کد خبر: ۴۵۱۲۲
تاریخ انتشار : ۰۰:۵۱ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
تابلو برق با سطح ولتاژ بالای ۳۶ کیلوولت عنوان تابلو برق فشار قوی شناخته می‌شود. مدارشکن فشار قوی اصلی‌ترین المان تابلو برق‌های ولتاژ بالا است. بنابراین، این کلید‌ها باید ویژگی‌های منحصر به فردی برای عملکرد ایمن داشته باشند. در تابلو برق‌های فشار قوی از تجهیزاتی مانند مدارشکن‌های روغنی، هوایی و گاز SF ۶ استفاده می‌شود.
سرویس آموزش‌های تخصصی برق نیوز: از تابلو‌های برق برای مدیریت، کنترل و حفاظت از تجهیزات مختلف که در تاسیسات صنعتی و یا ساختمانی استفاده می‌شود. تابلو برق در واقع یک محفظه برای قرارگیری تجهیزات الکتریکی داخل آن می‌باشد که در بسیاری از پروژه‌های بزرگ از قبیل کارخانجات و کارگاه‌های صنعتی و سازمان‌ها و مجتمع‌های عظیم و ... کاربرد اساسی دارد.
تابلو برق با سطح ولتاژ بالای ۳۶ کیلوولت عنوان تابلو برق فشار قوی شناخته می‌شود ممکن است ولتاژ بالا، حین کلید زنی قوس تولید کند بنابراین، شرایط ویژه‌ای هنگام طراحی تابلو برق ولتاژ بالا نیاز است. مدارشکن ولتاژ بالا اصلی‌ترین المان تابلو برق‌های فشار قوی است. بنابراین، این کلید‌ها باید ویژگی‌های منحصر به فردی برای عملکرد ایمن داشته باشند. در تابلو برق‌های فشار قوی از تجهیزاتی مانند مدارشکن‌های روغنی، هوایی و گاز SF۶ استفاده می‌شود.
تابلو برق های فشار قوی
تابلو‌های فشار قوی در دو گروه نوع داخلی ایزوله شده با گاز (GIS) و نوع بیرونی ایزوله شده با هوا تقسیم می‌شوند.


تجهیزات اصلی تابلو برق فشار قوی

  • کابل‌ها ( XLPE یا EPR)
  • کلید عایق
کلید‌های عایق برای ایجاد امکان تعمیر تابلو مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین باید قابلیت تحمل جریان تصال کوتاه برای مدت زمان حدودا یک ثانیه را داشته باشند.
  • باس بار‌ها یا شینه‌های داخلی
  • کلید قطع بار
کلید قطع زیر بار در دو نوع دستی و اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید توجه کرد که این کلید از هیچ نوع حفاظتی برخوردار نمی‌باشد و معمولا توانایی قطع و وصل ماکزیمم، ۶۰۰ مرتبه در هر ساعت را دارند.
  • بریکر‌ها
برای انجام عملیاتی مانند قطع کردن، کنترل و حفاظت بصورت همزمان از بریکر‌ها استفاده می‌شود. برای استفاده از ویژگی‌هایی مانند تشخیص نشت جریان به زمین یا کنترل از راه دور و... می‌توان با اضافه کردن کارت‌ها یا ماژول‌ها مخصوص به این بریکر قابلیت‌های آن را افزایش داد. برای بریکر‌های صنعتی نیز می‌توان کارکرد‌های ارتباطی و الکترونیکی زیادی را فراهم کرد.
  • کنتاکتور‌ها
کنتاکتورها جهت بستن و بازکردن های متعدد در تابلو ها تعبیه می شوند که عموما با شستی های on و off کار می کنند و دارای کنتاکت های کمکی نرمال بسته (N.C.) و نرمال باز (N.O.) می باشند و برای کاربرد هایی ماننداستارت موتور و تغیر خازن ها استفاده می شوند.
  • فیوز‌ها
تابلو‌های فشار قوی نیازمند حفاظت در سطح بالایی می‌باشند به این منظور از ترکیب فیوز‌های HRC یا ظرفیت قطع بالا و کلید‌های اضافه بار (over load switches) استفاده می‌شود.
  • تجهیزات مناسب جهت اندازه گیری
در تابلو برق‌های فشار ضعیف باید پارامتر‌هایی مانند ولتاژ فاز و خط، جریان خط در هر فاز، توان کل و ضریب توان اندازه گیری شوند.
  • تجهیزات حفاظت جریانات بالا گذرا

مدارشکن اصلی‌ترین المان تابلو برق‌های فشار قوی است، مدارشکن‌ها به‌طورکلی شامل دو نوع کنتاکت ثابت و متحرک هستند که در شرایط کاری عادی این دو کنتاکت متحرک و ثابت به یکدیگر وصل شده و جریان از آن‌ها عبور می‌کند. عملکرد مدارشکن به این صورت است که ابتدا قطع کننده مدار باید یک حالت خطا را تشخیص دهد که در قطع کننده‌های با سطح ولتاژکم، این تشخیص در داخل خود دستگاه انجام می‌شود، ولی در قطع کننده‌های مدار ولتاژبالا معمولاً با استفاده از رله محافظ شرایط خطا تشخیص داده می‌شود تا مکانیسم باز شدن به کار بیفتد. پس از شناسایی خطا، کنتاکت‌های قطع کننده مدار برای قطع جریان باز می‌شوند. این کار با استفاده از انرژی ذخیره شده مکانیکی موجود در دستگاه مدارشکن، مانند فنر یا هوای فشرده انجام می‌شود. بریکر‌های بزرگ برای مکانیسم حرکت از سولنوئید‌ها استفاده می‌کنند و دارای موتور‌های برقی برای بازگرداندن انرژی به فنر‌ها هستند.

 

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار