کد خبر: ۴۵۴۵۷
تاریخ انتشار : ۱۳:۵۸ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
سندیکای صنعت برق ایران در نامه‌ای از ریاست قوه قضاییه درخواست کرده است با تشکیل کارگروه ویژه رفع مشکلات شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی صنعت برق در کمک به رفع مشکلات شرکت‌های صادراتی اقدام کند تا زیرساخت‌های لازم برای توسعه روزافزون صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت برق فراهم شود.

درخواست تشکیل کارگروه ویژه شرکت‌های صادراتی صنعت برق

به گزارش برق نیوز، در ابتدای این نامه آمده است که ﺻﻨﻌﺖ ﺑﺮق اﻳﺮان ﻳﻜﻰ از صنایع غیرنفتی صادراتی ﻣﻮﻓﻖ کشور است و در سنوات اخیر ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺧﻮدﻛﻔﺎﻳﻰ در تأمین ﻧﻴﺎزﻫﺎی داﺧﻠﻰ، ﻛﺎرﻧﺎﻣﻪ‌ای ﻣﻮﻓﻖ و درﺧﺸﺎن در ﺻﺎدرات ﺗﺠﻬﻴﺰات و ﺧﺪﻣﺎت ﻓﻨﻰ و ﻣﻬﻨﺪﺳﻰ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺮ اﺳﺎس آﻣﺎر منتشر شده از ﺳﻮی ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﺠﺎرت، ﻗﺮﻳﺐ ﺑﻪ ٩٨ درﺻﺪ از ﺻﺎدرات ﺧﺪﻣﺎت ﻓﻨﻰ و ﻣﻬﻨﺪﺳﻰ ﻛﺸﻮر، ﺳﻬﻢ ﺻﻨﻌﺖ ﺑﺮق ﺑﻮده و اﻳﻦ آﻣﺎر ﺑﻪ درﺳﺘﻰ ﺗﻮانمندی شرکت‌های ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎر به‌عنوان ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪه ﺧﺪﻣﺎت ﻓﻨﻰ و ﻣﻬﻨﺪﺳﻰ را ﻧﺸﺎن می‌دهد. اﻳﻦ ظرفیت قابل‌توجه، ﻋﻼوه ﺑﺮ ﭘﻴﺸﺒﺮد پروژه‌ها، زﻣﻴﻨﻪ را ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﺎدرات ﺗﺠﻬﻴﺰات ﺑﺮﻗﻰ (ﻛﻪ ﻃﺒﻖ آﻣﺎر رﺳﻤﻰ ﻛﺸﻮر ارزآوری و ارزش‌افزوده ﻫﺸﺖ ﺑﺮاﺑﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮ اﻗﻼم ﺻﺎدراﺗﻰ دارﻧﺪ)، در ﻗﺎﻟﺐ پروژه‌های ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎری و در بستر صادرات ﺧﺪﻣﺎت ﻓﻨﻰ و ﻣﻬﻨﺪﺳﻰ ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻰﻛﻨﺪ.

در ادامه تصریح شده است که متاسفانه مشکلاتی از جمله «عدم ثبات در مقررات حاکم بر صادرات و واردات» و «مشکلات ناشی از هزینه‌های بالای مبادلات مالی و جابه‌جایی ارز‌های حاصل از صادرات از خارج به داخل کشور، محدودیت صدور ضمانتامه بانکی بین‌المللی برای حضور در مناقصات بین‌المللی» و «فقدان دیپلماسی تجاری موثر برای حمایت از صادرکنندگان ایرانی در کشور‌های هدف» موانعی جدی برای گسترش بازار‌های صادراتی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این صنعت ایجاد کرده است. این درحالیست که با رفع این مشکلات، دستیابی به صادرات سالیانه ۱۰ میلیارد دلار برای صنعت برق کشور امکانپذیر خواهد بود. از اینرو همانگونه که در جلسه مورخ ۲۶ فروردین سال جاری تاکید فرمودید تشکیل کارگروه و یا ستادی ویژه برای بررسی و رفع مشکلات شرکت‌های صادراتی صنعت برق و انرژی بسیار راهگشا خواهد بود.  

شایان ذکر است سندیکای صنعت برق ایران با حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و بررسی تجارب سایر کشور‌ها و استفاده از نظرات خبرگان این صنعت، "نقشه راه توسعه صادرات کالا و تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صنعت برق و انرژی" شامل مجموعه‌ای از سیاست‌های راهبردی برای ارتقای صادرات تجهیزات و خدمات مهندسی صنعت برق را تدوین نموده که مورد توجه و تقدیر نهاد‌های سیاستگذاری و اجرایی کشور نیز قرار گرفته است.  

در ادامه ضمن اشاره به نقشه راه توسعه صادرات کالا و تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صنعت برق و انرژی که توسط سندیکا تهیه شده، از رئیس دستگاه قضا درخواست شده است فرصتی برای ارائه توضیحات تکمیلی در خصوص نحوه پیاده‌سازی راهکار‌های پیشنهادی در اختیار سندیکای صنعت برق به‌عنوان نماینده فعالان بخش خصوصی، قرار گیرد.  

در پایان نامه ضمن تاکید مجدد بر اهمیت تشکیل کارگروه و یا ستادی ویژه برای بررسی و رفع مشکلات شرکت‌های صادراتی صنعت برق و انرژی، ابراز امیدواری شده است که با دستور رئیس قوه قضائیه و رفع موانع تولید و تقویت خدمات پشتیبان، زیرساخت‌های لازم برای توسعه روزافزون صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت برق فراهم شود.  

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار