کد خبر: ۴۴۸۸۶
تاریخ انتشار : ۱۰:۱۱ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
رئیس نیروگاه اتمی بوشهر گفت: خوشبختانه بیماری کرونا هیچ تاثیری بر فرآیند تعویض سوخت سالیانه، تعمیر تجهیزات نیروگاه و تداوم تولید ایمن و پایای برق، ایجاد نکرد.

به گزارش برق نیوز: بیشتر از یک سال است که نام کرونا بر زندگی مردم کشور سایه تاریکی پهن کرده است. همه‌گیری این ویروس منحوس تمامی جوانب روزمره مردم را درگیر خود کرده است. در همین راستا فعالیت بسیاری از مشاغل و بنگاه‌های اقتصادی تحت تأثیر شیوع این ویروس منحوس دچار آسیب گسترده شده است.

در حال حاضر کمتر بنگاه اقتصادی است که از تبعات منفی شیوع کرونا در امان مانده و در بدترین حالت بخشی از فعالیت این بنگاه‌های اقتصادی با تعطیلی یک‌ساله مواجه شده است.

در این بین هرچه زمان می‌گذرد، دستورالعمل‌های بهداشتی به نحوی ارتقا پیدا می‌کنند که شاهد از سرگیری فعالیت‌ها و همچنین قطع زنجیره همه‌گیری هستیم. در این شرایط برخی از بخش‌های اقتصادی کشور بدون هیچ اختلالی پس از شیوع ویروس کرونا به فعالیت روزانه خود ادامه دادند و این ویروس ناشناخته تأثیری بر فرآیند‌های اجرایی آن‌ها نگذاشت.

یکی از نهاد‌هایی که در دوران شیوع گسترده کرونا بدون هیچ وقفه و محدودیتی به فعالیت خود ادامه داد، نیروگاه اتمی بوشهر است.

در همین راستا و به منظور آشنایی با نحوه مواجهه این نیروگاه با شرایط کرونایی و تأثیر همه‌گیری کویید-۱۹ گفتگویی با رضا بنازاده، رئیس نیروگاه و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر انجام شده است که مشروح آن در ادامه آورده می شود.
 
کویید ۱۹ پشت در تنها نیروگاه هسته‌ای کشور ماند

*در بحث مقابله با کرونا هیچ تجربه نزدیکی در دنیا و ایران وجود نداشت

سوال: حدود یک سال از انتشار ویروس کرونا و شیوع بیماری کووید-۱۹ می‌گذرد و تقریباً تمام فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته است. قطعاً این پدیده بر ساختار تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر نیز اثرگذار بوده است. در همین ارتباط نحوه‌ی مواجهه‌ی ساختار نیروگاه اتمی بوشهر با این تهدید بالقوه به چه نحو بوده است؟

بنازاده: وقتی مسیری دشوار را طی نموده و به یک هدف می‌رسید، همان حسی را تجربه می‌کنید که یک کوهنورد به هنگام رسیدن به یک قله بار‌ها آن را تجربه کرده است. به هنگام آغاز این بیماری همه‌گیر و با اخبار و اطلاعات روزانه‌ای که در ابتدا در این خصوص دریافت می‌شد، این سؤال را از خود مطرح می‌کردیم که با این شرایط جدید چگونه برخورد نماییم و در عین حالی که حفظ جان و سلامت چندین هزار انسان متخصص برای شما اهمیّت اوّل را دارد، چگونه وظایف و مسؤولیت‌های محوله را به دقت و درستی می‌توان انجام داد. آن‌چه برای تمامی مدیران و متخصصین نیروگاه اتمی بوشهر مسلّم بود، این مهم بود که با همدلی و کار تیمی مناسب و با برخوردی مسؤولانه و نگاهی دانش‌محور می‌توان بر سختی‌ها و دشواری‌ها فائق شد و از این مسیر صعب و ناآشنا به لطف پروردگار سربلند و موفق بیرون آمد. دل‌مان روشن به آینده‌ای پرامید و گرم به لطف پروردگار بود و این مسیر دشوار را آغاز نمودیم.

شاید به جرأت بتوان گفت که طی یک قرن گذشته، جامعه‌ی بشری چنین بیماری پیچیده و مهلکی را از سر نگذرانده است و آخرین قرنطینه‌ها به دهه‌های پایانی قرن سیزده خورشیدی برمی‌گردد. هیچ‌کدام از نسل‌های اخیر تجربه‌ی مواجهه با چنین معضلی را نداشته‌اند. این بیماری، مردم، کادر پزشکی و درمان و مشاغل گوناگون از جمله مشاغل فنی و حساس را درگیر نموده است.

در این شرایط حساس و ویژه و همزمان با پاندمی کرونا حفظ سلامت همکاران و خانواده‌های ایشان به همراه انجام صحیح فعالیت‌ها مطابق با برنامه‌های تنظیمی در راستای تولید ایمن و مطمئن برق از جمله رسالت‌های اصلی کارکنان متخصص نیروگاه اتمی بوشهر بوده است. شرایطی را تجربه نمودیم که پیش از این تجربه‌ای مشابه برای مواجهه با آن وجود نداشت و این تجربه توشه‌ای بسیار ارزشمند برای طی مسیر‌های آتی می‌باشد.

طبیعتاً مجموعه‌ی نیروگاه اتمی بوشهر نیز همگام با سایر صنایع و مراکز، همزمان با اعلام جهانی و ملّی پاندمی این بیماری، مطابق با ابلاغیه ستاد‌های ملّی و استانی مقابله با ویروس کرونا، کارگروهی را با همین عنوان در نیروگاه تشکیل و جلسات منظم روزانه‌ای را برگزار نمود که هدف اصلی از تشکیل این کارگروه، پیگیری و سازماندهی اجرای دستورالعمل‌ها، پروتکل‌ها و مصوبات ستاد‌های مذکور در سطح نیروگاه بود. این امر از ابتدا تاکنون با دقت و حساسیت ویژه‌ای مورد توجه قرار گرفت.

سوال: آیا تجربه‌ای مشابه و دستورالعملی در این زمینه از قبل وجود داشت که در رخداد پیش‌رو بر آن اساس عمل کنید؟

بنازاده: همان‌طور که پیش‌تر گفته شد و تقریباً همه‌ی ما واقف هستیم، در صد سال اخیر و پس از همه‌گیری آنفلوانزای اسپانیایی که سراسر دنیا را درگیر کرده بود و تلفات بسیار زیادی نیز در پی داشت، جهان چنین وضعیت حاد و بحرانی همه‌گیری مشابهی را با این سطح گستردگی و سرعت انتشار و انتقال و تبعات ناخوشایند آن تجربه نکرده بود و طبیعتاً تجربه‌ی اخیری از وضعیت مشابه در کشور نیز وجود نداشت.

این در حالی‌ست که حتی کشور‌های بسیار توسعه‌یافته و پیشرو که دارای زیرساخت‌های قوی و مستحکم پزشکی می‌باشند نیز متأسفانه با دشواری‌های متعددی روبرو بوده و در مقابله با این بیماری مهلک تلفات قابل توجهی داده‌اند؛ لذا می‌طلبید تا همگام با توصیه‌های مراجع صاحب صلاحیت جهانی و ملّی در زمینه‌ی سلامت مردم، رویه‌ها و اقدامات پیشگیرانه و مبتکرانه‌ای اتخاذ گردد تا بتوان وضعیت سلامت کارکنان را مورد پایش قرار داد.

سوال: نیروگاه اتمی بوشهر در مواجهه با این پدیده نامطلوب در گام اول چه مواردی را مد نظر قرار داد؟

بنازاده: در نیروگاه اتمی بوشهر و در آغازین روز‌های آگاهی از شیوع و همه‌گیری این بیماری مهلک، بلافاصله به مدارک موجود و دستورالعمل‌هایی در زمینه‌های مشابه و مرتبط مراجعه کردیم تا ببینیم در چنین شرایطی چه باید کرد.

متأسفانه واقعاً در این زمینه اطلاعات کافی وجود نداشت و لذا طی جلساتی متعدد و ویژه، تصمیمات و سیاست‌گذاری‌هایی در این خصوص اتخاذ و برنامه‌ریزی شد. از همان ابتدا، بر اساس این تصمیمات و برنامه‌ریزی‌ها، حفظ سلامت همکاران به عنوان اولویت اوّل و تداوم تولید ایمن، مطمئن و پایای انرژی الکتریکی در دستور کار قرار گرفت و تدابیر منظم و سختگیرانه‌ای در این خصوص اِعمال و اجرایی شد.

اهمیت این موضوع با توجه به داشتن مکان‌های حیاتی و مهمی همچون اتاق کنترل نیروگاه و منطقه‌ی دسترسی محدود نیروگاه که به دلیل الزامات هسته‌ای و پرتوی دارای ویژگی‌های خاصی هستند، دو چندان جلوه می‌کرد. موجب مباهات و خرسندی‌ست که اعلام کنم اقدامات مختلف و گسترده‌ای که نیروگاه اتمی بوشهر انجام داد و حتی فیلم آموزشی که در این مورد تهیه و ارائه گردید، مورد تقدیر ستاد کرونا و مدیریت ارشد استان و همچنین الگوبرداری سایر نهاد‌ها و ادارات دولتی بوشهر قرار گرفت.
 
کویید ۱۹ پشت در تنها نیروگاه هسته‌ای کشور ماند

*اقدامات نیروگاه اتمی بوشهر در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا

سوال: عمده‌ترین اقداماتی که نیروگاه اتمی بوشهر برای کنترل این ویروس و عدم گسترش آن بین کارکنان انجام داد، چه مواردی بود؟

بنازاده: پس از برگزاری جلسات متعدد، فشرده و کارشناسی، سعی کردیم تمام زوایا و موارد را در راستای کنترل و جلوگیری از گسترش و شیوع ویروس کرونا در نیروگاه اتمی بوشهر در نظر بگیریم. در نهایت تصمیمات عدیده و مختلفی اتخاذ شد و بلافاصله به مرحله اجرا رسید که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش ساعت کاری کارکنان مطابق با ابلاغیه‌های ملی و استانی، اجرای طرح دورکاری نوبتی کارکنان روزکار مطابق با ابلاغیه‌های ملی و استانی، سازماندهی و همکاری مناسب با کارکنان دارای بیماری‌های زمینه‌ای پرخطر جهت انجام فعالیت‌های شغلی به صورت دورکاری، توزیع بهداشتی و بسته‌بندی شده وعده‌های غذایی کارکنان نوبت‌کار، به حداقل رساندن تردد و دسترسی به اتاق کنترل اصلی نیروگاه، به حداقل رساندن مأموریت‌های کاری کارکنان، لغو کلیه مراسم جمعی و یا بازدید‌های عمومی از قبل برنامه‌ریزی شده و یا غیر ضروری اشاره کرد. در صورت لزوم انجام بازدید و اجرای مراسمی خاص، این موارد به صورت حداقلی و با رعایت حداکثری الزامات و پروتکل‌های بهداشتی صورت پذیرفته است.

همچنین به حداقل رساندن مراجعات و یا مکاتبات حضوری از طریق برگزاری جلسات کاری به صورت ویدئو کنفرانسی و همچنین انجام و پیگیری کار‌ها از طریق اتوماسیون اداری و پشتیبانی، اجرای پروتکل پزشکی مراقبت خانگی ۱۴ روزه در سه ماه ابتدای همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ برای کارکنانی که به مرخصی می‌رفتند، آماده‌سازی و تجهیز یک دستگاه آمبولانس درمانگاه نیروگاه جهت انتقال افراد مشکوک شناسایی شده به مرکز ریفرال کرونای بوشهر (بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر)، آموزش چهره به چهره کارکنان خدماتی در زمینه آشنایی و رعایت الزامات و توصیه‌های بهداشت فردی و جمعی مرتبط با ویروس کرونا، آموزش و اطلاع‌رسانی به کارکنان نیروگاه اتمی بوشهر و شرکت‌های پیمانکاری از طریق توزیع بروشور، درج مطالب آموزشی و اطلاعیه‌ها در پورتال سازمانی و نمایشگر‌های نصب شده در نقاط مختلف نیروگاه، نصب بنر و پوستر، توزیع منظم ماسک پزشکی و مواد ضدعفونی کننده دست‌ها و سطوح بین کارکنان، نصب محفظه دیواری مخصوص ضد عفونی دست در اماکن عمومی و نقاط تجمعی نیروگاه مانند مبادی ورودی نیروگاه و سایت، آسانسورها، عابر بانکها، ضدعفونی روزانه کلیه سطوح کاری شامل معابر عمومی، درب‌ها و دستگیره‌ها، سرویس‌های بهداشتی، اماکن کاری، میز کار، تلفن، ماوس و صفحه کلید کامپیوتر، خودرو‌های عمومی و نقلیه کارکنان، آسانسور، نرده راه‌پله‌ها، دستگاه X-Ray و گیت‌های نفری مبادی ورودی نیروگاه و سایت، نصب سینی مخصوص رفع آلودگی از کف کفش در مبادی ورودی نیروگاه و سایت، استقرار ایستگاه پایش سلامت در مبدأ ورودی نیروگاه جهت پایش سلامت کارکنان برای کارکنان روزکار و همچنین کارکنان نوبت‌کار در سه شیفت، پایش سلامت کارکنان نوبت‌کار قبل از شروع شیفت (به ویژه کارکنان اتاق کنترل اصلی نیروگاه) در مرکز فوریت‌های پزشکی مستقر در سایت از طریق تب سنجی و پالس اُکسیمتری، انجام معاینات بالینی و آزمایشگاهی در درمانگاه نیروگاه برای نفرات مشکوک شناسایی شده یا دارای علایم مشکوک (اندازه‌گیری میزان غلظت اکسیژن خون به وسیله دستگاه پالس‌اُکسیمتر و انجام آزمایش خون در صورت نیاز و بنا به تشخیص و توصیه پزشک)، اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در ورودی و خروجی‌های نیروگاه و سایت، نصب روکش پلاستیکی برای صفحه کلید آسانسور و صفحه کلید عابر بانک به منظور تسهیل در ضد عفونی آنها، اجرای دقیق فرآیند بازگشت به کار کارکنان مشکوک و مبتلا از طریق انجام آزمایش‌ها و معاینه‌های بالینی و صدور گواهی سلامت توسط پزشک طب کار نیروگاه مطابق با راهنمای بازگشت به کار کارکنان ابلاغ شده توسط مرکز بهداشت شهرستان بوشهر از دیگر اقدامات انجام شده در این باره بوده است.

سوال: بر اساس اخبار، پس از چندماه از آغاز همه‌گیری ویروس کووید-۱۹، الزاماتی نیز از طرف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نیروگاه‌های هسته‌ای در سطح جهان اعلام شد. الزامات اعلام شده چقدر با اقداماتی که نیروگاه قبل از آن در پیش گرفته بود، مطابقت داشت؟

بنازاده: پس از گذشت چند ماه از آغاز همه‌گیری این بیماری، مکاتبات و توصیه‌هایی از طرف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین دفتر وانو (اتحادیه جهانی بهره‌برداران هسته‌ای) مرکز مسکو با موضوع تدابیر پیشگیرانه جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا و پایش سلامت کارکنان دریافت شد.

نکته‌ی جالب این بود که پس از بررسی این توصیه‌ها، مشاهده شد که تقریباً تمامی آن الزامات و تدابیر، از ابتدا و به تدریج در نیروگاه به صورت اقداماتی پیش‌دستانه مورد توجه واقع شده بود و به مرحله اجرا در آمد که این موضوع به نحوی حاکی از آموزش‌های صحیح و مفیدی بود که در سنوات گذشته از طریق اجرای کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های فنی، بازدید از سایر مراکز علمی کشور و نیروگاه‌های دیگر کشور‌ها و سایر موارد در قالب تبادل تجارب ارزنده و یا اجرای برنامه حفظ صلاحیت کارکنان به انجام رسید و مجموعه کارکنان نیروگاه را به دانش‌اندوزی و تجربه لازم رساند. آموزش‌های مشابه نتایج مشابهی در عمل به همراه خواهد داشت و آن‌چه در مواجهه با این وضعیت در نیروگاه اتمی بوشهر صورت پذیرفت، با اقدامات سایر نیروگاه‌های هسته‌ای دنیا تفاوتی نداشت.
 
کویید ۱۹ پشت در تنها نیروگاه هسته‌ای کشور ماند

*کرونا هیچ خللی در برنامه کاری نیروگاه اتمی بوشهر ایجاد نکرد

سوال: در کل تأثیر شیوع این ویروس بر روند فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر چه در ایام تعمیرات سالیانه و سوخت‌گذاری و چه تولید انرژی روزمره چه بود؟ آیا در این مسیر خللی ایجاد شد؟

بنازاده: همان‌طور که در قسمت‌های قبل نیز شرح داده شد، با همکاری همه‌جانبه و مسؤولانه تمامی کارکنان نیروگاه اتمی بوشهر و با اقدامات و تدابیر مبتکرانه و پیش‌دستانه‌ای که نیروگاه در ابتدا و همچنین تداوم و تشدید آن‌ها مطابق با توصیه‌های ستاد‌های ملّی و استانی مقابله با بیماری کووید-۱۹ به انجام رسانید، خوشبختانه نه فرآیند تعویض سوخت سالیانه و تعمیر تجهیزات نیروگاه که ناگزیر به انجام آن بودیم و نه تداوم تولید ایمن و پایای برق که به دلیل وجود پیک مصرف تابستان و زمستان که نیاز شبکه‌ی سراسری توزیع و انتقال انرژی الکتریکی در کشور بود، هیچ‌یک با اختلال و مشکلی مواجه نشد و به لطف پروردگار توانستیم این دو مهم یعنی تعمیرات جهت تعویض سوخت و همچنین تولید برق را با اتکا به توانمندی و تجربه و تخصص نیرو‌های داخلی در موعد مناسب و به‌موقع به انجام برسانیم.

ضمن این‌که با تدابیر صورت گرفته، با تبدیل این تهدید به یک فرصت بالقوه، با توجه به محدودیت‌های اِعمال شده برای ورود نیرو‌های پیمانکار به سایت، تمام فرایند تعمیرات سالیانه نیروگاه با موفقیت و طبق برنامه‌ی زمان‌بندی توسط کارکنان متخصص این مجموعه صنعتی انجام شد که ضمن کاهش چشمگیر هزینه‌ها، تجربه‌ای بسیار ارزشمند و ماندگار نیز در این حوزه حاصل شد. کارکنان خدوم نیروگاه با سربلندی در این آزمون دشوار، توانستند، تمامی فعالیت‌های محوله را با کیفیت بسیار مطلوب به انجام برسانند و مطابق با توافقات به‌عمل آمده با مدیریت شبکه، تولید ایمن، مطمئن و اقتصادی برق را محقق سازند.

سوال: متأسفانه محدودیت‌ها و وضعیت حاد فعلی همچنان ادامه دارد و ویروس کرونا کماکان جامعه را درگیر خود کرده است. به نظر شما تحت چه شرایطی شاهد ریشه‌کن شدن این پادمی در کشور هستیم؟

بنازاده: قبل از هر توصیه و توضیحی، جا دارد تشکر ویژه‌ای داشته باشم از کارکنان عزیز نیروگاه اتمی بوشهر که با تعهد و فرهنگ بالای خود، با رعایت مناسب و حداکثریِ پروتکل‌های بهداشتی، نهایت همکاری را با مدیران و مسؤولین مربوطه به عمل آوردند و به ویژه در فصل تابستان و فصل زمستان و اوج مصرف که به شدّت به تولید انرژی الکتریکی نیاز بود، بدون وقفه به کار همّت گماشتند. همچنین تقدیر و تشکر از تلاش‌های ارزشمند و ماندگار کادر درمان و پزشکی کشور که در این ایام سخت با ایثار جان و زندگی خود، برای آحاد مردم کشور سلامت و تندرستی را ارمغان آورده و با انجام فعالیت‌های غربالگری، شناسایی و درمان بیماران نقش بی‌بدیلی ایفا نمودند.

مهم‌ترین درخواست و توصیه‌ای که می‌توانم داشته باشم، این است که طولانی‌شدن مدت‌زمان و فرسایشی شدن همه گیری این بیماری، موجب نشود که از عزم و اراده و ملاحظات ما نسبت به مهار این بیماری و رعایت اصول بهداشتی کاسته شود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان با جدیت مواظب سلامتی خود، خانواده، همکاران و اطرافیان باشیم، چرا که خطر هنوز رفع نشده و نیاز به مراقبت همچنان باقی‌ست. استدعا دارم در ایام پیش‌رو خصوصاً ایام تعطیلات سال نو شمسی همه عزیزان برای حفظ سلامت خود و اطرافیان از انجام سفر‌های غیر ضروری و حضور در محل‌های پرخطر اجتناب نمایند. اگر دارای علایمی هستند، اطرافیان را آگاه نموده و حتی‌المقدور در بین مردم و اقوام تردد ننمایند. توصیه‌های ستاد ملّی کرونا، پزشکان و کادر درمان را بسیار مهم و جدی تلقی نموده و ضمن حفظ آرامش روحی و روانی خود نسبت به کنترل و مهار این بیماری مهلک مسؤولانه برخورد نمایند.

کادر پزشکی نیاز به کمک و همیاری دارند و آن‌چه در مرحله‌ی اوّل می‌تواند به این قشر متخصص و زحمتکش کمک نماید، پرهیز از انجام تردد‌های غیر ضروری است. در انتها ضمن تشکر از شما بابت انجام این گفتگو، امیدوارم که به حول و قوه‌ی الهی و همّت و همبستگی همگان، هر چه زودتر سایه‌ی نحس این بیماری از سر همه‌ی مردم سراسر این کره خاکی کنار رفته و همه از این مقطع زمانی دشوار، به سلامت گذر نماییم و ان‌شاءالله سیر زندگی بشریت به روال عادی خود بازگردد. آرزو می‌کنم همه‌ی آحاد جامعه از جمله خانواده بزرگ صنعت هسته‌ای کشور، سالم و شاد و موفق باشند و درس‌های فراگرفته از این ایام دشوار، توشه‌ای ارزشمند برای طی مسیر درخشان آینده باشد.
منبع: فارس
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار