کد خبر: ۴۵۰۱۳
تاریخ انتشار : ۰۰:۴۷ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
صاعقه گیر از افراد و ساختمان‌ها در برابر رعد و برق با ایجاد مسیری مطمئن برای هدایت قدرت عظیم صاعقه به داخل زمین محافطت می‌کند. اصول کاری صاعقه گیر به این صورت است که یک اضافه ولتاژ ناگهانی از طریق رسانا به سمت زمین جریان می‌یابد و آسیب‌های ناشی از برخورد صاعقه به ساختمان و تاسیسات را کاهش می‌دهد.
سرویس آموزش‌های تخصصی برق نیوز: صاعقه یا رعد و برق حالتی از تخلیه الکتریکی است که در اثر الکتریسیته ایستا میان دو ابر یا ابر و زمین ایجاد می‌شود این پدیده کاملا تصادفی است و خطرات زیادی برای ساختمان، برج و افراد به همراه دارد. نصب صاعقه گیر حفاظت افراد و ساختمان‌ها در برابر رعد و برق را با ایجاد مسیری مطمئن برای هدایت قدرت عظیم صاعقه به داخل زمین تضمین می‌کند. هر یک از اجزای سیستم صاعقه گیر وظایفی مشخصی دارند برای مثال راد‌های هوائی وظیفه جذب صاعقه و هادی‌های نزولی وظیفه انتقال جریان به شبکه ارتینگ را بر عهده دارند.

لوازم جانبی صاعقه گیر
لوازم جانبی صاعقه گیر جهت اجرا و نصب سیستم حفاظت در برابر صاعقه شامل پایه نگه دارنده، کانکتور اتصال سیم و بست اتصال پایه به دکل می‌باشد.
صاعقه گیر چیست؟

 

صاعقه گیر‌ها از نظر نحوه عملکرد، به دو نوع اصلی فعال و غیر فعال تقسیم می‌شوند. صاعقه گیر غیر فعال اثر میله نوک تیز (Point Effect) را بر اساس شکل و خاصیت فیزیکی خود تشدید می‌کنند مثل میله ساده فرانکلین، صاعقه گیر‌های ژوپیتر، جوجه تیغی و ترمینال سیم هوایی (سیم‌های معلق). صاعقه گیر‌های فعال (Active) به واسطه انرژی دریافت شده از منبع خارجی و یا تولید شده بصورت خودکفا، اثر پدیده‌هایی مثل Point Effect یا Corona Effect را تشدید می‌نماید.

انواع صاعقه گیر


اصول کار صاعقه
اصول کاری صاعقه گیر به این صورت است که یک اضافه ولتاژ ناگهانی از طریق رسانا جریان می‌یابد، و به محل نصب شده منتقل می‌شود. این امر باعث تخریب لحظه‌ای عایق صاعقه گیر و تخلیه اضافه ولتاژ ناگهانی به سمت زمین می‌شود. پس از اینکه ولتاژ سیستم به زیر مقدار ثابت تعیین شده برسد، عایق صاعقه گیر بین زمین و رسانا مجددا برقرار می‌شود.

صاعقه گیر چیست؟
مزایا

  • کاهش آسیب‌های ناشی از برخورد‌های صاعقه به ساختمان
  • حفاظت از تجهیزات بیرونی پست برق
  • جلوگیری از آسیب به خطوط الکتریکی
  • جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی

بازرسی‌های سیستم صاعقه گیر
تمامی اجزای یک برق گیر از میله تا سیستم زمین نیاز به بازرسی‌های دوره‌ای و اندازه گیری مقاومت دارند. فواصل تست و بازرسی به شرح زیر است:

  • سیستم حفاظت با سطح بالا (لول یک) سالیانه
  • سیستم حفاظت با سطح خوب (لول دو) دو ساله
  • سیستم حفاظت با سطح معمول سه ساله

در ضمن پس از هرگونه تعمیرات ساختمان یا اصابت صاعقه بر سیستم، بازرسی و تست سیستم صاعقه گیر باید مجدداً انجام پذیرد.

نحوه نصب صاعقه گیر

  1. نوک ترمینال باید ۲ متر از بالاترین نقطه محلی که قرار است محفاظت شود، بالاتر باشد.
  2. مبدل باید اتصال الکتریکی بین نوک ترمینال و کابل پایین رونده را ایجاد کند محل نصب این مبدل روی دکل یا روی میله و یا ستون‌ها و ... می‌باشد
  3. دکل چهار چوب ارتفاع مناسب را با توجه به محل حفاظت شده ایجاد می‌کند و توسط ۲ یا ۳ بست با توجه به ارتفاع آن وصل می‌شود.
  4. کابل پایین رونده که جریان را از نوک ترمینال به الکترود‌های ارت هدایت می‌کند می‌تواند به صورت تسمه یا کابل پیچ خورده ساده و یا گرد باشد و حداکثر مساحت آن ۵۰ میلی متر مربع می‌باشد
  5. در ساختمان‌هایی که ارتفاعی بیش از ۲۸ متر دارند و یا قسمت افقی بیشتر و یا بزرگتر از قسمت عمودی ساختمان باشد باید از کابل پایین رونده استفاده کرد. مسیر کابل‌ها باید حداکثر ممکن عمود، بدون انحنا و شعاع حفاظتی آن نباید کمتر از ۲۰ سانتی متر باشد.
  6. کابل پایین رونده نباید در نزدیکی کابل‌های برق و یا شبکه مخابرات باشد. درصورتی که مجبور به عبور کابل از روی سیم‌های برق شویم، باید کابل پایین رونده از داخل یک حفاظ یا پوشش فلزی عبور داده شود. از نصب بر روی برآمدگی‌های ستون‌ها و یا برجستگی هاباید خودداری کرد.

صاعقه گیر چیست؟

بست نگهدارنده کابل
صرف نظر از نوع بست، سه بست در هر متر برای نصب لازم است. این بست‌ها نباید در تماس مستقیم با اشیا آتش زا قرار داده شوند.
کنتور صاعقه
این کنتور بر روی کابل پایین رونده و ۲ متر بالاتر از زمین نصب می‌شود.
باکس تست
هر کابل باید یک باکس تست داشته باشد که امکان قطع الکترود و اندازه گیری مقاومت را فراهم می‌کند. این باکس ۲متر بالاتر از زمین نصب می‌شود.
لوله حفاظتی
این لوله بین زمین و باکس کنترل قرار داده می‌شود تا از کابل در مقابل فشار‌های مکانیکی حفاظت کند. این لوله از جنس فلز بوده و ۲ متر طول دارد و به وسیله‌ی ۳ بست نصب می‌شود.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار