشناس
| United States of America
اعداد و ارقام مهم نیست شیوه مهم است نیروگاه برق را در سال 98 با 97 فروخته و پولش را 99 هم کامل نگرفته یعنی هزینه با دلار 25 هزارتومان و درآمد با دلار 4200 تومان به این شکل مگر سرمایه گذار دیوانه است در صنعت برق سرمایه گذاری کند
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of)
درسته که قرارداد نیروگاههایی که وام ارزی دارند بصورت eca می باشد . ولی قرارداد eca زمانی ارزش دارد که مطالبات نیروگاهها در زمان خودش پرداخت میشد ولی متاسفانه نیروگاهها مطالباتی از سالهای قبل دارند که با قیمت ارز سال ۹۵ تا ۹۷ تعدیل شده و هنوز پرداخت نشده است .در صورتیکه طبق قرارداد پرداخت مطالبات باید با میانگین قیمت ارز یک ماه قبل از پرداخت باشد نه با قیمت ارز ۳ سال قبل .متاسفانه صنعت برق در حال نابودی هست و بنظر میرسه برق نیوز با انتشار این گونه مطالبات بی نام ونشان علاوه بر تشویش اذهان عمومی بدنبال تضعیف صنعت برق میباشد و در زمین دشمن بازی میکند
زهیر
|
France
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
1
3
سلام و عرض احترام

معمولاً مشکل این‌جاست که برق نیوز در ذکر نام نگارنده‌/نگارندگان مقالات اینچنینی هیچ‌گاه شفاف نیست.
برداشت بنده به عنوان منتقد این‌گونه اخبار این است که این متون توسط عده‌ای معلوم‌الحال -که رفع مشکلات صنعت برق منافعی را از ایشان سلب می‌نماید- تهیه می‌شود. تحقیقاً همان‌هایی که از کنار رفتن دولت ترامپ خوشحال نشدند و برای ابقاء شرایط بد صنعت برق و اضافه شدن مشکلات امنیتی به این صنعت به هر دری می‌زنند.

متشکرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
0
3
حدود ۶۰ درصد از برق مصرفی کشور توسط نیروگاه های بخش خصوصی تولید می شود که اغلب آنها با دریافت تسهیلات ارزی(به نرخ سابق) از صندوق توسعه ملی احداث شده اند.
اگر بخش خصوصی مجبور شود هزینه ها را با نرخ ارز آزاد پرداخت کند و درآمدش با نرخ دولتی و آنهم بعد از چندسال وصول کند چیزی از صنعت خصوصی در برق باقی نخواهد ماند
از طرفی در قرار دادهای نیروگاه های خصوصی وزارت نیرو تقبل کرده خصارات ناشی از تاخیر در پرداخت ها جبران کند که خسارات ناشی از جهش ارزی هم شامل همین تعهدات است
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
3
7
جناب طرز طلب دست را از گلوی صنعت برق بردار لطفا
ناشناس
|
Mauritius
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
0
5
جناب وزیر امروز تا جایی که ما شمردیم فقط 14 فیدر در جنوب ساری و 45 فیدر در سایر جاها قطع شدن برای ساعت ها.
مشکل توزیع مازندران با مدیریت جدید بسیار جدی تر و عنیق تر,شد.
اوضاع بسیار وخیم است.
انروز سوادکوه ساری نگا بهشهر بابل و آمل خاموشی فشار متوسط زیادی داشتن. خاموشی,فشار ضعیف که الا ماشالله.

مازندران ما را دریابید.

بی تجربگی و بی دانشی و انتخاب ,,, بی کفایت نتیجه اش اینه.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
6
4
زیاده خواهی در روز روشن
یکی از این آقایان بپرسد اورده شما برای خرید و یا راه اندازی نیروگاه جدید چقدر بوده است
از رانت استفاده کردید و بیت المال را یکجا خوردید و معترض هستید
برق نیوز از مجموعه شما تشکر میکنم که روشنگری میفرمایید
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
2
4
انحصار فروش برق به دولت و تعیین نرخ تکلیفی هم به مشکلات نیروگاه های بخش خصوصی دامن زده، زیرا نمی توانند محصول تولیدی خود را به نرخ واقعی در بورس عرضه کنند یا به صنایع متقاضی بفروشند تا از محل درآمد آن بدهی های خود را باز پرداخت کنند.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
0
6
انحصار فروش برق به دولت و تعیین نرخ تکلیفی هم به مشکلات نیروگاه های بخش خصوصی دامن زده، زیرا نمی توانند محصول تولیدی خود را به نرخ واقعی در بورس عرضه کنند یا به صنایع متقاضی بفروشند تا از محل درآمد آن بدهی های خود را باز پرداخت کنند.
حسین آبادی
|
United States of America
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
1
5
هزینه سرمایه‌گذاری برای ساخت یک نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۴۸۴ مگاوات حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون یورو است و بانک‌ها توان تأمین این مبالغ را ندارند، بنابراین اعطای وام ارزی برای ساخت نیروگاه های بخش خصوصی به عهده صندوق توسعه ملی واگذار شده است و وام گیرندگان باید تسهیلات اخذ شده را به همراه سود متعلقه در مدت ۵ر۵ سال و با اقساط سالانه حدود ۶۰ میلیون یورو بازپرداخت کنند.وی ادامه داد: اگر درآمدهای ریالی نیروگاه ها را به نرخ ارز محاسبه کنیم، مجموع ارزش سود فروش برق چنین نیروگاهی در طول سال ( به شرط دریافت به موقع مطالبات خود از دولت) بیش از ۱۵ میلیون یورو نیست و هرگز امکان تسویه ۶۰ میلیون یورو بدهی صندوق توسعه ملی در سال وجود ندارد.وحدتی یادآور شد: ثابت ماندن نرخ خرید برق از سوی وزارت نیرو از یک سو و افزایش شدید نرخ ارز در دو سال گذشته از سوی دیگر، توانایی سرمایه‌گذاران برای بازپرداخت اقساط را غیرممکن کرده، بگونه ای که بدهی نیروگاه‌ها به صندوق توسعه ملی سه برابر شده است.وی افزود: پرداخت نشدن مطالبات ناشی از فروش برق در سال‌های ۹۷- ۱۳۹۴ فرصت تأمین ارز با نرخ‌های قبل از افزایش و پرداخت اقساط در زمان سررسید را از تولیدکنندگان گرفته، به گونه‌ای که چنانچه نیروگاهی مطالبات خودرا در دو سال گذشته اخذ می‌کرد، امکان بازپرداخت سه قسط از صندوق توسعه ملی را داشت، اما امروز امکان بازپرداخت یکی از اقساط هم با جهش ارزی میسر نیست.رئیس سندیکای تولیدکنندگان برق گفت: اواخر سال گذشته پیشنهادی از طرف وزارت نیرو و صندوق توسعه ملی به دبیرخانه سران سه قوه ارائه و راهکارهایی هم پیشنهاد شد، اما تا کنون نتیجه‌ای دربرنداشته و سرمایه‌ گذارانی که با دریافت وام از صندوق توسعه ملی نیروگاه‌ها را در مدار بهره‌برداری قرار داده‌اند با مشکلات بازپرداخت اقساط به صندوق توسعه ملی روبرو شده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
اولاً اگر قرار باشه که خودِ دولت برای ساخت نیروگاه از طریق صندوق تأمین مالی کنه، از اون طرف خودِ دولت هم طوری تضمین کنه که با قیمتی برق را بخره که طی 5.5 سال نیروگاه ها بتوانند اقساط خود را پرداخت کنند، خوب چه کاریه اصلاً؟ دولت همه ریسکو داره میپذیره، مالک نیروگاه هم خودش باشه و بعد بره از طریق بورس واگذار کنه! کلاً مفهوم خصوصی سازی در صنعت برق چپکی فهمیده شده و یا فهمانده شده. همه جا وقتی صحبت از بخش خصوصی می شود، موضوع اصلی جذب سرمایه بخش خصوصی هست، نه اینکه دولت بیاد خود سرمایه را تأمین کنه و بعد خودش هم طوری بخره که اقساط پرداخت بشه! بعد هم به فرض اینکه این مدل سرمایه گذاری رانتی را بپذیریم هم الان باز حساب کتاب برادر وحدتی ایراد داره. یک نیروگاه 484 مگاواتی با فرض بهره برداری 60 درصدی در سال حدود 2.5 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید میکنه. الان هم نرخ خرید تضمیمنی به طور متوسط بیش از 400 تومن به ازای هر کیلووات ساعت هست؛یعنی درآمد این نیروگاه در سال میشه هزار میلیارد تومان معادل 50 میلیون یورو! 15 را از کجا آوردند؟ ضمن اینکه قرارداد هم مشخصه وزارت نیرو به ازای دیرکرد در پرداخت باید جریمه پرداخت کنه که این روال حقوقیش هست. اینکه متوسل بشن به اینکه تعهداتشون را به صورت ریالی پرداخت کنند که هیچ مبنای حقوقی و صحیحی نداره.
خورشیدی
| Iran (Islamic Republic of)
در پاسخ به پاسخ این دوست خوبم
اولا هزینه ارزی یک نیروگاه484 مگاواتی معادل 300میلیون یورو یعنی نه هزار میلیارد تومان وبا حدود هزار مبلیارد تومان هزینه ریالی حمعا مساوی ده هزار میلیارد هست
ثانیا مطلع هستید نیروگاه دماوند دو هزار مگاواتی دربورس همین امروز ارزش بازار نیروگا دماوند حدود دوازده هزارمیلیارد تومان در حال معامله میباشد تقریبا معادل یک نیروگاه 500 مگاواتی!!!
بنده متحیر شدم که شما چگونه پیشنهاد گمراه کننده به دولت میدهید که دولت خود نیروگاه بسازد وبیاورد در بورس با قیمت 25درصد هزینه تمام شده به دیگران
بفروشد !!!
ضمنا اعداد وارقام شما هم غیر واقعی است هزینه های اورهال وبهره بردای را درکجا دیده اید ؟ایا شما واقعا میتوانید با هزار میلیارد تومان فروش با تمام مفروضات نادرست شما 50 میلیون یورو ارز بخریدوبه بانک بدهید؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
0
5
سلام
برق در سال91در بورس انرژی بود 20 تومان الان شد 50 تومان

دلار در سال 91 بود 1200 تومان الان شد 25000 هزارتومان
اگر یک نیروگاه توانست در دهه اخیر تسویه وام ارزی صندوق توسعه انجام دهد بفرمایید بدون تعارف بگم همه محکوم به ورشکستگی هستن مگر انهایی که از محل واگذاری نیروگاه گرفتن که برق را در بورس انرژی ناچارا 50 تومان میفروشن
چون بدهی به بانک ندارند بدهی به دولت دارند هرچی فروختند میدهند بدهکاری به دولت .....
نویسنده محترم نامه سرگشاده احتمالا سودای بحران بی برقی (برق) بصره را در سر دارد
ناشناس
|
Mauritius
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
0
1
بی تجربگی و مدیریت شتابزده و بی کفایتی و کار نکردن ها بیداد می کنه.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
0
5
نویسنده این نامه چه کسی و یا چه کسانی هستند ، چونکه نامه بدون نویستده و امضاء کننده معنی و مفهوم ندارد، به نظرم این مطالبه به حقی است که مخاطبین بدانند نگارنده این نامه کیست؟
مدیر پایگاه نامه ای است که توسط تعدادی از فعالان حوزه انرژی نوشته شده و در شبکه های مجازی منتشر شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
0
3
کلا نیروگاه های خصوصی را تعطیل کنید و با فروش نفت برق وارد کنید شاید مشکلتان با بخش خصوصی در صنعت برق حل شود کشور ما نباید در صنعت برق پیشرو باشد تا یک عده بی کفایت راحتتر به منافع خود یرسند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
2
3
هر روز خبر قطعی برق و خاموشی ها در رسانه ها منتشر میشود و رسانه صنعت برق از روی مناقع شخصی و باندی نامه عقده گشایی علیه بخش خصوصی صنعت برق را هر روز به عنوان سرتیتر خبرها بالا می آورد شاید مدتی بیشتر منافع نامشروعشان تامین شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
1
3
اگر نیروگاهی مجبور به تولید و ادامه کار به دلیل وجود اقساط به بانک‌ها می‌شد شرکت توانیر برق ان‌ها را تنها ٣٠٪؜ قیمت تمام شده آن میخرد و حتی بر خلاف مصوبه هیئت تنظیم بازار برق تاجای ممکن از تعهد و تضمین در خصوص پرداخت خسارت دیر کرد بهای برق تولیدی شانه خالی کرده است.

این موارد در حالی مطرح میشود که از نظر مجری و کارشناسان تولید پراکنده دلیل عقد قرارداد خرید تضمینی تنها به دلیل بازگشت سرمایه سرمایه گذاران این حوزه می‌باشد در صورتی که تنها با یک حساب ساده میتوان متوجه شد افزایش ۸ برابری نرخ ارز در ۵ سال گذشته و عدم تعدیل نرخ خرید برق به میزان معقول نه تنها حتی سرمایه گذاری اولیه بازنگشته که پروژه‌های سرمایه گذاری را با خسارات سنگینی مواجه کرده است.

در کدام یک از زمینه‌های تولیدی مرجع قیمت گذاری و خرید تنها یک شخص است و با ادبیاتی نادرست به وضوح به سرمایه گذار میگوید هر چقدر سود کرده اید کافیست و از این به بعد محصول شما را به کمتر از قیمت خرید سالیان قبل خواهیم خرید؟ ایا با پرداخت‌های با تاخیر تا ۸ ماه برای محصولی که فقط امکان فروش آن به یک مشتری وجود دارد و تمامی هزینه کرد‌های آن ارزی است می‌توان تاب آورد؟

‎ اکنون در فصل سرد سال که شرکت توانیر و وزارت نیرو مدعی عدم نیاز به برق و به تبع آن عدم عقد قرارداد با نیروگاه‌های مقیاس کوچک است با چه استدلال و بررسی کارشناسانه‌ای به این نتیجه رسیده اند که حتی در این فصل سرد سال با کمبود برق مواجه شده ایم و قطعا تابستان سخت پیش رو این کمبود‌ها بیشتر نیز خواهد بود.
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
0
2
رفتم دندونپزشکی دندونامو درست کردم با عصب کشی و روکش و پر کردن و یکم جراحی نزدیک ۴۰ میلیون خرجی برداشت برام که بیشتر این پول مستقیم میره جیب اقای دکتر. اونوقت من هم یه کارمند که از صبح زود باید برم سرکار با چندر غاز کارمندی
ایکاش اونوقتا میرفتم پزشکی دندونپزشکی میخوندم حالا چه موقعیت اجتماعی شغلی داشتم . تا میگی پزشک دندونپزشک تمام مردم برات هورا میکشن تو هرجایی یه جور دیگه ای تحویلت میگیرن ولی تا میگی مهندس اصلا ارزش یه بنا هم برات قایل نیستن در صورتیکه در دهه ۸۰ زرنگا میرفتن رشته های فنی مهندسی و متوسطا میرفتن تجربی و دندونپزشکی و تنبلا میرفتن انسانی و در حالیکه هر چی دندونپزشک و وکیل هستش دوربرم همشون سه چهار تا شاسی بلند دارن و چنتا مجتمع مسکونی وچنتا مغازه تو بهترین جاها دارن دارن . همین دوست من که زمان من رفت دندونپزشکی حالا تو بالاشهر شهرمون داره ۱۵ طبقه میسازه و هر روز یه شاسی بلند زیر پاشه در صورتیکه درس من خیلی بهتر بود ولی با یه ندانم کاری چی به سرم اومد . تا میگم مهندسم میگن بابا نصف مردم مهندسن این چیه
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of)
علت اصلی بی ارزش شدن مهتدس ها یک چیزه
وفور دانشگاههای در پیتی که مدرک فروشی ی کردن و در نتیجه افت مهارت و دانش یک مهندس و به طبع اون زیاد شدن عرضه
بطور کلی این مسئله نه تنها در معاش مهندسان بلکه در تمامی ابعاد جامعه اثرش و گذاشت از نماینده ها بگیر تا مدیران ارشد که به راحتی این مدارک و گرفتن و خریدن و بر کرسی های مدیریتی تکیه زدن و با سعی و خطا و .. ما رو به اینجایی که هستیم رسوندن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
0
0
در کدام یک از زمینه‌های تولیدی مرجع قیمت گذاری و خرید تنها یک شخص است و با ادبیاتی نادرست به وضوح به سرمایه گذار میگوید هر چقدر سود کرده اید کافیست و از این به بعد محصول شما را به کمتر از قیمت خرید سالیان قبل خواهیم خرید؟ ایا با پرداخت‌های با تاخیر تا ۸ ماه برای محصولی که فقط امکان فروش آن به یک مشتری وجود دارد و تمامی هزینه کرد‌های آن ارزی است می‌توان تاب آورد؟

‎ اکنون در فصل سرد سال که شرکت توانیر و وزارت نیرو مدعی عدم نیاز به برق و به تبع آن عدم عقد قرارداد با نیروگاه‌های مقیاس کوچک است با چه استدلال و بررسی کارشناسانه‌ای به این نتیجه رسیده اند که حتی در این فصل سرد سال با کمبود برق مواجه شده ایم و قطعا تابستان سخت پیش رو این کمبود‌ها بیشتر نیز خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
0
0
تا شروع فصل گرم و پیک پیش رو باید صبر کرد و فرصتی است تا توانیر به کمک بخش برق آمده و با ایجاد شرایط مناسب برای افرادی که سرمایه خود را به صنعت برق آورده فرصت ادامه و انگیزه حضور بیشتر در تابستان را دهند. شرایط فعلی خیلی از نیروگاه‌ها را عملا زمین گیر کرده و در صورت تداوم مالکان نیروگاه عطای آن را به لقایش خواهند بخشید و ماشین الات خود را به ضایعاتی‌ها خواهند فروخت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
0
2
بر اساس آخرین آمار موجود حدود ۳ هزار مگاوات از نیروگاه‌های موجود در کشور فرسوده و عمر بالای ۴۵ سال دارند و ۷۵۰۰ مگاوات بالای ۲۵ سال عمر دارند. به عبارت دیگر اگر کل ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی را حدود ۶۷ هزار مگاوات در نظر بگیریم می‌توان گفت که ۱۵ درصد نیروگاه‌های کشور فرسوده هستند یا در آستانه آن قرار دارند. با این حساب بخش خصوصی صنعت برق را نابود کنید تا خیالتان راحت شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
1
1
معاون سابق وزیر نیرو: بسیاری از تولید کنندگان این صنعت روی کاغذ پولدار هستند. به عنوان مثال یک فعال در این بخش ۱۰ هزار میلیارد تومان طلب از وزارت نیرو دارد که به نوعی دارایی او محسوب می‌شود، اما این دارایی تنها روی کاغذ است و مشخص نیست که چه زمانی پرداخت خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
1
0
بی زحمت ببینید لطفا نیروگاه زنجان الان دست کیه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
0
0
وزارت نیرو علاقه‌ای به اصلاح نظام تعرفه گذاری انرژی ندارد

برای مثال در شرایطی که برق کم‌مصرف‌ها در طرح برق امید از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهره‌مند می‌شود، اما پرمصرف‌ها تنها با افزایش قیمت ۱۰ درصد مواجه شده‌اند و همچنان هزینه واقعی انرژی را پرداخت نمی‌کنند.
کارشناس انرژی در بیان این نکته که چرا وزارت نیرو تلاش جدی برای تغییر نظام تعرفه‌گذاری نمی‌کند، گفت: «بودجه‌ای که وزارت نیرو برای تامین مابه‌التفاوت هزینه تمام شده و هزینه فروش حامل‌های انرژی از محل هدفمندی یارانه‌های می‌گیرد، اصلی‌ترین دلیل بی عملی این نهاد است، چرا که بدون هیچ شفافیتی در حوزه منابع مصرف نسبت به هزینه کرد اقدام می‌کند.»

با وجود تلاش نکردن دولت به منظور تغییر جدی در نظام تعرفه گذاری کشور بسیاری از دولت‌های دنیا با استفاده از راهکار‌های موثری نظیر نظام تعرفه‌گذاری پلکانی (IBT) نسبت به عادلانه گردن یارانه انرژی پرداختی اقدام کردند. در این شیوه تعرفه گذاری، هزینه پلکان الگوی مصرف بسیار ناچیز محاسبه شده، اما پلکان خوش مصرف و پر مصرف باید هزینه تمام شده تولید برق با احتساب ارزش افزوده تولید برق را پرداخت کنند.

این شیوه تعرفه گذاری سبب شده است تا علاوه بر عادلانه شدن توزیع یارانه انرژی، انگیزه صرفه‌جویی در بین مردم ایجاد شده و مصرف نعمت‌های خدادادی نظیر برق و آب همراه با اسراف صورت نگیرد.
مصطفی صالحی
|
Singapore
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
0
1
هدف نگارنده تشویش اذهان کسانی است که اطلاع دقیقی از مشکلات نیروگاههای برق ندارند چطور نیروگاهی میتواند بدهی ارز ۵۰۰۰تومانی را ۳۳۰۰۰هزا ر تومان پرداخت کند باتوجه به طلب سنگین از دولت که به موقع پرداخت نشده واگر هم پرداخت شود به ریال است نه یورو
علی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
0
0
عجیب است که نیروگاهها سالها از دولت طلب دارند و طلب شان ریالی است ، ولی حالا که ارز گران شده باید بدهی خهود را به نرخ روز ارز بدهند !!و حالا که کمیسیون تلفیق میخواهد این کشکل را حل کند ، یک نامه بدون امضا و هویت نوشته شده و میخواهد کشور رابا بحران بی برقی ماجه کند !!سرمایه نیروگاهها نه تنها چند برابر نشده بلکه با عدم پرداخت طلب های انها رو به ورشکستگی هستند!!!در واقع حق نیروگاهها ضایع شده ولی نگارنده نامه طوری نوشته که انگار برعکس است !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
0
0
برق نیوز و مدیر مسئولش چون در تجدید پذیرها سرمایه گذاری کرده و با گرون شدن دلار بیکار شده این نامه رو نوشته
برادر من اگه کسی نیاد تو صعت برق اون پنلها و توربین بادی ها هم میره تو انبار
عقل که نباشه جان در عذابه
مدیر پایگاه هر خبری که کار می شود نمایانگر دیدگاه برق نیوز نیست. برق نیوز خیلی از اخباری که منتشر می کند را برخلاف دیدگاه خود و صرفا برای آگاهی و ایجاد فضای نقد دوسویه و تضارب آرا منتشر می کند.
با گران شدن دلار، همه حوزه های صنعت برق دچار آسیب شده اند و اتفاقا شرایط تجدیدپذیر بهتر از بقیه بوده است.
بیزینس داشتن مدیران برق نیوز نه تنها عیب نیست که خود عاملی بر تخصصی شدن سایت است. با اینکه مدیران برق نیوز در پی شانتاژ رسانه ای نبوده اند اما این یکی از قدرت های رسانه است که افراد از ان برای کمک به توسعه کسب و کارشان بهره می برند و در همه جای دنیا هم رخ می دهد که قانونی است.

برق نیوز توسعه تجدیدپذیرها را بصورت منطقی خواستار است و طبیعی است که تلاش می کند این مهم در کشور نهادینه شود همانطور که تولیدکنندگاه برق حرارتی از هیچ کوششی برای حفظ منافع خود دریغ نمی کنند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار