کد خبر: ۴۵۳۹۶
تاریخ انتشار : ۰۹:۵۵ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
مدیر روابط عمومی سد کرخه با اشاره به تاثیر خشکسالی بر تولید انرژی در نیروگاه این سد گفت: کمبود بارش در سال آبی جاری در مناطق بالادست باعث کاهش حجم آورد رودخانه کرخه و کاهش تولید برق در نیروگاه این سد شده است. در صورتیکه تراز آب در سد کرخه از ۱۸۶ متر پایین تر رود، واحدهای نیروگاهی این سد از مدار خارج می شوند.

به گزارش برق نیوز، یونس قادری افزود: رودخانه کرخه بار دیگر وارد دوره خشکسالی شده است لذا با کاهش چشم گیر حجم آب پشت سد کرخه مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه نیروگاه کرخه دارای سه واحد نیروگاه برق آبی با توان تولیدی ۴۰۰ مگاوات است افزود: صادرات برق به کشور عراق از سد کرخه انجام می شود اما در چند روز اخیر به دلیل کاهش حجم آب پشت سد میزان تولید برق در نیروگاه کرخه کاهش یافته و ممکن است همچنان تولید برق کاهش یابد.

قادری با اشاره به کاهش ۱۴ متری تراز آب سد کرخه در روز دوشنبه ۳۰ فروردین ماه امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته گفت: در صورتیکه تراز آب در سد کرخه از ۱۸۶ متر پایین تر رود واحدهای نیروگاهی این سد از مدار خارج می شوند.

مدیر روابط عمومی سد کرخه همچنین افزود: تراز فعلی سد کرخه ۱۹۹.۷۲ متر با حجم ۲ میلیارد و ۶۳۵ میلیون مترمکعب است و میزان آورد رودخانه کرخه در روز دوشنبه ۳۰ فروردین ماه ۹۰ مترمکعب در ثانیه و خروجی آب از سد ۱۰۲ مترمکعب در ثانیه می باشد.

وی افزود: تراز آب سد کرخه نسبت به سیلاب سال ۹۸ نزدیک به ۲۵ متر کاهش دارد که حجمی معادل سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را شامل می شود.

قادری اظهار داشت: از آنجا که در نیمه نخست سال آبی جاری میزان بارندگی در مناطق بالادست سد کرخه بسیار کم بود و در نیمه دوم نیز بارندگی نداریم پیش بینی می شود افت تراز آب سد کرخه همچنان کاهش یابد.

وی گفت: در حالیکه ورودی آب به سدکرخه در آخرین روز فروردین سال گذشته ۲۰۰ مترمکعب در ثانیه و در فروردین سال ۹۸ در چنین روزی یکهزار و ۳۷۷ متر مکعب در ثانیه بوده است این رقم به ۹۰ متر مکعب در ثانیه کاهش یافته است.

استاندار خوزستان چندی پیش  ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت منابع آبی این استان به علت کاهش بارش‌ به ویژه در چند ماه اخیر گفت: آورد رودخانه‌ها و سدهای استان  نسبت به سال گذشته در حدود ۳۰ درصد و نسبت به دوره بلند مدت حدود  ۳۶ درصد کاهش داشته است.

قاسم سلیمانی دشتکی همچنین اعلام کرد با این وضعیت خوزستان وارد تنش آبی خواهد شد.

در فروردین ماه سال ۹۸ خروجی سد کرخه به بیش از ۲ هزار مترمکعب برثانیه رسید و در این سال سد کرخه پر آب ترین دوران خود را سپری کرد.

سد کرخه یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ‌ترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است که بر روی رودخانه کرخه در ۲۲ کیلومتری شمال غربی شهرستان اندیمشک در خوزستان ساخته شده‌است.

عملیات اجرایی این سد در سال ۱۳۷۰ آغاز شد و در سال ۱۳۸۰ به پایان رسید.

بر اساس طراحی اولیه تولید انرژی الکتریکی سالیانه واحدهای نیروگاه سد کرخه با ظرفیت تعیین شده ۹۳۴ هزار مگاوات ساعت است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار