کد خبر: ۴۵۰۱۸
تاریخ انتشار : ۰۰:۴۸ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
کلید‌های اتوماتیک برای محافظت در برابر اتصال کوتاه و اضافه جریان استفاده می‌شوند، این کلید‌ها در دو دسته کلی قابل تنظیم وغیر قابل تنظیم و در دو نوع اتوماتیک هوایی و کلید‌های اتوماتیک کامپکت تقسیم می‌شوند.
سرویس آموزش‌های تخصصی برق نیوز: کلید‌های اتوماتیک برای محافظت در برابر اتصال کوتاه و اضافه جریان استفاده می‌شوند. تمامی کلید‌ها دارای منحنی مشخصه‌ای هستند که نشان می‌دهد محدوده کاری کلید در جریان‌های مختلف و در اضافه بار‌ها و اتصال کوتاه‌ها چگونه است و در دو دسته کلی قابل تنظیم وغیر قابل تنظیم تقسیم می‌شوند. انواع کلید اتوماتیک از لحاظ ساختار عبارتند از کلید‌های اتوماتیک هوایی و کلید‌های اتوماتیک کامپکت.

کلید‌های فشار ضعیف خاصیت محدود کنندگی جریان دارند هرچه این خاصیت بیش‌تر شود کلید گران‌تر می‌شود. این خاصیت به زمان قطع کلید بستگی دارد. دو مشخصه فنی به نام‌های Icu و Ics در کاتالوگ کلید‌های فشار ضعیف وجود دارند که به معرفی این مشخصه‌ها می‌پردازیم:

  • Icu مقدارجریان اتصال کوتاهی که کلید فقط یک بار بدون اینکه آسیبی ببیند قادر به قطع آن خواهد بود و برای دفعات بعدی نیاز به تعمیر و سرویس یا تعویض دارد.
  • Ics مقدار جریان اتصال کوتاهی که کلید به دفعات بدون اینکه آسیبی ببیند و یا نیاز به تعمیر و یا تعویض پیدا کند قادر به قطع آن خواهد بود. به طور کلی Icu≥Ics می‌باشد و اغلب Ics به صورت درصد بیان می‌شود.

مقایسه انواع کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک کمپکت
کلید اتوماتیک کمپکت از انواع کلید‌های فشار ضعیف است که وظیفۀ قطع یا وصل مدار الکتریکی را برعهده دارد. کلید اتوماتیک توان قطع و وصل جریان نامی و همچنین قطع و وصل جریان اتصال کوتاه و اضافه بار را دارا می‌باشد. کلید اتوماتیک کمپکت بدون آسیب رسیدن به کلید، مدار را قطع می‌کند؛ بنابراین کلید قطع مدار وسیله‌ای ترکیبی از یک کلید قطع و یک وسیله حفاظت جریان اضافی می‌باشد. عملکرد آن مشابه ترکیب کلید معمولی همراه با فیوز است. همچنین کلید‌های اتوماتیک می‌توانند حفاظت اتصال به زمین، حفاظت موتوری و حفاظت ژنراتوری را با استفاده از رله‌های میکرولوجیک تعبیه شده داخل کلید تامین کنند.

 

جدول انتخاب کلید اتوماتیک


کلید هوایی
این نوع از کلید‌های اتوماتیک فشار ضعیف در آمپر‌های بالا استفاده می‌شود. انواع این کلید از ۶۳۰ تا ۶۳۰۰ آمپر طراحی و ساخته می‌شود و از مدار در برابر اضافه بار، اتصال کوتاه آنی و تاخیری و اتصال به زمین محافظت می‌کند. موارد کاربرد این کلید در ورودی تابلو‌ها است که معمولاً جریان بالایی دارند و برقراری حالت سلکتیو بین کلید‌های ورودی و کلید‌های خروجی را فراهم می‌کنند. به دلیل وجود سیستم اطفای جرقه توسط هوای آزاد، به این نوع کلیدها، کلید اتوماتیک هوایی گفته میشود. عمر مفید کلید هوایی تقریباً دو برابر کلید اتوماتیک یا کمپکت است. کلید‌های اتوماتیک تا رنج ۱۲۵۰ آمپر از نوع کمپکت و کلید‌های با جریان نامی بالاتر از نوع هوایی می‌باشند.

خصوصیات کلید‌های کمپکت

  • عایق بسیار قوی
  • حفاظت مغناطیسی با بالاترین ظریب اطمینان
  • دارای قابلیت اندازه گیری فاکتور‌های مختلف الکتریکی
  • رنج جریان از ۱۶ الی ۱۶۰۰ آمپر
  • حداکثر ولتاژ قابل تحمل ۶۹۰ ولت
  • حداکثر ظرفیت قطع در اتصال کوتاه از ۲۵ الی ۲۰۰ کیلو آمپر در ولتاژ ۴۱۵ ولت

مقایسه انواع کلید اتوماتیک

کاربرد کلید اتوماتیک

  • محافظت از موتور‌های الکتریکی
  • حفاظت از تجهیزات فشار ضعیف در بخش‌های مسکونی، اداری، تجاری و کلیه ساختمان‌های صنعتی
  • کاربرد گسترده در بسیاری از صنایع مانند صنایع سیمان، صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع
  • وارد کردن دستی یا اتوماتیک ژنراتور یا ترانسفورماتور به شبکه جهت تقویت و تداوم کار شبکه و یا انجام تعمیرات دوره‌ای

 

کلید‌های اتوماتیک از نظر قابلیت تنظیم و حفاظت در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

  1. غیر قابل تنظیم
  2. دارای قابلیت تنظیم رله حرارتی
  3. دارای قابلیت تنظیم رله مغناطیسی
  4. دارای هر دو قابلیت تنظیم رله حرارتی و مغناطیسی

کلید‌های اتوماتیک فیکس از لحاظ رنج جریان قابل حفاظت غیر قابل تنظیم هستند. کلید اتوماتیک کمپکت قابل تنظیم (Adjustable) به دو دسته کلید اتوماتیک کمپکت قابل تنظیم حرارتی - مغناطیسی و کلید اتوماتیک کمپکت قابل تنظیم الکترونیکی تقسیم می‌شود. در نوع کلید‌های اتوماتیک قابل تنظیم، امکان تنظیم جریان از ۰.۶ یا ۰.۸ تا ۱ برابر جریان بار کامل وجود دارد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار