کد خبر: ۴۴۳۲۴
تاریخ انتشار : ۱۱:۴۴ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به جلسه این کمیسیون در مورد میزان پیشرفت فیزیکی فاز‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر گفت: اخیرا نامه‌ای از سوی کمیسیون انرژی به کمیسیون تلفیق درباره لزوم افزایش اعتبار این فاز‌ها در بودجه ۱۴۰۰ ارسال شده است.
به گزارش برق نیوز، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به جلسه این کمیسیون در مورد میزان پیشرفت فیزیکی فاز‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر گفت: اخیرا نامه‌ای از سوی کمیسیون انرژی به کمیسیون تلفیق درباره لزوم افزایش اعتبار این فاز‌ها در بودجه ۱۴۰۰ ارسال شده است.

هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره جلسه بررسی میزان پیشرفت فیزیکی فاز‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر که به میزبانی این کمیسیون برگزار شد، اظهار داشت: در این جلسه که مسئولینی از سازمان برنامه و بودجه، سازمان انرژی اتمی، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و وزارت نفت حضور داشتند روند ساخت و ساز فاز‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد بتوانیم برای تسریع در عملیات عمرانی آن بودجه خوبی در سال ۱۴۰۰ تخصیص پیدا کند.

وی افزود: باید اعتبار لازم برای این کار زیرساختی از سوی دولت و مجلس در نظر گرفته شود و به همین دلیل مقرر شد در بودجه ۱۴۰۰ یا از طریق تهاتر نفت و یا افزایش اعتبار اقدامات لازم در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: پس از پایان این جلسه نامه‌ای از سوی رئیس کمیسیون انرژی مجلس به کمیسیون تلفیق مبنی بر افزایش اعتبار ساخت و ساز فاز‌های ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر و لزوم تسریع در عملیات عمرانی ارسال شد. ضمن اینکه کمیسیون انرژی هم اقدامات لازم نظارتی را در این باره پیگیری خواهد کرد.
منبع: فارس
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
0
1
با سلام و عرض ادب
هزینه سرمایه گذاری هر دو فاز جدید نیروگاه اتمی بوشهر بالغ بر ده میلیارد دلار نیازمند است توان ظرفیت تولید نیروگاه اتمی بوشهر را از هزار مگاوات به سه هزار مگا وات ساعت افزایش می دهد زمان تاسیس این دو واحد بین هفت تا ده سال زمان لازم دارد البته پیمانکار روسی این بار به بیست سال طول ندهد!!حداقل 1407 در مدار خواهند امد.
سناریو جایگزین: (با ده میلیارد دلار سرمایه گذاری و ده هزار مگاوات افزایش ظرفیت نیروگاه اتمی بوشهر و ده سال خواب سرمایه و تاسیس نیروگاه )
1- بیش از 12 هزار مگاوات نیروگاه بادی با هزینه تعمیرات نگهداری یک سوم نیروگاه اتمی و تولید بیش از 5 سال زودتر فقط برای این 5 سال، صرفه جویی 300میلیارد لیتر گازوئیل ویا مترمکعب گاز فقط تا زمانی که بخواهد نیروگاه اتمی اماده شود که معادل 60تا 100میلیارد دلار هزینه صرفه جویی گازوئیل و گاز می باشد!!!
2- بیش زا 18 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه خورشیدی که معادل 200میلیارد لیتر گازوئیل و یا گاز که معادل 40تا 66 میلیارد دلار صرفه جوبی گازوئیل و یا گاز مصرفی که برای 5 سال زودتر از نیروگاهه اتمی در مدار می اید. و هزینه تعمیرات و نگهداری کمتر از یک دهم نیروگاه اتمی بوشهر فقط برای 5 اختلاف تاسیس نیروگاه اتمی با خورشیدی!!
3- ساخت بیش از 20 هزار مگاوات نیروگاه ترکیبی با راندمان 58 درصد و صرفه جویی بیش از 63میلیارد گازوئیل و یا گاز در 5 سال که معادل 12تا 20 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در مصرف سوخت
-- در موارد بالا مصرف سوخت مازوت به صفر نازل می یابد.

حالا واقعا کمیسیون انرژی واقعا مطالعه می کنند یا وقت روی تعصب و اینکه قبلا انرژی هسته ای کار کردند تصمیم می گیرند
آیا واقعا تقصیر این وضع صنعت برق و آلودگی هوا و خاموشی در شبکه دولت است یا مجلس های که تصمیم به ساخت و هزینه بیت المال در پروژه های که هیج تحلیل اقتصادی ندارند است؟!!
بنده از برقنیوز خواهشمندم این سناریوها را منتشر کنند شاید کسی شنونده باشد
(ساخت یک مگاوات نیروگاه بادی 850 هزار دلار بر کیلووات و پتانسیل تولید بالای 5000 ساعت در سال در سایتهای خوبی در خراسان سیستان قزوین و زنحان داریم)
ساخت یک مگاوات خورشیدی 550 هزار دلار با تولید بالایی 2000 ساعت در سال و کاهش 15 درصدی تلفات در شیکه انتقال و توزیع (پشت بام)خواهیم داشت که در این محاسبات اورده شده است.
برای سناریو سوم راندمان متوسط شبکه فعلا 35 درصد است که با نصب نیروگاههای راندمان بالا و بازنشسته کردن 20 هزار مگاوات نیروگاه راندمان زیر 30 درصد


حالا یعد از امدن در مدار مقدار صرفه جویی گازوئیل و گاز نیروگا اتمی در سال معادل
اتمی 14 تراواساعت تولید برق دارد
خورشیدی 36 تراواساعت تولید برق دارد
بادی 50 تراوا ساعت تولید برق دارد
سیکل ترکیبی جایگزین 100 تراوا ساعت با راندمان بالایی 55 بجای 30درصد که معادل 15 تراواساعت نیروگاه بادی یا خورشیدی یا اتمی می باشد
و هزینه تعمیرات نکهداری سیکل ترکیبی کمتر از یک سوم اتمی است
قابل ذکر است نیروگاههای بادی و خورشیدی یا صرفه جویی در نیروگاههای راندمان بالایی سیکل ترکیبی نیازمند خرید سوخت نیروگاه اتمی نمی باشد!!
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار