کد خبر: ۴۴۴۱۰
تاریخ انتشار : ۱۵:۴۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
ماجرای پرونده سوءاستفاده اینترنتی از هوشمند سازی کنتور‌های برق در مشهد، اما به چند ماه قبل برمی گردد. زمانی که قرار بود تعدادی از کنتور‌های محاسبه مصرف برق، هوشمند شوند و به جایی اینکه هر ماه یکی از اپراتور‌های شرکت برق مشهد شماره کنتور را دستی یادداشت کند، کنتور از طریق سیم کارتی که بر رویش نصب شده بود میزان برق مصرفی را برای سامانه مصرف گزارش می‌کرد.

به گزارش برق نیوز،انهدام شبکه کلاهبرداری که خسارت مالی فراوانی را روی دست یک شرکت  دولتی مشهد گذاشت.
 
مو لای درز نقشه شان نمی‌رفت. هیچ گاه فکر نمی‌کردند که به این زودی دستگیر شوند. با خیال اینکه ردی از خود باقی نگذاشته اند شیادی شان را ادامه می‌دادند با دست درازی به حقوق بیت المال، خسارات مالی فراوانی را به شرکت دولتی که پیمانکاری اش را بر عهده داشتند، تحمیل می‌کردند. از سوی مقابل، اما صدور قبض چند میلیاردی یکی از اپراتور‌های تلفن همراه در کشور خیلی زود ماجرای کلاهبرداری شبکه‌ای این گروه را بر ملا کرد و این افراد را به دام انداخت.

ماجرای این پرونده، اما به چند ماه قبل برمی گردد. زمانی که قرار بود تعدادی از کنتور‌های محاسبه مصرف برق، هوشمند شوند و به جایی اینکه هر ماه یکی از اپراتور‌های شرکت برق مشهد شماره کنتور را دستی یادداشت کند، کنتور از طریق سیم کارتی که بر رویش نصب شده بود میزان برق مصرفی را برای سامانه مصرف گزارش می‌کرد.

در حالی که چند دستگاه کنتور در سطح مشهد نصب شده بود و گزارش میزان مصرفی به سامانه مصرف اعلام می‌شد قبض دوره‌ای مصرف اینترنت از سوی یکی از اپراتور‌های سیم کارت صادر و به شرکت توزیع برق منطقه‌ای مشهد ارسال شد.

در این گزارش مبلغ ۱۲ میلیارد ریال به عنوان مصرف حجم اینترنت برای چند سیم کارت کنتور‌های هوشمند نصب شده در سطح شهر، ثبت شده بود که همین موضوع شک کارشناسان شرکت توزیع برق منطقه‌ای مشهد را بر انگیخت.

اینترنت نامحدود برای کنتور‌های هوشمند

از آنجا که سیم کارت‌های نصب شده بر روی کنتور‌های هوشمند دارای اینترنت نامحدود بودند، اما کارکرد اصلی آن‌ها تنها ارائه گزارش مصرف برق بود از همین رو گزارش این هزینه مشکوک برای بررسی دقیق‌تر در اختیار اداره حراست شرکت برق استان خراسان رضوی قرار گرفت.

مأموران حراست این شرکت دولتی پس از انجام بررسی‌های اولیه و مکاتبه با اپراتور سیم کارت‌های مورد نظر متوجه مصرف حجم زیادی از اینترنت سیم کارت‌های کنتور‌های هوشمند به صورت شخصی و در قالب دانلود شدند.

پیگیری موضوع پس از به دست آمدن این اطلاعات گنگ از طریق اداره حراست شرکت برق ادامه یافت و گزارشی از سوی نماینده حقوقی این شرکت دولتی تنظیم شد و علیه فرد یا افرادی که دست به چنین بزهکاری زده بودند اعلام جرم شد.

با گشوده شدن این پرونده و حساسیت بالای آن، تیمی از مأموران اداره فضای مجازی پلیس فتای استان خراسان رضوی ویژه به رسیدگی به این پرونده پرداختند.

ردزنی متهمان در مشهد

تحقیقات این پرونده در بستر فضای مجازی ادامه داشت تا اینکه کارشناسان پلیس فتا با استفاده از سرنخ‌های به دست آمده موفق شدند ۲ تن از عاملان استفاده از این سیم کارت‌های دولتی را در مشهد شناسایی و دستگیر کنند.

متهمان به دام افتاده که هیچ وقت فکر نمی‌کردند به این زودی در دام قانون گرفتار شوند، ابتدا دست به انکار حقیقت زدند و مدعی شدند که هیچ گونه خطایی از آن‌ها در این زمینه سر نزده است. اما از آنجا که مستندات و شواهد کافی علیه این افراد وجود داشت متهمان دست از مخفی کاری اقدام مجرمانه خود برداشتند و به بزهکاری خود اقرار کردند.

روز گذشته رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی در تشریح دیگر جزئیات این پرونده به خبرنگار ما گفت: متهمان ضمن اعتراف به جرم خود در ادامه تحقیقات ۳ همدست دیگرشان را معرفی کردند. مأموران ما با در دست داشتن این سرنخ به سراغ دیگر اعضای این شبکه کلاهبرداری رفتند و آن‌ها را نیز در مشهد دستگیر کردند.

سرهنگ جواد جهانشیری بیان کرد: متهمان به دام افتاده از پیمانکاران این شرکت دولتی بوده اند که با علم به وجود سیم کارت‌ها با اینترنت نامحدود در کنتور‌های هوشمند، تعدادی از سیم کارت‌ها را برداشته و با آن‌ها اقدامات شخصی خود را انجام می‌داده اند. در مقابل این افراد برای اینکه ردی از خود باقی نگذاشته باشند میزان مصرف برق را به صورت دستی یادداشت و در سامانه مورد نظر ثبت می‌کرده اند.

این مقام ارشد پلیس فتای استان ادامه داد: اقدامات مجرمانه این گروه پنج نفره تا زمانی ادامه داشته است که قبض خدمات اپراتور سیم کارت کنتور‌های هوشمند برای شرکت توزیع برق منطقه‌ای به مبلغ ۱۲ میلیارد ریال ارسال شد و همین موضوع سرآغاز تحقیقات این پرونده کلاهبرداری شبکه‌ای شد.
 
به گفته جهانشیری متهمان پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قضایی در اختیار دادسرا قرار گرفتند و تحقیقات از این افراد همچنان ادامه دارد.
 
منبع: شهر آرانیوز
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
0
3
برای کشف موارد مشابه به برق تبریز هم سر بزنید...
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار