کد خبر: ۴۵۲۵۲
تاریخ انتشار : ۰۰:۵۵ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
تابلو چنج اور وظیفه تعویض بین منابع تامین جریان برق را برعهده دارد. به کمک این نوع تابلو میتوان از دو منبع تامین جریان برق شهری و برق اضطراری استفاده کرد به این صورت که در هر زمان فقط یکی از منابع مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ نوع اتوماتیک تابلو‌های چنج اور عملیات تعویض منبع جریان را به صورت اتوماتیک و از طریق یک کلید چنج اور و و یا دو کنتاکتور یا دو کلید موتوردار انجام می‌دهد.
سرویس آموزش‌های تخصصی برق نیوز: تابلو چنج اور وظیفه تعویض بین منابع تامین جریان برق را برعهده دارد. به کمک این نوع تابلو میتوان از دو منبع تامین جریان برق شهری و برق اضطراری استفاده کرد به این صورت که در هر زمان فقط یکی از منابع مورد استفاده قرار می‌گیرد یعنی استفاده از یک منبع مستلزم قطع دیگری است. نوع دستی ساده‌ترین نوع تابلو چنج اور است که شامل یک کلید سه حالته با صفر، یک و دو می‌شود. صفر برای حالت خنثی و یا خاموش، حالت یک برای برق شهر و حالت دو برای برق اضطراری بکار برده می‌شود ‎.

تابلو برق چنج آور


نوع اتوماتیک تابلو‌های چنج اور عملیات تعویض منبع جریان را به صورت اتوماتیک و از طریق یک کلید چنج اور و و یا دو کنتاکتور یا دو کلید موتوردار انجام می‌دهد. این سیستم در زمان قطع برق اصلی، دیزل ژنراتور به صورت خودکار وارد مدار می‌شود و در زمان وصل دوباره برق اصلی، از مدار خارج می‌شود. در واقع از آنجا که با استفاده از این سیستم دخالت اپراتور از بین می‌رود، باید تمام تمهیدات لازم برای زمان قطع برق اصلی و احتمال روشن نشدن منبع برق اضطرای به کمترین حد ممکن برسد.
تابلو اتوماتیک با قطع برق شهری برای راه اندازی منبع برق اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد. تابلو ats پس از روشن شدن منبع و رسیدن فرکانس به مقدار تعیین شده عملیات تعویض بین منابع تامین جریان برق را انجام می‌دهد. پس از برقراری جریان برق شهر تابلو اتوماتیک به طور خودکار موتوربرق یا ژنراتور را خاموش کرده و برق شهر را وصل می‌کند.

با استفاده از این سیستم دخالت اپراتور از بین می‌رود، و باید در طراحی و ساخت این تابلو و همچنین نصب و راه اندازی آن دقت بالایی انجام شود. تا اتفاقای همچون برگشت فاز یا احتمال ورود جریان معکوس به ژنراتور یا دو فاز شدن به صفر برسد و اتفاق نیافتد تا مصرف کننده‌ها آسیبی نبیند.
 
تابلو برق چنج آور ATS

اجزای تابلو چنج آور

  • کلید چنج آور
  • کلید فرمان
  • میکروسوئیچ
  • کنترل فاز
  • تایمر
  • کنتاکتور
  • ترمینال
  • برد کنترل دیزل ژنراتور
  • شارژر باتری دیزل ژنراتور
  • برد کنترل مدیریت کامل پارامتر‌های موتوربرق یا دیزل ژنراتور را انجام می‌دهداز قبیل فشار آب، فشار روغن، مقدار ولتاز خروجی، کیفیت خروجی، فرکانس و ولتاژباطری، ساعت کارکرد و امکان ذخیره سازی اطلاعات را در بازه مشخص دارد.

تابلو چنج اور ats جهت استارت اتوماتیک دستگاه هنگام قطع برق شبکه و جابجایی برق شبکه و ژنراتور، تابلو نیمه امرجنسی موتور با قابلیت حفاظت توسط آلارم و خاموش کردن دستگاه و نمایش پارامتر‌های خروجی ژنراتور، تابلو تقسیم برای مصرف کننده‌ها و …. می‌باشد.

طراحی تابلو چنج آور


سوئیچ انتقال خودکار تابلو‌های ats با قابلیت تشخیص شبکه
تابلو‌های ats سوئیچ انتقال خودکار با تشخیص شبکه داخلی، منبع تغذیه را کنترل می‌کنند؛ و درصورت قطع برق شهری می‌توانند مصرف کننده را از برق شهر ایزوله کنند و شروع به ارسال سیگنال راه اندازی منبع برق اضطراری کنند.
سوئیچ انتقال خودکارتابلو‌های ats بدون تشخیص شبکه
سوئیچ انتقال خودکار تابلو‌های ats بدون تشخیص شبکه به تشخیص شبکه داخلی در ژنراتور یا مکان دیگر نیاز دارند. هنگامی که ژنراتور خرابی شبکه را تشخیص می‌دهد، سیگنالی را به ats ارسال می‌کند تا از شبکه برق جدا شود و به طور خودکار شروع به کار کند.

نقشه ساخت تابلو چنج آور


تابلو برق چنج آور ATS

پارامتر‌های تابلو چنج آور اتوماتیک

  • کنترل درجه حرارت روغن دیزل ژنراتور
  • محافظت ژنراتور در مقابل نوسانات فرکانس
  • کنترل و نظارت بر مصرف سوخت
  • نظارت و حفاظت دیزل ژنراتور در برابر کاهش فشار روغن، افزایش درجه حرارت آب، دور غیرمجاز، سنسور سطح آب رادیاتور، سنسور سطح گازوئیل و سایر سنسور‌ها
  • نظارت بر سیستم استارت دیزل ژنراتور
  • نظارت بر سطح ولتاژ و چگونگی شارژ باطری
  • نظارت بر ولتاژ سه فاز برق شبکه و ژنراتور و حفاظت در مقابل over voltage و under voltage
  • حفاظت ژنراتور در مقابل خطا‌های افزایش بار، اتصال کوتاه، ارت فالت و جابجایی توالی فاز به کمک رله‌های حفاظتی خارجی و داخلی

 

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار