کد خبر: ۴۵۲۸۴
تاریخ انتشار : ۰۹:۳۲ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
دولت ژاپن اعلام کرد که قرار است بیش از ۱ میلیون تن آب رادیو اکتیو تسویه شده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را به دریا رهاسازی کند، تصمیمی که احتمالاً موجب خشم کشورهای همسایه و ماهیگیران محلی می‌شود.

به گزارش برق نیوز، تأیید رسمی این اقدام که بیش از یک دهه پس از فاجعه هسته‌ای فوکوشیما صورت می‌گیرد، ضربه دیگری به صنعت ماهیگیری در فوکوشیما وارد خواهد کرد که سالهاست با این اقدام مخالف بوده اند.

"یوشیهیده سوگا" نخست وزیر ژاپن در جلسه وزرا روز سه شنبه گفت که دولت تصمیم گرفته است که آزاد کردن آب به اقیانوس آرام واقع بینانه‌ترین گزینه و غیرقابل اجتناب برای دستیابی به بهبود فوکوشیما است.

توکیو الکتریک پاور مجری نیروگاه فوکوشیما و مقامات دولتی ژاپن می‌گویند تریتیوم، یک ماده رادیواکتیو که در مقادیر کمی مضر نیست، نمی‌تواند از آب خارج شود، اما سایر رادیونوکلئید‌ها را می‌توان به میزان مجاز برای انتشار کاهش داد.

نخست وزیر ژاپن در جمع خبرنگاران گفت: دولت توکیو پس از اطمینان از سطح ایمنی آب و در حالی که اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب رساندن به شهرت خویش را انجام می‌دهد، سیاست‌های اساسی را برای رهاسازی آب فرآوری شده به اقیانوس تدوین کرده است.

بر اساس تصمیم دولت ژاپن، رها سازی آب رقیق شده حدود دو سال دیگر آغاز می‌شود و انتظار می‌رود کل فرآیند دهه‌ها به طول انجامد.

علنی شدن تصمیم دولت ژاپن برای رهاسازی آب‌های آلوده تاکنون با محکومیت سریع گروه‌های زیست محیطی روبرو بوده است.

گروه صلح سبز ژاپن اعلام کرد که رهاسازی آب‌های آلوده را به شدت محکوم می‌کند که حقوق بشر و منافع مردم در فوکوشیما، ژاپن و منطقه آسیا و اقیانوسیه را کاملا نادیده می‌گیرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار