کد خبر: ۴۴۶۰۲
تاریخ انتشار : ۰۹:۲۲ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
مدیرعامل نیروگاه برق شهید سلیمی نکاء اعلام کرد که طرح آب شیرین‌کن این نیروگاه با ظرفیت ۶ میلیون لیتر در شبانه روز اردیبهشت ماه سال آینده وارد مدار شده و برداشت از آب‌های زیرزمینی دشت شرق مازندران متوقف می‌شود.
به گزارش برق نیوز، مدیرعامل نیروگاه برق شهید سلیمی نکاء اعلام کرد که طرح آب شیرین‌کن این نیروگاه با ظرفیت ۶ میلیون لیتر در شبانه روز اردیبهشت ماه سال آینده وارد مدار شده و برداشت از آب‌های زیرزمینی دشت شرق مازندران متوقف می‌شود.

محسن نعمتی  افزود که اجرای این که این طرح از ۲ سال پیش شروع شد و اکنون با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی در حال اجرا است.

وی سرمایه گذاری بر روی طرح آب شیرین کن نیروگاه را ۴۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : از آن جایی که بخشی از قطعات این دستگاه وارداتی است ، اجرای طرح با کندی مواجه شد ولی اکنون تمامی تجهیزات خریداری و وارد گمرگ کشور شده است و فقط منتظر حمل و نصب آن در محل طرح توسط پیمانکار هستیم.

نعمتی توضیح داد : یکی از دلایل اصلی طولانی شدن اجرای این طرح ، تغییر نرخ ارز بوده است که خوشبختانه با موافقت وزارت نیرو و تخصیص آن ، پیمانکار موفق شد تا همه تجهیزات و قطعات مورد نیاز را خریداری و وارد کشور کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در هر شبانه روز حدود پنج میلیون آب شیرین برای خنک کردن توربین های نیروگاه از سه حلقه چاه عمیق تامین می شود، ادامه داد : با وارد مدار شدن واحد آب شیرین کن ، این مقدار آب از طریق آب دریای خزر تهیه و تامین می شود.

مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکاء با ذکر این نکته که به طور یقین با عملیاتی شدن طرح آب شیرین کن ، منابع آب زیر زمینی منطقه شرق استان بهبود می یابد ، اظهار داشت : مصرف آب و سوخت ۲ مقوله مهم در نیروگاه است که همواره این شرکت تمامی طرح های توسعه ای را در راستای مسایل زیست محیطی انجام می دهد.

نیروگاه شهید سلیمی نکا متشکل از چهار واحد بخار هر یک با قدرت اسمی ‎ ۴۴۰ مگاوات، سیکل ترکیبی شامل ۲ واحد گازی با قدرت نامی ۳۷۵.۵ مگاوات و یک واحد بخار دیگر با قدرت ‎ ۱۶۰ مگاوات و همچنین ۲ واحد توربواکسپندر با قدرت نامی هر یک ۹.۵ مگاوات است و ۶ درصد برق کشور را تولید می‌کند.

این نیروگاه در ساحل دریای خزر در حدود ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان نکاء در استان مازندران واقع است. نیروگاه شهید سلیمی در سال ۱۳۵۸ ایجاد شد و یکی از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و از بزرگترین تولید کننده برق کشور با حدود ۴۰ سال عمر شناخته می شود.

اگر چه مازندران از مناطق پرباران کشور به شمار می رود و آب در فعالیت های کشاورزی این خطه نقش اساسی دارد ، اما به دلیل عدم مهار و کنترل این منبع عظیم ، بخش مهمی از اراضی کشاورزی استان دارای وضعیت غرقابی است و امکان کشت و کار در آن وجود ندارد و بخش دیگری از زمین ها نیز به دلیل کمبود آب دچار خشکسالی می شود.

بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ‎ ۶۰۰میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ ۹۰۰میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است .

به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ ۵۵۰میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ ۳۵۰میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.

بر اساس بررسی های شرکت آب مطنقه ای مازندران از پنج سال پیش این خطه شمالی بویژه در مناطق شرق استان به خاطر اضافه برداشت از چاه های مجاز و حفر چاه های غیر مجاز در معرض تهدید جدی شوری آب قرار گرفته است و یکی از پیامدهای ناشی از افت مستمر سطح آب زیرزمینی یا اضافه برداشت از چاه ها ، شور شدن تدریجی آب زیرزمینی و پیشروی جبهه آب شور به طرف جبهه آب شیرین در مناطق ساحلی استان است که این معضل در دشت حسین آباد بهشهر رنگ واقعی به خود گرفته است.

کارشناسان شرکت آب منطقه ای مازندران معتقدند در صورتی که افت سطح آب زیرزمینی دشت ها همچنان ادامه یابد ، علاوه بر شوری آب ، منجر به تهی شدن کامل سفره ها خواهد شد و در این صورت همه سرمایه گذاری های انجام شده و امکانات معیشتی از بین خواهد رفت.

بر اساس آمار آب منطقه ای مازندران ، حدود ۸۱ هزار چاه عمیق و نیمه عمیق دارای پروانه بهره برداری و به همین تعداد هم چاه غیرمجاز در استان وجود دارد .
منبع: ایرنا
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
0
0
متاسفانه در متن خبر چند اشتباه وجود دارد‌.
ظرفیت نامی واحدهای گازی صحیح نیست.
آب چاه های عمیق برای تامین آب سیکل بخار استفاده میشود (نه خنک کاری)
خنک کاری بصورت یکبارگذر با آب دریا است.
ضمنا عدد اعلام شده واحد ندارد، معلوم‌نیست لیتر است یا مترمکعب!!!
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار