کد خبر: ۴۵۵۶۲
تاریخ انتشار : ۰۱:۴۶ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
تابلوی برق اضطراری وظیفه تامین برق مصرف کننده را در شرایط عادی از طریق برق شهر و در زمان اختلال آن از طریق ژنراتور و بلعکس به عهده دارد. تابلو ژنراتور اضطراری با قطع برق شهر به طور اتوماتیک ژنراتور را روشن نموده و پس از رسیدن به فرکانس لازم، آن را وارد مدار می‌نماید.

سرویس آموزش‌های تخصصی برق نیوز: تابلوی برق اضطراری برای پشتیبانی از مصرف کننده در هنگام قطع یا ناپایداری برق شهر (شبکه) در فیدر ورودی کارخانجات، واحد‌های صنعتی، مسکونی، بیمارستان‌ها و … در نظر گرفته می شود. این تابلو وظیفه تامین برق مصرف کننده را در شرایط عادی از طریق برق شهر و در زمان اختلال آن از طریق ژنراتور و بلعکس به عهده دارد. عمل انتقال بار به صورت اتوماتیک مابین این دو منبع را برد کنترل اضطراری، که اصطلاحا چنچ آور گفته می‌شود، به عهده دارد.

تابلو ژنراتور اضطراری با قطع برق شهر به طور اتوماتیک ژنراتور را روشن نموده و پس از رسیدن به فرکانس لازم، آن را وارد مدار می‌نماید. پس از برقراری جریان برق شهر تابلو کنترل اتوماتیک به طور خودکار برق شهر را وصل می‌نماید و به ژنراتور فرمان خاموش شدن را صادر می‌کند. استفاده از تابلو کنترل اتوماتیک مجهز به برد‌های کنترلی دیجیتال امکان برنامه ریزی هفتگی جهت روشن و خاموش شدن ژنراتور به صورت اتوماتیک را فراهم می‌کند.

نقشه تابلوی برق  ژنراتور برق اضطراری


طراحی تابلو برق ژنراتور اضطراری

ارت معمولا در تابلوی ورودی برق شهر (تابلوی کنتوری) به نول هم بندی متصل می‌شود. چنانکه این کار انجام نشده بود، حتما در تابلو ژنراتور به وسیله یک کابل هم سایز با کابل فاز‌های خروجی ژنراتور یا برق شهر، نول را به ارت هم بندی می‌کنیم. وگرنه کوچکترین اتفاق و نشتی جریان ممکن است نول را برق دار کند و باعث آسیب به برد کنترلی، ECU و سایر تجهیزات شود.
کلیه سیم‌های تابلو امرجنسی دیزل ژنراتور برق از نوع افشان انتخاب شده و در محاسبه سایز آن‌ها با نشریه ۱۱۰ سازمان مدیریت و برنامه ریزی به ازای هر ۴ آمپر ۱ میلیمتر مربع سطح مقطع در نظر گرفته خواهد شد.

طراحی تابلو برق ژنراتور اضطراری
تجهیزات مصرفی تابلو کنترل دیزل ژنراتور

  • برد کنترلی دیزل ژنراتور
    راه اندازی یک دیزل ژنراتور بر عهده برد کنترلی نصب شده بر روی تابلو برق دیزل ژنراتور می‌باشد. برد کنترلینظارت بر پارامتر‌های دیزل ژنراتور را بر عهده دارد، این پارامتر‌ها شامل موارد زیر است:
         - نظارت و حفاظت دیزل ژنراتور در برابر کاهش فشار روغن، افزایش درجه حرارت آب، دور غیر مجاز، سنسور سطح آب رادیاتور، سنسور سطح گازوئیل و سایر سنسور‌ها
         - نظارت بر اشکال در سیستم استارت دیزل ژنراتور
         - نظارت بر سطح ولتاژ و چگونگی شارژ باطری
         - کنترل و نظارت بر سطح سوخت موجود در داخل تانک روزانه
         - نظارت بر ولتاژ سه فاز برق شبکه و ژنراتور و حفاظت در مقابل OVER VOLTAGE AND UNDER VOLTAGE
         - حفاظت ژنراتور در مقابل تغییرات غیرمجاز فرکانس
         - حفاظت دیزل ژنراتور در برابر افزایش درجه حرارت روغن
         - حفاظت ژنراتور در مقابل خطا‌های افزایش بار، اتصال کوتاه، ارت فالت و جابجایی توالی فاز به کمک رله‌های حفاظتی خارجی و داخلی

  • کلید اتوماتیک (کلید اصلی)
    کلید اتوماتیک به منظور حفاظت دیزل ژنراتور در برابر اضافه ولتاژ و جریان استفاده می‌شود. با استفاده از این کلید در مواقع خطا اضافه بار و جریان هر سه فاز اصلی مدار قدرت، قطع می‌شود.
  • کنتاکتور
    در تابلو کنترل اتوماتیک دیزل ژنراتور از دو کنتاکتور استقاد می‌شود، یکی برای برق شهر و کنتاکتور دیگر برای ژنراتور استفاده می‌شود. بهترین و برند کنتاکتور برای استفاده در تابلو کنترل دیزل ژنراتور برند اشنایدر می‌باشد.
  • رله
    از رله در تابلو کنترل دیزل زنراتور برای فعال کردن استارت و روشن شدن دیزل ژنراتور و همچنین قطع و وصل کردن سوخت دیزل ژنراتور استفاده می‌شود. مطرح‌ترین برند رله، برند فیندر ایتالیا می‌باشد.
  • شینه یا باس بار در تابلو
    شینه یا باس بار وظیفه هدایت انرژی الکتریکی را بر عهده دارد در دیزل ژنراتور با توان‌های پایین از کابل‌های مفتولی به جای شینه یا باس بار استفاده می‌شود.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهرام عظیمی
|
United States of America
|
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
0
0
عالی
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار