کد خبر: ۴۵۴۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰:۴۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
نرم افزار مبتنی بر گوشی‌های همراه برق ایران (برق من) به سرعت فراگیر شد، اما نتوانست در حد و اندازه‌های نام و کاربرد آن باشد. توانیر در حوزه IT همیشه عقب‌تر از متوسط دانش روز جامعه ایران بوده است. باگ‌های متعدد، کندی، عدم عملکرد خیلی از دکمه‌ها و آیکون ها، ورود اطلاعات و عدم پاسخ تایید و ثبت و... موجب شده تا گزارشات متعددی از عملکرد ضعیف این اپلیکیشن ثبت شود. این برنامه قرار است نماد خدمات الکترونیکی صنعت برق شود و با دیگر اپلیکیشن ها مقایسه می شود.
اپلیکیشن برق ایران، نماد فقر مدیریتی صنعت برق
سرویس صنعت برق نیوز: اپلیکیشن برق من قرار است حجم گسترده‌ای از درخواست‌های فعلی ادارات برق را غیرحضوری نماید. توانیر با آمدن رخشانی مهر در پی حذف قبوض کاغذی برآمد که با صرف هزینه‌های زیاد و اطلاع رسانی بالا توانست بخش قابل توجهی از قبوض را پیامکی نماید. هنوز این طرح تکمیل نشده بود که دوباره تغییر رویه داد و قرار شد ارائه قبوض را از طریق اپلیکیشنی بنام برق من در اختیار مشترکان قرار دهد.

نرم افزار مبتنی بر گوشی‌های همراه برق ایران (برق من) به دلیل اجبار مشتریان در مشاهده قبوض و پرداخت آن از طریق این اپلیکیشن به سرعت فراگیر شد، اما نتوانست در حد و اندازه‌های نام و کاربرد آن باشد.

توانیر در حوزه IT همیشه عقب‌تر از متوسط دانش روز جامعه ایران بوده است و نتوانسته است برنامه‌ها و وب سایت‌های به روز، سریع و کاربرپسندی را ارائه دهد. مدیران سنتی و تفکر قدیمی حاکم بر توانیر موجب شده تا صنعت برق در بهره برداری از تکنولوژی‌های روز، لنگ زده و اجازه ندهند از این تکنولوژی‌ها در صنعت برق به خوبی استفاده گردد.

نمی‌خواهیم در مورد تکنولوژی‌های جدیدی نظیر بلاکچین، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، رباتیک، چاپ سه بعدی، نانو و... صحبت کنیم؛ صحبت در مورد طراحی یک وب سایت ساده و نسخه موبایلی (اپلیکیشن) آن است که موجب شده نارضایتی‌های مختلفی گزارش شود.

برای راه اندازی این وب سایت، قالب وردپرس Betheme را به بدترین شکل ممکن پیاده کرده اند و اگر حتی ۵۰۰ هزار تومان می‌دادند می‌شد سایتی با طراحی زیباتر و سریعتر ایجاد کرد.

باگ‌های متعدد، کندی، عدم عملکرد خیلی از دکمه‌ها و آیکون ها، ورود اطلاعات و عدم پاسخ تایید و ثبت و... موجب شده تا گزارشات متعددی از عملکرد ضعیف این اپلیکیشن ثبت شود. در مورد شرکت طراح این اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌های کاربردی توانیر و نحوه کار گرفتن آن‌ها گزارش‌های متعددی به برق نیوز ارسال شده است.

چرا برای چنین برنامه کاربردی‌ای نسخه ویندوز طراحی نشده است؟ چرا شماره پشتیبانی ۲۴ ساعته برای پاسخگویی ایجاد نشده است؟ چرا امکان استفاده اطلاعات درون برنامه امکان پذیر نیست و باید انلاین شد و به وب سایت‌های دیگر لینک شد؟
 
با شناختی که از شما وجود دارد انتظار نیست بتوانید وب سایت ها و اپلیکیشن هایی در حد و اندازه دیجی کالا و اسنپ ویا حتی بانک ها داشته باشید ولی انتظار نداریم قورباغه را رنگ کرده و به جای طوطی به صنعت برق قالب کنید. این برنامه قرار است نماد صنعت برقی ها شود و چه بخواهید چه نخواهید مردم آنرا با دیگر ارگان ها و نهادها مقایسه می کنند.

توانیر باید بپذیر برای حرکت در مسیر استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا باید به افراد خبره و خلاق اعتماد نماید و هزینه‌های لازم را بپردازد. نمی‌شود با چند ده میلیون تومان انتظار طراحی اپلیکیشنی در حد و اندازه‌های برق ایران را داشت. فقط در زمینه مدیریت مصرف با اعتماد به استارتاپ‌های خوشنام و خبره و البته بودجه چند میلیارد تومانی می‌توان چندصدمیلیارد صرفه جویی کرد.

سراغ شرکت‌های برقی و توانیری که می‌روید، حرف از حرکت‌های چند میلیون مشترکی و مگاپروژه‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات، هوشمند و دیجیتالی می‌زنند، ولی انتظار دارند با یک صدم هزینه واقعی عملیاتی شود. دیجیتالی کردن قبوض برق اگر قرار باشد زحمت مردم را بیشتر به پشیزی نمیرزد.

اپلیکیشن برق ایران (برق من) نیاز به طراحی مجدد داشته و بهتر است توانیر از چند شرکت قوی بعنوان مشاور در بررسی ضعف‌ها و مشکلات ان‌ها چه از نظر نرم برنامه نویسی و طراحی و چه از لحاظ کاربرد و محتوا استفاده نماید. در ضمن اگر این اپلیکیشن دولتی و حاکمیتی است پس چرا در عنوان این اپلیکیشن نام انجمن صنفی شرکت‌های توزیع برق ذکر شده است؟
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
0
3
در حال حاضر ما در برنامه اس ام اس و عدم صدور قبض با مشکل مواجه هستیم واین امر با مقاومت مردم مواجه میباشد وهمه دنبال قبض کاغذی هستند از جمله افراد سن بالا که توانایی استفاده از گوشی را ندارند با این شرح حال برق من اصلا جوابگو نیست و نخواهد بود و این امر اهداف دیگری را دنبال می کند وفشار ان به همکاران تشخیص وارد میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
16
2
تخریب کردن چه آسان، ساختن چه مشکل
برق نیوز به راحتی یک مسیر آغاز شده و رو به بهود را سیاه نشان می دهد تا حرفی گفته باشد. به جای اینکه از تغیر رویکرد ایجاد شده ، عدم نیاز مردم به مراجعه حضوری شرکت های توزیع برق و برنامه ساخته شده در حال استفاده مردم حرفی بزند بدون دلایل مشخص و اثبات شده سعی در تخریب دارد.بی انصاف نباشیم. حمایت کننده باشیم. روحیه دهنده باشیم.
مدیر پایگاه دیگه چه جور بگوییم این اپ مشکل دارد که سیاه نمایی و تخریب نباشد؟
ما هم نگفتیم طرح نادرستی بوده بلکه به زیرساختهای نرم افزاری مورد استفاده در صنعت برق نقد داشته ایم.
پاسخ ها
در جسنجوی قبض
| Iran (Islamic Republic of)
رییس، چجوری اعلام بشه ناراحت نمی‌شید و در محدوده نقد تلقی می کنید؟
شما بساز بعد بفرما تخریب کردن چه آسان
چیزی که درست کار نمی کنه، یعنی مشکل داره. یعنی مدیریت درستی پشت سرش نبوده، یعنی ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
14
5
البته خداییش برق من توی گوگل پلی امتیاز بالایی گرفته و اکثر کاربران گفتند برنامه عالی و کاربردی هستش. منم نصب کردم خوب بود به هر کسی هم معرفی کردم راضی بودند.
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
3
11
این نتیجه دخالت حوزه ی غیر تخصصی در استقرار سامانه هاست!
حوزه ی IT دخالتی در استقرار این سامانه نداشته و توسط معاونت توزیع فاقد تخصص IT و ملاحظات فنی زیر ساختی ،امنیتی،.... انجام شده و صنعت آب وبرق بهای گزافی برای چنین سامانه هاییکه توسط خود حوزه های کسب وکار انجام شده و بجای پرداختن به وظایف اصلی به دخالت در انجام پروژه های IT پرداخته اند ،متحمل شده است!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
دوست عزیز لطفا بفرمایید طی 10 سال اخیر چند زیرساخت موفق از دفتر فناوری توانیر منتشر شده ؟؟؟
لطفا به شعور دیگران توهین نکنید............
مشترک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
17
1
با سلام
این مقاله کم لطفی کرده در حق بخش IT شرکت توانیر، همه مشترکین میدانند که آقایان رخشانی مهر و مدقق صاحب این ایده و مجری آن بودند.
لطفا قبل از اینکه چیزی را بنویسید بیشتر تحقیق کنید.
پاسخ ها
-
| Iran (Islamic Republic of)
آقای رخشانی مهر و مدقق حوزه معاونت توزیع هستن و ارتباطی به دفتر فناوری توانیر ندارند و این نرم افزار نیز توسط حوزه کسب و کار(معاونت توزیع) تهیه شده است.
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
2
11
واقعا از نظر بحث های آی تی و برنامه و نرم افزار ها شرکت توزیع وضعیت اسفناکی داره که باعث اذیت مردم و زجر پرسنل میشه ...
شرکت گاز با اینکه نسبت به شرکت توزیع قدمت چندانی نداره خیلی کارهاشون تو زمینه آی تی از توزیع جلوتره
توانیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
2
8
متاسفانه برق من علاوه بر این، نماد بزرگ رانت خواری در صنعت برق است. جایی که مدیران سابق با رانت بازی و و سیاست یازی، در اموری که اصلا در آن تخصصی ندارند دخالت کرده و فرصت را از شرکت هایی که واقعا در این حوزه صاحب نظرند میگیرند. همین هست که چندین سال هست که در جا میزنیم...
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
0
4
سلام ممنون از سایت خوب برق نیوز بالاخره کسی از عقب ماندگی اداره برق گفت.الان در کشورهای جنگ زده افغانستان و عراق دارند به سمت کاملا دیجیتالی شدن برق می روند و کنتورهای هوشمند داره به صد در صد می رسه ولی در ایران هنوز کنتور هوشمند به ده درصد هم نمی رسه.دیگه چه برسه به امکانات دیگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
0
1
رد پاي كردي هر جا باشد خراب ميشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
4
0
حالا بالاخره برق من یک اپلیکیشن کاربردی هست که جا افتاده و مردمم دارن استفاده می کنن اگه کسی می تونی بهترش کنه خوب کمک کنه. صنعتدبرق که برای همه و کشور هم که برای خود ماست. چرا به دنبال تخریب هم افتادیم که کار من نبود کار فلانی بود. مردم که از این مسائل خبر ندارن. مردم خدمات خول می خوان و بس
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
1
4
استراتژی افزایش ضریب نفوذ اپلیکیشن برق من از همه مضحک تر هست، در توزیع برق مشهد یک نفر را در این شرایط وحشتناک شیوع کرونا به هریک از اتاق ها میفرستن تا به اجبار همه کارکنان رو وادار به نصب اپلیکیشن بکنه!! واقعا دستمریزاد داره به اون مدیری که همچین طرح مضحک و خطرناکی رو برای افزایش کاربران اپ پیشنهاد داده و تاسف فراوان برای اون مدیران ارشدی که صرفا بخاطر خودشیرینی برای توانیر موافقت کردن که این طرح اجرا بشه!!
جای بازرسان استانداری خالی هست که بیان نحوه مدیریت و رعایت پروتکل ها در این شرکت رو ببینن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
4
احسنت خوب به این موضوع پرداختید وقتی قرار هست طرحی به این بزرگی در سطح ملی اجرا شود بهتر بود اول بصورت پایلوت اجرا شود و مشکلات ان رفع گردد
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار