کد خبر: ۴۵۶۲۳
تاریخ انتشار : ۱۶:۳۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
محله گلابدره، حاشیه تهران محسوب می‌شود. این محل سیستم برق‌رسانی نابسامانی دارد و ساکنانش خاموشی را بیشتر تجربه می‌کنند. همچنین خطرات بسیاری به دلیل کابل‌ها و تیر‌های برق احساس می‌شود.
به گزارش برق نیوز، «محله گلابدره» را بسیاری با تیر‌های چراغ برقی چوبی می‌شناسند و کوچه‌های کم‌عرض و معابر پلکانی. هر چند در این سال‌ها بسیاری از این تیر‌های چوبی فرسوده و خطرآفرین برچیده شده‌اند، اما هنوز هم یکی از معضلات مهم این محله، کابل‌های برقی است که مانند کلاف سردرگمی میان آسمان و زمین رها شده است. کابل‌های برقی که برخی روکش هم ندارند.

ریحانی، کارشناس شهرسازی دفتر توسعه محلی گلابدره در این باره می‌گوید: محله گلابدره یکی از محله‌های فرسوده‌ای است که به دلیل معابر پلکانی، ماشین‌رو نیست. تیر‌های برقی چوبی دارد. تیر‌هایی که فاصله اندکی با جداره‌ها دارند.

او می‌گوید: وضعیت شبکه برق خیابان بهشتی‌زاده نسبت به باقی خیابان‌ها خطرناک‌تر است. در بازدیدی که کارشناسان اداره برق از این محل انجام دادند، خطرات بسیاری به دلیل وجود کابل‌های برق احساس شد. فاصله یک تا یک و نیم متری تا جداره‌ها و آویزان بودن کابل‌های برق که بدون روکش هستند، برای اهالی این محله بسیار خطرآفرین است. به خاطر پلکانی بودن کوچه‌ها، ارتفاع کابل‌ها کوتاه است و در نقاطی کابل‌ها به پلکان‌ها چسبیده‌اند…

وی به استفاده غیرقانونی برخی از ساختمان‌ها از کابل‌های برق اشاره می‌کند و می‌گوید: تابستان‌ها در اوج مصرف، برق منطقه کشش ندارد و خاموشی‌های پی در پی برای وسایل برقی آن‌ها مشکلات زیادی ایجاد کرده و متأسفانه به خاطر استفاده غیرمجاز از برق، سوختن تجهیزات برقی قابل پیگیری هم نیست.

کارشناس شهرسازی دفتر توسعه محلی اضافه می‌کند: در کمیته زیرساخت‌های منطقه یک، این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و پیش بینی شده که طرح جامع برق‌رسانی در این رابطه تهیه شود.

ریحانی با اشاره به اینکه زمانی که این مشکلات به اداره برق منتقل شد آن‌ها نمی‌دانستند در این حد چالش وجود دارد، گفت: پس از بازدید میدانی تمامی مشکلات شناسایی شد به ویژه مشکلات شمال غربی محله گلابدره که یک بافت ناکارآمد فرسوده است و می‌توان گفت نوعی حاشیه نشینی در آن جریان دارد.

وی می‌گوید: برخی از ساختمان‌ها که بیشتر آن‌ها به صورت قولنامه‌ای هستند، مجوز ۴ طبقه دارند، اما شش طبقه ساخته‌اند و دو طبقه دیگر به صورت غیرقانونی برق مصرف می‌کنند. این کابل‌ها کشش ندارند و باید در خصوص برق‌رسانی این ساختمان‌ها تصمیم‌گیری شود.

ترابی، یکی از شورایاری‌های محله گلابدره درباره مشکل قدیمی این محله می‌گوید: بسیاری از تیر‌های چراغ‌برق جمع آوری شده‌اند، اما مشکل همچنان وجود دارد. دلیل اصلی آن هم ملک‌هایی است که پایان کار ندارند و قولنامه‌ای هستند. ۵ واحد را ۱۰ واحد ساختند و این یعنی ۵ واحد به صورت غیرقانونی برق دارند که باید برای این ساختمان‌ها که ساخته شده، برق در نظر گرفته شود.

وی می‌گوید: بیشتر تیر‌های چراغ برق خیابان‌های اصلی جمع آوری شده‌اند و چند تیر در معابر فرعی مانده است، اما باید فکری اساسی برای مشکل محله گلابدره شود. اداره برق نباید فکری به حال تامین روشنایی محله‌ای بکند که ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد؟ ما در این زمینه حوادث زیادی داریم. لوازم خانگی ما آسیب‌های زیادی دیده است و هرچند برای رفع این مشکلات جلسات زیادی در اداره برق گذاشته شده، اما غالباً تصمیم‌گیری‌ها در همان جلسه می‌ماند و کار اساسی انجام نمی‌شود!

خانه‌های قدیمی این محله روی شیب بنا شده است. وقتی در این خیابان‌های سربالا و سرپایین قدم می‌زنی شاید روی سقف یک خانه باشی! ورودی کوچه‌ها باریک است و فاصله تیر‌های برق از خانه‌ها اندک. به همین دلیل است که گاهی کابل‌های آویزان به وحشتت می‌اندازد.

یکی از ساکنان قدیمی محله درباره تیر‌های باقی مانده در محله می‌گوید: به دلیل باریکی معبر‌ها امکان تردد خودرو وجود ندارد بنابراین تعویض آن‌ها دشوار است. خطر برق گرفتگی همیشه در معابر این محله وجود دارد و ساکنان این محله خاطرات تلخ زیادی از برق گرفتگی‌ها دارند.

یکی دیگر از اهالی محله می‌گوید: هر وزش باد شدیدی در منطقه ممکن است باعث اتصالی شود و به لوازم برق ما آسیب برسد.

اینجا انگار روستایی در دل گران‌ترین محله تهران است با وجود آنکه می‌گویند بسیاری از تیر‌های برق قدیمی برچیده شده است، اما هنوز هم تیر‌های چوبی قدیمی به چشم می‌آید. تیر‌هایی که همچون اتصالات تار عنکبوت تار‌های زیادی به آن متصل شده‌اند و زندگی در کنارشان همیشه با احساس خطر همراه است.

یکی از اهالی محل می‌گوید: نگرانی ما در زمان وقوع احتمالی زلزله است… اینکه قبل از آنکه آوار جانمان را بگیرد از برق‌گرفتگی بمیریم!

به نظر می‌رسد طرح جامع برق‌رسانی می‌تواند مشکل این کابل‌های خطرآفرین را برطرف کند. طرحی که باید هر چه سریع‌تر تهیه و تدوین شود.

منبع: ایمنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار