کد خبر: ۴۴۵۲۸
تاریخ انتشار : ۰۹:۰۷ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه جهان به سمت سوخت هیدروژن در حال حرکت است و شتاب در این عرصه بسیار جدی است، گفت: توربین جدید خود را به صورت هیدروژن سوز تولید کرده که البته هنوز از این محصول جدید رونمایی نشده است. این توربین هیدروژن سوز راندمانی بالغ بر ۶۰ درصد در حالت سیکل ترکیبی خواهد داشت.
به گزارش برق نیوز، مدیر عامل مپنا گفت: در حال حاضر با ظرفیت اسمی تولید ۸۵ هزار مگاوات برق، استعداد تولید ۷۰۰ میلیارد کیلووات ساعت برق را در کشور داریم، این میزان تولید برق، دو برابر نیاز ایران است.

 عباس علی آبادی در نشستی خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بخش برق در مقام مقایسه و به صورت نسبی، بسیار موفق بوده ایم و امروز یکی از نیروگاه سازان بزرگ دنیا هستیم.

وی افزود: شرکت گروه مپنا نیز بر اساس رنکینگی که خود شرکت‌های مطرح غربی تهیه کرده اند، جزو ۱۰ شرکت اول دنیا به حساب می‌آید و این افتخار و دستاوردی برای کشور و انقلاب اسلامی است.

مدیرعامل گروه مپنا در ادامه با بیان اینکه جهان به سمت سوخت هیدروژن در حال حرکت است و شتاب در این عرصه بسیار جدی است، گفت: شرکت گروه مپنا نیز به عنوان شرکتی که در مرز‌های دانش روز جهان حرکت می‌کند، توربین جدید خود را به صورت هیدروژن سوز تولید کرده که البته هنوز از این محصول جدید رونمایی نشده است. این توربین هیدروژن سوز راندمانی بالغ بر ۶۰ درصد در حالت سیکل ترکیبی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: گروه مپنا توربین جدید خود که با سوخت جدید هیدروژن کار می‌کند را طراحی و ساخته است که این محصول از افتخارات گروه مپنا و یکی از بهترین تولیدات است که بزودی رونمایی می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر با ظرفیت اسمی تولید ۸۵ هزار مگاوات برق، استعداد تولید ۷۰۰ میلیارد کیلووات ساعت برق را در کشور داریم، این میزان تولید برق، دو برابر نیاز ایران است.

وی ادامه داد: اغلب نیروگاه‌های ما وابسته به سوخت فسیلی هستند و ما کشوری پرمصرف در سوخت‌های فسیلی از جمله گاز هستیم و هیچ کشوری در دنیا به اندازه ما برق و گاز مصرف نمی‌کند؛ بنابراین همواره در فصول سرد هر سال، با مشکل تأمین سوخت گاز برای نیروگاه‌ها مواجه می‌شویم که زمستان امسال نیز به دلیل کمبود تخصیص گاز به نیروگاه ها، خاموشی‌هایی را در برخی روز‌ها شاهد بودیم.

علی آبادی خاطرنشان کرد: ما در صنعت نیروگاهی کشور قادریم حتی میعانات گازی و نفتا را به نیروگاه‌ها به عنوان سوخت بیاوریم تا اگر روزی مشکل در تولید گاز به دلیل محدودیت مصرف و فروش میعانات گازی داشتیم، این محدودیت با مصرف میعانات گازی در نیروگاه‌ها رفع شود.

وی با بیان اینکه مپنا از دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی محروم است، گفت: در حالی که حتی شرکت‌های خارجی نیز از تسهیلات صندوق توسعه ملی ایران می‌توانند استفاده کنند، در ۱۰ سال گذشته حتی یک سنت از این تسهیلات به شرکت گروه مپنا داده نشده و دلیل آن را سهم بیش از ۲۰ درصدی سهام دولتی در شرکت گروه مپنا اعلام می‌کنند در حالی که این سهم دولتی، یک سهامداری مستقیم نیست و با واسطه است و ما بار‌ها اعلام کرده ایم که این سهام را واگذار کنند تا مپنا نیز مثل دیگر شرکت‌ها بتواند از وجود صندوق توسعه ملی بهره بگیرد.

مدیرعامل گروه مپنا مهمترین اقدام ضروری در بخش انرژی کشور را تبدیل واحد‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی اعلام کرد و گفت: شرکت مپنا با تأمین منابع از مردم و بدون استفاده از منابع دولتی، ۳ نیروگاه بزرگ کشور را از حالت سیکل ساده به سیکل ترکیبی تبدیل کرد.

وی یادآور شد: قرار بود طبق قانون، از محل صرفه جویی صورت گرفته، به مپنا پرداخت شود که تا این لحظه هیچ پرداختی صورت نگرفته و اگر این پرداخت‌ها صورت می‌گرفت، ما آن را به تبدیل نیروگاه‌های دیگر اختصاص می‌دادیم.

وی در خصوص صادرات خدمات فنی مهندسی به دیگر کشور‌ها افزود: در حالی که دشمنان انتظار داشتند چراغ این مملکت را خاموش کنند، ما نه تنها چراغ کشور خود بلکه با صادرات خدمات فنی ومهندسی، چراغ کشور‌های همسایه را نیز روشن کردیم.

وی با بیان اینکه مپنا یک نیروگاه ساز در مقیاس جهانی است گفت: مپنا، بزرگان دنیا در صنعت نیروگاه‌سازی را در قیمت و کیفیت شکست داده است,، زیرا توانسته تجهیزات با کیفیت جهانی و قیمت کمتر در بازار بین المللی عرضه کند.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به اینکه صادرات قابل توجه مپنا در شرایط سخت تحریم انجام می‌شود گفت: گرفتن یک ضمانتنامه برای شرکت در مناقصه الزامی است چراکه به دلیل تحریم بانک‌ها به ما ضمانتنامه نمی‌دهند,، اما ما با استفاده از تمام ظرفیت‌ها این ضمانتنامه‌ها را دریافت و در مناقصه شرکت کردیم و برنده شدیم.

علی آبادی با بیان اینکه امروز مپنا با صادرات زنده است، ادامه داد: ما تجهیزاتی را می‌فروشیم که در لبه تکنولوژی جهان قرار دارد که همه‌ی آن‌ها را خودمان تولید کردیم.

وی با اشاره به رونمایی از ژنراتور ۲۵۰ مگاولت آمپری در گروه مپنا گفت: این ژنراتور یک کار در مقیاس جهانی است که اولین توربین ساخته شده صادر خواهد شد.

علی آبادی با بیان اینکه در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی وضعیت خوبی داریم افزود: امروز قلب و مغز نیروگاه‌های ما با سامانه طراحی شده در داخل کشور مدیریت می‌شود که این یعنی ما نیروگاه‌های خودمان را به دست متخصصان داخلی هدایت می‌کنیم و حتی برای این تجهیزات درخواست‌هایی از کشور‌های خارجی هم داشتیم.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به اینکه ما تاکنون توانسته‌ایم راندمان نیروگاه‌ها را با توربین و ژنراتوری که ساختیم به ۶۰ درصد برسانیم گفت: در استفاده از نیروگاه تجدیدپذیر، تمرکز ما بر روی نیروگاه‌های بادی است که تاکنون توربین‌های ۲ و ۲ و نیم مگاوات را تولید کردیم و بزودی توربین ۴ و نیم مگاواتی را خواهیم ساخت.

وی راهکار توسعه انرژی تجدیدپذیر در کشور را صدور مجوز صادرات آن دانست و افزود: اگر به ما اجازه بدهند برق نیروگاه‌های تجدید پذیر را صادر کنیم، ما می‌توانیم در تراز جهانی عرضه‌کننده کالا در این زمینه باشیم و با این راهکار زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور فراهم خواهد شد که البته قیمت تمام شده آن نیز کاهش می‌یابد,، اما فعلا تولید برق از انرژی تجدیدپذیر در کشور اقتصادی نیست.
منبع: ایلنا
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
0
0
درود و انشالله با اقتدار تمام. روزي مهمترين ويرترين توليد كنند. تمام تجهيزات باشيم وقطعا با توكل بخدا و اعتماد به جوانان والبته پشتوانه همه دليوزان مردم هر روز بر قله اقتخارات اين كشور اقزوده وبجاي يك شركت مپنا. گستره شركتها را داشته باشيم
محمد رضا
|
Canada
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
0
0
عقل که در بدن نباشه جون در عذابه! شما اول فرایند تولید هیدروژنو درست کن بعد به فکر توربین ژنراتور هیدروژن سوز باش! تولید هیدروژن کشت خیار نیست که راحت تامینش کنی!
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار