کد خبر: ۴۴۸۰۵
تاریخ انتشار : ۱۰:۴۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
اگر در سال‌های اخیر زمینه برای صادرات فراهم‌شده بود، امروز ارز حاصل از فروش برق تا حدی جای خالی دلار‌های نفتی را پر می‌کرد، اما بااین‌وجود در سال‌های گذشته تنها فرصت سوزی صورت گرفته و زمینه‌ای فراهم‌شده تا سایر رقبا جای ایران را در بازار‌های سنتی و منطقه‌ای بگیرند.

به گزارش برق نیوز: اگر در سال‌های اخیر زمینه برای صادرات فراهم‌شده بود، امروز ارز حاصل از فروش برق تا حدی جای خالی دلار‌های نفتی را پر می‌کرد، اما بااین‌وجود در سال‌های گذشته تنها فرصت سوزی صورت گرفته و زمینه‌ای فراهم‌شده تا سایر رقبا جای ایران را در بازار‌های سنتی و منطقه‌ای بگیرند.

به گفته بخش خصوصی، علاوه بر آن، موضوع مهم دیگری که در صنعت برق باید به آن توجه ویژه شود، کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت برق است که باید نگران پیامد‌های منفی ناشی از این مساله در اقتصاد کلان کشور بود.

در همین راستا محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی از مشکلات سرمایه‌گذاری و صادرات برق سخن گفته و از رکود سنگینی که بر صنعت نیروگاه‌سازی سایه افکنده گله کرده است.

طرزطلب معتقد است: به‌جز ۴۰۰ ساعت پیک تابستان، ظرفیت اضافه تولید برق داشته و می‌توان حتی از این ظرفیت به‌درستی در راستای منافع ملی بهره برد، اما پیش از آن باید به جایگاه و اهمیت صادرات پی‌برده و برای توسعه آن سیاست‌های عملیاتی تدوین کرد.

رکود در صنعت نیروگاه سازی

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی به عدم ورود بخش‌خصوصی به نیروگاه‌سازی و رکود در این صنعت اشاره کرد و افزود: اقساط تسهیلات ارزی که بخش‌خصوصی از صندوق توسعه ملی دریافت کرده بود فرارسیده، اما این بخش قادر به پرداخت آن‌ها نیست. همین مساله انگیزه سرمایه‌گذاری در این صنعت را به‌شدت کاهش داده است.

طرزطلب مشکل اصلی فعالان صنعت برق را بدقولی و عدم پرداخت به‌موقع مطالبات از سوی وزارت نیرو دانست و گفت: ازآنجاکه وام‌های دریافتی و بازپرداخت تسهیلات به‌صورت ارزی است حتی یک ماه تاخیر در پرداخت مطالبات هم می‌تواند زیان سنگینی را به سرمایه‌گذاران نیروگاهی وارد کند.

طرز طلب در پاسخ به این سوال که چرا صندوق توسعه ملی پرداخت وام به این بخش را متوقف کرده است، باوجود اینکه بدحسابی دولت موجب شده تا فعالان صنعت برق از پس پرداخت تسهیلات خود برنیایند، گفت: اتفاقا این انتقادی است که ما هم در مذاکراتی که با مسوولان صندوق توسعه ملی داشتیم، مطرح کردیم.

وی افزود: البته به دنبال مذاکراتی که داشتیم پرداخت تسهیلات ارزی که به دلیل حجم بالای معوقات صنعت برق متوقف شده بود، دوباره از سر گرفته شده است. صندوق توسعه ملی نیز طی نامه‌ای بانک‌ها را ملزم به پذیرش و پرداخت تسهیلات به متقاضیان سرمایه‌گذاری در صنعت نیروگاه‌سازی کرده است.

این کارشناس صنعت برق به عدم خسارت به فعالان بخش خصوصی با قرارداد‌های خرید تضمینی برق اشاره کرد و افزود: با توجه به قرارداد‌های خرید تضمینی برق، قیمت‌گذاری دستوری و ارزانی برق خسارت چندانی را به فعالان بخش خصوصی وارد نمی‌کند و همان‌طور که گفته شد مشکل اصلی فعالان این صنعت بدقولی و عدم پرداخت به‌موقع مطالبات از سوی وزارت نیرو است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در پاسخ به این سؤال که آیا بخش‌خصوصی حاضر به دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی و بازپرداخت ارزی است، گفت: ازآنجا که صندوق به‌صورت ارزی وام می‌دهد، بازپرداخت آن هم ارزی است. درست است که سرمایه‌گذاری در صنعت برق کاهش پیداکرده؛ اما نمی‌توان گفت که به صفر رسیده است. به‌عنوان مثال طبق بند «ت» ماده ۴۸ برنامه ششم توسعه طی یک هفته آینده یک مناقصه برای ساخت یک بلوک سیکل ترکیبی در استان مازندران برگزار خواهد شد. حدود ۱۵ سرمایه‌گذار تائید صلاحیت شده و در این مناقصه شرکت خواهند کرد که ارزش این سرمایه‌گذاری حدود ۲۵۰‌میلیون یورو اعلام شده است.

طرزطلب در ادامه با اشاره به این موضوع که در ۱۵ سال گذشته حدود ۵/ ۶ میلیارد یورو به‌جز مبالغ ریالی در صنعت برق سرمایه‌گذاری شده است، افزود: حدود ۵۷۰ واحد نیروگاه حرارتی در کشور داریم که حدود ۶۸ درصد این تاسیسات در اختیار بخش‌خصوصی و بقیه در اختیار دولت است و ۲۰ درصد از سهم دولت هم در لیست واگذاری است.

صادرات بخش‌خصوصی

طرزطلب افزود: وزارت نیرو با صادرات برق توسط بخش‌خصوصی مخالفتی ندارد؛ به‌شرط اینکه این بخش بتواند بازاریابی خارجی و تامین سرمایه لازم برای ساخت نیروگاه را انجام دهد و پول گاز مصرفی نیروگاه را نیز به قیمت واقعی پرداخت کند.

این مقام مسوول در پایان گفت: البته زیرساخت‌های لازم برای صادرات برق هم باید در کشور فراهم شود. این‌طور نیست که دولت امروز اجازه صادرات بخش‌خصوصی را بدهد و از فردا صادرات آغاز شود. در حال حاضر ظرفیت خطوط انتقال کشور به کشور‌های همسایه حدود هزار و ۸۰۰ مگاوات است و از این ظرفیت هم تقریبا استفاده می‌شود.
 
منبع:دنیای اقتصاد
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار